Az elmúlt négy év során, az Alien Breed sorozat méltán vált legendássá az Amiga akciójátékok között. Mindig volt egy hely, amelyet elözönlöttek az evolúció során tökéletes gyilkológéppé alakult Idegenek.

A kétdimenziós öldöklés egyedülálló hangulatot árasztott, ám egyszer csak… fülsiketítő sivítás és recsegés töltötte be az állomás folyosóit. A falak kiszakadtak a talajból és emelkedni kezdtek.  J. T. Reynolds százados döbbenten fordult hátra a termináltól, amivel éppen életerejét tuningolta. Arcán a döbbenet hirtelen vad elszántsággá torzult, amint meghúzta a ravaszt, majd ismét döbbenten szemlélte, amint a szétrobbant lény darabjai a tér mindhárom kiterjedésében szétoszlanak. Nem maradt kétsége afelől, hogy …  az Alien Breed 3D megérkezett!!!
A világnak, más processzor körül keringő fele már évek óta csak 3D texture mapped falak között bír élni. Hogy Ti se kínlódjatok már tovább, a Team 17 elkészítette a jelenleg legszínvonalasabb Amigás Doom klónt. (Bármennyire nem akartam megnevezni azt a programot, erről a stílusról egyszerűen nem lehet beszélni, megemlítése nélkül.) A játék AGA ketyeréken működik, tehát szomorú 500, 600, 500+ stb. tulajok, sajnos ismét nem nektek szól regém ezen remek játékról. De Te, aki egy alap ezerkettest bitorolsz, már most töröld el széles vigyorod, ha erre a játékra vártál. Vége a mindennapi Mc’inek, a sok üdítőnek meg a sós, édes nácsölöknek. Mostantól jó lesz anyuci főztje is, szomjadat a víz is fogja oltani. Mostantól RAM-ra és gyorsabb procira fogsz gyűjteni. Persze hidd el – nem csak ezért – nagyon megéri. (Ez itt a RAMbó memória kereskedés fizetett hirdetése volt.)
Tehát J.T. Reynolds századosnál tartottunk. Egyedüli túlélője az eseménynek, ami azután következett, hogy egy meghibásodás során a megfigyelés alatt álló idegen tenyészet elszabadult az Osiris III állomás teljes területén. Egy szerviz bejárón át jut vissza a komplexumba, hogy 16 szinten átverekedve magát valami kiutat találjon erről a bolygóról. Az egyik részlegből a másikba haladva, a rövid harcok során elszóródott lőszerekből és kötszerekből, valamint fegyverekből áll össze Reynolds kis csomagja.
Az Osiris III állomáson a következő fegyverek voltak rendszeresítve:
Pulse rifle – gyenge tűzerő, gyors lövésváltás
Shotgun – lassú lőváltás, de szétszakítja a dögöket
Plasma Gun – ismétlése közepes, hatékonysága nagy, ám a lövedék sebessége lassú
Gránát kilövő – csinos detonációt idéz elő, nagyobb területet érintve
Rakéta kilövő – nagyon durva, de csak ütközéskor robban.
A biztonsági zónákba csak a megfelelő beléptető kártyával lehet bejutni, nem úgy, ahogy a tapasztalt Alien Breeder-ek megszokhatták. A szintek között átvezető szövegek teszik teljessé a történetet, amiből megtudhatjuk, merre és minek megyünk tovább, valamint olyan részleteket olvashatunk, ami nem látszik a puskát tartó kéz körül. A lemezes töltés annyira rövid, hogy még az átvezető szöveget sem tudjuk végigolvasni, mire az befejeződik.
A 3D környezet kompromisszumok nélküli. Több magassági szinten zajlik a természetes szelekció. Megvan minden, amit elvárhat a játékos. Liftek, lépcsők, teleportok, kapcsolók teszik bonyolultabbá a kutatóállomás területét. A legnagyobb effekt a víz. Ilyen még a ‘nagy’ alapműben sem látható. A víz tökéletesen hullámzik, mi több átlátszik. Lemehetünk a víz alá és láthatjuk a felszínen rohangáló lényeket, a hullámzó felszínen át. Ha pedig nem lep el, akkor hol bokáig, hol pedig térdig tocsogva, az ember játék után erős késztetést érez rá, hogy kicsavarja a zokniját. A rakéták vagy a vegyszeres hordók robbanása is iszonyúan látványos. Ezek mellett kilövellő lángcsóvákkal is találkozhatunk. Ezt látva jutott eszembe, de jó is volt a 2D-s változatban a lángszóró. Sajnos ezt itt nem kaptuk meg.
A grafikán erősen meglátszik, az A1200-as teljesítményének maximális figyelembevétele. A textúrák felbontása kicsi, némelyik faltípusnál nehezen érzékelhető a tér. Összességében azonban igen jó felépítésűek a szintek, változatosak a kutatóállomás részlegei. A hirtelen felbukkanó jól animált szörnyek, a kísérő hangokkal igazán megrettenthetik a feszült figyelemmel óvatosan lépkedő játékost. Az idegen teremtmények számos mutációja előfordul és néhányuk ellen nem szerencsés, ha harci üvöltés közepette nekik rontunk.
A repülő alien célja, hogy fejünk fölé kerülve vessen véget életünknek. A felfegyverzett idegen ‘gyalogság’ tömegei ellen hatékonyan bevethető a gránát, míg a féreg ellen csak hosszantartó puhítás segít. Az alien ‘fa’ ugyan nem mozdul helyéről, de csemetéi könnyen körbezárnak, ha velük nem foglalkozunk. A lépegető kíméletlen, gyors, páncélozott és sajnos minket kerget, pedig aligha alien-ek készítették. Túl sok rejtett szobát ne keressünk, hiszen úgysem az a célunk, hogy kirámoljuk az állomást. Gyakran már messzebbről látszik a kakukktojás fal elem, melyet kinyithatunk.
A CDł˛ verzió további szinteket és hangulatfokozó audio track-et is tartalmaz. A játék sebessége egy alap 1200-ason nem igazán kielégítő. Míg a Gloom szinte egyáltalán nem igényel semmilyen gyorsító kütyüt, az AB3D nem igazán játszható fast RAM nélkül. Nem egészen ide tartozik, de nem árt tudni, hogy egy gyorsabb processzorral felvértezett turbókártya önmagában csak minimális gyorsulást eredményez, a teljes teljesítmény csak FAST ram hozzáadásával domborodik ki. Egy sima FAST ram bővítéssel (akár csak 1Mb) a gép kb. kétszeresére gyorsul, ami már játszhatóvá teszi a gamét. Másik megoldás az egyetlen állítható dolog a grafikán, a padló és mennyezet mintázatának eltüntetése. Véleményem szerint ez sokkal többet árt a hangulatnak és a motivációnak, mint amennyit gyorsít a mozgáson. A játék védelme érdekében meg kell említsem, hogy egy Blizzard 1230 III-al (030/50/6Mb) bővített géppel játszottam, és csak annyi panaszom volt, miért nem lehet részletesebb, nagyobb felbontású grafikát beállítani, mert jóval többet bírna a gép.
A játékállás mentése kódokkal történik minden szint végén. Most bizonyára sokan azt gondolják, mennyivel jobb lenne úgy mint a Doom-ban. Minden monster után mentünk egyet, aztán nem kell izgulni ha kidőlünk. Szerintem igazán élvezetes és igazi kihívást jelent egy élettel végigcsinálni egy teljes szintet. Mikor már kilátástalannak látszik a helyzet, nem töltöd vissza a tuti mentésed, hanem küzdesz a végsőkig. A másik látszólag hiányzó dolog, az automapping. Hidd el, nem olyan nagy baj, ha meg tudod jegyezni merre jártál már.
Vélemény
A játék iszonyú jó. Most nem akarok vitatkozni azzal, akinek nem tetszik, mert lassan fut a gépén. A játékról beszélek. A Team17-ben még nem kellet csalódni, amikor elsősorban játszhatóságot ígértek. Remek hangok teszik igazán élővé a változatos, olykor egészen eredeti szinteket. Bár a játékmenet végig azonos, az átvezető szövegekből kibontakozó sztori lázban tartja a játékost. Hiányzik nagyon a grafika minőségének beállítási lehetősége, és a lángszóró. Ez minden gondom. Nem árt megemlíteni, hogy az egész 1,5 Mb, amiből maga a program 230 kB!
Lázi