Az  ATARI új csodagépét – a JAGUAR-t – sajnos csak röpke néhány napig volt alkalmunk tesztelni. Az elsõ benyomásunk az volt, hogy a hozzá kapott öt játék bizony elég kevés arra, hogy a gép tudását igazán megmutassa. Persze láthattunk egy-két olyan effektet, amit más hasonló kategóriájú konzoltól el sem várhatnánk. Mindenesetre nem kell elkeseredni, a játékok fejlesztése folyamatosan folyik és gyanítom, hogy rövid idõn belül megjelennek JAGUAR-ra azok a szoftverátiratok, melyeket ezidáig konzolgépre lehetetlen volt megírni, azok sebességkorlátai miatt (pl. Doom). 
Mindenki véleménye egyezett abban, hogy el kell telnie egy kis idõnek ahhoz, hogy a programozók megismerjék a gép hardverét és ki tudják hozni a gép tudásának maximumát.

Addig is várnunk kell, de egy kis ízelítõnek szeretnénk bemutatni néhány programot a jelenleg nem túl széles, de bíztatóan növekvõ kínálatból.
cybermorph
Elsõként talán a géphez gyárilag adott kazettáról ejtenék néhány szót. A CYBERMORPH egy szokványosnak mondható 3D-s lövöldözõs játék, természetesen kihasználja a gép adottságait. A fillezett vektorgrafikán alapuló program jól kivitelezett, meglepõen gyors rutinokat használ.
Ha összehasonlítjuk a hasonló, konzolgépeken megjelent programokkal, akkor szembetûnõ a sebességkülönbség – természetesen a JAGUAR javára. 
Kezdéskor ki kell választanunk a kezdõbolygót, ezek után ûrhajónk odateleportálódik. A cél az ellenséges jármûvek és földi objektumok megsemmisítése, valamint a sárga kristályok gyûjtögetése. A megfelelõ számú kristály összegyûjtése után meg kell keresnünk a teleportot, ami a következõ pályára repít.
A jobb felsõ sarokban a radaron a következõ dolgokat láthatjuk:
piros pont – ártó szándékú ellenséges objektum (pl. kamikaze ûrhajó, ami nekünk jön),
zöld pont – ártalmatlan, többnyire csak a szabad mozgásunkat nehezítõ objektum,
sárga pont – felszedendõ kristály (pod).
Ezen kívül még néhány nagyobb földi objektum is megjelenik a radaron (pl. kék kör – Vortexer). A radar továbbá kijelzi a legközelebbi kristály irányát is (ha az nincs a hatósugarán belül), egy kis sárga nyíl formájában.
A lézerágyú mellett több extra fegyvert is használhatunk, ezekre az ellenséges gépek lelövésével tehetünk szert. Ezek között található a rakéta, ami hatásos fegyver az épületek ellen, vagy a légibomba – tapadj-jancsik ellen. Szerezhetünk még dupla vagy triplalövést, illetve lángszórót is. Ezekbõl persze csak limitált mennyiség áll rendelkezésünkre, tehát takarékoskodjunk velük.
Az érdekességek közé sorolnám azt, hogy a szokványos belsõ és külsõ nézet mellett jobb és bal oldali külsõ nézet, valamint szembenézet(!) is be van építve a programba (tök jól néz ki, amikor kergetnek a kamikázék s én csak szórom kifelé a légibombákat…). A megszokott lövöldözõs programokkal ellentétben itt a pálya nem scrolloz folyamatosan egyirányba, az ûrhajóval gyakorlatilag bármerre mehetünk, akár meg is állhatunk a levegõben.
A képernyõ bal felsõ sarkában néha megjelenik egy zöld színû nõi arc – õ SKYLAR – és szép tiszta digi hangon kommentálja cselekedeteinket.
raiden
Ha már a lövöldözõs programoknál tartunk, akkor folytassuk is egy hasonlóval.
A RAIDEN egy szépen megtervezett, hagyományos, felülnézetû lövöldözõs program. Talán a nemrégiben Amigán és CD32-n megjelent BANSHEE-hez hasonlít a leginkább, csak itt egy kissé futurisztikusabb a terep.
A kép jobb szélén egy szépen megrajzolt  panelen tájékoztat a program a játék állásáról. Itt tudjuk nyomonkövetni életeink számát, pontszámunkat, extra fegyverünk maradék munícióját, valamint a  folytatási lehetõségeink számát (credits).
Az ellenséges légi és földi támadók sprite-jai szépen meg vannak rajzolva. Nekem személyszerint tetszett, ahogy egy tanknak az elsõ lövés csak a tornyát viszi le, a második pedig már az egész tankot.
A pályavégi fõellenségek nem okoznak gondot még egy kezdõ játékosnak sem.
Az összeszedhetõ power-up-ok nagyban megkönnyítik a vérengzést, sokféle extra lövést, stb. tudunk felszedni.
Nem hiányozhat a programból a két játékos üzemmód sem, amikor ketten vállvetve irthatjuk a szembejövõ forgalmat. Kár hogy a hanghatások eléggé gyengére sikerültek, ez a hardver többre is képes.
Az irányítás kezdetben nehéz, de hamar megszokható. Az auto-fire viszont nagyon hiányzik, remélem a joypad-gyártók fognak ehhez a konzolhoz is gyártani auto-fire-s változatot. 
Ezt csak azért mondom, mert igaz hogy csak egy pár órát játszottam a programmal, de a jobb-hüvelykujj bicepszem akkorára dagadt, hogy télire vehetek egy másik pár kesztyût, mert a régibe nem fogok beleférni. A shoot‘em up kategória szépen kinõtte magát, ennek egyik képviselõje a RAIDEN.
Akik szeretik ezt a kategóriát, azoknak beszerzendõ.
Trevor McFur in the Crescent Galaxy
És most folytatásképpen… egy kis lövöldözõs anyag. Ha már azt hiszitek, hogy JAGUAR-ra csak ilyen programokat írnak, akkor tévedtek. Egyszerûen ezeket a programokat lehet a legkönnyebben megírni. Túl sok egyedi ötletet ugyan egyik sem tartalmaz, de legalább meg lehet villantani valamit a hardver tudásából. A Crescent Galaxy talán a legszebb ezek között is.
Kár hogy ezen kívül sok jót nem tudok elmondani róla. A teljesen sematikus kerettörténet fõhõse Trevor McFur tábornok, az leopárdember. Egy kevésbé szép napon ugyebár jönnek az idegen gonosz lények, és elfoglalják a naprendszert.
Ezek után futárt menesztenek fõhõsünkhöz, azzal a feladattal, hogy rendet kéne tenni. A feladatot elfogadván nincs más dolgunk, mint kiirtani a betolakodókat a naprendszer mind az öt bolygójáról.
Az elsõ dolog kiválasztani a kezdõbolygót. Itt a bolygóról némi információt is kapunk, bár ez gyakorlati jelentõséggel nem bír. Megnézhetjük még a bolygón illegálisan tartózkodó idegen létformák képét is, némi szöveges információval. Ha ezzel megvolnánk, akkor jöhet a kasza!
Elsõ látásra nagyon szép grafika tárul elénk a vízszintesen scrollozó pályán, másodikra meg aztán csak nézünk kifelé az arcunkból.
A különféle szembejövõ tereptárgyak és ellenséges objektumok valószínûleg valami ”renderelés” nevezetû eljárással lettek elkészítve (ezt a kollégák monták, én nem értek hozzája). Gyakorlatilag még a pályavégi fõellenségek is baromi jól néznek ki. 
Az egyetlen probléma az idáig való eljutás. A játék ugyanis nehéz, ezért hamar megunja az ember a dolgot. 
Az ûrhajónk mozgása lassú, az ellenfelek mozgása meg gyors, tuti vesztés. A profik viszont kiélhetik mazochista hajlamaikat. A programozók ugyan megpróbáltak segíteni néhány extra fegyverrel, amit a joypad numerikus billentyûzetével lehet aktiválni (van a kazetta dobozában egy mûanyag rátét), de ezek hatása rövid ideig tart és nehéz újra begyûjteni belõlük. 
Azonkívül, utálatos dolog 0.01 mp alatt megpróbálni odanézni és kiválasztani a megfelelõt. Ezeken kívül csak egy sima low-power lézerünk és unlimited mennyiségû bombánk van, ami elég gyenge hatásfokú.
Ha valaki szereti a nehéz lövöldözõs programokat, akkor nézze meg. Kezdõknek nem ajánlom.
TEMPES 2000
A továbbiakban térjünk át egy más fajta játéktípus boncolgatására.
Természetesen a shoot‘em up-ra gondoltam. A JAGUAR-ra írt konverziók egyik elsõ jeles hírnökéhez van szerencsénk. A programot elõvették, leporolták, kicsit kipofozták, telepakolták egy csomó fantasztikus effekttel, nyomtak alá egy kis techno-zenét és máris kész a sikerprogram.
 A néhány napos ismeretség után bátran állíthatom, ez a játék volt a legjobb az ötbõl. 
A gép tudását – úgy grafikailag mint hangképzés terén – szépen kihasználja a program (bár Gaborca szerint még ez is kevés).
Az alapkoncepciót egy nagyon régen megjelent program adja (1982?). Adott a képernyõ, az ûrhajónkkal egy képzeletbeli körpályán tudunk körbe-körbe száguldozni rajta, és a  közepérõl kifelé igyekvõ ellenséges egységeket lõni.
Adott egy térbeli alakzat (pályánként változik), ami egymással párhuzamos irányú sík lapokból áll.
A feladat egyszerû, lõni mindenre ami mozog. A pálya természetesen vonalvektor (néha sima, néha fillezett), a mozgó elemek pedig fillezett vektorok. 
Lehetõség van különbözõ fegyverek felvételére, és van két játékos opció is. A program a kazettán négyféle változatban található meg, ezek között van olyan is, amikor egy A.I. Droid nevû segítséget kérhetünk. Ilyenkor a gép irányít egy második játékost a pályán, aki segít nekünk.
A hangról csak annyit, hogy állat. Digi effektek, sodró lendületû zene, szintetizált duma, szóval csúcs. Egyetlen JAGUAR tulajnak sem hiányozhat otthonából.
Dino Dudes
Na most már tényleg vége az értelmetlen erõszaknak, itt az idõ, hogy elõvegyük az ügyességünket és beizzíttsuk agyunk gondolkodásra való rejtett kis zugát.
A Dino Dudes egy vérbeli logikai program, mindamellett gyors reflexeket és ügyességet is igényel. Valamikor 1992-ben jelent meg Amigára, most ismét elõvették és még csak nem is változtattak sokat rajta.
Érdekes, hogy a program minden konverzióját Humans néven adták ki, hogy ez miért kapott más nevet, azt nem tudom, pedig a JAGUAR konverzió együtt jelent meg a SNES változattal.
A gyökerek valahova a Lemmings-ig nyúlnak vissza, bár ennek a játéknak azért egy kicsit összetettebb célja van.  
Õsemberek egy kis csapatát kell irányítanunk. Fel kell ”fedeznünk” különféle dolgokat, majd ezek segítségével valamilyen szinten elõrébbjutunk.                                   
Az elsõ tárgy például a bot lesz, amit sokmindenre tudnak használni majd emberkéink. Lehet vele ”rúdugrani”, ledöfni az ellenfelet, vagy egyszerûen el is hajíthatjuk. Minden cselekvésnek megvan az értelme, tehát lehet, hogy néhányat csak a játék elõrehaladott állapotában kell majd használnunk.
Így jutunk majd el sorban a tûz, a kerék stb. felfedezéséig, és ezek segítségével még elõrébb fogunk majd jutni.
Célunk, hogy minél magasabbra emelkedjünk az evolúciós versenyfutásban. Minden adott feladatra x db ember szükségeltetik, tehát elõfordulhat, hogy egy pályát már nem tudunk teljesíteni, mivel nincs elég emberünk.
A képernyõ alsó részén láthatjuk azokat az ikonokat, amikkel különféle cselekvésekre tudjuk rábírni az éppen aktuális emberkénket. Az emberkék között a numerikus billentyûzettel lehet válogatni. A játékot mindenképpen könnyû (easy) szinten illik kezdeni, mert a normal szinten az idõ pontosan ki van számolva. 
Milyen lehet a hard fokozat?
Szerencsére van password-os pályaugrási lehetõség, ami nagyban megkönnyíti a játék végigjátszását. Csak türelmes, gyakorlati embereknek ajánlom.
Hát ennyi lett volna annak a néhány programnak a rövid ismertetése, amit az ATARI új gépéhez kaptunk.
A hazai árusításra még egy kicsit várnunk kell, de azt hiszem, hogy talán idén decemberben már lesz majd néhány boldog srác, aki a karácsonyfa alatt fogja találni a JAGUAR-t rejtõ piros-fekete dobozt.
BeatTM