Több olyan játékstílus is van, ami leginkább konzolokon élvezhető, ezek közül talán a verekedős játékok a legsikeresebbek, így nem csoda, hogy az effajta programok szinte záporesőként hullanak a játékosokra. Persze ezek közül nem mindegyik megfelelő minőségű, néha igencsak silány stuffot próbálnak a játékosokra sózni. Hogy ez veletek ne történhessen meg, megkerestük a négy legjobbnak tűnő, mostanában megjelent, vagy nemsokára megjelenő bunyós játékot, amelyek a harcművészetek szerelmeseit biztosan lángba fogják hozni.

Capcom Fighting Jam

A régi verekedős játékok királya visszatért. Úgy tűnik az ötleteik az évek folyamán elfogytak, ugyanis nem egy teljesen új játékkal rukkoltak elő, hanem a régi bunyós játékok legismertebb szereplőit dobták össze egy játékba. Így ha valaki eddig azon gondolkodott, hogy mi történne, ha összeeresztenék a Street Fighters 2 Guile-ját a Darkstalkers Jadenjével, vagy a Street Fighteres Karint a Red Earthes Kenjivel, esetleg a Street Fighter 3-ban szereplő Uriennel, most már minden kérdésére megkaphatja a választ, méghozzá úgy, hogy maga játssza le a meccseket. Sajnos az ötletek kifogyása nem csak ilyen tekintetben látszódik. A játékban kemény három játékmód található, az egyik az arcade, ahol két kiválasztott karakterrel kell a játék többi szereplőjét végigverni, és a versus, aminek köszönhetően megmérkőzhetünk ismerőseinkkel, természetesen, ha két kontroller is áll a rendelkezésünkre. A harmadik a gyakorlás, erről gondolom nem kell sokat beszélnem, a kiválasztott karakter képességeit lehet begyakorolni egy gépi karakter ellen, akinek aktivitását mi állíthatjuk be (védekezzen-e, támadjon-e satöbbi). Sajnos a harcról sem tudok jobb véleménnyel írni. Élvezetes, élvezetes, csak közel nem olyan látványos, mint a többi mostanában megjelent verekedős játék. A rajzolt grafikával semmi bajom nem lenne, a 2D-s megjelenítéssel is megbarátkoztam valahogy (nem vagyok a 3D mánia híve, de mondjuk képzeljetek el egy Dragonball Z Budokai 2-t 2D-be, ahol az egyik játékmód lényege egymás pályáról kiütése), de az animáció kifejezetten rossz, néha már röhejes, legtöbbet talán Anakaris, az óriás fáraó mozdulatain lehet nevetni. A kiegyensúlyozottsággal is vannak problémák. Hydron, a Red Earth szépiaszerű szereplője szigonyával rendkívül messze el tud ütni, több teleportálásra képes karakter is van, az ugyancsak Red Earthes Hauzer, a dinó pedig olyan nagyméretű, hogy a támadásokat szinte lehetetlen vele kikerülni, főleg a lövöldözős karakterek távolsági támadásait. Az egész játékból süt a retro hangulat, ami néhány esetben nem lenne baj (például Arcade módban jópofa volt a pontozás, legalább volt miért még egyszer végigvinni), de azért örültem volna, ha 2005-ben nem egy több éves játéktermi szintű játékot kaptunk volna.

Pár tipp a játékhoz:
– Pyron megszerzése: vidd végig a játékot normál nehézségi szinten.
– A karakterek egyéni zenéjének megszerzése: ha végigviszed az Arcade módot, megkapod a karaktereid eredeti zenéjét.
– Shin Akuma megnyitása: vidd végig minden karakterrel az arcade módot, ha legyőzöd Shin Akumát, ő is választható karakter lesz.
– A harc végi pózok megváltoztathatók a meccs végén a rúgás vagy ütés gomb nyomva tartásával.
– Amikor Arcade módban a harc előtt megjelenik a VS képernyő, tartsd lenyomva a két rúgás gombot. Ekkor a másodiknak kiválasztott karaktered fog először harcolni.
– Ha szeretnél Ingrid ellen harcolni, az első három meccsedből minimum egyet perfectre nyerjél meg (tehát bekapott sebzés nélkül).
– Ha az ellenfeled földre kerül, csak úgy tudod megsebezni, ha felugrasz a levegőbe és megnyomod az ütés vagy rúgás gombot.
– A teleportálós karakterekkel nagyon vigyázz, bármikor eltűnhetnek a szemed elől, hogy aztán hátulról folytassák a verésed.
– Próbáld meg az ellenfeled beszorítani a pályák sarkába, ilyenkor hacsak nem teleportálós, nehezen tud szabadulni sorozatos támadásaid elől.
– Ha nem megy az Arcade mód végigtolása, állítsd lejjebb a nehézségi szintet és a sebzések erősségével is lehet mahinálni.
– Kezdőként érdemes először azokkal a karakterekkel harcolni, akik képesek messzire ütni. Velük sokkal könnyebb a harc, egyszerűen messzebb állsz az ellenféltől és folyamatosan csapkodod, amíg meg nem hal. Ilyen karakterek: Jaden, Hydron. (Hydronnak az ütése, Jadennek pedig a jobb oldali gázkarral használható támadása)
– Ennél a játéknál kifejezetten igaz, hogy a Practice móddal kell kezdeni, mivel a kombók nincsenek sehova leírva, így magadtól kell rájönnöd mindegyikre.
A Capcom legújabb próbálkozása sajnos nem igazán jött össze, a Fighting Jamet csak a retro verekedős játékok kedvelőinek tudom nyugodt szívvel ajánlani, a többiek jobb, ha mást választanak, már csak az utóbbi időben is sok jobb verekedős játék készült. Pár évvel ezelőtt a Capcom Fighting Jam kiváló játék lett volna, sajnos a mai játékokkal szemben nem veszi fel a versenyt.

King of Fighters: Maximum Impact Maniax

A CAPCOM régi nagy „riválisa”, az SNK is új verekedős játékkal jelentkezik idén. A bunyó nem egy all-star találkozó lesz, mint a kollegáknál, hanem egy nagy sorozat legújabb darabja. A King of Fighters szép hosszú széria, az első rész elég jó sikereket ért el, így nem volt meglepő, hogy a folytatások megállás nélkül követték, évente új rész, EA Sports szerű számozással. Ez nem tegnap volt, azóta a számozást kivették a címből, de az évente megjelenő új részek megmaradtak. Nagy valószínűséggel ez az utolsó rész, ami a konzolok ezen generációjára jelennek meg, a Maximum Impact Maniax 2 már XBOX 360-ra van bejelentve. Erősen élt bennem az érzés, hogy az új KoF nem fog túlzottan tetszeni, úgy gondoltam, hogyha nemsokára itt a nextgen verzió, akkor ebbe a részbe már nem fog túl sok munkát ölni az SNK. De amikor a bevezető videóban egyszer csak egy bérgyilkosnő hátulról kitörte valakinek a nyakát és utána Pamela Andersoni idomain feszülő bőrdzsekijéről szinte tövig lehúzta a cipzárt, akkor ezek a rossz érzések csak még jobban átvették fölöttem a hatalmat. Félreértés ne essék, semmi bajom a bögyös macákkal, csak ha valaki ezzel próbálja meg eladni a játékát, az már régen rossz. Kételyeimet félredobva elindítottam a Story módot és a videóban szereplő szőke bigét kiválasztva kezdtem szétverni a fél világot egy bajnokság keretei között. Szerencsére pozitív csalódás volt a küzdelem, ami kifejezetten élvezetesnek bizonyult. A harc 3 dimenzióban játszódik, de sajnos föl-le nem lehet mozogni. A bunyó nagyon látványos, a szépen kidolgozott kombók pedig tovább növelik az élvezetet, néha már olyan mozdulatsorokat végeztem el, mintha a Dead or Alive 3-mal játszanék. A képernyő bal és jobb alsó sarkában jel az úgynevezett erőcsík, ez az ellenfél pofozásától nő, ha maxra töltődik, akkor pedig használhatod a Deadly Moves nevű ultratáp kombók egyikét. Egy ilyen képesség használatától a csík elfogy, viszont ha a kombó betalál, akkor körülbelül az ellenfél fél életét leveszi, szóval ezeknek a használatát kifejezetten hasznos a Practice módban begyakorolni. A Story mód sajnos nem egy nagy durranás, hat küzdelem véletlenszerűen kiválasztott ellenfelek ellen, ezek legyőzése után pedig egy főellenfelet kell legyűrni, ehhez kis animációk is tartoznak, amikből a kiválasztott szereplő életéből tudunk meg dolgokat. Természetesen más játékmódok is megtalálhatók, a szinte kötelező gyakorlás és Versus mód mellett ott figyel egy küldetésmód és Time Attack is. A küldetésmódot kiválasztva négy szint közül választhatunk, alapból csak az első érhető el. Ekkor különböző feladatokat kapsz, például az ellenfél legyőzése fél életről kiindulva, az ellenfél megütése miközben védekezik, minden szinten tíz kihívás, öt teljesítése után új szint nyílik meg, nehezebb feladatokkal, például védekezés használata nélkül kell győznöd, nem eshetsz el ötször egy harc alatt, satöbbi. Ez a mód nagyon tetszett, jó pár plusz órát lehet vele elszórakozni. Az utolsó a Time Attack, ami inkább az autóversenyzős játékokból lehet ismerős. A harc elején elindul egy időmérő, ami rögzíti, hogy mennyi idő alatt győzöd le az ellenfelet, a rekordokat elmenti, amiket később aztán lehet jól megdönteni. És végül pár tipp, hogy a harcosok királya lehessél:

– A falakat mindig kerüld el, ha az ellen ezeknek nekiüt, nem kevés pluszsebzést bekaphatsz. Viszont te próbáld a falhoz verni az ellenfelet, annak nekiszorítva sokkal több esélyed van.
– Ha földre kerülsz, azonnal gurulj ki az ellenfél támadásai elől, de ha ő esik el, ne engedd fölkelni.
– Ha gondot okozna a sztori mód, az opciókba állítsd be a legkönnyebb nehézségi szintet és az egykörös harcokat.
– Ha a sztori módban nem tudsz legyőzni valakit, kezdd újra, mivel a program véletlenszerűen sorsolja ki az ellenfeleket, nagy valószínűséggel a problémát okozó egyénnel nem lesz több gondod (természetesen ez a főellenfél ellen nem működik).
A King of Fighters véleményem szerint közel nem a legjobb verekedős játék, de a CAPCOM idei próbálkozásánál jóval élvezhetőbbre sikerült, mindenkinek nyugodt szívvel ajánlom kipróbálását, de SNK fanoknak egyenesen kötelező!

Final Fight: Streetwise

Ez az enyhén brutális játék az utcai bunyó sötét világába kalauzol el minket, ahol az erősebb szó szerint eltapossa a gyengét. A főhős egy Kyle nevű bunyós, aki előző meccsén egy helyi nagyágyút ütött ki, azóta mindenki őt sztárolja, pedig eddig nem volt ismert harcos. Természetesen, mint tudjuk, a hirtelen jött ismertségnek ára van, ez az ár Kyle-nál az ellenlábasok számának megnövekedése. Ahogy az eddigiekből kiderülhetett, a stuff a verekedésre koncentrál, ahol a cél az ellenlábasaink számának minél kisebbre redukálása. Csakhogy a verekedés nem szűk szorítókban történik. GTA módra lehet szabadon garázdálkodni a városban, természetesen itt kell a küldetéseket is elvégezni. És hogy ez egyszerűbben menjen, itt egy pár tipp:

– Az NPC-k által felajánlott miniküldetéseket mindig fogadd el, általában extra cuccokat kapsz teljesítésükért.
– Ha egyszerre több ellenfél támad rád (ami elég gyakran fordul majd elő), akkor használd az erős támadást (strong attack), ezzel egyszerre több rosszarcút is földre küldhetsz.
– Minden fegyvernek két támadási módja van, érdemes ellenfél nélkül, vagy egy ellenfélen kipróbálni, hogy melyiket milyen helyzetben érdemes használni. (a deszkát például távolra el is lehet dobni, a biliárddákó fojtogatós támadása  pedig kész öngyilkosság, ha körül vagy véve)
– A földön fekvő ellenlábasaid mindig támadd meg, ez nem boksz játék, ahol be kell tartani a szabályokat! Ezt kétféle módon is megteheted: az erős támadással nagyot sebezve letaposod, ha viszont szeretnéd a földön tartani, akkor gyenge támadással rugdosd meg.
– Az elsősegélycsomagokat jól oszd be, az elpocsékolt kötszerek az életedbe kerülhetnek.
– A fegyvereket mindig vedd föl, igaz hogy gyorsan elhasználódnak, de sokkal erősebbeket ütsz vele, mint ököllel és a nagyobbak területre hatnak. Ha pedig több ellenfél támad rád, mindenképp a fegyveressel kezdj, mivel ő okozhatja benned a legtöbb kárt, másrészt a fegyverét is használhatod, miután meghalt.
– A lopakodás sokat segít, volt hogy egy erősebb ellenfél háta mögé belopakodva két késdöféssel kivégeztem, frontális harcban sokkal nagyobb kárt okozhat, aminek eredménye a későbbi harcokban látszik meg.
– Az ital automatákat mindig verd szét, ahogy azt az ilyen játékokba meg lehetett szokni, bónuszt adó ital van bennük, a parkolóórákban pedig pénz található.
– Körültekintően nézz szét minden pályán, nagyon sok helyen lehet pénzt találni.
– Az átlagos tereptárgyakat is (bárszék, szemetesláda) is fel lehet kapni egy kis dobálózás erejéig.
– Később, a mutánsok ellen mindenképp használd a védekezést (ez amúgy is fontos), ha pedig lőfegyvert találsz, azt mindenképp ellenük használd. Védd meg tőlük a civileket.
-A nagy mutánsok ellen mindig várd meg, amíg rád vetik magukat, akkor állj félre, és amíg a földön feküdnek, addig taposgasd meg őket.
Tippek a mellékküldetésekhez:
– A második pályán a lány öccsét a bártól továbbsétálva találod meg, a bandatagok azt akarták, hogy öljön meg valakit. Nyírd ki a tagokat, majd a fiút vidd vissza a nővéréhez.
– A harmadik pályán is kéri egy nő a segítséged. Kövesd a srácot, aki elrohan. Csapdába csal, öld meg mind, majd menj vissza a nőhöz. Ugyanezen a pályán az elektrotechnikai üzlet tulajdonosa is a segítséged kéri, tőle egy hi-fit loptak el. Kövesd a bűnözőt, öld meg, a cuccot pedig vidd vissza a tulajdonosához. Ennyi tanács ezekhez talán elég is lesz, szinte az összes miniküldi erre az alapsémára épül.
– A harmadik pályán a főellenfelet kifejezetten könnyű legyőzni, ha rájössz a trükkre. Amikor a verőlegényeit rád küldi, figyelj a mozgó árnyékra, ugyanis az egy daruval mozgatott szép, nagy doboz, ami ha rád esik, nem kevés HP-t vesztesz. Miután mindenkivel végeztél, a szerencsétlen egy rakodó kocsival támad rád, egyszerűen kerülgesd, ha beszorul, akkor üssed, mint őrült, ha földre kerülsz, akkor pedig gurulj el, amilyen gyorsan csak tudsz. Ezt ismételgesd addig, amíg meg nem hal.

A Final Fight kifejezetten jóra sikeredett játék lett, ha egyszerű ütöm-vágom partijátékot szeretnél, akkor keresgélj tovább, egyébként érdemes egy esélyt adni neki, könnyen beleszerethetsz.

Mortal Kombat: Shaolin Monks

A legismertebb verekedős játék széria, a Mortal Kombat sorozat atyja, a Midway az eddigi szűk szorítós, átlagos „üsdvágdnemapád” részek után egy kicsit más vizekre evezett. A legújabb játék ugyanis külsőnézetes, mászkálós, ugrálós stílusúba ment át. Látom magam előtt a hardcore MK játékosok savanyú képét ezt a kijelentést olvasva, de meg kell nyugtatnom őket, hacsak nem ragaszkodnak nagyon a régi játékmenethez, kifejezetten jól fognak szórakozni a Shaolin Monkssal. Már az intro meghozza a kellő hangulatot, látványos bunyók, látványos kivégzések, satöbbi, satöbbi, a megtekintése után erőszakkal se tudták volna elvenni a kedvem a játéktól. Új egyszemélyes kampány indításakor választani kell a két játszható karakter közül, akik ezúttal Kung Lao és Liu Kang. Szinte semmiben nem különböznek egymástól, csak máshogy néznek ki a támadásaik és a fatality nevű képességük. A játékmenet egyszerű: a kiválasztott karakterrel kell menni előre és ütni a rosszarcúkat addig, amíg meg nem halnak, néha ugrálni és néha fejtörőt megoldani. (Utóbbi kettőnél senki se várjon túl nagy kihívást, a fejtörők általában az ilyenekben kimerülnek: nincs kapu a szobában ahol vagy, csak egy romos fal. Hogy jut tovább az okos gyerek: az egyik szörnyet fölkapja és nekivágja a falnak, ami jól betörik.) A harcok, mint ahogy előbb is említettem, eszméletlen látványosak. Több különböző támadásfajta van, a normál ütés-rúgástól a futás közbeni támadáson (becsúszás, gurulás) át a speciális támadásokig és a fatalityig minden, amit el lehet képzelni. A fatality rendszere az előző részhez képest megváltozott: a szörnyek pofozásától és a kombózástól egy mérő kezd megtelni, ha betelik, akkor a fehér gombbal lehet elkábítani az ellenfelet, ekkor bejön a fatality képernyő, ahol egy billentyűkombinációt kell beütni. Ezt a program az első alkalommal megmutatja, utána meg kell jegyezni, de ha valaki elfelejtené, a billentyűkombináció ott lapul alul a Tippek, trükkök részben. Ami még egy kis színt visz a játékba: a karaktered folyamatosan fejlődik, és itt nem csak arra kell gondolni, hogy erősebbeket fog ütni, vagy hatékonyabban fog védekezni. Új képességeket kap, mint a falon futás, vagy a fatality. Természetesen a játék elején Raiden mindenre megtanít, amit tudnod kell, de ha valami mégse menne, olvasd el az alant figyelő tippeket. 

Tippek, trükkök:
– A pálya által nyújtott lehetőségeket mindig használd ki (karók a földben, égő tűz, stb.)! Ezek mindig azonnali halált okoznak, de te ne menj beléjük, mert téged is sebeznek!
– A Mortal Kombat logóval jelölt trükköket mindig olvasd el, nagyon fontos dolgok vannnak bennük!
– A fegyvereket mindig vedd föl, a fekete gombbal eldobhatod, ha nem kellenek, és azzal is szép sebzést érsz el!
– A kis tárgyakat is föl lehet venni (koponya), ezekkel dobálózni lehet.
– A videókat figyelmesen nézd végig, általában ezekben is kisebb trükkök vannak.
– Ha két ellenséges karakter összeveszik, hagyd hogy lerendezzék egymás között, így utána két legyengült szörnnyel kell végezned (jobb esetben csak eggyel).
– Az ellenfeleket eldobás közben lehet irányítani a bal analóggal, ez a legegyszerűbb módszer, hogy a halálos csapdákba küld őket és néhány helyen csak így lehet továbbjutni.
– Az R+fekete kombinációval manipulálhatod az ellenfeleket, hogy egy ideig a te oldaladon küzdjenek.
– Ha elesel, akkor valamelyik támadás gombjával kelj fel, így a körülötted álló ellenfeleket egy látványos mozdulattal tisztes távolságra küldheted.
– Liu Kang fatalityje: le, balra, fel, jobbra, X.
– Kung Lao fatalityje: jobbra, jobbra, jobbra, jobbra, X.
– Kung Lao támadását a gomb nyomva tartásával lehet erősíteni.
– Kung Laonak és Liu Kangnek is van egy támadása, amivel az ellenfelet felüti, felrúgja a levegőbe és a szörny alá állva, a gombot tovább nyomkodva lehet vele „dekázni”. Ha ügyes vagy, egy max hp-jú ellenfelet kivégezhetsz így és még a csapdákba is belerugdoshatod.
Az új Mortal Kombat kipróbálását mindenkinek ajánlom, akár játszott az előző részekkel, akár nem. Ha valaki eddig azért nem próbálta ki, mert nincs túlzottan oda az agyatlan verekedésért, annak az új játékmenet miatt érdemes, de ha éppen azzal van baja, akkor is érdemes legalább egyszer kipróbálnia, nem fogja megbánni.