1957. októberében az oroszok fellõvik az elsõ szputnyikot, 1961. áprilisában Gagarin az elsõ ember az ûrben. Az amerikaiak végleg elveszítették az ûr meghódításáért folytatott versenyt? Itt a lehetõség, hogy az amerikaiakkal meghódítsd a Holdat…

Ez inkább használati leírás. Igen összetett játék, mely  mindig változik. Kezdjük az elején. A Preferences selection: itt beállíthatjuk a játék nehézségi fokát és szolgáltatásait, megadhatjuk az  asztronauták nevét és skill-jét.

A híradó után megláthatjuk a terepet. Ezt két részre lehet bontani. Az egyik területen az ûrtechnikát fejleszthetjük, a másikon pedig a  közterületet. A fejlesztesi területek elnevezései megegyeznek az amerikai és az orosz oldalon, tehát csak egyszer írom le. Elõször is , melyik helyen mit, miért, hogyan lehet csinálni….

Administration: Gondolom nem kell lefordítani.
 Budget Office: Szemmel tarthatjuk a pénzügyi helyzetünket, itt részletesen látszik, hogy egy fejlesztésre mennyit kaptunk s mennyit adtunk ki.

 Hardware purchase: Itt lehet a fejlesztéseket elkezdeni, lebonyolítani, egységeket gyártani.

 Future missions: Itt lehet felépíteni az új kilövõ állomásokat, és felkészíteni a kilövõ állomást a következõ kilövésre. Ez a periódus az elkövetkezõ fél évre vonatkozik. Minden kilövõ állomásra külön beállítható a küldetés, kivéve ha egyhez több rakéta szükséges. A függõleges nyilakkal beállíthatjuk a küldetést és a két nyíl közötti jellel megnézhetjük a röppályát.

 Astronaut recruiting: Asztronauták felvétele szintén pénzbe kerül.

 References: -> A Preferences selection

 Time capsule: Load, Save.     

Vehicle Assembly: összeszerelõ mûhely. Itt láthatjuk, hogy a kiválasztott programhoz milyen eszközök kellenek s hogy ezek milyen százalékban készült el. Itt szerelhetjük össze a kilövéshez a rakétát.

Research &development: -> Hardware purchase
Két részre bontható:
 Visit purchasing facility: itt lehet egyes egységeket megtervezni és utángyártani        
 Visit R&D facility: itt lehet a megtervezett egységeket kifejleszteni    
Amit egy egységrõl tudhatunk:
 No program initiated: nincs program alatt (kifejlesztve)
 Units on hand: elkészített darab szám        
 Initial cost: ennyibe kerül a megtervezése
 Unit cost: ennyibe kerül az utángyártás
 Safety factory: kifejlesztési szint százalékban
 R&D cost per team: kutatási és fejlesztési költségek egy csoportra vetítve.    
 Unit weight: az egység súlya        
 Maximum playload: mennyi terhet szállíthat
 Maximum R&D: mennyire tudják a munkások megcsinálni        
 Maximum safety: a használattal maximum mennyire fejlesztik ki

Mission control: itt lehet beállítani a kilövések dátumát. A felajánlott idõt pénzért lehet csökkenteni.
Viewing stands: a friss ûrhírek áttekintése
Tracking station: mûhold nyomkövetés
Satellite programs: itt szemmel követhetjük egyes témakörök állását, esélyi szintjét.
 Mercuri program, Gemini program, Apollo program, XMS-2 program, Jupiter program, LM program: itt lehet az embereket beosztani a rangjukba az adott programba.

Basic traning: Alap tréning. Itt hagyni kell az embereket, idõvel elvégzik a tréninget, és átkerülnek az Astronaut complex-be.

Astronaut complex: Itt az összes program és az összes test egy menürendszerbõl elérhetõ. Ha az emberek idekerülnek a basic tréningrõl, akkor még egyszer elküldhetõk egy tréningre. Ezen a helyen az összes programot lehet kezelni. Itt lehet kiválasztani, hogy az emberek melyik programba vegyenek részt.
Az asztronauták általunk ismert adatai:
  Mood: hangulat.
  CAP: kapszula tréning száma.        
  L.M: LM tréning száma. Vezérlés.        
  EVA: EVA tréning száma. Ûrruha tréning.
  DOCK: Dockolás tréning száma.        
  END: Endurance tréning száma. Centrifuga.    
  Group: hanyadik csoport.    
  Tenure: a csoporthoz hány ember tartozik.

 Transfer astronaut:  programra vagy tréningre küldés
 Facility transfer: a programon belül az asztronauták elhelyezése
 FLT. Crew I – VIII: a programra kijelölt csoportok
 Assing crew: a kijelölt csoportba helyezés
 Break crew: a kijelölt csoport törlése
 Pool – ADV EVA, Centrifuge – ADV Endurance, Helipad – ADV LM, Planetarium – ADV Docking, Arfield – ADV Capsule: Az ideküldött emberek maguktól elvégzik a tréninget, innen csak visszarendelni lehet õket – a tréning rovására.

Medical center: Kórház
Flag pole – End Turn: Vége a félévnek, de csak akkor, ha mindent elrendeztünk.
Launch facility A – B – C: kilövõ állomások. Ezeket csak újjá kell építeni, ha megrongálódik.
Közterület:
Museum of space history:
 Directors ranking: az igazgató mínõsítése
 Space history: a küldetések idõrendi sorrendben áttekinthetõk.
 Missions rekords: küldetések rekordjai: ki, mikor, mit.
 Prestige summary: presztízs szint
 Hardware efficiency: technikai fejlesztések szintje.
 Astronaut history: asztronauták küldetései. Ezen a helyen mindenféle szempontból osztályozva van az eddigi eredményünk.

Az elsõ név amerikai a második orosz megfelelõje.
Arlington Cemetery – Kremlin Wall: temetõ.
Capitol Building – Kremlin: Elnöki épület.
Washington’s Monument – St. Basil Cathedrel: emlékmû
Pentagon – KGB HeadQuarters: biztonsági szervezet
 Library – Library: könyvtár
 CIA statistics – KGB statistics: statisztikák

Gyakorlatilag a külvilág egy nagyadag statisztika.

A játék menete: ez persze mindig változik, attól függõen, hogy ki mit mennyire fejleszt, milyen ûrprogramot hajt végre.

Menjünk a Research & Development-be (röv: R&D) és fejlesszük (válasszuk ki a Visit Purchasing Facility-t) ki az Atlasz hordozó rakétát és az Explorer Satelite-t. Ha ez megtörtént, akkor állítsunk (válasszuk ki a Visit R&D Facility) rá csoportokat, lehetõleg 5 csoportot mindkét termékre. Ezután menjünk a zászlórúdhoz (Flag Pole: End Turn) vége a félévnek.
Pénzt csak minden második félévkor kapunk, év végén. Megint menjünk a R&D-be és állítsunk 5 csoportot a termékekre. Állítsunk be egy ûrprogramot (Administration/Future mission/Orbital Satelite). Ezt azért kell, mert ha jó ütemben dolgoznak a munkások, akkor a következõ fél évben ki lehet lõni a szatelitet. Megint vége a fél évnek s kaptunk pénzt.
Újra menjünk a R&D-be és állítsunk 5 csoportot a termékekre. Ha a rakéta fejlesztési szint (Safety factory) zöld színre vált, akkor meg lehet kísérelni a kilövést. Ami úgy történik, hogy az összeszerelõ mûhelyben (Vehicle Assembly) elkészítettjük (Assign) a rakétát, és beállítjuk a kilövések idejét (Mission control). Lehetõleg a leghamarabbi idõpontra, mert így megelõzhetjük a vetélytársat. Ha nem megfelelõ a fejlesztési szint, akkor az összeszerelõ mûhelyben le kell állítani a kilövést (Scrub). Ismét vége a fél évnek.
Ha beállítottuk a rakéta kilövését, összeszereltük, és kitudjuk lõni a rakétát, akkor a program még egyszer megkérdezi, hogy biztosan ki akarjuk-e lõni a rakétát (Continue – folytatni a kilövést, Scrub – a kilövést abbahagyni, így megmarad a kilövésre szánt rakéta, felszerelés, ember). Van olyan eset, amikor a rivális is késõbbi idõpontban lövi fel a szatelitet, így még a következõ fél évben is megelõzhetjük õt. Megint menjünk a R&D-be és állítsunk 5 csoportot a termékekre. Ha a pénzünk engedi és az adminisztráción megjelenik az emberekkel teli ikon, akkor vegyünk fel asztronautákat. Ha nem sikerült a kilövés /felrobbant a rakéta/, akkor állítsunk be megint egy szatelit programot. Vége a fél évnek.
A képernyõn új épületeket láthatunk. Ezek a felvett asztronauta kiképzõ helyei. Megint menjünk a R&D-be és állítsunk 5 csoportot a termékekre. Itt már majdnem biztos, hogy teljesen elkészültek. Így nyugodtan kilõhetjük a rakétát. Maradt még pénzünk. Fejlesszük ki a Mercuri kabint meg egy Ranger szatelitet. Állítsunk rá embereket, pénzünkhöz mérten. Vegyük figyelembe, hogy csak év végén kapunk pénzt – az eredményeink szerint. Vége a fél évnek.
Engedélyezzük a kilövést. Ha a Preferencben filmfelvevõt állítottunk be, akkor mozgó képet láthatunk. Kilövésnél elõfordul, hogy a rakéta felrobban, elromlik a fellõt egység. Ha az egységben emberek voltak, azok meghalhatnak. Ezt mindig a tudomásunkra hozza a gép.

Nem folytatom, mert már nagyon sokféle képpen kellene leírnom és félek, hogy már ez is áttekinthetetlen. Embereket a “kapsula” felirat alatt lévõ szerkezetekkel lehet fellõni vagy a Holdra leszállítani. Figyelni kell a rakéták terhelését, mert attól függ, hogy milyen kabint és szerkezeteket lehet vele fellõni. Ezeket a fejlesztéseket, programokat tetszés szerint lehet állítani a pénzünk függvényében. Egy dolog van, amit csak megtervezni lehet és a használat során fejlõdik ki, ez a dokkoló modul. Ajánlom, hogy a 15-ös programot (Unmanned Orbital Docking) használjuk, így csak a rakéta, a kabin, meg a dokkoló modul vész “kárba”- az emberek nem, és a dokkoló modul fejlõdik. Ha olyan programot választunk ki, amihez ember kell, figyeljünk rá, hogy legyen tartalék csoport is.

Összefoglalóként: fejlesszünk -> kivitelezzünk -> használjuk a szerkezeteket -> vállaljuk a következményeket. Lényeg, hogy mindenre figyeljünk: az emberekre, a fejlesztésre, a kivitelezésre, a pénzre, a programokra. A végcél, hogy te juss fel elõször a Holdra.

Ha játszotok a programmal, majd rájöttök milyen érdekes és változatos. Ha nem sikerül véghezvinni a feladatokat, ne légy rest újra kezdeni.
                Ákos

                Ákos