1944. június 6. Ez a nap valószínűleg nagyon sokat mond azoknak, akik éltek már ekkor, de azokat sem hagyja hidegen, akik valamennyire is érdeklődnek a világtörténelem és a hadtörténelem iránt. Igen, ez volt a partraszállás napja, az a nap, mely a második front megnyitásával véglegesen lerombolta az illúziókat, na persze a harmadik birodalomért dobogó szívekben. Persze nagyon sok időnek kellett eltelnie, míg a partraszállástól eljuthattak a csapatok egészen Berlinig, azonban a kezdő lökést kétségtelenül a D-Day adta meg.

Az ötvenéves évfordulóra számos módon emlékezett meg a világ, a minket talán legjobban érdeklő dolog a D-Day névre hallgató program, mely egy rendkívüli stratégiai alkotás az Impressions műhelyéből. Előrebocsátom, hogy senki ne várja el tőlem, hogy a legapróbb részleteiben ismertetni fogom a programot, ezt megteszi helyettem az 5 (!) db kézikönyv kb. 300 oldalon. Ebből már nagyjából látszik, hogy igen kemény alkotásról van szó, nos valóban ez a helyzet, csak profi stratégáknak és főleg rengeteg szabad idővel rendelkezőknek ajánlom a játékot.

Campaign üzemmódban a játék 1944 június 6-án kezdődik és 1945 május 3-áig tart. A játék állását az ún. győzelmi csík jelöli, mely egyik végén a német csapatokat (G), a másikon pedig természetesen a szövetséges csapatokat jelzi (A). A játékban elért helyi győzelmek az 1. táblázat szerinti pontokat jelentik, a pontok befolyásolják a csík mozgását.
A játék fő térképe értelemszerűen Nyugat-Európát és Angliát ábrázolja, az egyes egységeket kis kockát jelzik, a mozgatás is ezekhez a kockákhoz igazodik. A résztvevő egységeknek alapvetően a következő fajtáit különbözteti meg a program:

– Ground Troops – a szárazföldi erőket jelöli, ide tartoznak a tankoktól kezdve az ágyúkon át egészen a gyalogságon minden bevethető egység.
– Air Forces – a légifölény létkérdés volt a támadók számára, így igen fontos szerep jutott a légierőknek a támadásban, ha a nagy deszant akciókra (pl. Arnheim) gondolunk, akkor ez még jobban érhető lesz. A csoportba a vadászok, a vadász-bombázók és az éjszakai bombázók tartoznak, melyek az ellenséges repülők lefoglalásán kívül bombázni is tudják az ellenséges állásokat.
– Transports – kétféleképpen szállíthatunk a csapatok ellátása érdekében. Az egyik mód, melyet értelemszerűen inkább az angliai utánpótlásra érdemes használni a vízi szállítás, míg a másik mód a vonaton való szállítás.
– Special Units – speciális egységekként hadihajókat, ellátó egységeket, szerelőket, valamint a parancsnoki központokat mozgathatjuk.

A Campaign screen felépítése a következő:

– Menu Bar (csak a fontosabb menüpontokat említem meg)
— Map Scroll – a térkép mozgatásának sebessége
— Game Speed – az egész játék sebességének beállítása
— Display Detail – a grafikai felbontás beállítása
— Fog of War – a látási viszonyok beállítása
— Unit Supply – az optimális ellátás beállítása
— Quickfight – a gyors beállító panel (Micro Miniatures Battle) bekapcsolása
— Easy Mode – a computer ellenfél tudásának minimalizálása
— Input Result – a csatákban való közvetlen részvétel beállítása
— Personality – a vezető személyiségek beállítása
— Combine Groups – a csapatok kombinálása
— Victory Conditions – a játék állásának kijelzése
— Place Name – a város nevek kikapcsolása
— Country name – az ország nevek kikapcsolása
— View Owner – az A (Alliance) és G (German) kijelzések kikapcsolása
 – Supply – az utánpótlások kijelzésének kikapcsolása
 – Disrupted – a megsemmisített egységek kijelzése
 – Aircraft – a földi és a légi egységek kijelzésének váltogatása, ha egy mezőn állnak
— Ground Change – az időjárás befolyásolja a talaj állapotát

– Information Bar
Az információs csík két fő információt hordoz. Az egyik a teljes nevét tartalmazza az éppen kiválasztott egységnek, míg a másik az időjárás kijelzésére szolgál. Négyfajta időjárási típus létezik a játékban: Dry (száraz), Wet (nedves), Fog (köd) és Snow (hó). Ebből következően a talajviszonyok is változnak a játékban, mégpedig a következő típusok szerint: Hard (kemény), Soft (puha), Muddy (sáros), Snow (havas).
– Display Window
A játék térképét tartalmazó ablak uralja a képernyő nagy részét. A térképen minden fontosabb terepakadály fel van tüntetve. A csapatokat zöld és szürke kockák jelzik, melyeknek jelentését az 1. ábra tartalmazza. A városok és különféle fontosabb építmények is jelezve vannak a térképen. A repülőtereket a leszállópálya képe, az aknamezőket az M jelzi, a kikötőket pedig egy kis horgony ikon mutatja. Természetesen igen gyakran elő fog fordulni, hogy több egység kerül egy kockára a térképen. Ilyenkor egy S betű jelenik meg a Control Panel jobb felső sarkában. A két scroll bar keresztezésénél találhatunk egy GRID kapcsolót, mellyel négyzethálót varázsolhatunk a térképre.

Control Panel (2. ábra)
A, Micro map – az éppen mutatott terület kijelzése
B, Unit Statistics – a kiválasztott unit ismertetése
C, Movement Points – minden egység típusnak különféle nagyságú mozgáspontja van, melyet a 2. táblázat mutat. A mozgáspontokat természetesen a terepakadályok igencsak befolyásolják, így nem csoda ha a 3. táblázat szerinti levonásra kerül sor, ha a megfelelő tereptípuson halad át az egység.
D, Select Next/Previous Unit – előre/hátra ugrálás a csapatok között.
E, Men in Square/Division – a csapatban található emberek száma
F, List Divisions – a hadosztályok kombinálása és szétválasztása
G, History – az eddigi történések listája

H, Status Display – a kiválasztott unit státusának kijelzése
I, Special Orders – speciális parancsok kiadása
J, View City Owner – a városok hovatartozásának kijelzése, valamint az ott tartózkodó csapatokról információ
K, Aircraft – kapcsolgatás a háromféle repülő/szárazföldi egység kijelzés között
L, Disrupted – a megsemmisített egységek kijelzése egy fehér D betűvel
M, Supply – az ellátóhelyek ki/be kapcsolása
N, Reinforcement – átkapcsolás az utánpótlási képernyőre
O, End Turn – az aktuális kör befejezése

Resource Points
Ez egy nagyon érdekes kezdeményezése a programnak. Ugyebár eszközeink és embereink amortizálódnak, magyarul fogynak. Namármost a pótlást nem lehet úgy elintézni, hogy egyáltalán ne legyen, de úgy sem, hogy végtelen legyen. A készítők azt találták ki, hogy minden játékbeli hónap elején kapunk resource pontokat, melyekért embereket és eszközöket “vásárolhatunk”. A pontokat egyébként az ép, tehát egy bombával sem sújtott városokért kapjuk, természetesen csak azokért, melyek a mi fennhatóságunk alá tartoznak. A kisebb városokért 500, a közepesekért 1000, míg a nagyobbakért 2000 pont jár.

The Reinforcement Screen
Az utánpótlási képernyőn a hozzánk tartozó városok láthatók, valamint a városokról kaphatunk információt. Az Events menüpont alatt tájékoztatást kapunk a nap eseményeiről (On this Day), vagy a teljes elmúlt időszakról (Run Events). A Map funkció alatt a városok, illetve a frontvonal kijelzését kapcsolgathatjuk. Az Organization pont alatt a tábornokaink rátermettségét és eredményeit vizsgálhatjuk meg.

Campign Report
A Victory Bar-ról már beszéltünk, nos ezt a hasznos kijelzőt találhatjuk itt, és még sok mást a csata állásáról és csapatok felépítésével kapcsolatos statisztikával egyetemben.

Creating New Divisions
A szerzett utánpótlási pontjainknak egyik elköltési módja, ha teljesen új csapatot szervezünk. Az új szövetséges csapatok Angliában (augusztus 14-e előtt) jelennek meg, míg ezután Olaszországban. A német csapatok tetszőleges helyen a megszállt vidékeken “materializálódnak”. Ez egyes típusuk “árát” a 4. táblázat mutatja. A következő jellemzőket olvashatjuk/állíthatjuk be minden csapatról:

– Division Type – a csapat típusa
– Men – a csapat tagjainak száma, illetve az ezért járó resource pont
– Resource Avaible – a rendelkezésünkre álló resource pontok száma
– Cost per Unit – egy egységért járó resource pontok
– Weapons – a használható fegyverek listája
– Quality – az induló csapat minősége
– Army – a hadseregekhez való tartozás beállítása
– Army Commander – az aktuális hadsereg parancsnoka
– Location – a kezdő pozíciója a csapatnak

Special Orders
– Fortify – egy barikád építő brigád, mely a kijelölt helyen némi akadályt állít az arra tévedő ellenségnek. A barikádok a gyalogosan közlekedő, valamint a gyengébb motorizált egységeknek jelentenek problémát.
– Board Ship/Board Train – ha egy üres szállítóeszköz áll a kockánkon, akkor lehetőségünk van rá, hogy a csapatainkat beleültessük a járműbe. A járművel ilyenkor a következő körben mozdulhatunk el. Mindenesetre igen kellemes mozgatási mód, ha figyelembe vesszük a szállító járművek mozgási kapacitását.
– Destroy Structure – lehetőségünk van az ellenség fontosabb tereptárgyainak megsemmisítésére. Ezek közé tartoznak a vasútvonalak, repülőterek és a kikötők.

Air Forces in Combat
– Strategic Bombing – a legjobb módja az ellenség fontosabb célpontjainak megrongálására/megsemmisítésére. Minden bombázó egy bevetésen vehet részt minden nap. A bombázáskor a kijelölt célpont fölé kell állnunk és a bal egérgombbal már küldhetjük is a szeretetcsomagot. A repülőnk a következő körben tér vissza automatikusan a bázisra feltöltésre.
– Indirect Support – a bombázóink természetesen a támadó csapatokat is segíthetik akcióikkal, lehetőség nyílik arra is, hogy közvetlenül az ellenséges alakulatok feje felett nyissuk ki a bombakamra ajtaját. Persze nagyon könnyű dolgunk lenne ha direktben a fejükre dobhatnánk a bombákat, így egy 5 kockát befogadó területen fognak valahol leérkezni a bombák.
– Dogfights – ha gépünket olyan területre mozgatjuk, ahol egy másik gép is tartózkodik, akkor légicsatát vívhatunk vele. A csata kimenetelét a gép dönti el, mérlegelve a gépek közti különbségeket. Értelemszerűen a vadászoknak van nagyobb esélyük.

Csaták esetén belépünk a program sokat emlegetett Micro-Miniatures Battle rendszerébe. Itt egy külön képernyőn irányíthatjuk a csatába induló csapatokat. Kis figurák jelzik a csapatok egyes egységeit, mindegyiket külön tudjuk mozgatni. Az egyes egységekről a következő információk állnak rendelkezésre:

– Piece Number – az egység száma (A 1-125, G 126-250)
– Piece Type – az egység típusa (Infantry, Tanks, Artillery)
– Weapon – a fegyverzet
– Quality – az egység felkészültsége, minősége, mely a kézi harctól kezdve egészen a lövés pontosságig mindenhol számít
– Morale – katonáink hangulata, a very low és a very high között változhat
– Number of Men – az egység katonáinak száma, mely a csaták alatt fogy, ha teljesen elfogyott, akkor az egység megszűnik.
– Group Number – maximum 5 csoportot rakhatunk össze az egységben
– Attack – a támadó pontok száma
– Defense – a védekező pontok száma
– Demage – a lövéssel elérhető sebzési pontok száma
– Movement Rate – a mozgási sebesség
– Weapon Range – a használt fegyverek hatótávolsága

Control Panel
A csaták közben egy teljesen más panelt látunk, melyen a következő opciók és információk szerepelnek:

1, Micro-Map – a terület kicsinyített képe
2, Piece Statistics – a kiszemelt egységről különböző információk
3, Overview – egy áttekintő kép a csata helyszínéről
4, Select Next/Previous – a következő, illetve előző egység kiválasztása
5, Number of Man – az emberek száma az egységben
6, List Groups – az egységben lévő kisebb csapatok listája
7, Change group – az egyes csapatokat is tudjuk irányítani külön-külön
8, Group Number – az aktuális csapatot választhatjuk itt ki
9, View Buttons – a Display Window tartalmának meghatározása (Attack Rating, Range in Squares, Group Number, Defense Rating, Rate of Fire, Morale, Move Rate, Demage Rating, Men in Piece)
10, Ratings – a különböző támadó és védekező értékek
11, Order: Fire – a tüzelés beállítása
12, Order: Engage – a területek elfoglalásának beállítása
13, Indirect – az indirekt célzó képernyő megjelenítése
14, Halt – az egység leállítása
15, Formation – a haladási/támadási formáció beállítása
16, Mode – a parancsok kiadásának érvényességi köre
17, Retreat – meghátrálás, a csata feladása
18, Autoplay – a teljes csata kikalkulálása a géppel
19, Play – harci módba lépés

Nagyjából ennyi lett volna az amit így hirtelen el szerettem volna mondani a játékról, bár valószínűleg még kb. háromszor ennyit lehetett volna mesélni. Nagyon-nagyon bonyolult és nehézkes játszani a D-Day-jel, igazából szerintem csak a fanatikusok lelhetnek benne valami kis örömöt, mert a túlzásba vitt menühegyek és beállítási opciók kicsit megfekszik az ember gyomrát.