Halo vadnyugati köntösben, horrorelemekkel tűzdelve (Kain sorozattól Doom3-on át Resident Evilig), Painkiller, Ninja Gaiden és KOTOR elemekkel. De főleg Halo. És hogy az egész összeáll-e valami használható portékává? Nos, nem igazán…

Egyszerű megállapítani, hogy egy játék, melyben rengeteg a máshonnan ismerős elem, szimpla lenyúlás, vagy az adott címek és szerzőik előtti tisztelgés: ha működik, utóbbi, ha nem, előbbi. Nos, a Darkwatch nem igazán működik. A szóló mód unalmas, elnyújtott, kiszámítható, ezzel együtt néha feleslegesen szívatós, melyben az egymásra dobált elemek nem állnak össze egésszé. Állítólag a multi eggyel jobb, de ezt nem állt módomban kipróbálni. Persze ez az én véleményem, a webet böngészve úgy látom, sok kritikus el volt ájulva tőle. Nos, lehet, hogy már tényleg öreg vagyok a konzolokhoz…

A sztori túl sok meglepetést nem fog okozni. A Darkwatch egy titkos szervezet, mely a gonoszt próbálja meg távol tartani világunktól. Főhősünk, Master Chief… ja nem, Jericho Cross, egyszerű útonálló az 1870-es években, aki egy vonatrablást követ el – nem tudván, hogy a szerelvény a legfőbb démont, Lazarus-t szállítja, így kiszabadítja, és jaj neki. Vámpírrá válik, ám a Darkwatch segít neki, és ő is nekik, bár a szervezetben sem stimmel valami. És így tovább. A többi a zombik és egyéb lények irtása, aztán egy-két Boss-csata, és néhány elvarratlan szál, amit majd a folytatásban. Ha lesz.

Néhány szóban az alapelemekről, aztán rohanvást a végigjátszás. A fegyverek kezelése ugyanaz, mint a Halo esetében: egyszerre csak két szerszám lehet nálad (plusz a dinamit), ha valami más eszköz előtt állsz, az interakció gombja a kezedben lévőt cseréli le az új barátra. Ha a kezedben lévő készség társára bukkansz, a lőszert nyered ki belőle; mindig célszerű nyugodt helyen újratárazni, így a lehető legtöbb muníciót szedheted fel. Az arzenálról külön dobozban – általánosságban egy közelharci és egy közepes/távoli célokra alkalmas lőfegyvert ajánlatos magadnál tartani, én általánosságban a Shotgun+Carbine párost javaslom.

A játék tartalmaz egy morális rendszert, hasonlót a KOTOR-éhoz; találkozol majd áldozatokkal, akiket megfelelően „lekezelve” – a megjelenő ablakban a felső (jó) és az alsó (gonosz) választ elsütve – hősöd a megfelelő irányba tendál. Ennek egy fő vetülete van: megfelelő szintet elérve hozzájutsz egy speciális erőhöz, mely nagy hatású támadásokból és védekezésekből áll (lásd külön). Mivel ezekből csak négy van, az utolsót elérve akár nekiállhatsz a másik oldal négyesét begyűjteni; különös módon ennek semmiféle nagyobb kihatása nincs, ugyanis csak a Showdown pályán, Lazarus főgonosz megfelelő kezelésével fogsz áttérni az adott oldalra, ez generál kétféle befejezést. Fentiek miatt azt javaslom, nyomd végig a jó oldalt, ennek első és negyedik ereje igen finom, aztán jöhet a gonoszokból az első, a sérthetetlenséget adó Blood Frenzy; a többi hatása analóg a másik oldal hasonló szintű erejével, de nem olyan jól használható.

Minden másról menet közben (az irányítás külön táblázatban), most csapjunk a lovak közé. A játékot a legkönnyebb (Greenhorn) módban toltam végig.

1. The Wrong Train       
Oktatópálya, ahhoz képest kegyetlen. Csontvázak, nem túl erősek, de a stukkerod sem. Próbálj fejet lőni, ha közel kerülnek, üsd őket fegyveraggyal. Hamarosan elérsz egy haldokló Darkwatch katonához, megszerzed a Redeemert, ez már finom, a tűz nyomva tartásával tudsz sorozatot lőni. Jön egy korábbi DW-tag, Cassidy, és kiengeded Lazarus-t, a vámpírt. Irány a tető.
Megkapod a Bloodshieldet, ami Halósoknak ismerős lesz; újratermelődő páncél ez, ha elfogy, és bekapsz egy találatot, az életerőd megy lejjebb, ezt csak a leölt ellenség lelkeinek begyűjtésével tudod újratermelni. Elsődleges célod Lazarus gyengítése legyen, a többi koma zavaró elem. Maradj Cassidy háta mögött, ő jelenleg sérthetetlen, és felfogja a nagyja ellent, ráadásul folyamatosan ellát lőszerrel. Ha a fehér csík fent középen eléggé elfogy, vége a pályának.

2. Ride Like The Devil        
Lovaglás. A D-Pad jobbra-balra iránya, azaz a kihajlás itt a ló oldalához simulást, és így pajzsot jelent. A jobb karral foroghatsz körbe, a balnál a felfele a ló gyorsítását, a lefele a lassítást jelenti, ezt kevésbé kell bántanod. Fordulj az ellenség felé, és próbálj meg fejre menni.
Hamarosan jön Lazarus; lőszered végtelen, tömd meg ólommal, az energiagolyókat szintén lövéssel oszlasd, a villám elől térj ki ellenkormányzással, a mozi utáni nagy golyók elől szintén térj ki. Ha sikerül lefaragnod a fővámpír energiáját, az első szakasznak vége.

3. Boneyard        
Szert teszel a Bloodvisionre. A jobb kar lenyomásával válthatsz át e nézetbe, ekkor a környezet vérbe borul, az ellenség és a fontos objektumok (ajtó, fegyver, stb.) rózsaszínű, kontrasztos lesz, plusz kis zoom is jár mellé – a szintén itt felvehető Carbine ezzel kiegészítve lesz igazán ütős fegyver. Lődd szét a kaput, felvehetsz némi dinamitot is. Új ellenség a Gunslinger, plusz felvehető egy Crossbow is. Maradj Cas háta mögött továbbra is.
Megjelenik két faforma valami, Mark of Evil (továbbiakban: MoE) a nevük, és amíg el nem pusztítod ezeket, újratermelik az ellenséget, úgyhogy adj nekik gyorsan. Egyik a templom mellett, a másik egy kis dombon áll, szerencsére az életerejük alacsony. Ha mindkettőnek vége, szabad az út a katakombákba.

4. Devil’s Belly Mine       
Másik hű társad vár rád, a Shotgun, közelharcra ideális, plusz az ütése halálos, én a csontvázakra innentől kezdve nem is pazaroltam lőszert, sőt, ha közel tudsz menni a céllövőkhöz, ő ellenük is hatásos a puskatus. Újabb képesség birtokába jutsz: a Vampire Jump extra (vámpír-) ugrás, a megfelelő gomb dupla lenyomására aktiválódik, és a repülést irányíthatod (tipp: a magasban lévő platnikon lőszer, fegyver található). Új ellenség is van, a Banshee, mely a legkeményebb; a legjobb, ha közel csalod magadhoz, és közelről fejbe lövöd a puskával, egy elég neki, esetleg rásegíthetsz tussal. Messziről a Carbine jó ellenük, az energialabda elől az oszlop mögött keress menedéket, vagy lődd vissza rájuk. Ha a három csajnak vége, szabad tovább az út.

A temető
Semmi különös, rohangálj körbe, szedd össze a cuccokat, nyomd le az ellenséget. Ha a fő területen a kereszt körül elpucolod a területet, egy leány tántorog elő, első morális döntésedet kell meghoznod. A jók a Silver Bullet, a gonoszok a Blood Frenzy erőhöz jutnak hozzá, és az interfész kiegészül egy tartállyal, melyet az ismerős vérgolyók/lelkek összeszedésével tölthetsz fel, ha megvan, elsütheted a kiválasztott erőt, az addig tart, míg jobbra fent a kör alakú kijelző peremén az „időszeletek” elfogynak. A kiválasztott erő balra lent jelenik meg, és tartalmaz két csíkot; utad során találkozni fogsz meggyötört lelkekkel, a jó választása a felsőt, a gonoszé az alsót növeli, amint valamelyik eléri a maximumot, új erőhöz jutsz az adott morális kategóriából (lásd a mellékelt szövegdobozt). Gyilkolj tovább; hamarosan újabb ellenség bukkan fel, a Glutton (Falánk), kövér, köpködős bácsi dupla karddal, messziről érdemes levadászni őket (Carbine, vagy íjpuska). Ha vége, mehetsz tovább.

A bányák
Cassidy halott, újabb etikai kérdés előtt állsz, ha döntöttél, menj tovább, találsz egy robbantószerkezetet, az interakcióval elsütve megnyílik a pálya. Hamarosan belefutsz az első, fent már említett, kifeszített áldozatba, megint egy döntés, és némi igazodás (a lélek elintézése egyben feltölti a „vérbankodat” is). Eljutsz egy leszakadt hídhoz, lent egy MoE, ess le és intézd el, aztán vámpírugrással irány vissza a híd; idefent találsz egy dupla pisztolyt is, ha kell, vedd fel.

Bánya – felső szakasz
A következő szakaszban a víztartály közelében, egy beszögelt folyosót kibontva újabb áldozat; a fő járatot tűz blokkolja, de jobbra bebékaügethetsz egy lyukba. Újabb ellenségre bukkansz, kicsit Serious Samot idézve, TNT-s hordókkal rohanó csontik Kegger néven, természetesen messziről szedd le őket, a hordóba lőve (Carbine remek, véres szemekkel). Persze ki is térhetsz előlük, ha felrohansz balra, a rámpára, a továbbjutás úgyis idefent van, a túloldalon, hosszú vámpírugrással (az egyik felső mellékjáratban újabb áldozat!).

Bánya – a triplarobbantás
A két csonti után Carbine és véres nézés elő, vadászd le a tornyon lévő két új ellenséget (Shootist, azaz mesterlövész – legjobb kihajolva a sarok mögül, ilyenkor nem lőnek vissza!), plusz lent is van egy. Három robbantókart kell lenyomnod, ezek helye:
• a bejárattal szemben, egy üregben; ugorj át szembe a középső toronyra, innen a lyukba (van erre egy áldozat is);
• a bejárattól balra lévő toronyépületben;
• a bejárattól jobbra lévő falszakasznál, lent álló kis kalyiba előtt.
Tempósan kell dolgoznod, mert az ellenségek – bánsík és lövészek – újratermelődnek, tehát a legjobb, ha gyorsan körbejárod a három a helyet; gonoszok aktiválják az erejüket, ez kis ideig sérthetetlenséget biztosít (idelent szintén van egy áldozat). Ha mindhárom szerkezetet működésre bírtad, kinyílik az ajtó; rohanj át rajta, elsöpörve a puskásokat is.

Bánya – lyukas terem
Némi terempucolás, sok ellenséggel, puskások, TNT-s csontik, találsz itt bőven dinamitot is. A lyukas teremben ess le, majd tovább lefelé, felbukkan egy Glutton, plusz egy MoE, nyomd le mindkettőt, ha végük, lehet pihenni.

4. Darkwatch Outpost       
A kapunál találsz egy új fegyvert: a Range Rifle mesterlövészpuska, kétszeres zoommal (célzás gomb, kétszer); vadászd le a nindzsákat jól (én ezután visszavettem a Carbine-t, jobban szolgált a következő szakaszon). Hámozd magad előre, eljutsz egy épülethez, némi ellen és egy áldozat. Miután Cas elmondta a szövegét, menj előre az udvarra. Megjelenik fent az ismerős csík, de ezúttal nem főgonoszt, hanem egy rakás ellenséget kell lenyomnod, csontváz, bánsí, mesterlövész. A legbölcsebb, ha berohansz valamelyik épületbe (legjobb a jobboldali, a másikban van az egyelőre még nem működő portál), és megvárod, míg a lányok és a fiúk berohannak, aztán fejlövéssel, puskatussal elintézed őket, ha nagy a csend, menj ki, és keress fent a magasban lövészt. Félidőben újabb mozi, utána még több bánsí, eljárás, mint fent. Ha a csík elfogy, lépj be az említett portálba.

Labor
Rövid szakasz, némi ellenség, plusz egy áldozat; ez sok pontot hoz a konyhára, így vélhetően megkapod a második erődet is (Fear/Turn).

5. Torture Maze       
A Darkwatch-főnök, Clay Cartwright tábornok téged vádol Cas halálával, és próba elé állít – minden fegyveredtől megfosztva, egyetlen jogarral (Scepter) felszerelve, melyet a középső pódiumról kell begyűjtened.

Csontzúzó
Sima csontik, nem nagy ügy, legjobb, ha behátrálsz valamelyik kamrába, így egyszerre csak egy koma kerül eléd (általában abban a lyukban, ahol vagy, nem termelődik újra az ellenség, bár ez nem biztos). Ha túléled a rohamokat (van keményebb, fantomcsonti is), menj át a kinyílt ajtón. A folyosón lévő civilekkel nincs dolgod, lenyomhatod őket, de ez még a morálba se játszik bele (érdekes).

Céllövölde
A teremben van két lövész, üsd le az egyiket, így beszerezhetsz egy Redeemert. Mielőtt a másikkal végeznél, ugrálj körbe: az egyik pódiumon dinamit, a másikon egy Carbine van, ezt vedd fel a jogar helyébe, most jöhet a másik koma, halálával jön az első kör (sima lövészek), majd utánuk mesterek. Én azt találtam üdvözítőnek, ha az emeleti, középső (a nagyajtó melletti) kamrába beállva vadászgattam, a Gunslingerek eléd jönnek, a céllövőket pedig kihajolva, kilépve szedheted le. A harmadik kör is innen a legkönnyebb (a bal oldali falon állnak a fiúk). A negyedik körben ismét civilek a pályán, ha meg akarod óvni őket, gyorsan kell dolgoznod, ha nem, és még maradt TNT-s hordó a teremben, nos… Ha vége a körtáncnak, menj ki az emeleti ajtón, a folyosón némi izgalom.

Gőzfürdő
A Redeemert cseréld le puskára (a fahordókban ehhez való lőszerek vannak!), majd ess le. Három gőzcsapot kell megtalálnod és elzárnod; kapcsold be a vérlátást, ezzel könnyen megtalálhatod a célpontokat, az ellenség csontváz, nem veszélyes, de ne sokat pepecselj. Ha a gőz eltűnt, bánsík jönnek, a Carbine és a puska jól szolgál itt is. Ha végük, irány a csatorna.

Csatorna
Rövid szakasz, új ellenséggel: Viper. Erős, mint a bánsí, viszont lassú, és ha eltalálod, hátratántorodik, majd kis késlekedéssel támad vissza, így pontos fejlövésekkel hamar lenyomhatod. Az oldalsó beömlőkben sok Carbine-lőszer; a kerek építménytől jobbra a kapu, a kulcs viszont a baloldali járatban, egy halott ügynök mellett. Át az ajtón, neki a létrának.

Vágóhíd
Az első rész lövészekből áll; érdemes felvenned a Redeemert és a Range Rifle-t (ezekhez lesz lőszer), no meg feltölteni a dinamitkészletet. Amint tiéd a pálya, rohanj ki a külső falhoz! Itt is vannak kamrák, ahol bevárhatod a cowboyokat, és ha ők csendesek, menj előre, és vadászd le a mesterlövőket. Ha csönd van, rohangálj körbe, míg új ellenséget generálsz. Fentieket ismételd, míg elfogy a csík. Ha a nagy izgalmaknak vége, a tábornok kijátssza az aduászt: ketrecbe zár, és rád engedi a napfényt. Minden erőd, vámpírugrásod, vérpajzsod oda…

Vágóhíd – napfényben
Kapd elő a Redeemert, és gyors sorozattal lődd szét a Glutton fejét, majd hamar vágj egy dinamitot a ketrec falához, és rohanj ki szembe, a külső falhoz, árnyékba, így visszakapsz mindent. Ha az első csontvázrohamnak vége, érdemes visszafutni középre, és felvenni a puskát, aztán vadászhatsz tovább (a dinamit hasznos lesz!). A szakaszt egy újabb Falánk zárja.

6. Baptism Of Fire       
Hivatalosan is a Darkwatch tagja vagy, és új társad is van, Tala. Első küldetésed egy város megpucolása a gonosztól. A csajt kell követni, fel a rámpán a katlan tetejére. A Redeemer és a Carbine itt is jól szolgál majd (jobbra, az első kunyhóban áldozat!). Amint elérted a nőt, újabb feladat: fedezd. Visszatérsz alulra, most már TNT-s kamikázék jönnek, a Carbine-ból elég egy lövés a hordóba. Ha pár kört túlélsz, továbbléptek.

Bányaterület
Néhány mesterlövő leszedése után egy kis mozi új barátot mutat: Rail Rocket, azaz rakétavető. Egy kis platón van, felszedése után menj a sziklafalig, innen két rakétával leszedheted a felbukkanó MoE-t. Ha vége, elő a Carbine-t. Egy házat kell megpucolnod a rámpa tetején, tele lövésszel. Használd a kihajlást, nyomulj előre, odabent a lépcső alatt áldozat. Az emeleten lőszer a rakétavetőhöz; a jobb szélső ablakból leszedheted a távoli peremen kinövő MoE-t – engedj el egymás után három adagot, majd sétálj át a balszélső ablakhoz, és a fegyveraggyal üsd ki az üveget. Amint felbukkan az újabb MoE, ebből a pozícióból azt is kinyírhatod három töltettel (csak vigyázz, ne akkor lőj, amikor egy bánsí eléd repül…).

A kanyon
Ismét civilek zavarnak; az első házban sok pontot érő áldozat. A döntés után menj fel, ess le a lyukon, és menj ki ezen a hátsó ajtón, fordulj jobbra (áldozat!) majd ugorj fel jobbra, a rámpára. Új ellenség jön, a játék legmagasabb HP-jú ellensége: Executioner, azaz Hóhér Józsi. Egy rakéta a mellébe elég lesz, ha közel ér, a rakétavető tusával üsd (és használd az erőd!). Két hóhér lenyomása után fuss tovább, előre, majd jobbra. A falusiak között sok csuklyás, ha nem akarod bántani a civileket, kénytelen leszel a nagyfegyver agyával szétverni a bandát (aki gonosz, az előbbi két hóhér lenyomása után, a faház tetejéről rakétavetővel szétoszlathat mindenkit). Miután minden ellenségnek vége, megjelenik egy hóhért és csontvázat termelő MoE, úgyhogy ez a következő fő cél. Ha vége, az utolsó, lángoló ház emeletén még találsz egy áldozatot. (Érdemes a hóhérok puskájára lecserélni most a rakétavetőt!)

A falu
Némi ellenség után embereid lyukat robbantanak a falban. Menj be, előre, találkozol társaddal. A te elsődleges feladatod a lövészek leszedése; a Carbine is elég, de van itt Range Rifle is bőven. Nyomulj át a falun, a nagy ház után mozi: odabent egy MoE. Nyomás, a ház amolyan szlalompálya, puskával, tussal törj utat, és nyomd le a dögöt.

7. The Darkwatch Citadel      
Ez amolyan átkötő pálya. A tudós bácsival kell beszélned, tőle három küldetést vehetsz fel tetszőleges sorrendben (mindegyiknek elolvashatod az összefoglalóját, ha tetszik a cucc, az „Accept Mission” sort kell választanod); miután eggyel végeztél, visszajössz ide, és mehetsz a következőre. Én az egyszerűség kedvéért sorban fogok haladni. Ha megvan a feladat, balra át, majd a teremben újra balra; itt áll Jenkins, a fegyvermester, tőle veheted fel a tetszés szerinti arzenált. Ezután hátra arc, irány az ajtókon át a Szellemkapu.

7a. Rescue        
Ehhez a küldetéshez nem kapsz fegyvert, ugyanis Warthogolni fogunk; a Coyote Steamwagon kezelése nagyjából megegyezik a Halo-beli járgányéval (bal kar fel/le: gáz/fék, jobb kar irányítás, bal tűz gyorsfék), de itt a tetőre szerelt dupla gépágyút is te kezelheted (jobb tűzbillentyűvel). Az ellenségeket simán gázold el; lesz egy MoE, a géppuska hamar elintézi. Tartsd a gépet az út közepén, így csak a gázt kell tolnod a következő MoE-ig; ennek szétrobbanása után némi arénacsata következik – sok Keggerrel.

A cél a fehér csík lenullázása. A legjobb taktika, ha nyomva tartod a tűzgombot, és körözöl, lehetőleg kihagyva a géppuskás zombi tűzvonalát. A Keggerek maguktól is felrobbannak, neked inkább a bánsíkkal kell törődnöd; ha nagyon közelít egy fal, vészfékezz, mert az elakadás öngyilkosság. Minden elesett ellen csökkenti a csíkot, ha elfogyott mozi jön – az egyik házban MoE nő. Hajts oda, szállj ki, és benyomulva lődd szét a dögöt, majd gyorsan vissza a járműbe. Egy bánsí-termő MoE a kapunál, ezt célszerű a Coyote gépágyújával lefaragni.

A túlélők
Rúgd ki magad alól a verdát, és menj be az ajtón. Kéziharc jön. A mozi után rohanj ki szembe, egy halott ügynök mellett Carbine. Vissza a házba, az emeleten, a terasz falán íj, aki ezt szereti. Első kör: csontvázak, ez nem ügy. Második: bánsí és falánk. A legjobb lentről, az épületből utóbbit hamar levadászni, aztán közelről a csajokat. Ha végük, lépj ki az éjszakába.

7b. The Darklight Prism      
Jenkinstől dupla pisztoly, Carbine vagy puska szerezhető az alap Redeemer mellé; én utóbbit javaslom. Amint a pályára kerülsz, tűző nap fogad, úgyhogy ezerrel rohanj előre (útközben egy puska/muníció), és vágódj be a sziklaív alá, árnyékba; itt találsz egy vérrel teli kulacsot is (hátrébb még kettőt, puskalőszert, és egy áldozatot). Ne is menj el innen, a puskával lenyomhatod az indián zombikat. A második körben bánsík jönnek, de ha itt maradsz, neked csak a tomahawkosokkal kell törődnöd, a lányokat a kollégák elintézik.
A mozi után egy veterán koma köszön be, Jared. Mielőtt elindulnál vele, visszamehetsz lőszerért, és ha még megvan, az áldozatot lerendezni, ezután előre az öreghez.

A jel
Vedd fel a távcsövest, és vadászd le az íjászokat a távolban. Ha mindnek vége, a fiúk megindulnak előre. Kinő egy MoE; a kollégák feltartják a tömeget, neked a döggel kell törődnöd. A legjobb megszórni dinamittal, és mehetsz is tovább.

Kanyon
A barlangban biztonságban vagy, innen vadászd le a három bánsít (én a távcsövessel nyomtam le őket). Ezután futás fel a kanyon oldalán; érdemes felvenni a dupla pisztolyt, mivel ehhez sok lőszert találsz. Ess le a TNT-s hordók mellé (van itt egy Redeemer is), és vágódj be a kis sötét üregbe ezek közelében, balra, itt túlélheted a rohamokat. Ha csönd van, a tűz kialszik, és mehetsz tovább. Fent maradj a baloldalon, árnyékban; amint a rohamok elfogytak, fuss előre, és a sziklaoszlop fedezékében vadászd le a három íjászt, majd futás a barlangba, és hamar nyomd le a három bánsít (most süssd el az erődet!)

Kanyonabb
Döntés előtt állsz, mely a harmadik erődhöz juttat (Mystic Armor/Black Shroud); a gonosz választásakor Jaredet is le kell nyomnod. Ha minden baba, hátra arc, menj vissza a barlangba, itt egy áldozat, lőszer és dinamit, aztán előre. A jó taktika, ha keresel egy árnyékos helyet, előrefutva generálsz némi ellenséget, majd visszatérve az árnyékba irtasz. Az első szakaszban például jobbra van egy sziklarámpa, innen jól vadászhatsz – ezek a párkányok hasznosak, a következőn, jobbra áldozat, aztán balra lőszer. Találsz egy távcsövest is, ezt érdemes begyűjteni, lesz pár íjászos szakasz (a második után, lent jobbra áldozat!).
A mozi után lent, hátul lesz a MoE, dinamittal szórd meg, aztán ennek helyén ugorj fel; az ajtótól jobbra, egy kis beugróban dinamit és áldozat, ne hagyd ki!

A prizma
Mesterlődd le az íjászokat, aztán előre, be balra, árnyékba. Ha innen duplán felugrasz a párkányra, találsz egy áldozatot, aztán szembe átrohanhatsz a prizmához. Ez helyreállítja a vámpírerődet, és van mellette egy löveg, melyet kezelésbe vehetsz; mielőtt ezt tennéd, érdemes aktiválni valami védelmet (Mystic Armor, Black Shroud), és azonnal elfoglalni a helyed, ugyanis egy bug miatt az erő nem fogy el (vagy lassabban, mint kellene neki), míg a szerkezetben maradsz, így szinte sérthetetlen vagy (hacsak egy hordós zombi meg nem talál). Ha a rohamoknak vége, szemben megtalálod a kijáratot.

7c. Invasion       
Jenkins kínálatából ismét a puskát javaslom, ehhez a pálya elején, a két egymáson álló köcsögfélében találsz bőven lőszert. Az indiánok lenyomása után a folyosó végében áldozat, és zsákutca, úgyhogy menj vissza, és jobbra be a barlangba, majd ess le. Jobbra indulj, az akadály tövében, edényben Carbine, kell is, mert íjászok, Keglerek, Glutton is beköszön. Mielőtt a járat végén leugranál, készíts elő valami erőt, akár védekezőt, akár támadót, mert egy Falánk bácsival kell padödőzni. Ha vége, töltünk.

A falu
Miután eldöntötted, Szőkenő Szarvassal mi legyen, nagyon óvatosan haladj előre! A faluba érve a bal oldali falnak tapadó ház aljában és tetején is egy-egy áldozat – utóbbival elméletileg megkapod az utolsó erőt is (Vindicator/Soul Stealer). Ha elég zombit lenyomtál, a nagykapu előtt megjelenik egy MoE – dinamitot neki, aztán rohanj át a nyílászárón.

Az ostrom
A szokásos játék: a fehér csíkot kell lenullázni. Három kör: Viperák, bánsík és zombik. Ha előremész, a jókora kő tövében van rakétavető, aztán a legjobb, ha visszafutsz, a kivilágított házba, és itt várod be az ellent. A puska és a Carbine jól szolgál itt, és be lehet vetni az imént (elméletileg) megszerzett erőt is.

8. Hangtown       
Ez a küldetés csak az előző három lenyomása után vehető fel. Teljesen mindegy, milyen fegyvert választasz – miután a városhoz értél, jobbra kell menned a koporsóshoz, itt és az emeleten sok fegyver, aztán vele szemben, a seriff hivatalában még több. Ha felszerelkeztél, menj a két emberhez, a szekér felé, megkérdik, hogy készen állsz-e, aye, captain. Picit told előre magad, míg jön az ellen – lövészek és Viperák. A legbölcsebb, ha visszarohansz a börtönhöz, és felugrasz az emeletre. A kígyóemberek a teraszra ugranak, közelről, egy-két fejlövéssel a puskával elintézheted őket, és sok  tartalékmuníció itt, aztán jöhetnek a mesterlövők, a Carbine-nal vagy távcsövessel.

Egy kis mozi után a város északi felében találod magad – a börtönnel szembeni hotelbe kell eljutnod. Ne rohanj! Balra, a verandán fedezékben vagy, itt bevárhatod a Viperákat, és közelről lenyomhatod őket. Ezután indulj előre, módszeresen levadászva a lövészeket. Ha végük, jobbra, a temetkezési vállalkozó emeletén bevárhatod a következő Vipera-különítményt (itt van Carbine-lőszer), majd jöhet az újabb kör lövész, a seriff emeleti traktusából (puskamuníció!). Ha csend van, hatolj be a hotelbe, az emeletre.

Saloon
Újabb jó/gonosz döntés előtt állsz. Ha már megvan az egyik oldal teljesen, most választhatod a másikat, így egyből elnyered annak első erejét – a jóknak is jól fog jönni a Blood Frenzy… A kocsmában jó kis arzenál, én továbbra is a puska/Carbine párosban hiszek. Az erkélyről jól fogsz tudni vadászni, Kegger és hóhér érkezik nagy számban, előbbiekre hajts, nehogy elérjék a kollégákat, egyedül nehezebb a meló. Ha csönd van, szedd le a céllövőket is. Nemsokára a szembeni színben feltűnik egy MoE, mely TNT-csontikat szül – a legjobb, ha betolod a Blood Frenzyt, és megrohamozod a dögöt, pár lövés/ütés elég neki. Ezután jön a fehér csík és a fenti ellenség-pár. Maradj a szín aljában, az ajtóba betoppanó kivégzőket közelről, puskával lenyomhatod, így az ő lőszerükkel végtelen a muníció, ha meg visítást hallasz, robbanós zombi jön, lépj ki az ajtón, nyomd le, és vissza az épületbe. Ha elfogyott a csík, menj ki, és át a házon, ahol a lövészek voltak.

A templom
Rövid szakasz, két Falánk – használd ki jobbra a TNT-s hordókat, aztán pár lövész (mögötted is!), majd a templom előtt egy rakás Vipera. Az épülettől balra, és vele szemben egy-egy áldozat.

9. The Morning After      
Vedd fel a Redeemert és a puskát, aztán nyomás előre. Az ajtón túl két kolléga és jó pár Viper. Maradj a fiúk mellett, és közeli fejlövésekkel operálj, a nagyja sebzést ők beviszik. Ha a rohamnak vége, irány a Szellemajtó, közben találsz Carbine-t is. Tala nagyjelenete után addig kell tartanod az ajtót, amíg le nem zárul – a négyes szintű erőd (Vindicator/Soul Stealer) itt jól fog jönni! Ha csönd van, indulj visszafelé, a platformon fantomvipera, kemény, ellene is az előbbi erők ajánlottak. Ha elmúlt, az alsó ajtón menj be.

A fegyverraktár
Zombikollégák színesítik a paletták, elég kemény fiúk. Jobbra végtelen lőszerkészlet vár, így nyugodtan dobáld a dinamitot, és használd fegyvereid. Elöl, a sarkon túl egy áldozat, és a raktárban is, utóbbit célszerű későbbre tartogatni, ha lesántulnál. Az udvart és balra a vasúti pályaszakaszt kell megpucolnod – mindaddig, míg be nem mész a vagon utáni ajtón, szabadon visszamehetsz munícióért, így nyugodtan vadászgass. Ha csönd van, töltsd fel a készletedet utoljára, és lépj be az említett nyílászárón – én szokatlan párost ajánlok a továbbiakra: Range Rifle és Carbine, közelharcra nem sűrűn kerül sor…

Az állomás
Koncentrálj a hordósokra, aztán jöhetnek a lövészek, célszerűen kihajlással. Ha csend van, balra fent van az ajtó. A következő terem kemény – mindkét oldalon egy-egy Falánk, szerencsére van itt dinamit és rakétavető, úgyhogy nem lehet gond, aztán jön ismét az előbbi páros. A középső épület belsejében van az ajtó, némi folyosókon kell átverekedned magad. A végén a generátorterem ajtaja zárva, várnod kell, míg kinyitják, addig persze túlerő (Falánkokkal), érdemes bevetni most egy 4-es erőt.

A generátorterem
A középső híd két oldalán lévő szobában találsz egy-egy kapcsolót, ezeket kell lenyomnod. A legokosabb, ha egyből ráugrasz a hídra, és berohansz az egyik kamrába, ide bezúdul fél tucat szellem, egy 4-es szintű erővel lenyomhatod őket, és lelküket begyűjtve vissza is nyered az erőd, ezután hamar átrohansz a másik kapcsolóhoz. Ha baba, a középső nagy ajtót kell megcéloznod, egy nagy rohanással túlélheted a támadásokat.

A kincstár
Ez lesz kemény, kezdésnek négy hóhér, aztán még több, bánsíkkal és csontikkal. A legbölcsebb, ha beveted a 4-es szintű erőd; gyakorlatilag folyamatosan elsütheted ezt, mivel a sok lélek pikk-pakk feltölti a vértartályodat (gonoszoknak ehhez kell keresniük egy sarkot, hiszen a Soul Stealer csak előrefelé hat).

10. Showdown       
A nagy leszámolás Lasarus-szal igen kemény. Bár egy szem Redeemer van a kezedben, ez elég lesz – az egyik házban, jobboldalt találsz egy dupla pisztolyt is, ezt is vedd fel, de még ne használd! Az ismétlőfegyverhez a baloldalon találsz muníciót, és van itt vérrel teli kulacs is – a lőszer és eme életerő-feltöltő újratermelődik, úgy félpercenként. A játék a lovaglásból ismerős lesz, lesznek kis gömbök, amelyeket ki kell kerülnöd vagy szétlőnöd, és nagyobbak is. Tartsd folyamatos tűz alatt a főnököt! Jó adag sebzés benyelése után jön pár csonti, így tápolhatsz picit; amíg ők támadnak, Lazarus-t nem tudod meglőni, így gyorsan nyomd le őket. Aztán a fődémon új mókát eszel ki: forgószelet támaszt – a tölcsérek között van annyi hely, hogy elférsz, illetve a házakat is használhatod fedezéknek. Ne nagyon mászkálj el, maradj a muníciód közelében! A második sor ellenség már fantomcsontváz lesz, ez keményebb dió, de ha folyamatosan hátrálsz, és gyűjtöd a lőszert, túlélhető. Ha úgy egyharmadára lemegy Lázár bá’ élete, megnyílik a híd.

Amint a hídra kerülsz, azonnal kapd elő a dupla stukkert, és ha a jó oldalt választottad (vagy, ahogy fent írtam, belekóstoltál abba is az előzőekben), aktiváld a Silver Bullet erőt! E kombó pikk-pakk lenyomja a főgonoszt – közben persze figyeld az életerődet, van a hídon kulacs, sok. Ha nem sikerül elsőre, fantomcsontik jönnek, ebben csak az a jó, hogy belőlük tápolhatsz. Ha Lazarus-nak vége, ismét választanod kell: vagy megmented a lelkét és a vadnyugatot, vagy te leszel az új helyi vagány csávó. Ez, és csak ez a döntés fogja befolyásolni az utolsó csatát és a zárómozit.

11. The Right Train     
Újabb lovaglás, célod az összes lövész levadászása. Nem lehetetlen, csak figyelj a pajzsodra, és ha nagyon lemegy, menj vissza a vonat fedezékébe töltődni. Lesz úgy három koma alapban, aztán termelődők még hárman, egyikük a vagonban, plusz egy fantomlovas mögötted, rá nagyon figyelj. Ha mindenkit leszedtél, megjelenik egy felirat – húzódj a lépcsőhöz, és az interakció gombjával lépj fel. Kívülről fantomok lőnek, ezzel ne törődj, az első vagon tetején (lent távcsöves, vedd fel), hátul egy lövész, mögötte egy kerék, tekerd meg, ez kinyitja a következő kocsi ajtaját. Nyomulj előre, találsz egy puskát, ajánlott felvenni a pisztoly helyett. Ugorj ki a tetőre.
A vagonban csomó fantomcsonti. A legbölcsebb, ha aktiválod a 4-es támadást, én kétszer egymás után el tudtam lőni, a maradék komát pontos fejlövéssel amortizáld. Ha végük, az ajtóból kihajolva vadászd le a lövészt és a lovast, majd menj ki, és foglald el a gépágyút.
Előbb elölről jön pár fantom, aztán hátulról lovasok, lövészek, és megint elölről, már hordósok is. Amit meg kell tanulnod: a fegyver oda lő, ahol a célkereszt függőleges szárának teteje van, ha ezt állítod rá az ellenségre, hamar végzel.

12. Deadfall      
Sehova ne menj, a vagonban várd be a fantomcsontikat, és adj nekik puskatussal, spórolj a lőszerrel! Ha elfogytak, hajolj ki, és szedd le a lövészeket (használd ki a TNT-s hordót!). A szemben lévő pálya alatt kell átbújnod és balra futnod, de előtte felmászhatsz a vagonba, itt egy áldozat. Lesz egy gépágyú, aminek a széke kiürül, de sok Kegler – ha itt bedobod a 4-es szintű erőt, lesz annyi időd, hogy elfoglald az ülést. Amint csend van, tovább, jobbra, a lövészek levadászása után szabad a pálya.

Fantomlédik és a jel
Új ellenség jön: fantombánsík, nagyon kemények. Szedd össze a muníciót, és ess le. Az első csajt még érdemes fegyverrel leszedni, aztán a többieket, lövésszel együtt egy 4-es erővel leamortizálni. (Jó pihenő hely a lyuk, ahonnan kimásztál, három oldalról védve vagy – hátul egyébként egy áldozat, a tartályodat feltölteni, és sok Carbine-lőszer!)
A mozi után a szakasz legalacsonyabb épületének tetejére kell felugranod, ez egy mentési pont. Jobbra előtted egy MoE, minden irányból ellenség. A legjobb, ha a tetőn maradsz, a jobb oldalon, hogy a lövésztől védve legyél, gyorsan leütöd a csontikat, előrelépsz, és egy dinamitot hajítasz a jel felé, majd ezt ismétled még kétszer, míg elfogy a csík. Ha vége, menj át a jel helyén, a lyukon (ez előtt, jobbra fent egy rakétavető, a Carbine mellé érdemes most felvenni!)

Szellemváros
Mindenféle ellenség, csak előre, édes fiam. Érdemes sűrűn használni a 4-es szintűt. Az első két lövész után, az égő házban, az emeleten áldozat. A jó taktika, ha itt megvárod, míg megérkezik egy csonti, a nyomában mindig egy fantombánsí jár, és elsütöd az erőd, majd elintézed az áldozatod, és mehetsz tovább.
Az elhagyott ház emeletén átkúszva és leugorva hamarosan felbukkan egy újabb MoE. Sok lehetőség van: benyomod a 4-es szintűt, és mielőtt az újabb adag fantom előáll, rakétával messziről megszórod a jelet, vagy Blood Frenzyvel megrohamozod. Ha vége, vége.

Hóhérosztag
Újabb jel, én bevetettem a rakétavetőt, ennek tusával az eléd lépőket lenyomhatod hamar, illetve benyomhatsz egy 4-es szintűt is. Ezután érdemes felvenni a puskát, mivel hóhérost játszunk, szűk helyeken – ugorj fel a jobboldali erkélyre, innen szembe, a nyitott ajtón be. Mondom, bakók, közelről, puskával. Az utolsó után a csontik ellen benyomhatod a 4-est, mert jobbra áldozat. Aztán fel, és ki a szabadba.

Utca, utca, lávás utca…
A játék egyik legkegyetlenebb szakasza, mentés nélkül kell végignyomnod. Az utcákon láva folyik, így tetőről erkélyre kell ugrálgatnod. Az első kör bánsít 4-es szinttel nyomd le, itt azonnal vissza is nyered az erőd. Érdemes felvenni a távcsövest, hiszen sok lövész lesz, és ehhez kapsz muníciót – ezen túl a Redeemerhez lesz még lőszer, no meg némi rakéta. Kezdj el ugrálni – mindig egy lelőtt mesterlövő helyére, cikkcakkban. Érdemes sűrűn használni a 4-es támadást a bánsík ellen (közelharcosok a rakétavető tusával üthetik őket). Az egyik jobbkanyarban, lent (szárazföld van itt) egy áldozat, úgyhogy 4-es és elintézés, majd nemsokára, egy kisebb tér közepén újabb. Ez után jön egy kis mozi – sok ellenség, és egy MoE. Itt az ideje egy újabb 4-esnek, majd a rövid szünetben hamar szórd meg a dögöt dinamittal (de a Blood Frenzy-s lerohanás is bejöhet).

13. Curse of the West      
A nagyfinálé következik, a tánc ugyanaz, csak a primadonna változik. Ha Lazarus-nál a jó (lélektisztítós) döntést hoztad, a démoni Talával kell lejtened, ha a gonosz útjára léptél, Cassidy lesz a partnered. Aki ki akarja próbálni mindkét mókát, sajnos vissza kell mennie a Showdown pályára, és újra lenyomnia Lázárt – bár sok értelme nincs, ugyanis a két ellenség támadási taktikája és az ellencsapás gyakorlatilag ugyanaz. Négy offenzív lépés következik:

1. Lazarus-féle tűzgolyók. Térj ki előlük, ugord át őket, vagy bújj el az oszlopok mögé.
2. Energialabdák. Cassidy-é nagyobb, így könnyebb lelőni, viszont nagyobbat is üt; Taráé kicsi, így inkább bújj fedezékbe előlük.
3. Villámok. Sajnos ez keményebb móka, a fedezék sem használ. A legjobb, ha ellenfeled oldalához húzódsz, vagy közvetlenül alá.
4. Ez a legnehezebb, főleg a gonoszoknak. Tara tűzfelhőt küld rád. Lehetőségek: a lány elé rohansz, itt nyugodt a légkör; átugrod a felhőd előre, vagy dupla hátra szaltóval menekülsz, hátha szétoszlik a köd. Cas egy pajzzsal veszi körül magát, mely 360 fokban lövi az áldást, így az egyetlen okos dolog, hogy minél messzebb menekülsz, szintén duplaszaltóval, és amikor gyűjti az erőt az új adagra, elérohansz, és beleengedsz egy sorozatot.

Körben találsz puskát, Carbine-t, de a legjobb a gyors Redeemer és a dupla pisztoly, ezekhez úgy félpercenként újratermelődik a lőszer. Középen van egy szintén újratermő kulacs, és a szűzfacsarás után az oltárok közelében is van felvehető gömb. A lényeg a támadások kikerülése, és a gyors ellencsapás – amikor embered elkezdi tölteni a fegyvert, inkább válts át a másikra, aztán a fedezékben (az 1. és 2. támadás esetén) intézd el a tárazást. Ha gyors vagy, hamar lenyomhatod a csajt, aztán élvezheted a kétféle zárómozit.

FEGYVEREK
Redeemer: Bár a játék leggyengébb eszköze, nagy tűzgyorsasága nem lebecsülendő. Elsősorban közelharcra jó, célozni nem érdemes vele, támaszkodj rá a tűzgombra, így ismétlőfegyverként funkcionál, az újratöltés pedig igen gyors.
Dual Pistols: Egy-egy revolver mindkét kézbe. 20-as táruk van, gyorsak, de ezek sem túl pontosak, így szintén inkább közeli célokra jók. A tűzgomb nyomva tartásával automata módban szórhatod az ólmot. Figyelem! Mivel mindkét kezed foglalt, e fegyver mellett nem használhatsz dinamitot!
Carbine: A játék egyik legjobb fegyvere. Pontos, gyors automata karabély, ha újratöltés közben meglep az ellen, a tűz gomb lenyomására azonnal tüzelhetsz. Közepes és nagytávolságra alkalmas, utóbbit a Blood Vision nézettel kiegészítve igazi mesterlövészfegyvert kapsz.
Shotgun: A jó öreg puska az igazi választás a Carbine mellé, a közeli szituációk elintézésére – ráadásul a puskaaggyal ütésben csak a rakétavető erősebb nála.
Range Rifle: A játék mesterlövészfegyvere, kétfokozatú zoommal. Hátránya, hogy tárába kevés lőszer fér, és lassú az újratöltés is. A legtöbb szituációban ezért én inkább ajánlom e célra is a Carbine-t, az említett véres nézettel.
Crossbow: Ne használd! Lassú, körülményes íjpuska, miután az ellenfelet eltaláltad, a robbanófej 2-3 másodperc múlva pukkan el, minimális sebzést okozva, ráadásul sokszor a megsebzett ellenség feléd rohan, és előtted robban a töltet, téged is megsebezve.
Rail Rocket: Ebben a játékban nem sok hasznát veszed a rakétavetőnek, hiszen a legtöbb ellenség gyorsan mozgó, és a lassú rakéta nehezen találja el őket, így elsősorban fix ellenféllel szemben jó – ilyenből pedig egy van, a Marks of Evil, ellene viszont a dinamit hasznosabb. Egyetlen hasznos funkciója, ha pörölyként lesújtasz vele az eléd tévedő ellenségre…
Dynamite: A játék kézigránátja. Egyszerre hat lehet nálad, a dobás ívét nagyon nem tudod befolyásolni. Ha az ellenfél meglátja a szikrázó rudat, elfut, így gyorsak ellen csak szűk helyen (pl. egy szobába bedobva) alkalmas; legjobb a MoE ellen, illetve lassú ellenfél (Falánk vagy Hóhér) ellen bevetni.
Scepter: Alkalmi eszköz szóló módban, csak egy pályán használható, multiban viszont szabadon választható. A játék legerősebb közelharci ütőfegyvere, normál tűzzel egy nagy lesújtás, a közelharc gombjával viszont gyors sorozatú lengetés-ütés.
Splitter Grenade: Repeszgránát, CSAK A PS2 VERZIÓBAN!

SPECIÁLIS ERŐK – A JÓ OLDAL
Silver Bullet: Növeli a lőfegyverek sebzését, valamint végtelen lőszerkészletet biztosít, azaz nem kell az újratárazással foglalkozni. Az erő nagy tűzgyorsaságú fegyverekkel a leghatásosabb (Redeemer, dupla pisztoly).
Fear: Az ellenfél ezt bekapcsolva elfut tőled. Nem a legjobb, hiszen úgyis le kell lőnöd őket, úgyhogy szerintem hasznosabb a Silver Bullet – akár védekezésnek is.
Mystic Armor: A vérpajzs és az életerő páncéllal vonódik be; az ellenfelek sebzése először ezt fogyasztja, és csak akkor ér normál sebesülés, ha ez elfogy. Megint csak: a Darkwatch offenzív játék, a gyors ölés a legbiztosabb védekezés…
Vindicator: Ez a 4-es szintű erő a játék egyik legjobb támadása. Energiagolyókat lő ki, melyek megkeresik és megölik az ellenséget. Ha szűk helyen vagy, felszedett lelkük akár újra aktiválhatja ezt, így többször is elsütheted. Amint elnyered, célszerű ezen erőt beállítani alapnak.

SPECIÁLIS ERŐK – A GONOSZ OLDAL
Blood Frenzy: Olyan, mint a jók Silver Bullet ereje, csak ez a közelharci támadásokat (azaz a fegyverrel ütéseket) teszi erősebbé, és hatóideje alatt gyakorlatilag sebezhetetlenné tesz. Végszükség esetén védekezésre is jó, de lerohanásokra is remek, például, hogy az ellenfeleken áttörve megrohamozz és szétverj egy Mark of Evilt.
Turn: A hősödhöz közeli ellenfelek egymásnak esnek; sajnos a távoliak így is eltalálnak, így egyszerűbb, ha az 1-es erővel lenyomsz mindenkit.
Black Shroud: Hasonló a jók misztikus páncéljához, bár ez kicsit kisebb védelmet ad, viszont a sebzés egy részét visszaküldi az ellenségre. Sok haszna nincs, hiszen a Frenzy sérthetetlenséget biztosít…
Soul Stealer: A Vindicator megfelelője. Sajnos ez nem nyomkövetős, az elektromos ív hősöd előtt, egyenes irányban terjed, így biztosítanod kell, hogy ellenfeleid előtted álljanak – célszerűen egy sarokban állva, vagy legalább háttal a falnak.

Apró
A játékot 2003 végén kezdte fejleszteni a Sammy Studios, mely a tokiói Sammy Corporation teljesen amerikai leányvállalkozása volt. A vállalatot 2004 májusában felvásárolta a Sega, viszont a kaliforniai ágat nem akarta továbbvinni, így a fejlesztők kivásárolták a cégből saját szellemi tulajdonukat, önállósodtak, megalapították a High Moon stúdiót, és leszerződtek a Capcommal a Darkwatch kiadására. Ez sem egy egyszerű a történet tehát…

A játék hangszínészi munkája elég profinak mondható, a két főcsaj szerepében ismert neveket találunk: Tala Rose McGowan, aki a nálunk is látható „Bűbájos Boszorkák” (Charmed) egyik főszereplője (Paige Matthews) Cassidy pedig Jennifer Hale, aki számos videojátékban szerepelt már (KOTOR2: Bastila, MGS Twin Snakes: Dr. Naomi Hunter, Onimusha 3: Michelle).

OKOSSÁG
Mivel a PS2-ben nincs multiplayer, a készítők vigasztalásul egy co-op módot, egy plusz fegyvert, és egy rövid extra pályát (mini-boss móka) iktattak be a Sony-konzol tulajai számára.

Lövészek ellen a kihajlás a legjobb taktika, mert ebben a pozícióban nem lőnek rád!

Próbáld meg a bánsík energiagolyóit visszalőni rájuk, megsebzi őket.

A meggyötört áldozatokat taktikai elemként használd: az erő elsütése után, nagyobb ellenséggel való küzdelem végén csócsáld meg őket, hiszen feltöltik életerődet és az erőhöz szükséges „vérbankot”.