1908-ban kezdődik a játék és mily véletlen, éppen Detroit a színhelye a próbálkozásunknak, mégpedig annak a nagystílű tervnek, hogy a világ vezető autó-gyártójává nőjük ki magunkat. Nem lesz könnyű dolgunk, rögtön 3 ellenféllel kell szembenéznünk a piacon, kik legalább annyira áhítoznak erre a pozícióra, és ráadásul őket a számítógép néha kissé részrehajló irányítása vezérli. Kezdetben 60.000 $-ral rendelkezünk és nagyon hamar rá fogunk jönni, hogy elkölteni sokkal könnyebb pénzünket, mint megszerezni. Induláskor egyébként egy tetszőleges területen lévő gyártelepet és egy irodát kapunk. Szerény véleményem szerint érdemes az USA-t választani a lehetséges piac, és persze a hagyományok tisztelete miatt. 2008 jelenti a játék végét, mikorra is fel kell fejlődnünk a legjobbá. Hát rajta!

A kissé naiv festészetet idéző főképernyőnkön több épületet láthatunk. Mindegyik épület egy-egy fontos pontját jelenti a programnak, itt tudjuk kijelölni, hogy melyik részébe óhajtunk éppen belepiszkálni a termelésnek és a szabályozásnak. Az épületek megfelelőjét az alul levő ikonok között is megtaláljuk, az ezekre való kattintás egyenértékű a fenti képen való kijelöléssel. Ezen kívül csak néhány információt nyújtó kiírást láthatunk a kereten, melyek az időpontot vagy éppen az üzenetek érkezését jelzik. Fontos még a jobb alsó sarokban lévő ikon, mely segítségével az éppen aktuális hónapot zárhatjuk le. A havi játékmenet olyan körönkénti stílusú folyamatot éreztet, de ne aggódjunk bőven lesz időnk rá, hogy minden szükséges tennivalót elintézzünk, mert nincs időlimit a programban. A hónap zárásakor kerül sor az ellenfelek tevékenységére is, egy rövid újsághír is tanúskodik a hónapban történt jelentősebb eseményekről. Az eladásokért járó pénzösszegeket is havonta kapjuk meg, és persze munkásainknak is ilyen időközönként kell fizetnünk. Ha már a pénzről beszélünk, akkor megemlítem azt, hogy nagyon vigyáznunk kell az anyagi javainkra, mert ha elfogy a pénzünk, akkor egy kevés haladékot kapunk még, hogy megmentsük vállalatunkat, de utána kegyetlenül jön a csőd. Detroit realitása igen közel esik a valós élethez, kivéve persze azt, hogy gyárthatunk olyan, a képzelet szülte járműveket is, melyek láttán a kor tervezői rémülve menekülnének. Az Easy foknál lehetséges észak-amerikai és észak-európai indulás. Nehezebb fokozatokon Kínában és Afrikában kezdünk, innen már igen nehéz a világuralomra törni. Most pedig lássuk az egyes munkahelyeket, honnan is befolyásolhatjuk a történéseket:

Administration
Egy jókora iroda, természetesen Impression designben berendezve. A kötelező ténykedéseket végezhetjük a helységben:
– personnel – a személyi ügyek intézése, itt tudunk felvenni a két lehetséges munkahelyre embereket. A két hely alatt az összeszerelő üzemben dolgozókat (assembly workers) és a fejlesztésen (technicians) ténykedőket értem. (Az eladási irodába nem kell dolgozókat felvennünk.) Ha felvettük az embereinket, akkor azokat foglalkoztatnunk is kell valamelyik munkahelyen, legalább is nem árt, mert a nem dolgozó, de foglalkoztatott manusok is ugyanúgy tartják a markukat pénzosztásnál. Az összes gyárunk “ember-anyag” ellátását egy helyről intézhetjük. Ahhoz, hogy embereink munkahelyét véglegesítsük, át kell vándorolnunk a munkahelyekre, hogy konkrétan kijelöljük a feladatokat. Az összeszerelő üzemekbe a gyárakat (factories) kiválasztva juthatunk el. Ilyenkor a program bead egy világtérképet, ahol is kiválaszthatjuk, hogy melyik régióban (16 különböző területen építhetünk gyárakat és irodákat) óhajtjuk foglalkoztatni embereinket. A gyárba érve a Detail ikonra kattintva juthatunk el a panelra, melyen elindíthatjuk, megállíthatjuk vagy éppen mindezek között módosíthatjuk a gépsorok termelését. Ki kell választanunk a modellek közül azt, amelyiket éppen módosítani akarjuk. Az Assign segítségével hozzáadhatunk munkásokat a már a modellen dolgozókhoz, míg a Free opcióval elvehetünk közülük. Maximálisan 255 emberünk dolgozhat egy összeszerelő szalag mellett, de ne féljünk, nagyon hamar nem fogjuk elérni ezt a mennyiséget. Ha egy másik modellnél, vagy akár futószalagnál akarjuk megismételni az átcsoportosításokat, akkor a fentiek szerint járjunk el és nem lesz probléma a dolog. Ha teljesen meg akarjuk szakítani a munkát a gépsoron, akkor a Stop ikon aktivizálásával leállítjuk a termelést. A Prev/Next ikonnal váltogathatjuk az éppen kijelzett gyárakat. A List opcióval egy listát kapunk az éppen működő gyárakról és irodákról. A dolgozóink másik elhelyezési területe a fejlesztés, itt nagyon egyszerű dolgunk lesz, mert csak azt kell kijelölnünk, hogy melyik területen akarjuk foglalkoztatni a munkásokat. A területek mind az autó egyes fontos területeit jelölik (pl. motor, hűtőrendszer stb). Az egyes területeken részt vevő fejlesztők száma természetesen azt is befolyásolja, hogy milyen hamar lesz kész az éppen aktuális technikai csoda. A munkások számának növelését ugyanúgy az Assign, míg a csökkentését a Free ikonnal érhetjük el.
– file manager – az iratszekrény egy csöppnyi menüt rejt, mely a szokásos file és egyéb beállító lehetőségeket tartalmazza. Leginkább a sound kikapcsolásának lehetőségét ajánlom a nagyérdemű figyelmébe, ugyanis a játék minden egyes kattintáskor (akár ikonra, akár csak a képernyő egy tetszőleges pontjára irányult) hanghatást produkál. Ez nem is lenne probléma, azonban a hangokat minden egyes alkalommal a wincsiről tölti be, így kikezdve a játékos kedvű autófejlesztők idegeit. Tehát első dolgunk legyen kikapcsolni a nagyszerű találmányt.

– contact the bank – a banki forró drót a pénzügyeink állásáról tájékoztat, valamint a továbbiakban itt van lehetőségünk arra, hogy némi segítséget szerezzünk a nehéz napjainkban.

– Report and Graphs – egy hatalmas táblát kapunk (az első hónapban még értelemszerűen nincs információnk az előző időszakról), melyen rengeteg információtól dagadozó menü vár minket. Lássuk őket:
— Profit/Loss – a vállalatod legalapvetőbb kijelzője, már ami a gazdasági tevékenységet illeti. A gazdasági nyereséget, illetve veszteséget minden modellre és területre külön-külön meg tudja mutatni a program, így nem tudnak megmenekülni a rossz teljesítménnyel dolgozó üzemek.
— Terrority – az egyes területek felszereltségét, valamint az eredményeit mutatja meg. Különböző grafikonokat láthatunk itt, melyek sorban a következőket jelentik: modell neve/típusa, egy autón dolgozó munkások száma/egy autó ára a piacon, az előző hónapban gyártott kocsik száma/egy kocsi fejlesztési labor költsége, az előző hónapban eladott kocsik száma/egy kocsi előállítási költsége, a raktáron álló kocsik száma/egy kocsin lévő haszon mennyisége.
— Model – a statisztika segítségével átfogó képet kaphatunk arról, hogy az adott modell hogy is áll az összes termelő területet figyelembe véve. A különböző kijelzések itt is megmaradtak: az összes a modellen dolgozó munkás száma/a modellek átlagára a területeken, a területeken gyártott kocsik száma a múlt hónapban/a labor költségek a kocsin, a múlt hónapban eladott kocsik száma/a kocsi előállítási költségei, a raktáron álló kocsik száma/egy kocsin lévő haszon mennyisége.
— Compare – összehasonlító képernyő, ahol is három terület adatait vethetjük össze a tisztánlátás érdekében. A fő hangsúly természetesen a gazdasági tevékenységen van.
— Market T – egy területre vonatkozó marketing költségek összesítése, a terrority ikonra kattintva az összes terület költségét mutatja.
— Market M – ugyanaz, mint az előbb, csak a különböző média típusok szerint van csoportosítva a kiadás, mindegyik típust külön-külön le lehet kérni.
— Demand – egy nagyon érdekes statisztika, ahol is 100$-ért megtudhatjuk, hogy az adott területen hogyan is alakul a kiválasztott modell kereslete. A kereslet mellett az előző hónapban eladott kocsik számát is megtekinthetjük, így válik teljesebbé a kimutatás.
— Distribution – az ellátási vonalakról ad tudósítást a menüpont
— Profit – az előző 7 hónap profitját mutatja a program itt úgy, hogy a többi vetélytárs eredményét is kijelzi közben.
— Production – a szintén grafikusan ábrázolt statisztikában a megépített kocsik számát hasonlíthatjuk össze szintén a vetélytársainkkal.
— Sales – mint már sejteni lehetett, itt az eladott kocsik száma szerint láthatunk egy kimutatást.
— Subsys Level – az egyes autó részegységek fejlettségi szintjét mutatja a játék, ha a 100 %-ot eléri a grafikon, akkor nem fejleszthető tovább a részegység.

Marketing
A játékban az autógyártó cég komplett marketing tevékenységét is irányíthatjuk. Ebbe általában az tartozik bele, hogy hirdetjük termékeinket, valamint különböző más területen szórjuk a nehezen megszerzett pénzünket. A következő területek közül választhatunk:

– T.V. – nagyon hatékony hirdetési mód, azonban mindennek ára is van természetesen, méghozzá igen nagy.
– Billboards – fali plakátok (mai szóhasználattal óriásplakátok) vásárlása. Helyhezkötöttsége miatt nem igazán nagy a hatása, legalább is kis példányszámban.

– Sporting Events – különböző sportrendezvényeket, valamint csapatokat szponzorálhatunk, persze önző érdekek miatt, evvel is cégünket és termékeinket hirdetjük.
– Newspapers/Magazines – szerintem a legjobban megtérülő befektetés (ez itt a reklám helye), igen nagy hatékonysággal tudunk így reklámozni, és a hirdetési tarifák sem olyan magasak.
– Radio – szintén az eléggé jól kihasználható médiák közé tartozik a rádió, hirdetéseinket nagyon sokan hallják így.
– Marketing list – egy összefoglaló lista arról, hogy hol és mennyiért hirdetünk pillanatnyilag. Területekre lebontva láthatjuk itt kiadásainkat.

Sales/Factories
Már szóltam erről a részről, azonban most nézzük részletesen mit is tehetünk itt. Ha kiválasztunk egy területet, akkor a következőket tehetjük mindenhol:
– Detail – a képernyőn egy összefoglaló listát láthatunk a modellekről és az árukról.
– Supply Line – minden gyárhoz maximum 3 ellátási vonalat lehet hozzákapcsolni. Az első vonal automatikusan a felügyelő irodához kapcsolódik.
– Price – az árak beállításánál főleg a Single mód az amit gyakran fogunk használni, ezzel az adott területen eladásra szánt kocsik árát határozhatjuk meg. A model, terrority, global pontok akkor játszanak szerepet, ha már több területen léteznek gyáraink és irodáink.

Research
A menüpontban a következő részalkatrészek és kiegészítők kifejlesztése történik:
– Engines – motorok
– Brakes – fékek
– Suspension – felfüggesztés
– Cooling – hűtőrendszer
– Bodies – karosszériák
– Safety – biztonsági berendezések
– Luxury – luxus felszerelések
Minden egyes alkatrészre kattintva megtudhatjuk, hogy éppen milyen fejlettségi szinten áll a kiválasztott részegység. A középen álló asszisztensre kattintva tudjuk beállítani, hogy a rendelkezésünkre álló fejlesztőket hova is csoportosítjuk a már ismertetett módon.

Design
Nagyon fontos területe a programnak a következő rész, ahol is új autóinkat tervezhetjük meg. Tulajdonképpen ez az a része a programnak, amiért érdemes játszani vele. Három fő részből építhetjük fel a kocsijainkat, külön változtathatjuk a kocsik elejének, közepének és végének felépítését, valamint a két végének hosszát. A kocsi típusának is nagy szerepe van az eladásokban, nem árt ha helyesen állítjuk be a típust, ugyanis mondjuk egy teherautónak nem igazán lesz sikere mint sportkocsi (na persze ki tudja?). A kocsiknak kiegészítésképpen a színét is beállíthatjuk, azonban ez szerintem csak a mi szemünk gyönyörködtetésére szolgál. Ha a Part ikonra kattintunk, akkor az egyes modellek részegységeit állíthatjuk be, itt határozhatjuk meg, hogy kifejlesztett alkatrészekből mit használunk fel az új modellben. Érdekes szolgáltatása a programnak az archive rendszer, ahol elrakhatjuk későbbre a tesztelt terveinket. Az archívumból a Del ikonnal törülhetünk, a Put ikonnal vehetjük fel az új fejlesztéseket. Nagyon fontos része az új modellek építésének a tesztelés, mikor is Make ikonra kattintva egy komplett teszt sorozatot végezhetünk el a készülő kocsikon. A következő részvizsgálatokat végezhetjük el:

– Accelaration – mennyi idő alatt gyorsul fel kocsink nulláról 60 mérföld/órára
– Braking – 70 mérföld/óráról nullára való teljes lefékezésnél mennyi utat tesz meg a kocsi
– Road Handling – úttartás, hogyan viszonyul a kocsi a kanyarokhoz
 – Capacity – milyen terheléssel tud menni a kocsi, mind a személyek, mind a csomagok számát tekintve
 – Fuel Economy – a kocsi gázolaj fogyasztása városban, illetve országúton
 – Overall – egy összesített átlagot kapunk itt, a tesztértékekről.

Záró akkordként következzen néhány banális tipp a játékhoz, igazából nem lenne rá szükség, mert eléggé egyértelmű a játékmenet, azonban gondolnom kell a kezdő tőkésekre is, azért következzen néhány jó tanács csak úgy:
– mentsünk gyakran és ha egy mód van rá, akkor mindig különböző állásba
– invesztáljunk a fejlesztésbe, megéri
– nem minden kocsitípus adható el automatikusan, főleg a játék elején figyeljünk erre
 – az új területeken idő kell a kereslet fellendüléséhez, olvassunk újságot megéri
– az évszakok befolyásolják a keresletet
– a háborús időszakok drasztikusan befolyásolják a keresletet
– gyenge eladások esetén hirdessünk, támogassunk, fektessünk be
– a több kis gyár eredményesebb lehet, mint az egy nagy, az ellátási vonalakat így jobban ki tudjuk használni, bár jobb ha közelebb gyártjuk a vásárlókhoz kocsijainkat
– figyeljünk az optimális számú munkásra a szerelő szalagok mellett, ne hagyjuk kihasználatlanul őket
– a raktárkészletünket ne hagyjuk nagyon megemelkedni, mert így csak áll a pénzünk
– figyeljünk oda és használjuk a kifejlesztett részegységeket

Nem volt egy nagy durranás a Detroit, megmondom őszintén egy kicsit többet vártam volna tőle. Idegesítő és kissé primitív a játék kinézete és hangjai, nem igazán a kor szellemét sugallják. A stratégák valószínűleg fogják forgatni a programot, márcsak a kuriózum mivolta miatt is, de nem lesz egy populáris gazdasági/stratégiai játék.