Sofőrre volt szükségük… én vállaltam. Én voltam a legjobb az egész városban, a legmenőbb emberek között forogtam, a legkeményebb küldetéseket bízták rám. Egészen addig, ameddig fel nem dobtak, és a sitten nem kötöttem ki. Huszonnyolc évvel később engedtek ki, és most bosszúra szomjazom. Ez az én történetem. Ez a sofőr története!
A Driver: Parallel Lines története habár nem túl érdekes, játékmenete sem éppen fényes (ez kiderül a review kommandó cikkből pár oldallal előrébb), azért az igazi autórajongók talán adnak neki egy esélyt, talán már csak a múlt szép emlékei miatt is. A játék legtöbb küldetése elég egyszerű „menj ide, csináld ezt, gyere vissza” típusú, így valószínűleg a gyakorlott játékosoknak nem fog különösebb gondot okozni, ám ha mégis, remélem, hogy ez a kis cikk átsegíti benne.
– Az első küldetésbe rögtön a lényegi résznél kapcsolódunk be: egy autós üldözés kellős közepén találjuk magunkat, ahol legfőbb objektívánk a minket üldöző rendőri szerv lerázása, és a célpont biztonságos eljuttatása a minitérképen kijelölt helyre. Miután emberünket kiraktuk a sikátorban, a küldetést teljesítettnek tekinthetjük, zsebünk pedig 100 dollárral nehezebb lett.
– Irány a garázs! A helye a térképen kijelölődik, így szimpla autókázás odatalálni. A kocsinkat rendbe rakják, majd miután újra visszakapjuk az irányítást, álljunk bele a frissiben megjelent sárga körbe, s így ismerkedjünk meg az enyhén ferdehajlamú hanggal rendelkező leendő munkaadónkkal, aki rögtön, amolyan bemelegítésként, ránk is sóz egy küldetést.
– El kell hoznunk Ray kocsiját, ami egy kissé romos állapotban hever egy elhagyatott mellékutcában. Amint megvan, induljunk vissza a garázsba ám figyeljünk arra, hogy nem szabad összetörni a verdát! Ez persze nem azt jelenti, hogy nem koccanhatunk neki néhány elénk kerülő szerencsétlennek, ám igyekezzünk finoman bánni a gépjárművel. Miután megérkeztünk a garázsba, a kocsituningolás tanító szekciója következik. Nem kell mást csinálnunk mint a tovább gombot nyomogatni, lévén mindenből csak egyet, s csak azt választhatjuk, amit a fejlesztők ide előre kijelöltek.
– Megkapjuk következő tesztfeladatunkat, melyben három ellenőrzőponton kell áthaladnunk egyre nagyobb sebességgel. Először 50MPH-t kell elérnünk, majd 70-et, végül pedig 100-at. A kocsit ne törjük teljesen rommá, mert akkor vége a küldetésnek.
– Következő célpontunk, melyet kijelöl a térkép, egy raktárszerűség, ahol megtanulhatjuk a fegyverhasználatot. Az első kör nem túl nehéz, a megadott sorrendben le kell lövöldözni a hordókat, az automata célzó szépen kijelöli őket, s nekünk már csak a ravaszt kell meghúzni. Ezután a kocsi körül körözve kell leamortizálnunk azt, majd távolról kell manuális célzással kilőni a gumikat. Végül már csak fel kell robbantani az egészet fenébe, így csak szabadon eresszünk bele pár golyót.
– Ray megkér minket arra, hogy szedjünk neki össze 1500 dollárt. Nem árt, ha keresünk valami melót városszerte, például egy rögtön ott is leledzik a parkolóban, mégpedig egy verseny, melyet három különböző nehézségi fokozatban is játszhatunk. Fontos, hogy a verseny közben nem szabad lőni, mert akkor vége, s kezdhetjük elölről.
– El kell lopnunk egy rivális banda kocsiját, majd némi brillírozással magunkra vonni a rendőri szerv figyelmét. Miután megfelelő mértékben üldözőbe vettek minket a zsaruk, rázzuk le őket, majd tegyük vissza az autót a helyére. A bandatagok le lesznek nyűgözve a végeredménytől.
– Egy vontatós kocsi segítségével kell három különböző helyről elhoznunk egy-egy autót. A művelet úgy történik, hogy szépen óvatosan rátolatunk a kiszemelt gépjárműre, majd szépen egy pillanat alatt ráakad a vontatóhorog. Innentől már csak az a kisebb probléma adódik, hogy elkezdenek ránk eszeveszett módon lőni, sőt, üldözni is, így vigyáznunk kell arra, hogy a kocsi amennyire csak lehet épen maradjon, különben a küldetésnek vége.
– Slink megkér, hogy három klubból szedjük össze neki a pénzt. Az elsőig még semmi gond nincs, ám utána üldözni kezdenek minket, így érdemes alapból egy masszív autóval nekivágni a küldetésnek. A sikátorokban megpróbálják majd elállni az utunkat, ne legyünk szívbajosak, egyszerűen törjünk át rajtuk. Ha mindhárom helyről begyűjtöttük a begyűjteni valót, akkor térjünk vissza Slinkhez.
– Egy motorversenyre kell kiállnunk egy másik sofőrrel. Habár a szabályok szerint nem használhatna fegyvert se ő, se mi, ez nem nagyon akadályozza abban, hogy mindennel lőjön ránk, amilye csak van. Ráadásul nem ő egyedül nehezíti az életünket a csalásaival, hanem erősítést is hív, így útközben számos ellenséges autóval is meg kell küzdenünk. Ha ügyesek vagyunk, akkor ez nem jelenthet problémát: érdemes figyelni a levágási lehetőségeket, ugyanis számos helyen tudunk rövidíteni, s így jóval előbb beérni a célba, mint riválisunk.
– Egy rabszállító autót kell elfoglalnunk, s ez nem lesz éppen egy egyszerű feladat, mert ha nem vigyázunk nagyon gyorsan szitává lőnek. Érjük utol autóval a konvojt, majd kényszerítsük őket megállásra, oly módon, hogy lökjük és lőjük őket, ahol csak érjük. Amennyiben sikerült, úgy kiszállnak a kocsikból, s egy kisebb tűzharcra kerül sor, amit azonban már könnyedén megnyerhetünk, s elvihetjük a rabszállítót.
– Az egyik kiszemelt célpont el akarja adni a csodás sportautóját. Ez egy jó alkalom arra, hogy információkat szerezzünk tőle. Emberünk kiadja magát vevőnek, s egy tesztkörre megy el a tulajjal együtt. A cél, hogy a bal felső sarokban látható csúszkát felvigyük maximumra, ekkor a tulajdonos már retteg, s hajlandó nekünk információkat elárulni. Ahhoz, hogy ezt elérjük, különböző veszélyes mutatványokat kell előadnunk, de az is elég, ha kimegyünk a közeli autópályára, és egy kis ideig gyorsabban hajtunk, mint 100 mérföld/óra. Ezt többször is meg kell ismételnünk lévén a szerencsétlen egyszerre csak egy-két mondatot képes elmondani, a többit úgy kell kihúzni belőle.
– Egy versenybe neveztek be minket, ahol azonban sajnálatos módon nem győzhetünk mi, sőt! Biztosítanunk kell, hogy a kijelölt ember nyerje meg a futamot. Nem lesz túl nehéz, mert viszonylag jól vezet, bár néha tud szerencsétlenkedni is. Ahogy tudjuk, lökdössük ki, szorítsuk le előle a versenyzőket, majd ha sikerült az élre törnie, menjünk mögötte, s biztosítsuk, hogy a célig senki ne tudja megelőzni.
– Összetett feladat következik: Candy-t kell kihoznunk a börtönből, s ehhez több műveletet kell lefolytatnunk egymás után. Első körben be kell szállnunk a rabszállítóba, mely korábbi akciónkról már ismerős lesz valamilyen szinten. Közelítsük meg vele a börtönszigetet, ahol is az első kaput őrző biztonsági őr a barátunk, így kinyitja nekünk a bejáratot, feletteseinek pedig majd azt hazudja, hogy fegyverrel kényszerítettük eme tettre. Menjünk a kijelölt helyre, majd szálljunk át a markolóba, amivel kicsit szambáznunk kell erre arra a kijelölt sávban, hogy végre eljussunk a falhoz, aminek egyszerűen csak hajtsunk neki, s így törjünk át rajta. Ezt követően hatoljunk be a börtönbe és keressük meg Candy-t, ám számítsunk fegyveres ellenállásra (mégiscsak egy börtön, vagy mifene). Az őröket szépen megfontoltan, egymás után szedegessük le. Amint megvan Candy, már csak le kell lépnünk.

– Slink ad egy crossmotort, hogy kövessük az imént felszállt helikoptert, s gyűjtsük be az általa ledobott csomagokat, még mielőtt kék egyenruhát viselő kedves bácsik találják meg őket. Igazából csak ügyességi problémák merülhetnek fel, lévén a különböző platformokon átugrálást nem szabad elhibázni, különben igen nagy valószínűséggel buktuk a küldetést.
– Egy emeletes parkolóházból kell ellopnunk egy kocsit, elvinni a garázsba, ahol belehelyeznek a fiúk némi okosságot, majd visszavinni. Az egész épületkomplexum jobb oldalán van egy bejárat, ahol szépen felkocsikázhatunk a tetőre, ahonnan pedig elköthetjük a kívánt gépjárművet. A misszió időre megy, szóval nem tökörészhetünk sokat, mindennek olajozottan kell mennie.
– Egy limuzinból és két kísérő terepjáróból álló konvojt kell megállítanunk. Minél gyorsabban kocsikázzunk el a kijelölt helyre, majd várjunk egy nagyon picit, és induljunk el jobbra fent a hídon, a konvoj ugyanis arra fog tovább menni, s mivel nekünk manuálisan kell megállítani őket, így egyszerűbb dolgunk lesz.
– Megadott idő alatt el kell jutnunk egy parkolóházba, ám ez nem lesz túl nehéz feladat még közepes kocsikázó tempó mellett sem. Menjünk fel a parkolóház tetejére, ahol vár minket egy motor. Ne teketóriázzunk, lovagoljuk meg, s induljunk a tetőkön át. Nem lesz túl nehéz, csak figyeljünk arra, hogy lehetőleg ne essünk le, se a tetőről, se a motorról (legalábbis ne úgy, hogy utána ne tudjunk visszaszállni). Ezt követően jussunk le a kijelölt ponthoz, ahol platós teherautó hátuljára kényszerülünk, s innen kell védeni a kocsit, oly módon, hogy őrült módjára lőjük azt, aki utánunk jön.

28 évvel később…

Bevágtak a sittre, így a végigjátszás ezen része 28 kerek évvel később „íródik”, mint az előző fele. Ez persze egyben azt is jelenti, hogy a Driver: Parallel Lines egy igen régi játék, vagy pedig azt, hogy én képes vagyok időutazásra. Mire kijöttem minden megváltozott, elvégre csaknem harminc év telt el. A piciny GameMaster szerkesztőség mára egy hatalmas toronyház, ahol több ezer ember dolgozik azon, hogy a planetáris szinten terjesztett, tizenkét nyelvre lefordított újságot szerkessze. Nem Bear többé a főnök, hiszen az öreget teljesen felőrölték az évek, s már 80 évesen, egy öregotthonban tengeti mindennapjait, elméje teljesen kiürült, már csak a málna érdekli. Uniq sem főszerkesztő többé, a kertben kapálja növényeit, s üveges szemekkel beszél hozzájuk, becézgeti őket, miközben néha még meg-megrándulnak ujjai, fájó emlékként a hosszú, leadás előtti éjszakákról. Szegény idegei teljesen kiégtek, mára már egy sorozatgyilkost is végig tudna nézni, amint negyven embert kibelez a szeme láttára, anélkül, hogy akár csak egy arcizma is megrebbenne. A GameMaster szó említésére azonban heves idegrángásba kezd, és három nővérnek kell lefognia, és beadni neki az aznapi adag ritalint. Callisto teljes nyugodtsággal igazgatja sörgyárát, míg Dante eltűnt a föld színéről, és állítólag a hegyekbe költözött, ahol egész további életét a GameMasternek szenteli, s dolgozik, csak dolgozik egész nap. Néhány éjjelente hallani vélik a magasból a kiáltásokat: „mééég munkáát, mééég”.  Ez a világ teljesen idegen nekem, ám annyira nem tud megrémíteni, hogy ne üljek le a majd’ 30 éves gépem elé, és ne kezdjem tovább pötyögni a Driver végigjátszását.
– Miután visszatértünk elkezdjük szépen sorban levadászni azokat, akik a rács mögé jutattak minket, s mindjárt kezdjük is a mexikóival. Sajnos azonban az átvezető animáció alatt elmenekül (pedig ha nem futna el, nem is kéne játszanunk), s felszáll a metróra, így nincs más lehetőségünk: üldözőbe kell vennünk. Ahol tudunk, menjünk a sín melletti úton, azonban sokszor ilyen nem fog rendelkezésre állni, így próbáljunk a sín mellett haladni, ám semmiképpen se magán a sínen: itt ugyanis autónk nem képes a teljes sebességét elérni, így végzetesen lemaradunk.
– Valami galád megtudta, hogy nem vagyunk többé a hűvösön, így most a föld alatt szeretne látni minket, melynek folyományaként ránk szabadít egy bérgyilkost. A feladat igen egyszerű, ám de élvezetes: üldözni kell és megölni az ellenséget. Ezt a szokásos módszerrel megtehetjük: lökdössük és lőjünk rá, egészen addig, ameddig a gépjárműve egy robbanással nem adja a tudtunkra, hogy vége.
– Gondoskodunk kell róla, hogy pártfogónk, Maria, aki egy autóban ül, elérjen a kitűzött céljához. Szép békésen kocsikázgatni fog egy ideig, mi igyekezzünk amennyire csak lehet közel maradni hozzá, majd befarolnak a dzsippek, és elkezdenek tüzet nyitni ránk, illetve védencünkre. Jómagam úgy intéztem el őket, hogy beléjük szálltam, ezzel elintézve annyit, amennyit csak tudtam, a maradékot pedig igyekeztem elgázolni és elütögetni, majd gyorsan kicseréltem a rommá amortizált kocsimat egy újra, és követtem tovább Mariát.
– Candy továbbra is dagadt, továbbra is ronda, és továbbra is szemétkedik velünk. Most például el akarja kapni Mariat, minket pedig otthagy az embereinek, akik beadnak nekünk egy injekciót, még mielőtt el tudunk szabadulni. Igyekezzünk találni egy gyors autót, majd eredjünk Candy után, ám ez nem lesz egy túl könnyű művelet, mivel a beadott szer valamiféle drog volt, így emberünk látása folyamatosan homályosul, s ez nagyban megnehezíti a vezetést. A végén már annyira durva lesz az egész, hogy szinte csak a megérzéseinkre hagyatkozhatunk. Érdemes lehet megpróbálni a küldetést motorral is végrehajtani, szerintem úgy egyszerűbb egy kicsit, mert nem fogunk annyiszor ütközni. Persze ennek is megvannak a hátrányai, lévén ha nagyobb sebességgel kerülünk frontálisan ismerettségbe valamivel, vagy valakivel, akkor leesünk a motorbicikliről, és kászálódhatunk rá vissza.
– Meg akarjuk mutatni Slinknek, hogy ki a legény a gáton, s egyben azt is, hogyha nem vigyáz, akkor valamilyét el fogja veszíteni. Három pornóboltját kell szanaszét rombolni, s ehhez ráadásul kapunk egy csodásan festő és teljesen felpáncélozott gépcsodát is. Minden bolthoz időre kell odaérnünk, ám ha már megérkeztünk, akkor nincs óra, nyugodtan lerendezhetjük az ügyet. Amint megérkezünk, romboljunk be a kocsival az üvegen át, és pörögjünk-forogjunk, valamint lőjünk egy kicsit, ám arra fordítsunk kiemelt figyelmet, hogy elkezdenek lecsukódni a biztonsági ablakok, így ha nem megyünk még idejében ki az autóval, akkor az bizony bent fog ragadni. Nem kell aggódni, ha nem sikerült eleddig teljesen lerombolni a boltot, akkor gyalogosan, az ajtót használva még visszamehetünk és szétlőhetjük, ami megmaradt. Ha egy kész, induljunk a következő bolt felé. Az óra ekkor megint visszajön, így ismét igyekeznünk kell, ám ha megérkeztünk, szintén el fog tűnni.
– Slink drogot csempészett be, s ezt be akarja juttatni a belvárosba. Ehhez rögtön négy sofőrt vesz igénybe, ebből az egyiknél van valóban a drog, a többi csak elterelés. A feladatunk tehát egyszerű: találjuk meg melyik az igazi! Emberünk az autókölcsönzőnél azonban mindösszesen kilenc percig tudja figyelni az autókat, utána megjön a főnöke, így nekünk ennyi idő alatt kell végrehajtani a küldetést. Kezdjük el követni azt amelyik szimpatikus, szorítsuk le, és késztessük megállásra. Ezután szálljunk át a kocsiba, így ellenőrizzük, hogy abban volt e a keresett kábítószer. Ezt értelemszerűen ismételjük a többi kocsival addig, ameddig rá nem lelünk a csempészárura.
– Végre leszámolhatunk Slinkkel. Megbosszulhatunk minden sérelmet, amit a rózsaszín ruhája és a heréltcsirke hangja okozott az ízlésünkkel, még 70-es években. Pattanjunk be a kocsiba, majd vegyük üldözőbe, és ahol csak tudjuk szorítsuk le és törjük össze. A legjobb, ha beakad valami fába, vagy egy másik kocsiba, netán buszba. Ha a bal felső sarokban látható csíkot levittük, akkor Slink kiszáll, ám nem egyedül, ott vannak az emberei is, így egy keményebb tűzharcra kényszerülünk. Ha nem vigyázunk nagyon gyorsan kicsinál a túlerő, így csak megfontoltan essünk nekünk. Az elgázolás is jó taktika, csak cseréljük a kocsikat, mert hamar szétlövik azokat is.
– Bishop kábítószer üzletelésébe kell belebonyolódnunk, ám kiderül, hogy hatalmas túlerővel kellene szembenéznünk, így egyedül képtelenek lennénk megoldani a feladatot, segítséget kell kérnünk, pl. a rendőrségtől, még ha ők nem is tudják, hogy valójában segítenek. A feladat tehát, hogy magunkra szedjünk némi rendőri üldözöttséget, majd csaljuk oda őket Bishop üzleteléseinek helyszíneire, s engedjük, hogy ők kapcsolják le a gazfickókat. Figyeljük a térképet, hogy hol jön a legközelebbi rendőr, majd törjünk szét valamit a környéken vagy hajtsunk gyorsan. Amint elkezdenek körözni már csak el kell ütnünk pár gyalogost, hogy a körözöttségi szintet maximumra tornásszuk. Ekkor már elindulhatunk a tett helyszíne felé, ám ügyeljünk arra, hogy a zsaruk ne maradjanak le. Ha odaértünk már hagyhatjuk, hogy két fél lerendezze az ügyet egymást közt, s indulhatunk a következő ponthoz. Teketóriázásra azért sincs mód, mert ez a küldetés is időre megy.
– A feladatunk megölni Bishopot. Vigyünk egy kocsit, és menjünk be a kertjébe. Hátul kinyílik az ajtó, haladjunk át rajta a sárga körbe, amikor is végre megjelenik a célszemély. Mindössze az a kisebb bökkenő, hogy idő közben szert tett egy szép nagydarab tankra. Mi azonban a belépéskor felvettünk egy rakétavetőt, így már szinte egy súlycsoportban vagyunk. Sokféle ágazó út van itt, induljunk el valamerre, és próbáljunk úgy körözni, hogy a tank ne tudjon ránk lőni, mi azonban lőhessük őt (pl. kerüljünk mögé, majd gyorsan el onnan). Ha sikerül célkeresztbe tenni a fémmonstrumot, húzzuk meg a ravaszt, és konstatáljuk, hogy ez bizony fáj neki; három-négy lövés és vége is.
– Már csak egyedül Corrigan az, akin bosszút kell állnunk, ő azonban a rendőrség tetejére küzdötte fel magát. Elsőre csak meg kell mutatnunk neki, hogy ő sem védtelen, ám ez nem lesz egyszerű dolog. Először is be kell szállnunk egy rendőrautóba, amit egy darab rendőr véd. Őt lehetőleg próbáljuk minél gyorsabban megölni, hogy ne szakadjanak ránk rögtön a járőrök. Hozzuk el a kocsit, és lehetőleg szépen óvatosan, a közlekedési szabályokat betartva menjünk el a rendőrőrse. Ez azért fontos, mert ha egyszer komolyabban magunkra vonjuk a rendőrök figyelmét, akkor jó eséllyel buktuk a küldetést, mert nincs lehetőségünk autót cserélni. Álljunk be a rendőrség előtti sárga körbe, majd menjünk be, és lent parkoljuk le az autót. Szálljunk ki és menjünk fel a lifttel. Itt meg kell keresnünk Corrigan irodáját, amely leghátul helyezkedik el, odáig azonban nem lesz sima az út, mert számos fegyveres rendőr védi. Rajtuk lőjük keresztül magunkat, majd tegyük le a C4-est Corrigan asztalára. Innentől már csak ki kell jutnunk.
– Meg kell ölnünk Corrigant. Jelenleg egy rendőrségi házban tartózkodik, ám közel sem biztos, hogy sokáig ott marad, így mindössze három percünk van odaérkezni. Amint bejutottunk nagy lövöldözés veszi kezdetét. Nekünk felfelé kell haladnunk, így távolítsunk el mindenkit az útból aki ebben akadályozni próbál minket. Sajnálatos módon Corrigan-nek hívnak egy helikoptert, így még azelőtt elviszik, hogy mi elkapjuk. Nincs más választásunk, küzdjük magunkat vissz a földszintre, majd ki, ott ahol bejöttünk. Időközben persze odakerül egy nagyobb darab rendőrségi blokád, amit a legkönnyebben úgy tehetünk ártalmatlanná, hogy kilőjük a középre beállt autót, melynek a robbanása erős hatással lesz a többiekre is. Innentől már nyugodtan üldözhetjük Corrigant.

Keretes1:

New York I

New York (hivatalos nevén City of New York) az Amerikai Egyesült Államok legnépesebb és az amerikai kontinens negyedik legnépesebb városa, az országon belül és világviszonylatban is az egyik legjelentősebb politikai, üzleti és kulturális központ. Több félszigeten és szigeten, illetve részben a szárazföldön fekszik az Atlanti-óceán keleti partján; területe 800 km˛, lakossága 8 158 000 fő (a New York-i agglomeráció népessége több mint 22 millió fő).

Az azonos nevű tagállamban található, a tőle való megkülönböztetés végett hívják még New York City-nek, illetve (az állam megjelölésével) New York, New Yorknak. Közkedvelt elnevezése még a Nagy Alma.
2003. évi bruttó bevétele 488,8 milliárd dollár volt, amivel a városok rangsorában az első helyre került; az USA-tagállamok közül csak ötnek volt nagyobb bevétele, sőt a világ országai közül is csak tizenötnek.
Az európai telepesek érkezése előtt a mai New York körüli területeket a lenape (más néven delaware) indiánok különböző csoportjai lakták (manahattoes, canarsies és raritan). 1524-ben Giovanni da Verrazzano volt az első európai, aki kikötött a majdani város helyén.
1664-ben egy angol flotta harc nélkül elfoglalta a várost, mely angol kézen is maradt a második angol-holland háborút lezáró bredai egyezmény értelmében (1667). A várost ekkor nevezték át Új-Yorkra, az angliai York hercegének, Jamesnek a tiszteletére, aki II. Károly király öccse volt. Miután 1685-ben II. James néven trónra került, New York királyi birtok lett.
Az amerikai függetlenségi háborúban, a brooklyni (vagy Long Island-i) csatában a város jó része leégett, és brit megszállás alá került 1783. november 25-ig. Ezen a napon tért vissza George Washington a városba, és vonultak ki az utolsó brit csapatok az Egyesült Államok területéről (Evacuation Day). Április 30-án a Wall Streeten található Federal Hallban zajlott Washington elnöki beiktatása. New York 1790-ig az USA fővárosa volt, itt ülésezett a Kontinentális Kongresszus.

Keretes2:

New York II

A 20. század első felében a város világviszonylatban is fontos ipari, kereskedelmi és távközlési központtá fejlődött. Az első metrótársaság, az Interborough Rapid Transit 1904-ben jött létre, és a felszíni vasúti közlekedési vonalak száma is nőtt. Az 1930-as években épült fel számos, a város képét napjainkban is meghatározó, és akkoriban a világ legmagasabb épületei közé tartozó felhőkarcoló.
A II. világháború után a rohamosan növekvő gazdaság és az általa, valamint a bevándorlók és a visszatérő katonák által okozott népességnövekedés új területek beépítését tette szükségessé, főként Kelet-Queensben. 1951-ben az ENSZ áttette székhelyét a queensi Flushing Meadows Parkból Manhattan keleti oldalára.
Az 1980-as években a Wall Street újjászületésével New York ismét a világ egyik pénzügyi központjává vált. Az 1990-es években a bűnözési statisztikák nagy mértékben javultak, és a városból elköltözők száma is csökkent, sőt most már nemcsak külföldről, de belföldről is sok itt letelepedni szándékozó érkezett. Az évtized végén kezdődő dotcom-korszak egyik legnagyobb nyertese New York lett, a fellendülés újabb hullámának egyik legszembetűnőbb jele az ingatlanárak megugrása volt.
A 2001. szeptember 11-i World Trade Center elleni terrortámadás közel háromezer áldozatot követelt. A területen 2008-ra tervezik felépíteni a világ legmagasabb felhőkarcolóját, a Freedom Towert (Szabadság-torony). A következő évtized folyamán más, a város arculatát átformáló építkezések is várhatóak.

Keretes3:

New York III

A New York-iak a várost gyakran „az öt kerület”-ként (the Five Boroughs) emlegetik, mivel a „város” (the City) szót Manhattan-re használják; a többi városrész összefoglaló neve „a külső kerületek” (the Outer Boroughs). Ugyanakkor a New York City kifejezés az egész várost jelenti.

    * Manhattan (New York County, lakossága 1 564 798 fő)
    * Bronx (The Bronx) (Bronx County, 1 363 198 fő)
    * Brooklyn (Kings County, 2 472 523 fő)
    * Queens (Queens County, 2 225 486 fő)
    * Staten Island (Richmond County, 459 737 fő)

Hollywood létrejötte előtt itt volt az amerikai filmgyártás központja; a queensi Kaufman-Astoria stúdiót már a Marx testvérek és W.C. Fields is használta. Napjainkban Los Angeles után a második legmagasabb bevételt termelő filmipar a New York-i.
Az USA négy legnagyobb televízió csatornájának (ABC, CBS, Fox Network és NBC), valamint a Music Television-nek és az HBO-nak is New Yorkban van a székhelye. A város hivatalos tévécsatornája az NYC TV, melyet az NYC Media Group működtet.
Az USA Népszámlálási Hivatalának (United States Census Bureau) adatai szerint 2000-ben New York lakossága 8 008 278 fő volt (az itt élő családok száma 1 852 233; egy család tagjainak átlagos száma 3,32). A népsűrűség 10 194,2 fő/km˛, egy négyzetkilométerre átlag 4074,6 lakás/lakóház jut (a lakóegységek száma 3 200 912).
A népesség összetétele: 44,66% európai, közel-keleti vagy észak-afrikai; 26,59% afroamerikai, 0,52% indián, 9,83% ázsiai, 0,07% csendes-óceáni, 13,42% egyéb és 4,92% több rasszhoz tartozó. A spanyol vagy latin-amerikai származásúak aránya 26,98%. Külföldön született a lakosság 35,9%-a (18,9% Latin-Amerikában, 8,6% Ázsiában, 7% Európában). www.wikipedia.hu

Keretes4:

Tolvajtempó

A Driver játszása közben valószínűleg sokaknak azonnal beugrik a Tolvajtempó című film, ráadásul a játék készítői még az egyik zenét is berakták a moziból. Arra gondoltam érdemes lehet néhány érdekességet megosztani veletek a filmmel kapcsolatban:
– Abban a jelenetben, amikor Sphinxék ellopják a HumVee-t, eredetileg nem kellett volna leesnie a rendőrautónak, az csak szerencsés (vagy szerencsétlen) véletlen volt. Vinnie Jones ugyanis egy kicsit meglökte hátulról a rendőrautót vezető kaszkadőrt, aztán pedig nem volt több helye elvezetni a HumVee-t, így a kaszkadőr szépen leesett.
– Az eredeti, 1974-es filmben egy 73-as Shelby Mustangot lopnak el, míg a 2000-esben egy 67-eset. Érdekes, hogy a két film cselekményében nem sok azonosság van, ám a GT500-ast mindkét esetben ugyanarról a helyről rabolják el: ez az Internation Towers.
– Eredetileg benne lett volna a filmben az eszméletlenül ritka McLaren F1 is, ám a készítők nem tudtak szerezni belőle egyet, így végül egy másik gyönyörűség, a Jaguar XJ220 szerepelt.
– A rendezőnek néhány nézeteltérése akadt az íróval, Scott Rosenberggel, amikor pár átírást kért a forgatókönyvben. Rosenberg végül kilépett a projectből, és helyére Jonathan Hensleigh és J.J. Abrams (a mester!) jött. Végül ők véglegesítették a forgatókönyvet, ám a készítők listájában nincsenek ott!
– Az egyik korai forgatókönyv-vázlatban még pár elem hasonló volt, mint a régi Gone in 60 Seconds filmben. Sphinxnek például nem volt orra (ugyebár az orr nélküli egyiptomi építményre rímelve), s egy olyan szemüveget hordott, amire volt egy műorr csatlakoztatva –ám ezt csak az egész estés rablás alatt vette fel.
– A filmhez 12 különböző Eleanort gyártottak, ám egyik sem teljesen hasonló a 67-es Shelby Mustanghoz. Ezekből hét darab élte túl a forgatást a javítás különböző fázisaiban. Készült egy 13. darab is a producer Jerry Bruckheimernek, egy az egyben az eredeti kocsi alapján, ám ez sosem tűnik fel a filmben.
– Nicolas Cage a legtöbb kaszkadőrtrükköt maga csinálta a filmben. Hónapokig keményen nyomta az autósiskolákat, hogy képes legyen erre.

Keretes5:

 A korszakalkotó Driver

1999-ben jött ki a sorozat első része, mely ha nem is forradalmasította a játékipart, azért azt mindenképpen elmondhatja magáról, hogy nagyot alkotott. Addig elképzelhetetlen realizmust produkált, a készítők a négy nagyvárosban körbeautózva videóra vették az utcákat egyenként, majd szinte házról házra lemodellezték azokat – profizmusukhoz semmi kétség nem férhet. Iszonyat hangulatos volt, igazán ott érezhettük magunkat a csúfos véget ért Tanner barátunk bőrében – ha nem volt kedvünk a küldetéseket csinálni, egyszerűen csak furikáztunk körbe a városban és nézelődtünk. A város élt, lélegzett, mindenfele autók cirkáltak, a rendőrök pedig addig békén hagytak minket, míg valami szabálytalanságot el nem követtünk. Majdhogynem ki merem jelenteni, hogy a mesterséges intelligencia jobb volt ott, mint itt. Hangsúlyozom, ez még az előző évezredben volt. Az egészre a remek visszajátszási lehetőség tette fel a koronát – ha ügyesek voltunk, akár egy remekül megkomponált akciójelenetet is összeollózhattunk magunknak. A játék iszonyat nehéz volt, InGen kolleginának még a bemelegítő küldetés (amikor a garázsban kellett elsajátítani a kezelés rejtelmeit) is komoly kihívást okozott, Captain Callistónak csak az utolsó küldetésbe tört bele a bicskája – közismerten lehetetlen volt megcsinálni –, mindazonáltal ismerünk olyan embert, akinek ez is sikerült elsőre – igazi keményvonalas játékos arc.