Az egykoron Rick Goodman által megálmodott birodalomépítős RTS-blöki póráza kicsúszott gazdája kezéből; őrült dokik estek neki, trimmelték, kifordították, bodorították, hogy immáron kutya se ismer rá. Eme nem kis képzavar tükrözi lelkiállapotomat is; korszerűtlen grafikájú, mégis lassú, kicsit kiegyensúlyozatlan, picit elkapkodott cím, kizárólag profi idomároknak, a kezdő ebtartó úgy járhat, mint Károly bácsi: lobog Frakk után, a póráz végébe kapaszkodva, rémülten. Aki viszont rutinos e szakterületen, nagy örömmel veheti gondozásba, főleg és elsősorban hálózatos üzemmódban.

Úgy érzem, kilépne e lap tematikájából, ha e helyütt elemezni próbálnám, milyen indokok alapján készíthette el az első rész kiegészítőjét hegesztő Mad Doc stúdió a teljes második részt a Stainless Steel helyett. Az „őrült dokik” az egyre népesebb RTS-piac kihívásai alapján elsődleges célpontjuknak a Rise Of Nations-t választották, azt próbálták legyűrni; hogy milyen sikerrel, azt döntse el ki-ki maga, főleg, aki eleget játszott azzal a címmel (én speciel nem). Épp ezért előre, és nyomatékkal felhívom a figyelmet: az EE2 hardcore stratégáknak való, és gyakorlatilag on-line móka; bár van egyjátékos üzemmód, az legfeljebb gyakorlásnak jó (bár ahhoz brutálisan kapkodós), kiegyensúlyozatlan, összelapátolt, igaz, a történelmi szál jó, de egyébként súlytalan. Mivel a kezelőfelület korszerűtlen, rút és ostoba, ha nem akarsz nagyon kikapni, célszerű bevágni a megfelelő billentyű-kombinációkat; ezek felsorolására sem térek ki, a főkönyvtárban megtalálható readme-fájl tartalmazza mind a kb. 500 (!) darabot. Persze nincs szükség az összesre, de jó pár tucatot mindenképp be kell magolnod.

Ha már a rútság szóba esett: az épületek, egységek kinézete gyermekkorom Dörmögő Dömötörjeinek összeragasztható mellékleteit idézte fel, bár az első rész tűlábú poligon-szörnyeinél eggyel jobb. Hozzáteszem, mivel globális stratégiáról van szó, általában a legnagyobb zoomot fogod használni, úgy elmegy, avagy Ady szavaival: „meg akarlak tartani téged, ezért választom őrödül a megszépítő messzeséget”. Mondjuk ehhez képest viszont nem megy; egy GF5600FX, 2000+ AMD és 1 giga memória (tudom, ócskavas, de…) képtelen volt lekezelni 1024-ben a stuffot, 800×600-ban, minden effektet kikapcsolva (a látvány leírását nem bírná el a nyomdafesték) volt, hogy kb. 20-30 egység harcánál 2-6 (!!) FPS-t mértem, ami ugye játszhatatlan. Megjegyzem, netes leírások szerint egy négyjátékos multiban állítólag a GF6800 nagyágyú is elpasszolja a kérdést, tehát tessék atomerőműben gondolkodni, ha mégis belevágnál az ismerkedésbe.

Irányítás, kezelés, PIP
Mivel említettem, hogy rutinos RTS-nyűvőknek való a játék, e szakasz igen gyorstalpaló lesz, hiszen nagy csodák itt nincsenek. A pálya a nyílgombokkal, vagy az „egér a képernyő széléhez” módon görgethető (a SHIFT+nyíl gyorsítja ezt), zoom a görgővel, vagy a numerikus billentyűzet +/- gombjával, forgatás: CTRL+balra, illetve jobbra nyíl (a kamerát alaphelyzetbe a Home állítja vissza). Két fontos gomb a játék sebességét növelni az „=”, csökkenteni a „-” gombbal lehet (magyar klaviatúrán a 9-es melletti „Ö” és „Ü” a kérdéses két billentyű). Vissza normál sebességre: Backspace.

Van egy érdekes megoldás, a PIP, azaz kép-a-képben. Ez a képernyő jobb alsó sarkában található kis ablak. Ha a kamerát ráállítod egy adott épületre vagy egységre, és lenyomod a CTRL gombbal együtt az F1-F6 billentyűk bármelyikét, ezzel létrehozol egy „könyvjelzőt”, mintegy külön kamerát elhelyezve az adott pontra. Ebben az ablakban ennek képét láthatod, az F1-F6 lenyomásával válthatsz a hat „monitor” között. Például így állandóan megfigyelheted, egy veszélyes helyen lévő központ körül mi történik, miközben máshol molyolsz, vagy egy fontos emberedet ellenőrizheted, az ablakba kattintva azonnal odaugorhatsz intézkedni. Ezzel két baj van: egyrészt nagyon megosztja a figyelmet, másrészt az amúgy is erőforrás-zabáló játékot tovább lassítja, így én inkább azt ajánlom, kapcsold ki (a grafikus opcióknál teheted ezt meg).

Csata – közvetlen, irányított és kitervelt
A játék RTS-módon „ballal kijelöl, jobbal támad” metódust alkalmazza, kóbor apácák megtévesztésére a speciális parancsok egy része a bal gomb lenyomásához vannak kötve, a másikuk a jobbhoz. Ebben sok logikát nem találtam, tapasztalat őrjíti a mestert. Az ALT lenyomása mellett lehet nem ellenséget is támadni jól. A jobb klikkel mozgatod embereid, a CTRL lenyomása mellett az útjukba eső ellent lenyomják (Attack Move).

Szintén működnek a jól ismert megoldások, például az „összegumizás” és az így kijelölt banda hozzárendelése a 0-9 gombokhoz a CTRL lenyomása mellett, kiválasztás az adott számbillentyűvel, dupla leütésre odaugrás (balra fönt láthatóak a csoportok), vagy egy adott egységen duplakattintással az összes kollégájának kijelölése. Hálás viszont, hogy a légi egységeket külön gombokkal lehet kijelölni, hiszen egy repülő MIG-et nehezebb leipiapacsolni; az ALT-SHIFT mellett az I a vadászokat, a B a bombázókat, az Y mindkettőt, az E minden levegőben lévő kütyüt kiválaszt. Ha olyan gruppod van, amelyben mindenféle egység van, az egyes fegyvernemek között a szögletes zárójellel (magyar klaviatúrán a P melletti „Ő” és „Ú”) tudsz lépkedni.

Természetesen a különféle formációk (csatárlánc, kétsoros vonal, ékalakzat) is beállíthatóak és minden egységre külön a viselkedési forma, ezen fussunk át gyorsan, csak a rend kedvéért:
• agressive: megtámadja az ellenséget, annak menekülése esetén üldözi a világ végére is, míg egyikük meg nem hal, ha ő győzött, ott marad, ahol van; nem túl egészséges ezt választani, különben vadászhatsz az embereidre…
• defensive: ha a látótávolságába ellenség kerül, megtámadja, de nem hagyja el a támadás körzetét, ha győz, vagy az ellenség elmenekül, visszatér a kezdőpozícióba
• hold position: csak akkor támad, ha az ellenség elélép, de nem mozdul helyéről; például egy épület védelmére jó megoldás lehet
• hold fire: nem mozdul, nem támad, csak ha erre utasítod
• cautious: nem támad, ha ellenség kóstolgatja, elmenekül; ha valami fontos egységet kénytelen vagy magára hagyni egy időre, válaszd ezt

Lehetőség van irányított támadásra is. Ehhez a minitérkép alatti balról harmadik gombot kell lenyomni (illetve az aposztróf gombját, amely az „L”-től kettővel jobbra van). Ez egyfajta programozás. Lenyomva megjelenik balra fent a hozzá tartozó ikon, ekkor mindegyik egységednek megadhatod, hová menjen és kit/mit támadjon majd, majd a gomb újbóli lenyomására e parancsokat hűen végrehajtják embereid. A „programot” az ALT+aposztróf kombinációval törölheted. (Megjegyzem, egyszerűbb, ha SHIFT+Pause segítségével leállítod a játékot, és így adod ki a parancsokat.)

A harmadik támadási metódust a csatatérkép adja (War Plans – ALT+SHIFT+P vagy TAB, és fent balról a második gomb). Ezen a Create segítségével komplett stratégiát tudsz berajzolni minden szövetségesednek; válaszd a „cakkos nyilat”, majd ballal klikkelj a startpontra, bal kattintásokkal rajzold be az útvonalat, végül jobbal zárd le azt. Az „X” segítségével jelölhetsz ki konkrét célt, ám területtámadásra is lehetőség van az Area Tool (kör gomb) segítségével, a bal gomb nyomva tartása mellett állíthatod be a hatósugarat, jobbal véglegesíted. A legelső gomb szolgál módosításra, a T pedig címkék elhelyezésére („Józsi, lovasokkal támadj!”). A palettáról kiválaszthatod barátaid színét, így mindenkinek megtervezheted a feladatát. A szimpla zöld nyíllal egy, a duplával összes szövetségesednek elküldheted a tervet. Jobbra fenn látható minden résztvevő fél, ha valakitől kapsz egy tervet, itt választhatod azt ki. Ezt persze módosíthatod is, és visszaküldheted, vagy kidobhatod (reject), illetve elfogadhatod (accept).

És még valami: az útkeresés siralmas, az egységek önmagukban is elakadnak, a különféle hadeszközök kétségbeesetten (és nevetségesen) taszigálják egymást arrébb a pályán. Épp ezért, ha egy előrenyomulási parancsot kiadsz, mindig ellenőrizd a haladást, és inkább kis, homogén csapatokban gondolkodj!

Korszakok, csodák, civilizációk
A játék lefolyása szempontjából az egyik legfontosabb tényező a korszakváltás, hiszen ez teszi lehetővé a fejlesztéseket, a jobb, ütőképesek egységek és egyes speciális épületek elérését. A folyamat eléggé összetett, a következő szerint épül fel:

• Kell építened egy egyetemet. Itt három ágon – katonai (military), gazdasági (economic) és birodalmi (imperial) – 4-4, összesen tehát 12 fejlesztést tudsz végrehajtani. Korszakváltáshoz ennek felét, azaz 6 darabot kell lepörgetned. Stratégiai fontosságú, hogy eldöntsd: ezután azonnal végrehajtod a korszakváltást, vagy a maradék hat technológiát is megszerzed – ugyanis a szintlépés után ezek elvesznek, az új érában új mókák lesznek elérhetőek. A 15×12 technológiai felsorolására se helyem, se időm, de ki lehet silabizálni a lényeget: szüneteltesd a játékot (SHIFT+Pause), majd az adott móka felett tartva a kurzort jobbra megjelenik a leírás; fent a hatás, alant az egységek és/vagy épületek felsorolása, amelyekre ez vonatkozik.

• A kutatáshoz és a korváltáshoz is technológiai pontokra lesz szükséged. Ezeket háromféle módon szerezheted meg: egyetem (University) és templom (Church) építésével, és ott megfelelő „személyzetet” alkalmazva – előbbibe polgárokat, utóbbiba papokat kell beszállásolnod, érdemes kitölteni minden helyet. A harmadik megoldás a kereskedés: ha értékesítési útvonalat állítasz fel egy nálad magasabb korszakot elért település és saját piacod vagy dokkod között, a karavánra célba érkezéskor jó eséllyel „ráragad” egy technológiai pont, melyet hazahoz.

15 korszak (Epoch) van, ez három ötös csoportra osztható, a három fordulópont (1., 6. és 11.) kiemelt jelentőségű, ekkor cserélődnek le vezéreid (lásd lejjebb), illetve ekkor nyersz el egy-egy újabb különleges egységet, speciális erőt (a minitérkép melletti gombsor középső nagy eleme, ha lenyomod, kis idő kell, míg újra feltöltődik) és megépíthető csodát. Ez utóbbi épületek ugyan drágák, ám felhúzásukkor komoly előnyökhöz juthatsz. Mindezekről részletesen a mellékelt táblázatban. (wonders_and_powers.xls)

Az egész móka civilizációként (a játék szóhasználatában régiónként) változnak. Mind a 4 régió speciális előnnyel rendelkezik, és az ő népeik mindegyike is különleges tulajdonságokkal bír. Ezeket egy újabb táblázatban foglaltam össze. (regions.xls)

Koronák
A fenti réteghez még egy adódik, újabb stratégiai eszköz: a koronarendszer. A három ághoz, tehát a katonai, birodalmi és gazdasági vonalhoz tartozik egy-egy korona. Ezeket akkor tudod elnyerni, ha a játékosok közül elsőként fejleszted ki az adott ág összes lehetőségét az egyetemen. Ha az adott koronát senki nem birtokolja, automatikusan a fejedre kerül, egyébként el kell nyerned az adott területen fölénybe kerülve. Ha elnyered, a jobb felső sarokban villogva megjelenik az ehhez tartozó ikon, erre kattintva kiválaszthatsz egy bónuszt, amely mindaddig él, míg a korona hatása tart; ha sikerül az adott ágon elért fejlettségedet megtartani – azaz a területen más játékos nem alakított nagyobbat -, ismét lehetőséged nyílik bónuszválasztásra. Lássuk a három lehetőséget:

• Katonai: Fölényed nő, ha minél több ellenséges egységet és épületet elpusztítasz (vagy utóbbiak esetében elfoglalsz), és a te oldaladon minél több katonai egységet és épületet termelsz. A csodák birtoklása is növeli.

• Gazdasági: Építs farmokat, piacokat, raktárakat; nyiss kereskedelmi útvonalakat, gyűjtögesd a nyersanyagokat szorgalmasan. A csodák itt is növelik a fölényt.

• Birodalmi: Foglalj el territóriumokat, konvertálj sajátoddá ellenséges egységeket, szerezd meg az ellenfél nyersagait a városközpontok, raktárak, piacok és dokkok elfoglalásával. A csodák megépítése és a népesség növekedése tovább halmozza a fölényt.

Természetesen, mint említettem, a legnagyobb súlya az egyetemen a megfelelő ág kifejlesztésének van. Az elérhető bónuszokat külön táblázatban találhatjátok meg. (crowns.xls)

Van még egy hozadéka a koronának, és az a vezető (Leader), mely annak elnyerésekor megjelenik valamelyik városközpontod mellett (hogy melyiknél, az véletlenszerű). Mindegyik ághoz tartozik egy ilyen titánméretű főkoma, azaz van katonai, gazdasági és birodalmi vezető, ezeknek speciális képességeik is vannak, melyek szintén „elsüt, újratermel” metódussal működnek. Ha meghal a fickó, várnod kell, míg újból elnyered az adott terület koronáját. A vezér együtt fejlődik civilizációddal, és a fő korszakváltásoknál (6. és 11.) átalakul egy másik főemberré, új erőkkel.

Népesség, territóriumok, épületek és bónuszok
A játék újabb bonyolult rendszere, ismét egy erős stratégiai vonal. Minden pálya territóriumokra van osztva, ezeket bárki birtokba veheti, ha városközpontot épít rá; ha a terület nem határos egy sajáttal, egy erődöt is fel kell húzni emellé (ha folyó van köztük, rajta híd, az már külön résznek számít!). E szabály alól egyetlen kivétel van: ha elnyered a birodalmi koronát, bármely jóságát választod is, mellé pluszban azt a bónuszt is megkapod, hogy a területek foglalásához elég csak központot építeni. A határok színe és típusa jelzi a terület státuszát: a folytonos vonal a színének megfelelő játékoshoz tartozó tartományt jelöl, a pontozott vonal függőben lévő helyzetről árulkodik (bár tartózkodik rajta valaki, de még nem épített városközpontot, így még nem az övé), a szürke a semleges, még nem elfoglalt vidék színe.

Az, hogy egy territóriumon hány és milyen épületet emelhetsz, szintén kötött: egy-egy városközpont, egyetem, templom és piac, két erőd, hét-hét őrtorony, légelhárító üteg és városfal-torony, hat-hat partvédelem és ház, valamint négy rakétasiló. Mivel a népesség létszámának felső határát csak újabb központokkal és házakkal tudod emelni, és a technológiai pontok gyűjtéséhez is jó, ha több templomod, egyetemed van, valóban nagyon fontos, hogy minél több területet hódíts meg.

Gyorsan fussunk át a fontosabb épületeken, van ugyanis pár érdekesség és tudnivaló. Az angol megnevezés mellett, ahol nem a játék indításától építhető az objektum, feltüntettem az „elérési korszakot” is.
• A civil épületek közt legkiemeltebb szerepe a városközpontnak van (City Center), ennek különlegessége, hogy a hatósugarában lévő baráti egységeket gyógyítja, ellenállóbbá teszi az ott lévő épületeket az elfoglalás ellen (tehát érdemes mellé építeni például az egyetemet vagy egy erődöt), növeli a létszámhatárt, és elszállásolhatsz benne polgárokat, ekkor úgynevezett „drop-off” bónuszt ad (a munkások által a leadott nyersanyagok mennyisége pár százalékkal növekszik). Itt képezheted a felderítőket és polgárokat, és itt jelennek meg a „koronás” vezérek. Az említett hatósugarat vörös, négyzet alakú keret jelzi, ez a 4., 7., 10., 13. korban egyre nagyobb lesz.
• A házak (House) szerepe különösen kiemelt. Növelik a létszámhatárt, szintén adnak drop-off bónuszt (ez érvényes a központnál, raktárnál, dokkban leadott cuccokra), valamint az egységek ádázságát (fervor) és morálját (morale) erősítik; előbbi a sebzési értéket, utóbbi a védelem nagyságát növeli. Ha egy terület felett elveszíted a kontrollt (a központod megsemmisül), de állnak még rajta házaid, a létszámhatár nagysága megmarad, minden más bónusz odavész; ha más valaki elfoglalja a territóriumot, azaz ráépíti a központi épületeit, ez a limitérték is „elfogy”.
• A raktárt (Warehouse) érdemes a nyersanyag-lelőhelyek mellé építeni, ha ezek távolabb vannak a központtól; ezekbe is elszállásolhatsz polgárt a dropp-off bónuszért.

A katonai épületek az alábbiak:
• A legfontosabb szerepe az erődnek (Fortress) van; ez egyrészt lövi az ellenséget, másrészt gyógyítja a barátokat, harmadrészt a bele elszállásolt egységek támadási értékét növeli. Ha tudod, érdemes vagy a városközpont mellé építeni (egymást védik), és/vagy a település szélére, ha a védelem ott fontosabb, okosabb (pl. egy szűk átjáró közelében).
• A beszédes nevű légvédelem (Air Defense, 10) és a partvédelem (Coastal Defense, 2) mellett két fontos véderő a sánc (Palisade) és a fal (Wall); előbbi inkább csak akadály, olcsó, alapszintű. Utóbbi drágább, de lényegesen erősebb. Ha bármely szakaszára klikkelsz, kapuvá alakíthatod; ha viszont az összekötő oszlopokra, azokból lőtornyok (Wall Tower) lehetnek, ezekbe elszállásolhatsz embereket a sebzését növelni.
• Bár a sima őrtorony (Outpost) is csak alapvédelem, nem szabad elfelejteni, hogy ez az egyetlen építmény, mely képes felfedni az ellenséges kémeket, ezért érdemes a fontos épületek mellé telepíteni. És van egy érdekes szerepe is: bizonyos számút megépítve, rájuk kattintva időjárás-előrejelzéshez jutsz! A szükséges számok: 1.-5. éra: 4 db, 6.-10.: 6 db, 11.-15.: 8 db.
• A reptéren (Airport, 11) képezheted a repülőket, míg a hangárban (Hangar, 11) a helikoptereket. A repülési akciókat (előre kijelölt útvonalú, folyamatos bevetés) előbbiben kezdeményezheted. Mindkettő alkalmas az ott képezhető egységek gyógyítására („elszállásolva” azokat).
• A dokkban (Dock) termelheted a hajókat, a sérült egységeket beterelve javíthatod őket, és persze a halászhajók is itt adják le a zsákmányt.
• A kaszárnya (Barracks) a nehéz- és könnyűgyalogság kiképzőterepe.
• Az istálló (Stable, 2) a könnyű- és nehézlovasság bázisa. Fontos, hogy a 11. korszakban átalakul termelőüzemmé (Manufacturing plant), ekkor a könnyű- és nehézpáncélosokat tudod itt kiképezni.
• A műhely (Workshop) a könnyű- és nehéztüzérség termelőhelye, a 9. érában alakul át gyárrá (Factory), hogy az újfajta lőszerszámokat gyártani tudd.
• Az atomsiló (Misile Silo) csak a 13. kortól építhető. Itt előbb le kell gyártanod egy ICBM egységet (interkontinentális ballisztikus rakéta), ekkor érhető el az atomcsapás, mely egy elég pontos, 4800-as sebzésű, azaz igen gyilkos területtámadás.
• A cyborg-gyár (HERC Manufacturing Facility) csak a 14. érától érhető el, és az összes kibernetikus egység itt képezhető.

Fontos és érdekes megoldás, hogy az egységtermelő helyeken automatizálhatod a folyamatot: kattints egy egységre, majd a parancslapon fent jobbra látható zöld „körbenyilas” gombra, ezután az épület mindaddig hányja magából a komákat, míg tart a nyersanyag.

Elfoglalás
Az épületek elfoglalására csak a könnyű- és nehézgyalogság alkalmas, minél nagyobb számban, mert nagyon lassú a folyamat; ha egy ilyen team nekiáll a melónak, az objektumot a többi saját vagy szövetséges erő nem bántja. Célszerű egy terepen az összes elfoglalandó épülethez egy-egy katonát rendelni, hogy ne érje azt sérülés, majd egyenként a foglaló csapattal megdolgozni azokat, miközben a többi egységgel a hátsójukat véded. Az ellenséges városközpont és raktár elfoglalása a terület birtokosának kezében lévő nyersanyagok kis százalékát is átadja neked, ha utóbbit kebelezed be előbb (azaz a raktár még az ellenség tulajdonában lévő territóriumon áll), ez az érték nagyobb. A piac és a dokk elfoglalása az aranykészlet, a templom és az egyetem megszerzése a technológiai pontok egy részét juttatja a birtokodba.

Az időjárás és a terep
A játékban valós időjárás-változás van, mely nemcsak díszként és a stuff további lassítása miatt szerepel. A hó és az eső a haladási sebességet és a látótávolságot csökkenti, a hóvihar ez utóbbit tovább rontja, és eltéríti pályájukról a lövedékeket. A hurrikán a látótávolság és sebesség csökkentése mellett a légi egységeket is sebzi. Sivatagos vidéken a homokvihar az összes hatás, tehát a látótávolság, a sebesség és lövedékek kitérése együtt jelentkezik, igen jelentősen. Mint fent írtam, adott számú őrtoronnyal képes vagy az időjárást előre jelezni, a képernyőn tájékoztató felirat (pl. „Bad weather is coming”) figyelmeztet előre a veszélyre, ilyenkor érdemes rákattintani valamelyik toronyra.

A terepviszonyokról pár szót. Az erdőn csak a gyalogság tud áthatolni, de ők is lassan. A hegyeket kizárólag repülő egységek küzdhetik le, de a magas, éles sziklákat ők sem. Fontos észben tartani, hogy a folyókra bárhól építhető híd (kivéve a forrásánál és a torkolatánál), tehát nem érdemes fallal lezárni és védeni egy átkelőt, mert az ellenség simán építhet mellé másikat. A hajók csak nyílt vízen képesek közlekedni, a folyók túl sekélyek számukra.

Az egységek
Bár látszatra sokféle harcoló alakulat szerepel a játékban, ezek mindegyike alapegységekre bontható le: gyalogság, tüzérség, és a kissé nehezen lefordítható „mounted”, mely egyszerre jelöli a lovasságot, és a későbbi korokban őket felváltó tankokat. E háromból egyaránt van könnyű és nehéz osztály is. Rajtuk kívül légi és vízi járműveket találunk még, plusz a csak a jövőben elérhető cyborgokat, illetve pár speciális egységet, melyekről hamarosan bővebben szólok.

Érdemes azt is tudni, hogy más játékoktól eltérően az egyes egységeket fejleszteni nem a kiképzőhelyen, hanem bármelyiket kiválasztva a parancslapján lévő piros nyíllal lehet, két fokozatban: veterán és elit. Az alakulat bármelyik tagjánál kezdeményezheted ezt, mindenkire érvényes lesz az „előléptetés”. Korszakváltásnál bizonyos egységek maguktól átalakulnak egy fejlettebb fegyvernemmé, annak alapszintjére, vagyis ilyenkor ismét fejlesztened kell ezeket.

Az egységekről készítettem egy összefoglaló táblázatot; nem soroltam fel az összest, csak az osztályokat, hiszen az azonos osztályba tartozó egységek „kő-papír-olló” besorolása, azaz az, hogy mely fegyvernemek ellen hatásosak, ugyanaz, csak a HP és a sebzés nő picit az egyes típusok között, ahogy előrehaladunk az időben – tehát e szempontból egyforma a lovas íjász, a könnyűpáncélos és a felderítő cyborg is. Ha egy adott egység felett tartod a kurzort, megjelenik a részletes leírás jobbra, itt az RPS jelöli az osztályt. (units.xls)

Megjegyzendő, hogy minden nemzetnek van három különleges egysége, mely a már említett hármas korváltásoknál (1., 6., 11.) érhető el, ezek egy-egy osztály híres, sok esetben a történelemből ismert változatai (hopliták, beduinok, Jagdpanther, nindzsa, stb.). Ezeket sem sorolom fel a hely szűkössége miatt. A kémek gyorsabban szabotálnak és a hatás tovább tart, a felderítők messzebbre látnak, a támadóosztályok pedig nagyobb HP-val és legtöbbjük erősebb támadási értékkel bír, plusz valamennyi bónuszt „átragasztanak” a közelükbe álló baráti egységekre, ettől azok sebzése is nagyobb lesz. Minden másban megegyeznek, kivéve az árukat, mely másfél-kétszerese a hasonló alapegységnek. Ha van nyersanyagod, ajánlott ilyet képezni a normál megfelelő helyett, vagy például egyet-egyet beállítani a csapatok közé a bónusz miatt. (Egyetlen igazán különleges van, az aztékok atomkori dzsungelorvosa, melynek hatósugarában automatikusan gyógyulnak a baráti erők.)

Még egy fontos tudnivaló: vannak olyan egységek, melyek valamilyen speciális mókára képesek, például a vezérek vagy a papok. Ha az ő parancslapjukon e különlegesség ikonjának sarkai sárgával ki vannak emelve, az egység képes az „autocastingra”: az ikonon jobbal kattintva ez a sárga jel keringeni kezd, ezzel jelezve a bekapcsolt állapotot; ha egy pap konvertálására állítod ezt be, a jóember, ahogy manája engedi, folyamatosan lekezeli az elétévedő ellenséges bárányokat, vagy a „Blessing”-nél egyfolytában turbózza csapataidat.

Speciális egységek: felderítők, papok, kémek, orvosok
A hagyományos egységeken túl van pár speciális, igen hálás emberfajta is:

A városközpontból előcsalható felderítő (scout) a megfelelő ikonra (távcső) kattintás után kutyusával nekiindul a vidéknek, és feltérképezi azt. A leggyorsabb egység, úgyhogy elég hatékony, érdemes többet is útnak indítani, más-más irányba (elküldöd valamerre, majd a célterület határán „elengeded a pórázt”).

A templomban képezhető papok feladata kettős: a Convert segítségével ellenséges egységet tud sajáttá átalakítani (mindet, a HERC kivételével); célszerű két-három szentéletűvel nekiállni ennek, hogy gyorsabb legyen a dolog. Ha sikerült a feladat, a pap „manája” elfogy, így míg újratöltődik, érdemes félreállítani. A Bless segítségével a kijelölt célterületen lévő egységek támadási és védekezési bónuszhoz jutnak.

Az egyetemen termelhető kém alapban láthatatlan, ezt villogása jelzi. Leleplezni csak egy másik kém, illetve egy őrtorony képes, utóbbi esetben a spion színe szürke lesz, így nem lehet tudni, kihez tartozik, a kolléga előtt viszont ez sem marad rejtve. Épp ezért célszerű egy ilyen egységet minden városközpont mellett tartani, és ha valami gyanús jelet látsz, odaküldeni a komát. A Sabotage segítségével a kém adott időre leállíthatja egy épület termelését, az állapotot az objektum alatti villogó „diszkófény” jelzi, ennek leállítására csak egy másik spion képes, a Restore képességgel. Hasonlóan működik a mérgezés is: a Toxic Contamination segítségével egy központot vagy raktárt fertőzhetsz meg, mindenki, aki kapcsolatba kerül az ilyen épülettel, bizonyos ideig tartó (sebző) sérülést szenved. Az ellenoldali parancs a Toxic Decontamination. A Gather Intelligence felderítésre szolgál: ha például egy templomot spécizel ki, a sikeres akció után az ellenfél minden temploma és körzete felvillan a térképen kis időre, annak látótávolságában. Ha egy városközpont a cél, még az áldozat elnyert koronájának pontja és választott bónusza is a képernyőre kerül, öt percre. Az Extraction speciális móka: kiválasztásakor pár egységgel arrébb megjelenik egy kivonási pont, a kém automatikusan elindul oda (de ha akarod, irányíthatod is – vigyázz, ez a pont csak pár másodpercig él!), ha sikeresen eléri azt, „teleportálódik” a városközpontod mellé (persze, csak ha van ilyened).

A dokik feladata a gyógyítás, jobb klikkel bármelyik egységet (a szövetségesekét is) leápolják. Mindezt persze automatikusan is megteszik, ám ezt az általad beállított viselkedési mód szabályozza, az alábbiak szerint:

• Cautious: csak akkor indulnak gyógyítani, ha nincsenek támadás alatt, veszélyben
• Defend: ha lát egy sérültet, odafut, lekezeli, aztán visszatér eredeti pozíciójába.
• Hold Position: tartja a pozíciót, ám ha mellélép egy beteg, azt ellátja.
• Agressive: saját élete kockáztatásával is berohan a harcmezőre, és nekiáll a gyógyításnak, egyik sérülttől a másikig szambázva.

Megjegyzés: a kifejezetten csak a saját fajtáját gyógyítani képes javító HERC (HERA) ugyanilyen szisztéma alapján látja el feladatát.

Nyersanyagtermelés, kereskedelem
Mint a hagyományos RTS-ekben, itt is nyersanyagot kell gyűjtened az építkezéshez és fejlesztéshez. Sok variáció nincs, mindent a városlakók végeznek el, ballal kijelöl, jobb kattintás a megfelelő cuccra, és máris megy az ember dolgozni. A begyűjtött terméket a városközpontba vagy a raktárba cipeli, így érdemes utóbbiakból a gócpontokon felhúzni egyet, ezek száma nincs korlátozva.

Az alap nyersanyag a kő és az arany (ezeket csákányozható halmokból termelheted ki), a fák kivágásával megszerezhető fa, és az élelem. Utóbbiak természetes forrása a bogyós bokor, illetve a levadászható állatok, ezekből lehet a legtöbb egységet kitermelni, sajnos azonban könnyen kipusztíthatod ezt a forrást. A 2. korszaktól lehet farmokat építeni, ez jóval megkönnyíti a helyzetet (mint az első részben, most sem kell ezeket menedzselni, azaz folyamatosan termelik a kaját), és a dokkok építése után a halászat (a vízben láthatóak a kifogható halrajok) is egy újabb lehetőség.

Fentieken túl speciális nyersanyagok is vannak: ón (tin – 1.-6. korszak), vas (iron – 4.-9.), salétrom (saltpeter – 7.-12.) – ezeket szintén szétszórt halmokban találod. Az olaj (oil – 10.-15.) kitermeléséhez fúrótornyot, az urániumhoz (13.-15.) bányát kell építened a megfelelő terület fölé (fekete, illetve zöld „tócsa”), e kettőbe munkásokat kell pakolnod, lehetőleg minél többet (max. 6). Nagyon fontos: a feltüntetett korszakváltásoknál a letűnő kor alapanyaga kivonásra kerül a forgalomból (például a 7. érában az ón); a nálad lévő mennyiség arannyá válik, ha van piacod, ha nincs elvész (!), tehát mindenképp építs egy ilyen placcot, ha nem is akarsz kereskedni. A kereskedés amúgy maga fájdalommentes, kell egy piac vagy dokk, itt termelsz egy szakembert vagy hajót, majd jobbal megmutatod nekik a hasonló célállomást (csak semleges vagy baráti féllel köthetsz üzletet), ezután útjukra indulnak, és ingáznak a két pont között, aranyat termelve (a profit annál nagyobb, minél nagyobb a távolság a két kereskedőpont között). A piacon tudsz venni (zöld nyíl) és eladni (piros nyíl) is cuccokat, ez a kereslet-kínálat törvény alapján működik, azaz minél többet veszel, annál drágább lesz az áru, minél többet eladsz, annál kevesebbet kapsz érte.

Van még egy érdekes lehetőség, és ez a Citizen Manager (TAB, fent az első gomb). Itt láthatod a pályán lévő nyersanyagokat, a dolgozó és munka nélküli polgárokat; bal gombbal el tudsz venni egy csákányozót (a SHIFT nyomva tartása mellett mindet) egy forrástól, és átvinni őt (őket) más helyre a jobb gombbal. Farmot, olajfúró tornyot és uránbányát is tudsz itt építeni. Jó ötlet, csapnivaló kivitelezés, ugyanis az, hogy az építésre kijelölt polgár hol dekkol, nem látod, így lehet, hogy a pálya túlvégéről akar odacaplatni, át az ellenséges ágyútűzön, vagy épp egy szigeten vágja a fát, és ott fog dzsoggingolni a parton, hogy eljusson a célterületre. Épp ezért ezt inkább egy áttekintő térképnek használd, hogy lásd, hol vannak kitermelhető források, aztán „élőben”, a pályán terelgesd embereidet. A munkások egyébként automatikusan nekiállnak a melónak, ha a közelükben bármilyen forrás van (vagy például egy egyetem megépítésekor beköltöznek), de ha egy központot kiválasztva jobbal klikkelsz egy erdőn, vagy egy kőhalmon, a megtermelt népség odamászik, és dolgozni kezd.

Diplomácia
Nem mindig a háború a legjobb megoldás, sok esetben okos diplomáciával többet tudsz elérni. A békegalambra kattintva hívhatod be a megfelelő ablakot. Ez két részre van osztva. Egyrészt a jobb oldali „Tribute” gombjai segítségével az alant kiválasztott játékosnak tudsz közvetlenül átadni nyersanyagokat, egységeket és/vagy területeket, ez főleg multiban hálás a szövetségesek segítésére.

A szövetségre lépéshez a játékban résztvevők nevei melletti pergamenre (Propose Alliance) kattintva kezdheted meg a tárgyalásokat. A megjelenő panelen az alábbiakat állíthatod be:
• Duration: A béke ideje – míg valaki háborút nem indít / beállítható ideig (percben). Utóbbinál, ha az „Unbreakable Treaty” opció aktív, ezen idő alatt nem lehet megtörni a szövetséget.
• Resource Tariff: Ha megengeded, hogy területeden a haver munkásai bányásszanak, itt beállíthatsz egy százalékos értéket; amint a koma lepakolta a cuccot saját raktárában, ebből a megadott értéknek megfelelő rész átvándorol hozzád.
• LOS Sharing: Láthatod azt, amit a barát lát – mindent / csak az épületek körzetét / a mozgó egységek által belátott területet / semmit.
• Border Permissions: Ki léphet be a területedre a cimbora egységei közül – mindenki / csak polgárok (ők ekkor bányászhatnak is) / csak kereskedők / senki.

Ezután, ugyanúgy, mint az adakozásnál, a Tribute almenüben állíthatod be, mit kínálsz fel a szerződés megkötéséhez pluszban, majd mehet a „Send” gomb. Gépi ellenfélnél itt elég párszáz egységet felajánlani, ha nem tetszik neki, visszaküldi a saját kívánságát – ilyenkor a békegalamb villog, rákattintva bejön az ablak, a módosított értéket tartalmazó panel gombja színesen integet.

Skirmish és Multi
A játék legerősebb része a többjátékos üzemmód, illetve a gyakorlásnak kiváló, gépi ellenfelek ellen játszható, a multival megegyező módon konfigurálható skirmish. Mivel elég részletes beállítási lehetőségek vannak, érdemes áttekinteni a lehetőségeket.
A beállító képernyő felső felében tudod kiválasztani a játékosokat, gépi ellen esetében a mesterséges intelligencia erejét, a civilizációt (a random esetében ez véletlenszerű), a színeket, és a kezdő korszakot. A handicap oszlopban beállíthatsz egy előnyt; nincs helyem, hogy felsoroljam részletesen, a „good” a kiegyensúlyozott, a „newbie” gyorsabban és olcsóbban épít, fejleszt, az egységek sebzése, sebessége és az ellenálló-képesség nő, az „average” ugyanez, csak fele akkora értékben, a két nehezebbnél az arány megfordul, azaz az „expert” drágán és lassan épít, egységei kisebbet sebeznek, a „game god” esetében előbbiek hatványozódnak.

Az alsó térfél a különféle beállításoké. A játékmódok a következők:
• Conquest [*]: Mindenkit eliminálnod kell a pályán.
• Crowns (number): Megadható számú, különböző fajta koronát kell begyűjtened.
• Crowns (time): El kell nyerned egy koronát, és azt beállítható percig kell megőrizned.
• King of the Hill: A pálya közepén lévő területet kell lenyúlnod és megvédened a megadott ideig. Ehhez az ott álló, sebezhetetlen „Hill” objektumot kell elfoglalnod, ekkor elindul egy stopper, ha nullára ér, győztél. Ha más közben elfoglalja azt, a stopper elölről indul.
• Capitols [*]: A többi játékost eliminálnod kell, a kezdő városközpontjuk (Capitol, azaz főváros) elfoglalásával, és megadott ideig tartásával. Ha a megtámadott ezen idő alatt nem tudja visszafoglalni tulajdonát, kiesik a játékból. A főváros elpusztíthatatlan.
• Allied Capitols: Ugyanaz, mint fent, de itt egy szövetséges is visszafoglalhatja a fővárost, mely esetben az visszakerül eredeti gazdájához.
• Regicide [*]: A játék elején kapsz egy királyt, őt kell megvédened megadott ideig, ha elesik, kiesel. Ha bekvártélyoznád a fickót egy épületbe, a teljes térképen egy mindenki számára látható, saját színű zászló jelenik meg, a koronás fő pozícióját jelezve.
• Hot Spots: A térképen megjelenik egy „hotspot”, azaz egy megjelölt hely. Aki itt először épít fel egy erődöt, az elnyeri ezt a területet, és egy másik folt bukkan fel. Ez addig tart, míg minden hotspot (1-4-ig lehet beállítani számukat) be nem építtetett. Akinek többet sikerült megszereznie, az nyer.
• Territory Control: Az nyer, akinek először sikerül a térképen lévő összterületek megadott számú százalékát elfoglalnia.

A szögletes zárójelben lévő csillaggal jelölt játékok esetében lehetséges a Sole Survivor mód. Ekkor csak egy játékos lehet a győztes. Bár lehetséges csapatot összeállítani a játék elején, és közben szövetségeket kötni, abban a pillanatban, ha csak egy csapat marad, ez egyénekre bomlik. Ekkor ismét lehetséges a szövetkezés – és ez így megy tovább, míg csak két játékos marad egymással szemben, aztán jöhet a párbaj. Ha nem ezt a módot választod, alul egy újabb opció érhető el: a „Locked Team”-et kiválasztva a játék elején beállított csapatösszeállításokat nem lehet diplomáciai úton megváltoztatni.

A „Game” fül bal oldalán négy lehetőség van:
• a korszakhatár, azaz megadható, hogy csak a 2-10 éráig lehessen fejlődni;
• az induló nyersanyagok mennyisége: alacsony, védekező (alacsony, de sok kő a falak és épületek felhúzásához), normál, magas és „deat mach”, azaz extrém, hogy csak a csatával kelljen törődnöd;
• a pályán elérhető maximális létszám, mely a résztvevők közt egyenlően van szétosztva (azaz 800 és 4 team esetén mindenkinek 200 fő lesz a határ); ha valaki kiesik, az ő limitje egyenlő mértékben szétosztásra kerül a többiek között (ha így rendelkezel, lásd lejjebb);
• a tempó (lassú, normál, gyors), mely nem azonos a játéksebességgel; az „Edit” megnyomására beállíthatod, milyen gyors legyen az egységek képzése, a termelés, gyógyulás, mozgás és a többi.

A jobb oldalon két csoport van, az első a diplomácia:
• a játék indulásakor érvényben lévő tűzszünet ideje; ez idő alatt csak építkezni lehet, támadni nem;
• a már említett „csapatzár”;
• az időhöz kötött diplomáciai egyezségeket nem lehet megbontani, még akkor sem, ha a barát megtámadna, az csak az idő lejártával szűnik meg;
• csapatelhelyezés; kipipálva a szövetségesek egymás közelébe kerülnek, egyébként véletlenszerűen szétszóródnak a térképen;

Végül az induló erők; az alap esetében csak megadott számú polgárral kezdesz, míg a gyors startnál kiválaszthatod, hogy hány egységgel és épülettel indulj (kicsi, közepes, nagy). További beállításhoz a jobbra látható „Choose Forces” gombra kell bökni, itt beállított sémákból választhatsz.

Az „Advanced” fül alatt a következő opciókat találod:
• a játék sebessége (ez tehát az általános sebesség);
• a térkép felfedése; az Unrevealed a standard, ahol csak azt látod, amit már felderítettél, az Explored megmutatja a pályát, ám a FOW (azaz a „köd”) még él, míg a Revealed teljes képet ad;
• az egyes városközpontok létszámlimitje;

Ezekhez három kapcsoló is tartozik:
• az első rögzíti a beállított sebességet, azaz a leírásban említett gombokkal nem lehet változtatni rajta;
• a következővel engedélyezheted a csaláskódok használatát (különben nincs értelme pl. a térképes opciónak, hiszen csalással felfedhető a pálya);
• az utolsóval a lehet engedélyezni a már említett lehetőséget, amikor a kieső játékos népességlimitje szétosztásra kerül a többiek között;

A „Map” alatt hozhatsz létre véletlenszerű pályát, beállítva a méretét, geográfiáját, klímáját, a nyersanyagok elhelyezkedését (az Uniform egyenlően osztja szét ezeket), a domborzati viszonyokat, az erdők, illetve a folyók mennyiségét. A másik opcióval betölthetsz egy előre elkészített pályát. Ilyet egyébként magad is készíthetsz, a játék főmenüjéből indítható szerkesztő segítségével.

Az „Environment” alatt beállíthatod, hogy legyen-e évszakváltás, és ez hány percenként következzen be, az induló évszakot és a napszakot, valamint engedélyezheted az évszaktól függő időjárást és a szelet is.

Zárszó gyanánt
Nos, ennyi lett volna az EE2 útmutatója, avagy az ebtartási kézikönyv, nem kutyafuttában. Remélem, sikerült átfogó képet nyújtani, mely a minden bizonnyal befutó porontyok, azaz kiegészítők kezelésében is segít majd. Mindenesetre tessék figyelni a hivatalos weboldalt, az első patch már megjelent, mely tartalmaz egy automatikus foltozó alkalmazást, tapasztalataim alapján igen nagy szükség lesz rá…

]{redenc

Pecsétbe!
Ha egy olyan területen építkezel, amelynek státusza függő, vagy nem a te birtokodban van, az építési idő megtriplázódik, ezt a kijelöléskor a kurzorhoz ragadt „fantomépület” aranyszíne is jelzi.

Minden lépéshez (térképböngészés, kutatás átnézése, diplomácia, stb.) használd a szünetgombot (SHIFT+Pause), különben reménytelen kapkodásba fullad a játék!

A munka nélküli polgárok megtalálására használd a minitérkép alatti, emberalakot ábrázoló gombot, ez ráugrik az illetőre, a gyorsbillentyű csak kiválasztja!

A legutolsó bejelentett eseményre (pl. ha megtámadtak) a szóköz billentyű lenyomásával ugorhatsz.

Az egységek látótávolságát befolyásolja a domborzat, magaslatról messzebbre látnak embereid (ezért érdemes löveget dombtetőre állítani).

A kiépített utakon gyorsabban haladnak egységeid, bár arra nincs garancia, hogy az útvonalválasztó program ezeken fogja végigterelni őket…

A játék Michael G. Shapiro (Barátnők a bajban) által komponált zenéjét a Budapest Filmzenekar játszotta fel, és nagy részét a Magyar Rádióban rögzítették.

Dobozba, ha kell!

Csalások
Játék közben nyomd le az ENTER-t, és írd be az alábbi parancsokat, majd üss újra ENTER-t:

Kód  Effect       
loot  10 000 egység minden nyersanyagból
give tech 50 technológiai pont
epoch up Azonnali korszakváltás
convert  A kiválasztott egység átkonvertálása
idontcheat Minden csaláskód letiltása
icheat  Az alant következő csalások engedélyezése
play god Istenmód ki/be (sem egységed, sem épületed nem sebződik)
punish  20 sebzéspont a kiválasztott egységre
recharge me A kiválasztott egység erejének (pap, kém, vezető) feltöltése
win  A küldetés megnyerése
taxes  Minden nyersanyagból levon 100 egységet
sea monkeys Azonnali építés be- és kikapcsolása (nincs ácsolás, az objektum azonnal megjelenik)
toggle fog A „köd” ki- és bekapcsolása (térkép felfedése/elrejtése)

Fontos a vastagon kiemelt kód! Azaz ha istenmódot akarsz, előbb be kell adni az „icheat” kódot, majd jöhet a „play god”. A kód feletti csalásokhoz, például a „loot”-hoz ez nem kell.