Meglehetősen szokatlan leírás következik, ugyanis talán meglepő, hogy egy FPS bemutatásakor ekkora helyet szentelünk a fegyverek és ellenségek leírásának. Ennek egyszerű oka van: a Halo-ban más „megyek előre és lövök” játéktól eltérően egyáltalán nem mindegy, melyik fegyvert melyik rosszarc ellen vetjük be, és mivel egyszerre csak két fegyver lehet nálunk, ráadásul a lőszerutánpótlás is korlátozott, alaposan fel kell készülni minden egyes lépésünkre.

 I. FEGYVEREK

I./A. EMBEREK
Nem meglepő módon a Földieknek hagyományos, ballisztikus arzenálja van, ami a Szövetség plazmafegyvereivel szemben kevésbé hatékony. Ám a nagy tűzerejű és tűzgyorsaságú, specializált fegyverek mégis jól használhatóak egy-egy helyiség gyors kipucolására.
M6D Pistol
Lőszer: 12.7 mm gyengén páncéltörő, nagy robbanóerejű lövedék
Tár mérete / maximum lőszermennyiség: 12 / 120
Tűzsebesség: lassú
Újratöltési idő: közepes
Közelharci sebesség: lassú
Pontosság: jó
Távolság: jó
Speciális képesség: 2x teleszkóp
Hagyományos, félautomata pisztoly, kiváló Covenant Gruntok (egy fejlövés a homlok közepébe elég!), és a Vadászok ellen. Teljesen hatástalan viszont Elitekkel szemben, mivel a fejlövést csak akkor lehet bevinni, ha azok leengedik a pajzsot, és ezért nagy távolságról szinte lehetetlen leszedni őket. Nagy számú, vagy kevés, de csapatban támadó, agresszív ellenségek ellen alacsony tűzsebessége és viszonylagos gyengesége miatt használhatatlan. Ezzel szemben viszont egy-egyes párbajban tökéletes, sokkal nagyobb hatásfokú, mint az MA5B AR, így Flood Drone-ok, Gruntok, Sakálok, és pajzsnélküli Elitek bármely testrészét támadva vele pillanatok alatt a magad javára döntheted el a meccset – ez az M6D nagy erőssége! 
A fegyverhez az „Pillar of the Autumn” első küldetésében jutsz hozzá először.
MA5B Assault Rifle (AR)
Lőszer: 7.62 mm páncéltörő lövedék
Tár mérete / maximum lőszermennyiség: 60 / 600
Tűzsebesség: kitűnő (15 lövés/sec)
Újratöltési idő: lassú
Közelharci sebesség: jó
Pontosság: alacsony
Távolság: közepes
Speciális képesség: digitális lőszerszámláló és beépített tájoló
Gázüzemű, teljesen automata támadókarabély, hasonló az AvP sorozatban a tengerészgyalogosok által használt Pulse Rifle-hez. Nagy tűzereje és nagyméretű tára miatt kitűnő a rajban támadó ellenség, elsősorban a Gruntok soraiban utat nyitni. Használatát kicsit gyakorolni kell – ha rátámaszkodsz az elsütő billentyűre (automata mód), a pontosság csökken, ezért nagy távolságról érdemesebb kisebb „adagokban”, azaz rövid sorozatokkal szórni az ólmot. 
Sajnos az Elitek ellen már kicsit nehezebb ajánlani, ezek folyamatosan újratöltődő pajzsa a fegyver előnyeit csökkenti, így ezen katonákat ezzel a fegyverrel inkább közelről érdemes megszórni, a tűzerő picit kiütheti őket, elég időt hagyva neked, hogy elintézd őket. Egy-egy elit félreállításához egy-három (!) tárra is szükséged lehet. Tűzerő ide vagy oda, az MA5B nem a leghatásosabb fegyver a játékban, épp a nagy tűzgyorsaság miatt gyakran a legforróbb szituban ürül ki a tár, és a Legendary módban szinte használhatatlan, főleg a plazmapuskával összehasonlítva.
A beépített tájoló a Halo közepén elhelyezkedő gázóriáshoz (Treshold) viszonyított helyzetedet mutatja, ha úgy érzed, hogy körbe-körbe rohangálva elvesztetted a tájékozódást, jól jöhet.
A fegyverhez az „Pillar of the Autumn” első küldetésében jutsz hozzá először.
M90 Shotgun
Lőszer: 8-as magnum (3.5”) lövedék
Tár mérete / maximum lőszermennyiség: 10 / 50
Tűzsebesség: lassú
Újratöltési idő: lassú
Közelharci sebesség: lassú
Pontosság: alacsony
Távolság: rossz
Speciális képesség: tűzerő
Duplacsövű, pumpás rendszerű, tárral rendelkező puska, az egydarabos túlélőkészlet a játék későbbi küldetéseiben! Egy Flood Drone egyetlen lövéstől kifekszik, az Elitnek is elég 2-3 lövés. Ez persze főleg közeli szituációkban érvényes, hiszen mind a tűzgyorsaság, mind a pontosság alacsony. Az M60 nem automata, így kézzel kell tölteni, ám összehasonlítva például a Half-Life hasonló készségével, az újratöltési idő még így is elfogadható. Hátránya, mint fent írtam, hogy közel kell engedni az ellenséget a hatásos támadáshoz, nagy távolság esetén azért az MA5B AR használhatóbb.
A fegyverrel először a „343 Guilty Spark” hatodik küldetésében találkozhatsz. 
S2 AM Sniper Rifle
Lőszer: 14.5 mm páncéltörő, stabilizált, (discarding sabot) lövedék
Tár mérete / maximum lőszermennyiség: 4 / 50
Tűzsebesség: jó
Újratöltési idő: közepes
Közelharci sebesség: lassú
Pontosság: kitűnő
Távolság: kitűnő
Speciális képesség: 2x és 10x mesterlövész teleszkóp, beépített megvilágítás
Gázüzemű, szintén tárral rendelkező mesterlövész puska. Tűzgyorsasága meglepően jó, ha elvéted a lövést, szinte azonnal mehet a második is – annyit azonban érdemes megjegyezni, hogy a fegyver nem hangtompítós, így az első lövés után nyilvánvalóvá válik a jelenléted, szerencsére az ellenség nem tudja bemérni a pozíciódat. 
Ideális nagy távolságból ellenségek leszedésére, legyen szó akár Gruntról, akár Elitről vagy épp Sakálról. Általában elég egy lövés a fejre vagy a középső testtájékra (pár erősebb egység ellen, mint a Purple Elite, két lövés is kell, Legendary módban pedig magasabb rangú ellenfelek ellen csak a fejlövés hatásos, és szintén megjegyzendő, hogy a Sakál felvont pajzsáról lepattan a lövedék). Erős páncélzatú egységek ellen hatásfoka korlátozott (pl. Wraith Mortal), és teljességgel használhatatlan Flood-ok ellen, mivel ezek kitérnek a lövedék elől – ám az S2 AM azon két fegyver egyike, mely ki tudja használni a Hunter gyengeségét. 
Normál és Legendary módban (a nagyszámú, erős ellenség miatt) teljesen ki kell használnod a fegyver képességeit – ám a harmadik küldetés kivételével lőszerhez korlátozott mértékben juthatsz. Épp ezért a teleszkóppal mérd fel a terepet, mielőtt lövöldözni kezdenél. Ne pazarold a lövedéket a Gruntokra, mivel ezeket könnyen leszedheted bármilyen más fegyverrel. „Mazsolázd ki” az Eliteket, a gépágyúk tüzéreit, a magas helyeken elhelyezett lövészeket. És még egy hasznos tudnivaló: a különleges lövedéknek és a nagy tűzerőnek hála két, egymás mellett (vagy előtt-mögött) álló ellenséget egy lövéssel is le tudsz szedni (áthatoló lövés)!
Az SA2 SR-hez először a „Halo” küldetés második etapjában jutsz.
M199 SSM Rocket Launcher
Lőszer: 102 mm, nagy robbanóerejű rakéta
Tár mérete / maximum lőszermennyiség: 2 / 8
Tűzsebesség: alacsony
Újratöltési idő: közepes
Közelharci sebesség: lassú
Pontosság: kitűnő
Távolság: kitűnő
Speciális képesség: 2x teleszkóp
Egyemberes, vállról indítható rakétavető. Direkt támadás helyett inkább lábra (láb elé) célozz, a detonáció ereje jóval nagyobb, mint egy kézigránáté. Lassúsága miatt érdemesebb erős, páncélozott ellenségek (Hunters, Mortar Tanks, gépágyúk) ellen bevetni, mivel – főleg magasabb nehézségi szinteken – a Szövetségiek könnyen kitérnek, fedezékbe húzódnak a rakéta elől. „Kvékereknek”: a „rocket jumping” nem működik a Halo-ban…
A fegyvert először az „Assault on the Control Room” hatodik szakaszában veheted vállra.
I/B. SZÖVETSÉGIEK
A Szövetségiek nagy erejű energiafegyverei gyorsan megtörték az emberek ellenállását. A fegyverek többsége akkumulátorral működik, és bár ezek korlátozott kapacitásúak, a nagyszámú ellenség miatt mégsem nehéz lőszerutánpótláshoz jutni…
Plasma Pistol
Lőszer: energiasugár
Tűzsebesség: közepes
Közelharci sebesség: közepes
Pontosság: jó
Távolság: jó
Speciális képesség: túltöltés
Félautomata, irányított energiafegyver, az M6D pisztoly ellenoldali megfelelője, elsősorban a Sakálok és Gruntok által használt. Elég pontos és viszonylag erős, és egy teljes töltés több lövedéket rejt, mint ballisztikus társa. Hátulütője, hogy könnyen túlmelegszik, ilyenkor visszahűlésig használhatatlan. Ebben az esetben vonulj vissza, és válts át másik fegyverre – de előnyösebb, ha figyeled a HUD-ot vagy a fegyver kijelzőjét, és csak módjával, kis adagokban lövöldözöl. 
Nagyobb kapacitása miatt előnyösebbnek látszik a fegyver „nagytestvére”, a plazmapuska használata, ám a pisztolynak van egy nagy előnye vele szemben: a túltöltés (overcharge). Az elsütő billentyű nyomva tartásával a pisztoly energiát sűrít össze, a ravasz felengedésekor kiszabaduló nagy hatású plazmalövedék kellemes pusztítást végez, és ami a lényeg: képes teljesen hatástalanítani egy Sakál vagy Elit energiapajzsát, ami óriási taktikai előny! Persze mindennek ára van: a löket alaposan leszívja az aksit, és a fegyver a lövés után azonnal túlhevül, ám szerencsére rövidebb időre, mint normál lövöldözés esetén.
Legendary módban a plazmapisztoly igen hálás darab keményebb ellenfelek váratlan meglepésére, túltöltéssel az Elitek kiütésére és a Gruntok megölésére, illetve az Elitek pajzsának kiiktatására. És még egy infó: ezen a nehézségi fokozaton a Gruntok kezében a pisztoly ereje megegyezik a plazmapuskáéval!
A fegyverrel hamar barátságot köthetsz, hiszen rögtön a „Pillar of the Autumn” első küldetésében hozzájutsz.
Plasma Rifle
Lőszer: energiasugár
Tűzsebesség: kitűnő
Közelharci sebesség: közepes
Pontosság: jó
Távolság: jó
Speciális képesség: nincs
Teljesen automata, irányított energiafegyver, a plazmapisztoly bátyja, és épp úgy, mint az, a jó tűzerőt a fegyver túlhevülése ellensúlyozza. A Földi erők MA5B támadókarabélyánál hatásosabb, magasabb nehézségi szinteken inkább javasolt ennek használata. Több lövedéket képes kilőni, mint a plazmapisztoly, ám sajnos annak túltöltési képességével nem rendelkezik. 
Legendary fokozaton a Gruntok ellen nem annyira erős, de megteszi. Az MA5B-vel szemben az Elitek ellen jóval hatásosabb – persze a magasabb rangú egységek ellen folyamatos tüzelés ajánlott, végső esetben a túlhevült fegyverrel csapkodd meg alaposan a figura pofás felét, vagy válts át valami „végső megoldásra”.
Szintén a „Pillar of the Autumn” első küldetésében jutsz hozzá először.
Needler
Lőszer: iránykövető robbanólövedék
Tár mérete / maximum lőszermennyiség: 20 / 80
Tűzsebesség: kitűnő
Újratöltési idő: gyors
Közelharci sebesség: közepes
Pontosság: közepes
Távolság: jó
Speciális képesség: iránykövetés
Teljesen automata, irányított energiafegyver, ám többi Szövetséges társától eltérően a Needler hagyományos tárat használ. Fényes lövedéket lő ki, mely viszonylag lassú, ám követi áldozatát, becsapódáskor kis késleltetéssel felrobban. Egy-egy lövedék relatíve nem okoz nagy sebzést, ám több belőle már igen. A lilásan ragyogó robbanáskor kilövellő üvegszilánkok (főleg hét-nyolc, gyorsan helyére küldött lövedék esetén) nemcsak az áldozatot sebzik, de a kartávolságra mellette állókat is.
Sajnos a lövedék kemény felületről, energiapajzsokról (ideértve az Elitek pajzsait is) lepattan, és viszonylagos lassúsága miatt, még iránykövető képessége ellenére is képzettebb katonák kitérhetnek előle. Épp ezért főleg kis távolságon belül hatásos, amikor belelősz egy fél tárat az ellenségbe. Szerencsére az újratöltési idő igen alacsony – ám ezt ellenpontozandó egyszerre csak 80 lövedék fér el a zsebedben, így hamar kiürülhet a készlet, és ott állsz fegyvertelen… 
Legendary fokozaton a Needler igen hálás darab. Rajok ellen szétterítve az áldását, vagy egy-egy elleni küzdelemben igen hatásos (bár itt figyelned kell a távolságra, mivel a srapnelhatás téged is érhet!). Nagyobb hordák ellen gránáttal támogatva szintén jó fegyver – ezzel sebzel és gyengítesz, azzal pedig elvarrod a szálakat. 
A Needler hamar eléd kerül, a „Halo” második missziójában.
Shade Stationary Gun
A Shade egy rögzített, nem automata gépágyú, mely három plazmasugarat lő ki, és személyében a Szövetség egyetlen olyan, személyzettel ellátott egységét tisztelhetjük, amely elpusztíthatatlan. Nem úgy persze a tüzér, aki meglehetősen védtelen. Ha elfoglalod egy ilyen szerkezet ülését, tartsd az ellenséget folyamatos tűz alatt, és ha körbevesznek, inkább szállj ki, és kezeld le a szitut hagyományos módon. 
Az „Árnyék” kedvelt felszerelése a Szövetségnek, főleg a gyalogság ellen. A lilás fényű plazmasugarat nappal könnyű észrevenni, éjjel viszont ez beleolvad a háttérbe – szerencsére, amint valaki elfoglalja a lőállást, egy fényes kék sugár aktivizálódik, ezt viszont könnyű kiszúrni. Legjobb a tüzért mesterlövészfegyverrel kilőni, de sűrű, gyors zárótűz szintén hatásos lehet. A Shade elég pontos, ráadásul igen nagy távolságot fed le, így mindenképp meg kell próbálni az emberét eltávolítani.
I/C. GRÁNÁTOK
A Gránátok szerepe kiemelt jelentőségű a Haloban, más FPS-ektől eltérően ezek nem külön fegyverként jelentkeznek, hanem másodlagos (alternatív) tüzelési módban, azaz használatukhoz nem kell letenni a kézben lévő harceszközt, így azok kiegészítőjévé válnak, ami egy más stratégiát, taktikát jelent – jelentőségük főleg Legendary fokozaton kiemelkedő. 
Nyilvánvalóan mindenki a hagyományos értelemben gondol a gránátra, vagyis jön az ellen, elédobom, bumm, ellennek annyi. Ez eddig oké, főleg kis távolságon, még erős páncélzatú ellenségek gyengítésére is ideális, kivéve a Huntert, ami külön történet (lásd ott). Természetesen ebben az „üzemmódban” legjobb nagy tömegben érkező ellenség közepébe dobni. Minél magasabb nehézségi szinten játszol, ez annál kevésbé hatásos, mivel a legtöbb ellen gyorsan lereagálja a dolgot, és fedezékbe ugrik. Persze ha gyorsan megszórsz egy viszonylag nagy területet, az már elég sebzést ad – ezután azonnal vedd kezelésbe a lábon maradtakat valami lőfegyverrel, mielőtt a sokkból magukhoz térnének.
Ám van még három „dimenziója” is a gránátoknak. Az első a nehezen megközelíthető helyen lévő ellenség kirobbantása, hiszen más fegyverektől eltérően nem kell tiszta, nyílt tűzvonalnak lennie a támadáshoz, a gránát áthajítható akadályokon, kis gyakorlással „mandinerből”, a falakon és egyéb tereptárgyakon falsot adva neki a legeldugottabb helyekre is bejuttatható. 
A következő felhasználási lehetőség is ide kapcsolható, és ez a jól képzett katonai elme kihasználása – és ebben az értelemben a Halo AI-je is ide tartozik! -, vagyis ha egy hadfi felé repül egy gránát, az azonnal fedezéket keres, és beugrik, védekező pozíciót felvéve. Egy jó időben és helyre dobott gránáttal egyrészt elterelheted az ellenséget az utadból, ezzel kisebb taktikai előnyhöz jutva, másrészt előcsalhatod búvóhelyéről, hiszen a gránát elől fejvesztve menekülő figura adott esetben pont fegyvered elé ugrik. (Az olyan magasan képzett harcosok, mint a Gold Elite, különösen jók a kitérésben, ám a gránát elhajítása utáni erős zárótűzzel a leendő robbanás közelében tarthatod őket.)
Végül a leghatásosabb módszer annak kihasználása, hogy gránát az ellenségnél is van – mind a Szövetségiek, mind a Flood hord magánál jó adagot, főleg Legendary fokozaton. Ha lőfegyverrel leszedsz pár arcot, a holttestek közé hajított gránát láncreakciót indíthat el, felrobbantva az áldozataidnál lévő „társait”. Ez adott esetben igen nagy taktikai fegyver lehet!
A Haloban mindössze két gránáttípussal találkozol, ám ezek igen sokoldalúak, és egymástól igencsak eltérő területen és módon használhatóak fel, így hatásos bevetésükhöz az adott szituáció gyors és pontos felmérése szükségeltetik.
M9 HE-DP Grenade
A Földi erők hagyományos repeszgránátját gondolom, nem kell bemutatni. A fő különbség a plazmagránát és e között, hogy ennek gyutacsa rövidebb, tehát hamarabb robban, így kevesebb ideje marad az ellenségnek a reagálásra, és hogy nem tapad, hanem pattan, azaz ezzel lehet kivitelezni a fent leírt mandineres támadásokat – csak arra vigyázz, végül nehogy hozzád pattanjon vissza a kicsike, mert az igen kellemetlen…
Plasma Grenade
A Szövetségiek robbanós megoldása kissé más alapelven működik, mint az M9. Legfontosabb tulajdonsága, hogy rátapad az ellenségre, ráadásul levakarhatatlanul – ha sikerül valakire ráapplikálni, a többiek rémülten menekülnek az áldozat közeléből, azaz „tömegoszlatásra” is hatásos fegyver. Két hátránya van: egyrészt a fentiekből adódóan nem pattan úgy, mint az M9, ehelyett simán leesik a felületről (csak testre tapad!), tehát ez elsősorban közvetlen, nyílt támadásra jó, másrészt csak akkor élesedik, ha nyugvópontra ér, ami nagyobb lehetőséget, több időt biztosít a fedezékbe húzódásra. 
II. JÁRMŰVEK
A Bungie új dimenziót adott a hagyományos FPS-hez a járművek szerepeltetésével, hiszen ezek birtokbavételével a kamera külső nézetre vált. Az irányítást erősen szokni kell, ugyanis ezen gépeket terelni a kamera forgatásával lehet, azaz egér / billentyűzet felállásban előbbi mozgatásával, az iránygombok közül ez esetben az előre/hátra „él”. A járművek nagy magasságból leesve, vagy erősebb robbanás hatására könnyen fejre állhatnak. Az őket vezető Master Chief még az esemény előtt automatikusan katapultálódik az ülésből, így viszonylag épen megúszhatja a dolgot, ráadásul képes ezután még a legnehezebb járgányt is talpra állítani, ami nem kis bravúr. A földi járművek egyik hálás „mellékszerepe”, hogy le lehet gázolni velük az ellenséget – a Warthog öklelésének semmi nem áll ellent…
M12 LRV Warthog
A „varacskos disznó” egy páncélozott, nagysebességű, lőállással felszerelt felderítő dzsip. Sajnos „Ön dönt, lő vagy vezet”, azaz a háromcsövű M41 LAAG (könnyű légelhárító géppuska) kezeléséhez külön személyzet szükségeltetik, szóló módban ha találsz kollégát, az mellett megállva a jóember bepattan a fegyver mögé, és elég kellemesen lekezeli. Az anyósülésre is felvehetsz még egy stoppost (tengerészgyalogost, persze), aki szintén nem ül tétlenül a hátsóján. (Ha körülvesz az ellen, és egyedül vagy, persze megállíthatod a kocsit és beszállhatsz a géppuska mögé – arra figyelj csak, hogy meneküléskor a vezetőülésbe szállj vissza, különben bajos lesz elindulni…).
A Warthog gyors, de borulékony – ám szinte elpusztíthatatlan (ez utóbbi nem vonatkozik a személyzetére, akik ráadásul a nyitott járműben elég védtelenek, úgyhogy repülő gránátot látva vagy gázt neki, vagy ugorj ki, fedezékbe, ekkor a többiek is így tesznek). A géppuska a járműtől függetlenül mozgatható, és lőszer tekintetében „öntermelő”, azaz soha nem fogy ki belőle – percenként 450-550 12.7x99mm-es páncéltörő lövedéket szór szét. Mint fent említettem, kitűnően használható gázolásra, persze az AI erre is fel van készítve, így „csuszával”, vagy éles szögben érdemesebb ilyen esetben támadni, mint direktben. (És ha van lövészed, a félreugró, és így rövid időre védekezés- és támadásképtelen harcos könnyű célpont.) 
M12 LRV Rocket Warthog (csak multiplayer)
Kis ajándék a PC tulajoknak – a Warthog rakétás testvére, sajnos csak többjátékos üzemmódra. Tulajdonságai, mint fent, az egyetlen különbség, hogy az M41 géppuska helyett egy pofás rakétavetővel van felszerelve.
M8O8B Scorpion MBT Tank
Szóló módban sajnos csak egy küldetés erejéig csüccsenhetsz bele, de igen jó móka. Előny és hátrány, mint a Warthognál: a kerámia-titán ötvözet páncélzatnak hála technikailag elpusztíthatatlan, ám személyzete meglehetősen védtelen. Master Chief, a sofőr mind az elsődleges ágyút, mind a másodlagos minigunt kezelheti, ráadásul ezekből se fogy ki a muníció. Az ágyú elég gyors, de minden lövés után túlmelegszik, a lehűlési periódusban használd a minigunt az ellenség továbbpuhítására. Nagy távolságból Banshee ellen hatástalan, gyorsabb járművek, mint a Ghost ellen pedig ügyesnek kell lenned (próbálj közel kerülni hozzájuk).
A Skorpió fedélzetére négy kolléga is felvehető. Az ő tűzerejük ebben az esetben persze csak támogatás, de néha ez is jól jön. Próbálj messziről tüzelni, kerüld a közvetlen, direkt szituációkat – és persze a Mortar Tankot, erősen… 
Ghost
A szövetségiek felderítő járműve gyorsabb, mint a Warthog, és mivel légpárnás, több előnye is van: viszonylag független a tereptől, nem csúszik meg a jégen, és tud oldalirányban is mozogni. Két plazmaágyúja révén meglehetősen jó tűzerőt képvisel (szupererős lövedékek a 100-250kW-os tartományban).
Jöjjön az ellenpont: a Ghost igen sebezhető! Ha túl sok találat éri felrobban, és ez a vezetőt azonnal leamortizálja, ezért ilyen szituban gyorsan ki kell ugranod, ekkor persze te magad válsz kellemes célponttá. További hátránya, hogy egyszemélyes, és légpárnás lévén az ellenséget nem tudod elgázolni.
Ha egy Ghost az ellenfeled, az elég húzós szitu, hiszen gyors az istenadta, egy Warthog vagy egy aktív láthatatlanság némi előnyt jelent. Megpróbálhatod kioperálni a sofőrt a nyeregből, de ez leginkább lőszerpocsékolás, inkább told az ólmot a járműbe, egy jól helyezett plazmagránát szerencsés esetben a „Szellem” azonnali elhalálozásához vezet!
Banshee
Légi támadójármű, a Ghost „égbeli” társa, bár kevesebb veszélyt jelent. A pilóta zárt fülkében van, és mivel a járgány szintén sebezhető, fél szemmel figyelned kell a sérülésjelzőt, és jó időben landolni-kiugrani. Egyetlen módon kerülheted el a gyors elmúlást: ha folyamatosan osztod az ellenfelet. A dupla plazmaágyúk mellett egy Fuel Rod ágyú is rendelkezésedre áll, ez a Skorpió elsődleges fegyveréhez hasonló, és a taktika is ugyanaz: egy kiadós lövés ebből, majd azonnal jöhet a plazmaágyúk áldása. Ne hagyj időt az ellenségnek válaszra, mert azonnal vége a járművednek! Mindezek miatt én a Banshee-t csak akkor javaslom, ha más lehetőség nincs, vagy ha magas helyre kell feljutni gyorsan. 
A Banshee, mint ellenség viszont elég kellemetlen. Észlelni elég könnyű, hiszen jellegzetes hangot ad, és a kondenzcsík is feltűnő. Általában lecsapással támadnak, próbálj meg kitérni és amint lőtávolba érnek, tűz. A Banshee nem túl jól manőverezhető, így ügyesen taktikázva elcsalhatod őket például egy szikla elé – a felkenődött járgány könnyű célpont. A pilóták jó céllövők, így oldalazás helyett jobb a rövid, gyors hátralépés, majd előreszökkenés, ezzel szerencsés esetben elkerülheted a sebzést. A ballisztikus fegyverek jók, mert gyorsak, sajnos a jó tűzerejű MA5B karabély meglehetősen pontatlan és hatástalan ellenük. A plazmafegyverek ebben a tekintetben előnyösebbek, ám vedd figyelembe az energiasugár „utazósebességét”, vagyis itt a kulcs a megfelelő időben történő elsütés (főleg a plazmapisztoly túltöltése hatásos!).
Wraith Mortar Tanks
A „Kísértet” az egész játék legerősebb egysége. Sajnos csak a Szövetség használhatja, még egy elárvult jószágba sem ülhetünk bele – annál többel fogunk viszont szembenézni. A nagy erejű plazmatámadása ellen sok esély nincs, ráadásul a Skorpióval szemben jobban manőverezhető, és mivel az energianyaláb a ballisztikus lövedékekkel szemben területet támad, meglehetősen pusztító. Légpárnás mivolta miatt ellene még egy rakétatámadás is lutri, mivel könnyen kitérhet ez elől. Az egyetlen hatásos megoldás ellene egy másik jármű, leginkább a fürge Warthog és Ghost, vagy a nagy távolságból támadó Skorpió. Két közvetlen rakéta- vagy négy szintén direkt gránáttalálat, illetve két telitalálat a Skorpió elsődleges ágyújából üzemképtelenné teszi a szörnyet. (Bár a Wraith leamortizálható egy „sima” fegyverrel is, erre csak a Warthog gépfegyverét ajánlom, mivel bár közvetlen gyalogságtámadó fegyverzete nincs, mégsem célszerű a plazmasugár elé állni, karabéllyal a kezedben…)
III. ELLENSÉGEK
A Halo egyik vonzereje a meglehetősen jó AI-val megáldott ellenségek elleni harc. Kevés esetben használható az „üvöltve rohanok előre, folyamatosan tüzelve” megoldás – a csaták túlélésének kulcsa az ellenség kiismerése, az ő gyengeségeik és a terep, az adott szituáció felmérése és kihasználása. 
Sok esetben kapunk társakat, őket nem irányíthatjuk, és sajnos nem is gyógyíthatjuk, viszont elég jó támogatást kapunk tőlük. Támadásaik egyetlen hátulütője, hogy rövid sorozatokkal operálnak, ami a magasabb szintű ellenség ellen elég hatástalan. Szívesen és jól támadnak gránátokkal, elsődleges fegyverzetük a támadókarabély, de jól kezelnek bármilyen más fegyvert, ha szükség van rá, egy mesterlövészkészség mögött például igen hasznosak. Jó céllövők, így ha egy Warthogot terelgetsz, érdemes felvenni egyet az anyósülésre is – ami külön érdekesség, hogy simán bepattannak egy magányos Ghost nyergébe, így kellemes kis támadócsapat hozható össze. Sajnos a Legendary fokozaton az ő AI-juk nem fejlődik, ami azt jelenti, hogy semmi percek alatt elfogynak mellőled, erre mindenképp számíts…
III/A. A SZÖVETSÉGIEK
Egységbe tömörült fanatikus idegen létforma. Felsőbbrendűek az embereknél, igen jól kezelik a fegyvereket és harci szituációkat, széles taktikai repertoárral rendelkeznek. A Szövetségiek képességeik alapján rangsorolják embereiket, a különféle szintű harcosokat más-más színű uniformisba öltöztetve. Nagyon fontos, hogy egy harci helyzetben kiszúrd a magasabb rangú egységeket, és ezt a tudást megfelelően kihasználd!
Grunts
Sebesség: lassú
Páncélzat: gyenge
Gyenge pontjuk: bármilyen fegyveres támadás
Lehetséges fegyverzetük: Plasma Pistol, Plasma Rifle, Needler, Fuel Rod Guns
Speciális képesség: gránát és gépágyúk használata
Speciális tulajdonság: nincs
Igazi ágyútöltelékek, leginkább egyméteres, gyengén páncélozott kétlábú kutyákhoz hasonlítanak. Bár nem túl erősek, csapatban támadnak, ami azért némi óvatosságra int. Egy pisztolylövés a fejbe, vagy egy rövid karabélysorozat leteríti őket. 
Támadásuk elég fejetlen és mentes minden különösebb taktikától, lövészi képességeik is kihívásokkal küzdenek, így nem jelentenek nagy gondot, egyedül a falkában támadás az erősségük. Kis kellemetlenséget csak a gránáthasználatuk okoz, szerencsére a dobásra saját társaikat is hangos szóval figyelmeztetik, így elég odafigyelni a “Down In Front!” vagy “Heads Up!” kiáltásokra. 
A játék későbbi szakaszában a Gruntokon megjelenik egy vállra szerelt Fuel Rod Gun, ami majdnem Hunter-szintű veszélyt jelent, de ez sem annyira vészes. Egyre kell figyelni: mivel a Szövetség kínosan ügyel, hogy legerősebb fegyverei ne kerüljenek az emberek kezébe, amint egy ilyen készséggel szerelt Grunt elesik, a harceszköz megsemmisíti önmagát, a robbanás a fegyver lövedékével azonos erejű, így nem ajánlott a halott ellent közelről gusztálni… Ez persze taktikai jelentőségű is, lásd a gránátoknál elmondottakat. A Gruntok másik kellemetlen szokása, hogy boldogan foglalják el egy gépfegyver állását, akár nagy távolságról is odarohanva – ügyelj rá, hogy ne érjenek oda!
Sajnos harci helyzetben a Gruntok gyávasággal párosult ostobasága elég kellemetlen. A Grunt csak addig nagylegény, míg társak, vagy magasabb rendű harcosok állnak mellette. Ha magára marad, vagy kilövöd a vezért, pánikszerűen, sikítozva kezd rohangálni, és ezzel lehet, hogy egy távolabbi egységet riadóztat, ami a mindig értékes meglepetésszerű támadás lehetőségét eléggé lecsökkenti. Épp ezért jó, ha egy-két jól helyezett gránáttal indítod a Gruntok elleni támadást, hogy minél gyorsabban és biztosabban leamortizáld a falkát. Mivel mozgásuk nehézkes, jól levadászhatók, védekezés gyanánt rövid oldalugrással vagy hasra vetődéssel operálnak. 
Szintén fontos, hogy ne fejetlenül támadj, ha meglátsz egy ellenséget. A Gruntok gyakran elszunyókálnak őrségben – ilyenkor legjobb, ha odasétálsz, és közelharci támadással a fegyvered tusával elmélyíted a figura álmát. Ezzel nemcsak lőszert spórolsz, de adott esetben igen értékes taktikai előnyhöz jutsz – sokszor egy-egy pálya, küldetés felépítése pont erre épül.
Legendary szinten a Gruntok lövészi képessége és tűzereje komoly mértékben nő. Nem nő viszont páncélzatuk, így egyetlen fejlövés még mindig hatásos ellenük.
Rangok: 
Sárga: Sárga színű páncélzatukról felismerhetőek, ők a leggyengébbek fajtársaik közül. Nagy túlerő láttán, vagy ha magukra maradnak a csatatéren fejvesztve menekülnek. Ám gránátot ugyanúgy használnak, mint társaik, és ők is szívesen ülnek a gépfegyverek mögé, így nem szabad lebecsülni őket.
Vörös: Páncélzatuk vörös, a sárgáktól nem sokban különböznek, ám mivel azok felnéznek rá, így ha csak egyetlen vörös harcos is áll mellettük, kitartanak. A Vörös Grunt kevésbé gyáva, társai eleste láttán néha szembe fordul veled. Legendary szinten ezen egység lövészi képessége sárga kollégáénak többszöröse.
Fekete: A faj elitharcosai. Bár ők sem túl bátrak, mivel leginkább más, erősebb egységekkel mutatkoznak, ritkán maradnak magukra. Ők azok, akik leginkább használják a már említett Fuel Rod Gun-t, ezért a legveszélyesebbek, ráadásul lövészi képességeik is igen fejlettek. Taktikai fegyvertáruk kevés elemét, mint a hasra vetődést, gyakran és hatásosan használják. 
Jackals (Sakálok)
Sebesség: közepes
Páncélzat: gyenge
Gyenge pontjuk: plazmafegyverek, túltöltött plazmapisztoly, robbanószerek
Lehetséges fegyverzetük: Plasma Pistol
Speciális képesség: lövedékek blokkolása
Speciális tulajdonság: erős kézi energiapajzs
Másfél méteres, kétlábú lények, pikkelyes, rücskös bőrrel, melyet márványos, sápadt sárga szín díszit. Lila és sárga uszonyszerű nyúlványok futnak végig fejük tetején és alkarjukon. Nyújtott koponyájukból előugrik csillogó, dülledt szemük. Fejlett látásuknak, hallásuknak és szaglásuknak köszönhetően ők a Szövetség haderőinek felderítői és orvgyilkosai.
A Sakálok nem sokban különböznek a Gruntoktól. Gyengén páncélozottak, sem túl erősek, sem túl gyorsak, taktikai palettájuk is szegényes. Ám van valami, ami harci körülmények között igen hasznossá teszi őket: az energiapajzsuk. 
A pajzs elég nagy ahhoz, hogy ha leguggolnak, szinte tökéletesen lefedje őket, egy kis rés van csak az oldalán, ahol a Sakál ki tudja dugni a plazmafegyverét. A pajzs ellen a legtöbb fegyver hatástalan. Bár a figura csak plazmapisztolyt használ, sajnos annak túltöltési képességét igen jól használja – a „bomba” komplett lenullázza a Master Chief energiapáncélzatát, ezzel sebezhetővé téve őt. 
A Sakálok – pajzsuknak hála – bátrabbak a Gruntoknál, tehát legtöbb esetben szembefordulnak veled, azonban ha sikerül „lebontani” a pajzsot, ők is fejvesztett menekülésbe fognak. Támadási taktikájuk elég egyszerű: megkeresnek, majd beássák magukat, azaz leguggolnak a pajzs fedezékébe, és tüzelnek, orrvérzésig. Lövedékek, gránátok elől leginkább oldalra gurulnak, amúgy nem túl mozgékonyak. 
A felvont pajzsot érő direkt támadás (karabéllyal, főleg a shotgunnal) picit megingatja őket, ezt kihasználva előnyhöz juthatsz. A pajzs nem véd a közelharci támadások ellen, azaz puskatussal kiverheted a figura fogait (ha van neki egyáltalán). A pajzs ellen két fegyver van: a robbanás és a közvetlen energiatámadás – egyetlen túltöltött lövés a plazmapisztolyból, vagy egy pontosan elhelyezett gránát lenullázza a Sakál védelmét. De még ennél is fontosabb, hogy próbáld meglepni őt, még mielőtt a pajzs fedezékébe bújna!  Ha a figura elé toppansz, két eset lehetséges: vagy ékes nyelvén elkezd átkozni téged, vagy megpróbál lőtávolba menekülni. Előbbi esetben még a mondóka alatt lőj a fejébe, utóbbiban a hátrálása-futása alatt kilógó testrészeibe. 
Legendary szinten fentiek jó része fabatkát se ér. Mivel nagy falkában találkozol vele, esélyed sem lesz közel kerülni hozzá, ezért leginkább a plazmafegyverekre és a gránátokra kell hagyatkoznod. Ezen a szinten a Sakálok pontossága és tűzereje már gusztustalan. A sárga Sakálok ellen mesterlövész megoldással még a testlövés is hatástalan, itt csak a fejlövéssel operálhatsz.
Rangok: 
Kék Sakálok: Ezek a madárszerű egységek a két osztály közül a gyengébbek. Pajzsuk kéken világít, könnyen kibillenthetők egyensúlyukból, és így jó célpontot kínálnak. 
Sárga Sakálok: Fényes sárga pajzsuk jelzi, ők fajuk uralkodó osztálya. Jobb harcosok és jobb lövészek, mint a kékek, stabilabban guggolnak, így nagyobb meló lenyomni őket, és jobban is kerülik el a lövéseket. 
Elites (Elitek)
Sebesség: gyors
Páncélzat: erős
Gyenge pontjuk: plazmafegyverek, túltöltött plazmapisztoly
Lehetséges fegyverzetük: Plasma Rifles, Needler, Plasma Swords
Speciális képesség: gránátok használata, Szövetségi járművek vezetése
Speciális tulajdonság: újratöltődő energiapáncél
Két és fél méteres, pikkelyes emberforma lények, nyújtott koponyájuk végén cápaszerű állkapoccsal és fogakkal. Kitűnő harcosok, fürgék és kitartóak. A Master Chief védelméhez hasonló energiapáncél védi őket, mely automatikusan újratöltődik, így csak folyamatos tüzeléssel lehet leküzdeni őt. A legjobb ellenük a plazmapisztoly – egy túltöltött csomag lenullázza a páncélt, és kis időre ki is üti a komát -, vagy egy jól helyezett gránát. 
A földi erők által 1337 néven is emlegetett Elitek leginkább plazmapuskával vannak felszerelve, de olykor megjelennek Needlerrel vagy plazmakarddal. Mint a Halo legtöbb egysége, ők is rövid sorozatokkal támadnak, ám kitűnő lövészek, még oldalazás közben is biztosan találnak. Normál fokozaton csak a magas rangú Elitek használnak gránátot, Legendary-n az összes. Sajnos ők nem jelzik a támadást, mint a Gruntok, bár ha hirtelen abbahagyják a tüzelést és felegyenesednek, az intő jel lehet. A Gruntoktól eltérően az Elitek nem vaktában szórják az áldást, hanem megpróbálnak telibe kapni – sajnos ez esetben is jól céloznak, és a tapadós plazmagránát nem tréfadolog…
Az Elitek igen intelligens lények. Nem rohannak a tűzvonaladba, inkább kitartóan beássák magukat, és megvárják, míg te lépsz a fegyverük elé, ekkor agresszíven támadnak, gyorsan oldalazva kitérnek, elhajolnak a lövések és gránátok elől. Ha pajzsuk megsérül, gyakran fedezékbe vonulnak és megvárják, míg az újratöltődik. Nagyon sűrű tűz alatt hajlamosak dührohamot kapni, ilyenkor harci üvöltést hallatnak és egy nagyon agresszív letámadást indítanak, gyorstüzeléssel, vagy közeledbe érve a fegyverük tusával levezetve indulataikat. Ez a fajta „berserker” mód előnyödre válhat, a csatakiáltás vagy a fejetlen roham alatt az Elitek jóval sebezhetőbbek, hiszen nem törődnek a sebesüléssel, nem térnek ki.
Az Elitek atlétikusak és hihetetlenül fürgék. Nem csak gyorsan futnak, de adott helyzetben igen látványos kitérő manővereket használnak. Az egyik ilyen a leguggolós oldallépés, amellyel főleg a közelharci támadásokat és a lövedékeket kerülik ki, a másik egy tigrisugrás/bukfenc, mellyel nagyon hatékonyan tudják megúszni a gránáttámadást. Ha közel kerülsz hozzájuk, előszeretettel használják a fegyverük agyát támadásra. 
Sajnos az Elitek nem dőlnek be könnyen a szokásos trükköknek. Próbáld meg őket folyamatos és erős tűz alatt tartani, használj gránátot, de ne egyet, hanem legalább hármat szórj eléjük. Támadó Elit ellen a legjobb fegyver a Needler, hiszen ennek a legjobb a hatásfoka közelre, és igen kellemes sebzést ad, ha ellenfeledbe beleszórsz 4-5 lövedéket. 
Legendary fokozaton leginkább magas rangú Elitekkel hoz össze a balsors (őket még mesterlövészfegyverrel sem teríted le egy lövéssel, két-három is kell hozzá), sebesülés nélkül nem úszhatod meg a szitut. Ezen a szinten az Elitek fizikailag még erősebbek, a fegyverek és gránátok igazi szakértői, intelligenciájuk elképesztő, gyakran megpróbálnak átdobni a palánkon, vagy egyszerűen a nyílt támadás helyett közel lopózni hozzád. 
Rangok:
Kék Elitek: Sötétkék cikkelyes páncélzatukról ismerhetők meg, ők a leggyengébbek fajtársaik közül. Kevésbé kitartóak, kevésbé pontosak és agresszívek, ám ennek ellenére nem lebecsülendőek. A Kék Elitek még Legendary fokozaton sem használnak túl gyakran gránátokat, inkább lőfegyverükre támaszkodnak. Mesterlövészpuskával egy fejlövés általában elegendő a boldogsághoz.
Bíbor Elitek: Kék Elit, szorozva kb. tízzel. Őket már nem teríted le messziről egyetlen lövéssel, kitartásuk, pontosságuk, erejük, agresszivitásuk figyelemre méltó.
Ezüst Elitek: Ez az osztály már előszeretettel használja az álcázó berendezést. Ha túl nagy a csend a Haloban, az mindig rosszat jelent – általában egy adag álcázott Elitet, akiket nem mutat meg a mozgásérzékelő, sőt a Needler iránykövetője sem működik ellenük. Kis gyakorlással kiszúrhatod őket, az álca picit azért elüt a környezettől – és egy feléd lebegő plazmakard, vagy a semmiből felcsattanó csatakiáltás is elég árulkodó nyom… Amit fontos megjegyezni: vagy álca, vagy energiapajzs, tehát a „láthatatlan” Elit jóval sebezhetőbb, mint látható társa. 
Fekete Elitek: Picit nehéz megkülönböztetni a Kékektől őket, persze csak „nyugalmi helyzetben”, amint támadásra kerül a sor, már nyilvánvalóvá válik a hovatartozásuk. A Bíbor Elitekhez hasonlóan jó lövészek, ám izmaik és pajzsuk is erősebb. Igen kedves nekik a gránáttal való játszadozás, szeretik ellenfelük képébe dobni a csomagokat. 
Arany Elitek: Az Elitek elitjei, aranyló „aurájukat” még messziről is könnyű kiszúrni. Természetesen még a Feketéknél is erősebbek, ám gránát helyett ők a plazmakard hívei, melynek egyetlen suhintásával bárkit megölnek. Épp ezért az Arany Elitek erősen offenzív magatartásúak, hiszen a kardcsapáshoz közel kell kerülniük ellenfeleikhez. Ez persze nem jelent védtelenséget, hiszen az erős páncél és a „kopásállóság”, azaz a kisebb sebesülésekkel szembeni ellenállóság fokozza védelmüket. Nagyon fontos, hogy amint lehet, gyorsan és pontosan intézd el őket, egy jó sorozattal a Needlerből, vagy három pontos lövéssel a mesterlövész puskából. Sajnos a plazmakard is védett fegyver, azaz amint viselője elhalálozott, szertefoszlik. 
Hunters (Vadászok)
Sebesség: gyors
Páncélzat: hihetetlenül erős
Gyenge pontjuk: nincs!
Lehetséges fegyverzetük: nehézfegyverzet és saját robbanó bőrük
Speciális képesség: gyilkolás
Speciális tulajdonság: csak az van…
Három és fél méter magas, emberforma lények. A Szövetségi hajókhoz hasonló matt, kékesszürke, tüskés páncélzat fedi őket. Bőrük néhány helyen kilátszik, ezt kék, narancs és sárga csíkok díszítik. A Vadászok a Halo univerzumának leghatalmasabb lényei, gyakran párban, még inkább kisebb csapatban portyáznak. 
Fegyverük a jobb kezükkel összeépített Fuel Rod Gun, ami a mi rakétavetőnk megfelelője. Szerencsére ez „csak” távolsági támadásra jó, és mivel fényes, zöld csíkot húz maga után, és relatíve lassú (Legendary szinten azért nem annyira), könnyű észlelni és fedezékbe menekülni előle. A robbanás ereje azért ezen hátrányokat elég jól kompenzálja… 
A Vadász bal kezében egy hatalmas pajzsot cipel, mely bár nem fedi el annyira a testét, mint a Sakálé, távoli, pontatlan fegyverek ellen hatásos – sajnos ezt a védelmet nem lehet az energiapajzshoz hasonlóan leküzdeni. Viselője a pajzsot közelharcban ütőfegyverként használja, ami szintén nem lebecsülendő. 
Szerencsére a nagy fizikai erő mellé nem társul az Elitek kifinomult intelligenciája. A Vadászok két harci stratégiát alkalmaznak. Távolsági támadáskor leguggol, enyhén oldalra dől, és tüzel, miközben maga elé tartja a pajzsot. Ez ellen a támadókarabély hatástalan, ezért javasolt inkább a precíziós fegyverek, mint a plazmapuska, a mesterlövészfegyver, vagy a pisztoly használata. Ha közel kerülsz hozzá, vagy a távolsági támadások eredménytelennek bizonyultak, a Vadász támad, mint egy vérbeli rögbijátékos. Méreteihez képest meglehetősen gyors – legjobb a megfelelő időben oldalra lépni előle, majd megfordulva védtelen hátsó felét megsorozni (akár puskatussal, akár lövedékkel). (A Serious Sam „torreádorai” előnyben…)  
Meglepő módon a Vadászoknak mégis van egy gyenge pontjuk. Mivel páncéljuk ennyire vastag, néhány helyen bőrük szabadon van, legsebezhetőbb testrészük így a nyakuk, és derekuk. Könnyű észrevenni ezen helyeket, mivel a bőr a matt, acélszürke páncélzattól elütő narancssárga színben pompázik. Sajnos azonban ezek a pontok nehezen célozhatóak, ezért csak két fegyver használható erre a célra: a teleszkópos pisztoly és a mesterlövészpuska, ezek egyetlen lövésétől a figura kifekszik. A másik támadási lehetőség a nehéztüzérség bevetése, azaz a rakétavető és a Skorpió tank. Egyetlen jól helyezett lövés (értsd: a pajzs kivételével bárhová), és vége a dalnak. 
Ha egy jármű vezetőülésében találod magad szemközt egy Vadásszal, ne légy elbizakodott! Egyetlen találat a Fuel Rod Cannon-ból, és elszállsz, mint a győzelmi zászló. A legjobb, ha folyamatosan körözöl a behemót körül, és lövöd őket. Mint fent írtam, a mozgásuk meglepően fürge, elég reménytelen eset még a gyors Warthoggal is elgázolni őket, bár megpróbálhatod, ha minden kötél szakad. 
Legendary szinten sok változás nincs, hiszen az már durva lenne. Picivel jobb a tűzerejük és a pontosságuk, de nem sokkal gyorsabbak, és páncélzatuk sem erősebb jelentősen. Csak maradj mozgásban…
Rangok: 
A Szövetség többi fajától eltérően, a Vadászok között nincs rangsor. Ez picit megkönnyíti a helyzetedet – de csak picit…
III/B. FLOOD (ÖZÖN)
Mindig van erősebb… A Flood (Özön) a faj, amelytől a Szövetség is fél – Te se tégy másként! Ez egy parazita létforma, mely (az Alien-sorozatból ismert módon) megfertőz és saját tojástermelő eszközévé tesz bármely más fajt. (Viselkedése és vadsága miatt hasonlítható még a Trekk organikus Borgjához, vagy a System Shock „The Many” nevű fajához is.) Bármifajta taktika helyett az Özön egyszerűen tengernyi parazitát és kutaszt zúdít a kiszemelt áldozatra. Erre csak egy válasz lehet: lőj, amíg tart a muníció. Egy előnyöd van: az Özön és a Szövetség szintén ellenfelek, így néha jobb, ha szépen meghúzódsz a háttérben, míg ezek megritkítják egymás sorait. És azt sem árt megjegyezni, hogy sok esetben az Özön újratermelődik, így ha tucatnyi tár belepumpálása után sem fogy az ellen, csak egyet tehetsz: fuss, ahogy csak bírsz!
Parasites (Paraziták)
Sebesség: közepes/gyors
Ellenállóság: szinte nulla
Gyenge pont: minden és mindenki
Speciális képesség: kúszás mindenféle felületen
Emlékszel még a Half-Life „Head Crabs” nevű rettenetére? A Paraziták apró, gombaszerű lények, melyek megpróbálnak rátapadni a mellkasodra. Nagy csapatban támadnak, gyakran a legváratlanabb helyekről özönlenek elő, kis repedésekből, szellőzőnyílásokból, és számíts rá, hogy falakról, sőt a mennyezetről is a nyakadba potyoghatnak. (No meg a Parazitazsákokból, lásd lejjebb.)
Egyedül a Parazita nem sok vizet zavar. Ha hozzáér hősöd energiapáncéljához, felrobban, egész kis sebzést okozva. Ha belefutsz egy kóbor példányba, ne is foglalkozz vele – hacsak épp nem akkor esik rád, amikor a pajzsod le van nullázva, ilyenkor egyetlen harapása a teljes életerőcsíkot annulálja, ami rém kellemetlen. És persze, elég ritkán fogsz magányos Parazitával találkozni…
A csapatban támadó lény más pite. Az a kis robbanás megszorozva hússzal már elég húzós. A lények tipikus „rush-stratégák”, azaz fejetlenül lerohanják az ellent. Szerencsére habkönnyű ellenfelek, akár puskatussal is elintézhetők, egyetlen lövéstől felfordulnak, a halálukat követő robbanás pedig magával visz még jó pár „kollégát”. Gránátot felesleges pazarolni rájuk, inkább valami egyszerű automata fegyverrel intézkedj (karabély, Needler, plazmapuska). Persze a legjobb, ha időben észleled őket, és tisztes távolból osztva megelőzöd a támadást – ez nem is olyan nehéz, hiszen a lények jellegzetes ciripelő hangot hallatnak, és a mozgásérzékelődön nagy, vörös pacaként tűnnek fel. Ha megtámadnak, hátrálj, és rövid sorozatokkal operálj, ha túl közel kerülnek, puskaaggyal adj nekik bátran. 
Legendary fokozaton szerencsére sok változás nincs, csak picit gyorsabbak a kicsikék. 
Drones (Kutaszok)
Sebesség: gyors
Ellenállóság: magas
Gyenge pont: shotgun
Fegyverzet: bármi
Speciális képesség: szupermagas ugrások, elesek-felállok trükk
Speciális tulajdonság: hosszú karmok és csápok
Ezek a rettenetes mutánsok egykor tengerészgyalogosok, vagy a Szövetség Elitjei voltak. Testüket Paraziták fertőzték meg, most épp átalakulás alatt vannak, hogy eleven tojásgyárakká váljanak. Megjelenésük zombis, azaz sántikáló, betegesen barnás színű, egykori mivoltukra nyomokban emlékeztető. Legtöbb végtagjuk élettelenül lóg, húsuk furcsa formákba rendeződött. Korábbi lényük jellegzetes tulajdonságait elvesztették, mint a Trekk Borgjai asszimilálódtak, és Szondaként egyformán viselkednek.
Viselkedésük is zombis, azaz saját épségükkel nem törődve lerohanják az ellenséget. Gyorsak és ügyesek, hihetetlen magasságokba képesek ugrani, hogy lecsapjanak újonnan növesztett karmaikkal és csápjaikkal. Szerencsére támadásuk közepes erejű, erősen gyengített megfelelője egy Elit közelharci ütésének. Ezt ellensúlyozza, hogy ők is hordákban támadnak, így már komolyabb veszélyt jelentenek, és nem szabad elfelejteni, hogy közelharci hatótávolságuk jóval nagyobb, mint a Halo bármely más teremtményéé. És most jön a de: a Kutaszok (valószínűleg előző életük maradványaként) előszeretettel vesznek kezelésbe bármilyen fegyvert. Lévén intelligenciájuk már csak pusztításra jó, a közelharcot és a fegyverhasználatot teljesen véletlenszerűen alkalmazzák, márpedig a kiszámíthatatlanság harci szituációban az egyik legveszélyesebb dolog. Amikor lőfegyverrel támadnak, ujjuk a ravaszra tapad, lőnek addig, míg a lőszer tart, ami szintén nem túl kellemes. Mindezt tetézi, hogy eltérően a Szövetség legtöbb egységétől, amelyek csatakiáltással rohannak meg, ezek a lények minden figyelmeztetés nélkül tüzet nyitnak. És még mindig van rosszabb! A Kutaszok egyik igen érdekes viselkedése az, hogy egyetlen lövéstől elfekszenek, és amikor ellenségük abban a hiszemben, hogy végzett velük, hátat fordít, felpattannak, és újra támadnak. Épp ezért légy mindig körültekintő, amikor összetűzésbe keveredsz velük!
Rendben, akkor hogy lehet elintézni őket? Mesterlövész készséggel nem, az teljesen hatástalan ellenük. Szerencsére ők az egyetlen teremtmények a Haloban, amelyeket szét lehet szedni alkotórészekre, megint csak amolyan zombis módon. A lefejezés picit meghátrálásra készteti őket, ám mivel ezen testrészüket amúgy nem igen használják, ez nem végleges megoldás – mint ahogy a volt tengerészgyalogosok amúgy látványos kibelezése sem. Ennél hatásosabb viszont a karok lerobbantása, ezek nélkül ugyanis nem támadnak (ellentétben például a „Gyalog galopp” Fekete Lovagjával, de az más műfaj). Persze az amputálásra ritkán kínálkozik közvetlen lehetőség, hiszen csapatostul jönnek a dögök, így osztani kell őket, általában persze mindig a legközelebb állót célozva, vagy azt, amelyiknél a legerősebb fegyver van. A legjobb ellenük a shotgun: egyetlen lövés elég egy lény elfektetésére, és bizton számíthatsz rá, hogy az nem is kel fel többé! Épp ezért ha ezekkel a rútságokkal kell felvenned a harcot, mindig legyen nálad shotgun, jó sok lőszerrel!
Legendary fokozaton pontosságuk kegyetlenül fokozódik, támadásaik erősebbek – és jóval többen jönnek, mint normál szinten… 
Parasite Sacks (Parazitazsák)
Sebesség: közepes
Ellenállóság: közepes
Gyenge pont: shotgun
Speciális képesség: robbanás
Speciális tulajdonság: 4-5 parazitát termel
Az Özön evolúciós láncának utolsó fázisa. Ezek a gombaszerű, lábakon döcögő, felpuffadt lények már egyáltalán nem emlékeztetnek korábbi mivoltukra, egyetlen szerepük a Paraziták folyamatos termelése. Karjaik elcsökevényesedtek, használhatatlanok, így a Kutaszok vadsága, ügyessége szerencsére nem jellemzőjük. Ám nem lebecsülendők!
A Parazitazsákok sétáló bombák, és úgy támadnak, mint valami kamikázék, vagy testükre pokolgépet szerelt arab fanatikus terroristák: amint sok sebzés éri őket, vagy megfelelő távolságra megközelítették áldozatukat, felrobbannak. A sebzés nemcsak egy plazmagránát erősségével bír, de egyrészt mérges gáz szabadul fel, másrészt a hullából 4-5 Parazita is előugrik, és azonnal támad.  Ám épp ez a tulajdonsága egy jó stratéga számára előnyt is jelent: a Parazitazsákok ugyanis gyakran az Özön többi létformájával egy hordába csoportosulva támadnak, így őket célozva jó eséllyel ritkíthatod ellenségeid számát! Sajnos magukban veszélyesebbek, ugyanis teljesen hangtalanok, í