A terítéken szereplő program igazán a szerepjátékosok, esetleg a kalandjátékosok szívét dobogtathatja meg, ezekben az ínséges időkben. A HILT igazán semmi eredeti ötletet nem tartalmaz, ennek ellenére érdemes vele foglalkozni. Hogy miért? Talán a leírás végére az is kiderül.

A méltatásnál mindenesetre nemárt figyelembe venni, hogy mindössze ketten készítették: Mark Sheeky – hangok és zene, valamint program és Andrew Cashmore – grafika, intro. Ujjgyakorlatnak nem rossz. Lássuk mit követtek el!
A HILT egy nyitott végű játék, labirintusokkal, kincsekkel és szörnyekkel és minden szükséges kellékkel. A program legvonzóbb tulajdonsága, hogy mindig más és más kaland vár a játékosra, mert minden új játék kezdésekor ötven vadonatúj szint generálódik, azaz nincs két egyforma kihívás! A körökre bontott játékmenet korrektnek tűnik, bár a kezdeményezés sajnos kimaradt (minden esetben először a hősök, majd a monsterek következnek). Persze nem hiányzik az egyik legfontosabb kellék: a varázslat sem. Emellett természetesen tárgyakat felvenni, letenni és használni is lesz mód, de ezt egyenlőre hagyjuk, bevezetésnek ennyi elég. A lényeg, hogy ne számítsatok un. végigjátszás leírására, mert kitudja hány variáció fordulhat elő…
A nem túl látványos introból kiderül, hogy a hagyományos felállásban játszunk, azaz ismét belecsöppentünk a jó és a rossz világraszóló küzdelmébe. Mivel most a gonoszoké a vezető szerep, a Te feladatod lesz e tűrhetetlen helyzet megszüntetése. A dolog egy új bolygó értékes területének meghódításáról szól.
KARAKTEREK
A kalnd meghatározó része a karakterek kiválasztása. Mivel minden féle problémahelyzet megeshet, érdemes megfontolni kikből álljon a csapat. No persze szó sincs karaktergenerálásról, a kínálatban felsorakoztatott “hősök” értékei adottak.
VARÁZSLÓ. Bármely spell használatára képesek, viszont meglehetősen korlátozott számú fegyvert használhatnak. Gyengék, rossz csapdakeresők, közelharcban gyorsan halnak… ELF. Képesek néhány varázslat alkalmazására, és immunisak a mérgekre. Egyéb, más szerepjátékokban felbukkanó jótulajdonságaik itt nem jelennek meg. Az EMPATH karakter magas mind skill-lel rendelkezik. A szörnyek felderítésében sokat segíthet, és emellet egész jó eséllyel találja meg a csapdákat. Erőssége közepes. HARCOS. A nevében a képessége, sem több, sem kevesebb: erős, szívós, félelmetes, de észbeli dolgokban gyenge. PAP. Korlátozott típusú varázslatot használhat illetve tanulhat meg. Ebben a programban a papok bármilyen típusú fegyvert használhatnak (?!). Igaz nem túl erősek, de gyógyító munkájuk miatt szinte nélkülözhetetlenek. Fizikumuk gyenge. TÖRP. Könnyedén felfedezik és hatástalanítják a csapdákat, szívósak, erősek, jó harcosok. Egy ilyen karakterre feltétlenül szükség lesz! TOLVAJ. Ezek a karakterek jó harcosok, annak ellenére hogy fizikumuk nem túl lenyűgöző. Zárnyitási képességük nélkülözhetetlenné teheti őket, bár általában minden zárhoz van kulcs, csak meg kell keresni.
Ikonok
Az irányítás ikonvezérelt, de nagyon jól megoldható billentyűzetről is (a megfelelő betű a zárójelben). Az ikonokat három főcsoportra oszthatjuk; átfogó, cselekvést meghatározó (akció), és mozgásparancsot megszabó utasításokra.
Az első csoport tagjait bármikor használhatod, kötetlen mennyiségben. 1. Mi ez? (help): bármin használható (info a játékosról, a labirintus tárgyairól, másik ikonról, stb.). 2. Talált tárgyak (i): kimutatás tekercsekről és löttyökről, minimum egyszeri használat után.3. Bankbéli ügyletek (b): mennyi pénzed van a bankban és hány kör van még a kamatig. 4. Save game. Lemezenként 3 állást tudsz menteni egy mezei formázott lemezre. 5. Load. 6. Exit (Esc). Csak az adott kalandból lép ki, nem a játékból!
Az akció ikonok közül körönként csak egyet lehet használni. 1. Tárgyhasználat (u). Először az ikonra, majd a használandó tárgyra kell klikkelni. Ha a labirintusban akarsz valamit használni (oltár, lépcső, stb.), akkor lépj a megfelelő területre, majd use és klikk. Ha a legutoljára felvett tárgyat akarod használni, akkor elég ha nyomsz egy O-t. Ha viszont egy tárgyat a labirintusban akarsz használni, akkor M. 3. Speciális képességek kiaknázása (S). Ennek az ikonnak a funkciója mindig az adott karaktertől függ.
A varázslók, papok és elfek esetében ez az ikon a mágiahasználat eszköze. Természetesen csak abban az esetben tudsz varázsolni, ha az adott karakter rendelkezik spellekkel. Amikor varázsolsz, a mentál skilled egy un. teszten megy keresztül (a mind függvénye), ami ha nem sikerül, a spell nem működik. Ahogy növekszik a mentál skill, úgy növekszik a spellek eredményessége. Az empath karakterosztály esetében a speciális képesség az életérzékelésben nyilvánul meg. A felhasználás száma korlátozott (ld. statisztika), minden esetre amikor használod akkor is csak a monsterek egyharmadát detektálja. A tolvajok specialitása természetesen a zárnyitás. Természetesen közvetlenül az ajtó mellett kell állnod, és nem árt egy álkulcs sem. Nagyobb esélyed van a sikerre ha a mental skill magas. A törpök a csapdaeltávolításban jeleskednek. A probálkozások száma végülis korlátlan, a sikeresség szintén jórészt a mind skill függvénye. A harcosok nem rendelkeznek speciális képességgel, maximum ha az adott négyzeten valamilyen tárgyat találnak, felveszik. Az erőt befolyásolja a felvett tárgyak súlya, tehát nem érdemes nagyon leterhelni a csapat legeerősebb tagját!
Az akcióikonok utolsó tagja a tárgyak eldobására szolgál (D). Az inventory-ban kijelölt tárgyat teheted le, csak az üres területeken.
A mozgásikonok felhasználása értelemszerűen a mozgáspontok számának függvénye. Az első ikon a csoportos mozgás be- illetve kikapcsolására szolgál (W). Ha aktiválod, a vezetővé kijelölt karakter irányításának megfelelően cselekszik mindenki. Praktikus, hasznos. A nyilak szerepe egyértelmű, míg az “arccal a célpont felé” ikon igazán a varázslatok alkalmazásakor kap szerepet. Maradt még egy passz, ami a kör végét jelenti (SPACE).
THE INVENTORY
A képernyő jobb oldalán találod, karakterenként természetesen más és más. 36 tárgy lehet nálad, plusz a spellek. A használat teljesen egyértelmű, az ikonok segítségével minden megoldható.
A KARAKTEREK ADATAI
A karakterek adatait a képernyő jobb felső sarkában találod. Ezek közül az első a hagyományos hitpont. Ha az életerőpont 0, a karakter halott. A támadás (attack) értéke igazán a használt fegyver függvénye, de nem hinném, hogy ez magyarázatra szorulna. A védekezéssel (defend) hasonló a helyzet. Említésre méltó viszont, hogy ezzel az értékkel csökken az ellenfeleid támadóértéke. A spells értéke a felhasználható varázslatok számát tükrözi (empath esetében a “fürkészésekét”). A mind, azaz a mentális képességek pedig mint említettem a speciális képességek használatának esélyeséégét befolyásolják. A mágiaszint (magic) pontjai szabják meg, milyen szintű spelleket használhatsz. A percep rövidítés a csapdakeresés sikerességének esélyét befolyásolja. Ennek az értéke tulajdonképpen százalékos arány a kedvező esetekre.
HARC
A “csatához” neki kell menned a kiszemelt áldozatnak, ami a támadó karakter számára minden esetben a kör végét jelenti. Kicsit falsnak tűnik hogy 1 HP sebzést minden esetben beviszel. Ezen felül a sebzés értéke a combat skill-től füg. Összevetve a harcoló felek skilljeit, a védőértékeket, stb. megszületik az eredmény. A legtöbbször a halott ellenség hagy valamit maga után az utókor számára, ráadásul a haláleset a “gyilkos” tapasztalati pontjait is növeli, szóval nem érdemes kikerülni a szörnyeket.
AMIT MÉG ÉRDEMES TUDNI…
A külvilág éppúgy szerepet kap a játékban, mint a labirintusok. Persze az utóbbiaké a vezető szerep, de melyik azonos típusú játék nem ilyen?! Az épületek nem csak a falvakban fordulnak elő,  azonos funkciójú “testvéreik” a labirintusok legváratlanabb ponjain is felbukkanhatnak. (Még szerencse! Kellemetlen lenne szükség esetén folyon visszagyalogolni több szinten keresztül!) A TRADING POST az a hely ahol eladhatod felesleges tárgyaidat. Sajnos a vételár igencsak az eladási ár alatt marad, de üzleti ajánlat ugyanarra az árura is többször kérhető, szóval nem kell mindjárt a falnak rohanni a felajánlott összeg miatt. A SHOP mindenféle tárgyak beszerzési helye, természetesen pénzért. Viszont semmit nem lehet kipróbálni, csak a fizetés után, úgyhogy érdemes a boltba lépés előtt menteni egyet. Tekercsek, löttyök megvétele esetén a tapasztalatot is “megkapod”, ami annyit tesz, hogy ha a későbbiekben találsz ilyet, tudni fogod mi az és mire való. Az árakat hagyjuk, minden iszonyatosan drága. A kezdő csapat tagjainak éppen csak egy-egy kisebb fegyvert tudsz majd venni. BANK. Befektetheted a pénzed itt (Gondolom cseppet sem leptelek meg, sebaj.) Minden ötvenedik kör után 5 azaz öt százalék kamat illet meg. Nem túl sok, kérdés hogy az adott világban milyen méreteket ölt az infláció. TEMPLOM. A monkoktól kérhetsz itt segítséget. A gyógyítás mellett kaphatsz tanácsokat (hasznosságuk meglehetősen széles skálán mozog), vagy akár olyan tudást is, melynek igazi hasznosságára csak később derül fény (pl. egy adott lötty ismerete).
Ha már itt tartunk, a HP nagy kincs. Mivel minden 15. kör után csupán egy életerőponttal leszünk gazdagabbak (és ugyanilyen időközönként kapsz vissza egy spellpontot is), meggondolandó mikor és mire áldozunk belőle. A szörnyek leölése természetesen a tapasztalati pontok növekedését eredményezi, ami előbb -utóbb szintlépéshez vezet. Ez kilenc újabb életerőpontot, mágiaűzőknél egy újabb spell pontot (empath esetében + 7% esélyt) jelent.
Végül öszegzésképpen elmondható, hogy a HILT egy erős közepes játék. Az tudja igazán élvezni egyrészt, akit gazdagon megáldottak képzelőerővel, mert a grafikai megvalósításon lenne mit csiszolni. Másrészt érdemes egy megfelelő CD-t is üzembe helyezni, hogy a zenei élmény ne legyen túlságosan káros. Végülis a program leginkább a jóöreg Paladin-ra emlékeztet, ami szép emlékeket ébreszthet a múltból… Ahhoz képest, hogy mindez egyszem lemezen terpeszkedik, meglehetősen kidolgozott és változatos. Csak egy a baj, volt már jobb. Rosszabbat pedig semminél sem érdemes csinálni. Vagy mégis?