A belsőnézetes kalandjátékok rajongói epekedve várhatták a pillanatot, amikor a francia székhelyű Galilea fejlesztőstúdió idén év elején előrukkolt a Hasfelmetsző nyomába eredő újságíró történetével, hiszen a történet sokszínűsége és misztikussága már eleve garantálta a magas fokú színvonalat.

A 2001-ben és 2002-ben megjelent Loch Ness, valamint Pharaoh’s Curse – The Cameron Files 2 után két évig készült az 1888-ban élt, és „alkotott” Hasfelmetsző Jack történetét továbbgondoló alkotás. Mint ismeretes: a londoni szegénynegyedben prostituáltakat gyilkoló, mindmáig ismeretlen tettes öt áldozattal végzett – ám gyanúsított és vádemelés hiányában az akkori rendőrség az ügyet viharos gyorsasággal lezárta. Az MC2 kiadásában debütáló programban 1901-ben járunk, mégpedig New Yorkban, ahol az ottani szegénynegyedben történő gyilkosságok kísértetiesen emlékeztetnek a 13 évvel azelőtti londoni esetekre. Mint fiatal újságíró, a Te feladatod lesz kinyomozni, hogy valóban a Hasfelmetsző jár-e a városban, és ha igen, ki az.

A kezelést és úgy az egész játék struktúráját felvázolva nem kapunk igazán túl bonyolult egyenletet: a belső nézetes képernyőn 360 fokos szabadságunk van nézelődni, míg az állóképek között váltani vagy a karakterekkel beszélni az egér megfelelő ikonjaival tudunk. Jobb klikkre egy zsebnotesz kerül elő, a város térképével együtt – ezen a képernyőn navigálhatunk a különböző helyszínek között, illetve itt találhatjuk a tárgyainkat is. Mivel a 12 nap alatt játszódó történet során jó pár dolog visszaköszön az eredeti Hasfelmetsző sztoriból, azt hiszem nem fogunk rosszul szórakozni. Vágjunk is hát bele a végigjátszásba!

#1. nap (1901. november 16.)

Már az íróasztalodig hallatszik, ahogy újdonsült főnököd, az irodájából a nevedet harsogja. Ideje tehát összekapni magad, és átlépdelve a szerkesztőség bájos enteriőrjén, benyitni R. Bur ajtaján. A szobában terjengő feszültséget hasítani lehetne, így szépen csendben hallgasd végig, amint kinevezett főszerkesztőd a legnagyobb konkurens napilap, a Daily Illustrated aznapi friss cikkével, vagyis Hasfelmetsző Jack legújabb áldozatáról szóló beszámolón mérgelődik. A mérgelődés tárgya pedig az, hogy míg a New York Today egy fikarcnyi hasábot sem tudott megtölteni a tegnap éjjel történt gyilkosságról, addig a Daily címlapon és képpel illusztrálva hozta a történetet. Vedd fel az asztalról a Daily legújabb számát, majd átfutva a benne leírtakat máris kérdezheted a főnököd a feladatodról. A küldetésed innentől kezdve a napi rendszerességű publikációk írása lesz Hasfelmetsző Jackről, és a különleges, valamint brutális kegyetlenséggel végrehajtott prostigyilkosságokról. A feladatod tehát egyszerű: keresd fel a gyilkosság helyszínét és tájékozódj. Előtte még beszélj Paullal, a középső asztalnál matató kollégáddal, aki a közelgő baseball-világbajnokság mellett azt kéri tőled, hogy tájékoztasd a Low Side negyed eseményeiről.

A kijárat után a város térképe tárul eléd – ezen a képernyőn az újságpapírt a gombostűre húzva máris megkapod a következő meglátogatandó helyiséget: a csendőrség épületét. Az őrmester, Jeff lesz az, aki segít útba igazodni, hogy a nyomozást vezető Carter rendőrfőnököt merre találod. A balkéz felől nyíló folyosókon az első ajtó lesz jobbra, amely a rég nem látott Carter irodájába visz. Pár rutinkérdés feltevése után megkapod a gyilkosság teljes nyomozati anyagát, amelyből kibogarászva két adat is fontosnak tűnik: egyrészt az áldozat Lizzie művésznéven a Blue Velvet Brothel nevű pikáns „szórakozóhely” alkalmazásában állott, a másik pedig a tetthely címe, ahová a rendőrőrs után érdemes is lesz ellátogatnod. Amit itt találsz, az ugyanis egy eldobott skicc a tetthelyről, ezt rögtön a lábad alatt a földön keresheted. A szemközti sikátorban egy bicebóca ember tartózkodik, míg a tűzlétrán fellépcsőzve egy újabb vázlatrajzot vehetsz fel a gyilkosság éjjeléről. Nézz a holló szemébe, majd hagyd el a helyet a Blue Velvet irányában.

A balkéz felé található ajtón egy bizonyos Miss Abigail előadására meghívó plakát lóg, ám a piroslámpás házba a jobb oldali ajtón keresztül léphetsz be. Kétszer kell kopogtatnod, mert elsőre kegyetlenül elhajt az ajtónálló, ám másodszorra már siker koronázza az erőfeszítéseidet. Beszélj a madámmal, aki elmondja, hogy az áldozatról talán annak legjobb barátnője tudna nyilatkozni, aki jelen pillanatban a Red Chapel nevű hely énekese. A bal oldali pulton található szórólapot felvéve már helyezheted is a térképre a következő célpontodat. A kabaré előtt egy csellengő alaktól megtudhatod, hogy egy rajzoló is volt a rendőrökkel, aki a Daily-nek az illusztrációkat szállította, és hogy Lizzie-t már soha többé nem fogja látni a menhelyen. A Red Chapel főbejáratán bejutni úgy néz ki, halott vállalkozás, próbálkozz inkább a színészbejárón. A szűk sikátorból nyíló kis ajtón egy csöngetés után nyerhetsz bebocsátást, majd bent Abigailt megkérve, hogy érdeklődjön körbe a rejtélyes rajzoló után, hagyd el a színháztermet, és térj vissza a szerkesztőségbe.

Paullal beszélgetve kiderülhet, hogy elhagyta a nyitómérkőzésre szóló jegyét a pénztárcájával egyetemben, valamint hogy erről az ismeretlen rajzolóról talán Patrick, a rikkancs több információval szolgálhat. A füles megszerzéséig azonban még egy kis időre van szükség, úgyhogy ülj le az asztalodhoz, és írd meg az első este eredményeit a holnap megjelenő lapszámnak. Miután beesteledett, térj vissza Abigailhez, aki éppen fellépéshez készülődik, így csak a főbejáraton tudod megközelíteni. A színpad melletti függönyön keresztül a hátsó részbe érve már éppen szolgáltatná is az információkat, amit megtudott az illusztrátorról, de hát kezdődik az előadás. A menedzser békésen pedig csak annyit mondd: akkor térj vissza bájcsevegésre, ha lapod egy pozitív kritikát közöl az előadásról … A távozás így erősen javallott – keresd is fel a Blue Velvetet további információk végett. A kupleráj előtti „fogadóirodánál” kihallgathatsz egy beszélgetést a másnapi illegális bokszversenyről, a bordélyházban pedig az emeleten található Gildával bájcseveghetsz el. Kiérve a friss levegőre nézz fel az égre, hogy véget érjen az első napod.

#2. nap (1901. November 17.)

Az irodában kezdesz, ahol első körben tégy pofavizitet főnöködnél, majd Paultól gyűjtsd be az illusztrátorra vonatkozó információkat. Patrick jóvoltából megkapod az első gyilkosságról szóló Daily beszámolót, a pozitív kritika ügyében pedig előnyös barterüzletet köthetsz: meccsjegyekért cserébe világraszóló ajnározást a Red Chapelnek… Keresd fel a Blue Velvet térségét és beszélj Patrickkel. A baseballnyitányra szóló jegyeket Patsontól, a bukmékertől fogsz tudni szerezni, akit a sikátor túlsó oldalán találsz. Balra fordulva az építkezés felé vedd fel a földről a kerekek mellől a vascsövet, majd az alacsonyföldszinthez érve a drótdarabot a lépcsőpadkáról. Ezt felhasználva próbálj bejutni az épületbe, ám Patrick hallva a próbálkozásodat, kisegít: a kulcsszó a kopogás. A buki 12 dollárért adja a meccsjegyeket, így a lenti automatába invesztálva hamar megkeresheted a rávalókat, majd visszatérve a felszínre, elhagyhatod a színteret. Az október 31-i gyilkosság helyszíne is elérhető már a térképeden, ide azonban egyelőre hiába jössz – egy hollón kívül más vízióid nem lesznek errefelé.

A jegyekkel a szerkesztőségbe vágtatva máris beválthatod a cserealapra Paulnál. A névjegykártyájával felkeresve a Red Chapel szigorú menedzserét, értékes információkhoz juthatsz Abigailtől. Silknek hívják az illusztrátort, akit keresel, és ennek tudatában keresd is fel a rendőrőrsöt, ahol Carter felügyelőtől megkaphatod a halottkém jegyzőkönyvét. Visszatérve a New York Today-be kérj egy időpontot főnöködtől Silk ügyében, majd az íróasztalodhoz lépve kezdj hozzá az aznapi történeted lepötyögéséhez. Miután végeztél a sztorival, keresd fel a Blue Velvet mögötti sikátort, ahol Jasontól hasznos információval gazdagodhatsz: Lizzie a mosodába vitte azt a kalapdobozt, melyet Hasfelmetsző Jack elvett tőle, miután meggyilkolta. Beszélj a madámmal a bordélyházban, majd miután betért a plakátragasztó kínai térj vissza az utcára, és a jobb kéz felé nyíló ajtóról vedd fel a mosoda álláshirdető céduláját. Irány a Red Chapel, ahol a mosoda hátsó ajtajához érkezel: egy itt található logikai fejtörő megoldásával nyerhetsz bebocsátást. A feladvány megoldása végtelenül egyszerű: az első jel a főbejárat ajtóüvegére festett sárkány lészen, míg a második az 1901-es esztendő kínai horoszkóp szerinti állata, a bivaly. A kattanás után bent jelentkezz az állásra, majd reggel frissen ébredve botorkálj be a szerkesztőségbe.

#3. nap (1901. November 18.)

Hallgatózz főnököd ajtaján egy kicsit, miután bekopogtattál, majd a beszélgetésük befejeztével te is kifaggathatod Silket, az illusztrátort. Leheletfinom utalást kaphatsz arra vonatkozólag, hogy ezekben a kalapdobozokban nem feltétlenül ruhát szállítottak, és nem mindig a mosodában kötöttek ki, ám nincs időd teljesen kifaggatni a rajzolót, mert közben valaki egy csomagot tett az asztalodra. Odalépve a szerkesztőség túlsó oldalán lévő sarkodhoz, egy dobozt találhatsz az asztalodon. Kibontva egy levelet olvashatsz el magától Hasfelmetsző Jacktől, valamint a kis csomagot kibontva a második áldozat levágott ujját kapod a gyilkos elismeréséül. A sokktól álomba szenderülsz …

#4. nap (1901. November 19.)

Másnap az irodában beszélj a főszerkesztővel, aki elmondja, hogy Paul szállított haza, miután sokkos állapotba kerültél Lizzie ujjától. A rendőrség lefoglalta a dobozt, mint bizonyítékot, és az aznapi riportot maga Bur írta meg helyetted. Olvasd el az asztalodon Paul levelét, aki éppen Abigaillel készít interjút a Red Chapelben. Keresd fel a csendőrség épületét, majd beszélj Carter rendőrfőnökkel. Elújságolja, a neked küldött dobozban ópiumnyomokat találtak, és a feladó kínai mosodát átvizsgálva rejtett ópiumbarlangra találtak. Az ügy tehát lezárva, a Hasfelmetsző Jack aláírás csak félrevezetés volt… Keresd fel Pault és Abigailt a kabaréban (a művészbejárón keresztül), majd tájékoztasd őket, hogy a rendőrség lezárta az ügyet. Mivel mindhárman gyanúsnak találjátok a gyors és logikátlan nyomozás eredményét, Paul javaslatára fel kell keresned egy megbízható nyomozóirodát. Mondjuk a Pinkerten magánzókat, akiknek hirdetése éppen a mai újságban jelent meg. A térképen a hirdetést a gombostűre húzva máris felkeresheted a magánnyomozó irodát.

A csengőt megnyomva a Pinkerten iroda vezetője fogad, akit – miközben kedélyesen elbeszélget vele – felkérhetsz, hogy segítsen a szövevényes ügy kibogozásában. Ehhez rendelkezésedre bocsátja az iroda teljes archívumát a nyomozati anyagokról, melyek között az 1988-as londoni gyilkosságok is szerepelnek. Tőled jobbra csengess a törvényszéki orvosnak, akinél leadhatod a rendőrségen szerzett halottkémi jelentést, majd a hátsó részben belevetheted magad a Pinkerten archívumába. A szemközti asztalnál az 1988-as dossziéban egy rövid leírást találhatsz a Hasfelmetsző Jack nevében elkövetett gyilkosságokról, míg a hátsó részben egy zárt szekrényt, valamint egy betűrend szerinti kartotékot. A W betűnél a Whitechapel negyed anyagából egy váltót vehetsz fel egy bizonyos Freeman nevére írva. A balra található ajtók mellett pedig egy kisebb polcos szekrény található, amelynek egyik fiókjában egy Londonból származó Hasfelmetsző Jack által szignált levelet, valamint egy, a bűnlajstromát tartalmazó kártyát is találhatsz. Helyezd a két Jacktől származó levelet a melletted álló üveglapra – a Dear szavak, valamint az aláírását egymásra húzva máris megbizonyosodhatsz arról, hogy a két személy egy és ugyanaz.

Irány a szerkesztőség, ahol már verheted is az írógépet a felfedezésről: ópiumos banda helyett a valódi Hasfelmetsző Jack New York utcáin! A híradás legépelése után látogass el a Blue Velvet elé, ahol Jasonnek egy kis aprót adva információkat kaphatsz az első áldozatról, Carry-ről. A menhelyen lakott, ahogy a második áldozat is, de erről valószínűleg az utcalányok többet tudnának mondani. Így hát látogass el a bordélyházba, és kérdezd Gildát az emeleten. Ő is csak megerősít abban, hogy a kínaiak félrevezető nyom a rendőrség szemében, és hogy a valódi gyilkos még szabadon mászkálhat… Valamint említést tesz a menhelyről is, ahová a két áldozat járt aludni. Látogass el a Red Chapelbe, hogy megnézd a mozielőadást, majd miután vége a vetítésnek, térj vissza az utcára, ahol az égre nézve térhetsz nyugovóra.

#5. nap (1901. November 20.)

A szerkesztőségben ugorj be főnöködhöz, majd a pofavizit után látogass vissza a Pinkerten magánnyomozó irodába. A törvényszéki orvos egy kimerítő esettanulmányt ad át az áldozatról és annak gyilkosáról, úgyhogy ennek átolvasása után menj a Red Chapel elé, és kérdezd meg Patricket, hogy merrefelé lehet Jason. Mivel a Blue Velvet tűnik a legbiztosabb befutónak, keresd itt is a bicebóca hajléktalant és George nevű barátját. Hogy a menedék koordinátáit beazonosíthasd, kapsz egy jegyet a kórház címével, ahol egy bizonyos Tumbletwo nevű doktort kell majd keresned. Az ő kísérletei ugyanis erősen borzolják az olyan egyszerű emberek idegeit, mint az előtted ülő két hajléktalan. A kórházat meglátogatva a jobb oldali lengőajtó után, térj be a folyosó bal oldali elágazásához, ahol a takarítónőtől megtudhatod, hogy Dr. Tumbletwo holnap estig egy konferencián van. A pincében egy zárt szekrényt és egy szintén nyithatatlan ajtót találsz, úgyhogy ballagj is vissza a szerkesztőségbe.

Mielőtt megírnád az aznap esti cikkecskédet, beszélj Paullal a fejleményekről, majd miután beesteledett, térj vissza a kórházba. A jobb oldali bukóajtón keresztül a már ismert folyósóra kerülsz, ahol jobb kéz felé vedd fel a hordágyon találhatótálcából az orvosi csipeszt. Ezzel menj le a pincébe, ahol a balra található kulcstartó dobozkát piszkálhatod meg vele. A két elvihető kulcs a halottasházé és Tumbletwo doki irodájáé, ám mielőtt ez utóbbit is jobban szemügyre vennéd, először várnak a halottak. A folyosó végén a kulcsodat felhasználva a hullaházba jutsz, ahol egy kalapos úriember nyomába eredhetsz, s az üldözés végén egy vágóhídra érkezel. Ennek kijáratát egy zsinórra akasztott súly védi. Rántsd meg a kart, majd lépj be a következő terembe. Mint láthatod, a szemközti ajtó kinyitásához még hiányzik egy súly – úgyhogy kapj le egy disznót a kampókról, és lépdelj vissza vele az előző terembe. Vigyázz, hogy a bal felső sarokban emelkedő hőmérséklet-mutatód ne csorduljon túl, mert ellenkező esetben halálra fagysz. Tedd a húst a mérlegre, és mivel több mint 100 fontot nyom, vidd el innen a hátsó részben található asztalra. Keríts egy bárdot a bejárat mellől, és szeld ketté a húsdarabot. A nagyobbikat mérd le, 55 fontot kell nyomnia a mérlegen. Ezt immáron felakaszthatod a hűtőház következő szobájában lévő ajtó melletti kampóra, és mehetsz aludni.

#6. nap (1901. November 21.)

Diskuráld meg Paullal a tegnap este történéseit, majd térj vissza a kórházba, és a jobb kéz felé nyíló folyosóról nyiss be Tumbletwo irodájába. Kulcsod a tegnap esti kalandból lesz hozzá. Lépj az íróasztalához, majd a naplójából kiindulva vedd fel a jobb oldali tintatartóból az asztalfiók kulcsát. Ezzel a balkéz felé található fiókot nyithatod, amelyben egy orvosi feljegyzést találsz mutáns emberekről. Tedd vissza a kulcsot a tintatartóba, majd hagyd el a kórház területét. A Pinkerten magánnyomozói irodába érve a hátsó részlegnél kérd meg az itt gépelő kisasszonyt, hogy adja oda a nyomozási akták kulcsát. Ez, a tőled rögtön balra fekvő nagyszekrényhez passzol, amiben J, mint Jack aktája után T, mint Tumbletwo bűnügyi lajstromát is szemügyre veheted. Miután ezzel végeztél, keresd fel Patricket a Red Chapel előtt, aki kulcsmásolás ügyében Patsonhoz küld. Mint emlékezetes, Tumbletwo irodájában a könyvespolcba építve találhattál egy rejtekzárat…

A Blue Velvet mögötti sikátorba már ismerősként lépsz, a 36-os számú ajtó alatt pedig meg is kérheted Patsont, hogy készítse el neked a szükséges kulcsot. Mivel a kórházba visszatérve nem várt akadály állja utadat a doktor szobájába való behatoláshoz, így menj inkább a kabaréba Abigailhez, aki a küldetésed veszélyességére való tekintettel egy fegyverrel ajándékoz meg. Irány a szerkesztőség, ahol már csak Paulnak kell beszámolnod a történtekről, és az írógépednél megírnod az aznapi cikkedet. Lapzárta után térj vissza a kórházba, és használd a kulcsodat Tumbletwo irodájának szekrényén. A titkos laboratóriumba lépve vedd fel a lámpát a földről, majd lent jobbra indulj körbe az alagsorban. A könyvespolc, a lepel alatt fekvő hulla, az ágy melletti belső szervek igen-igen árulkodóak… Nyisd ki az egyik hullatároló ajtaját, hogy kihallgathasd a doktor és két segédje közötti beszélgetést. A napnak Carter felügyelő telefonhívása vet véget: újabb gyilkosság történt a Low Side negyedben!

#7. nap (1901. November 22.)

Vedd fel az aznapi Daily-t Paul asztaláról, majd mivel a rendőrfőnököt hiába keresed a helyén, add vissza a pisztolyt Abigailnek. Most már meglátogathatod Cartert a csendőrségen, aki a harmadik gyilkosság jegyzőkönyvével fogad. Az új áldozat Violetta, akit a gyilkosság előtt másfél órával még élve láttak a szemtanúk. A szíve kitépve – a testét még most szállítják a hullaházba. Keresd fel tehát addig is a bűntett helyszínét, ahol egy újabb skiccet találhatsz, valamint a már szokásosnak mondható hollót. A Red Chapel előtt Patrick egy újabb, Hasfelmetsző Jacktől származó levelet nyújt át, amelyet állítása szerint reggel csempészett bele az árusítandó újságjai közé. Térj vissza a szerkesztőségbe, ahol miután Paullal kitárgyaltátok a legújabb fejleményeket, ülj neki az aznap esti cikkednek.

Éjjel térj vissza a kórházba, ahol a részeg recepcionista szerint Dr. Tumbletwo már elégedetlenkedett az elveszett irodakulcsa miatt. Ha megoldást találsz a rejtvényre, talán még azt is kegyeskedik elárulni a becsippentett portás, hogy ki járt itt azon az éjjelen az épületben… Olvasd el a doktor feljegyzéseit a naplójából a szobájában, így kiderítheted mi legyen a következő célpontod. A kabaréban azonban pont lekésed a csatlakozást, a doki már el is hagyta a helyet előtted egy pár másodperccel. Kitalálva, hogy merre mehet, keresd fel a Blue Velvet bordélyházat. Miután éppen Gildát vizsgálgatja, add neki oda az elveszettnek hitt kulcsát, és térj vissza az információval a kórházba. A recepciós már mondja is, hogy a tegnap előtti éjjelen egy bizonyos Silk, vagy Silkner nevű festő járt előtted a hullaházban. A napot a Blue Velvetnél fejezheted be, ahol miután Patsonnal társalogtál a kulcsról, nyugovóra térhetsz.

#8. nap (1901. November 23.)

Beszéld meg Paullal az ügy eddigi részleteit, majd egy plakáttal is gazdagodhatsz, amit az asztalodról vehetsz magadhoz. Ezt Abigailnek megmutatva máris kiderül: Silkner nem csupán illusztrátor, hanem festő is, többek között a prostituáltakat kéri fel modellnek. A Pinkerten nyomozóirodában S betűnél nem találsz nyomozati anyagot Silknerről, azonban Londonból még bejöhet valamiféle kapcsolat… Ehhez lépj a főteremben lévő távíróhoz, és a mellette lévő kódtáblázat segítségével írj egy üzenetet. Először is betűzd be az országkódot, ami Anglia esetén 39 12 lesz. Ezt az oldalt található morze ABC segítségével könnyen megállapíthatod, majd tárgynak SILKNER-t írj. Az elfogadást minden esetben a jobbra mutató nyíllal teheted meg, a sortörés pedig a gép jobb oldalán lévő karral érhető el. Törölni a visszafelé (balra) mutató nyíllal lehet. Amint megjelenik a végeredmény a papíron is, már mehetsz is utadra, a Red Chapelhez. Itt Patrick Patson üzenetét tolmácsolja neked a kulccsal kapcsolatban: ideje visszaszolgáltatnod a jogos tulajdonosának. Mint mindig, úgy a bukmékert a Blue Velvet mögötti sikátorban találod. A lenti fészkében a szívességéért cserébe a Paultól kapott Moulin Rouge poszterrel fizethetsz.

Írd meg a cikkedet a szerkesztőségben, majd keresd fel a piroslámpás negyedet. Itt Jasontől kapod a fülest, hogy az illusztrátorod különleges, és fura munkákra bérel egy kisegítőt. Továbbiakért a bordélyházban kérdezd Gildát, aki elárulja, hogy egy bizonyos Red Sally művésznéven futó hölgyeményt kell keresned. Patricken keresztül holnap találkozhatsz a kishölggyel. Nézd meg Abigail előadását a Red Chapelben, majd az égre nézve zárhatod le a hátad mögött lévő napot.

#9. nap (1901. November 24.)

Látogass el Pinkertenék irodájába, ahol megkaphatod a tegnapi telegráf eredményét. Innen menj a Red Chapel elé Patrickhez, aki elmondja, hogy Sally a mosoda mögötti sikátorban vár. A modellként is dolgozó prostituált megadja Silkner műtermének címét, így a térképen megjelenő új helyszínt azon nyomban fel is keresheted. A folyosóról balra nyílik majd Silkner műterme, amelynek kulcsát a kopogtató alatt találod. A szobában körülnézve érdekes felszerelésekre bukkanhatsz, de a lényeg a függöny mögötti polcon rejlik. Amint kikémlelsz az ablakon, láthatod a festő segédjét közeledni, ám amíg a függöny mögött vagy, nem fog észrevenni téged. Vedd fel az üvegcsét a polcról, majd mártsd bele az ajtó melletti vödörbe. A vérminta elemzésével majd a Pinkerton orvos szakértőjét kell megbíznod, ám távozásod előtt helyezd vissza a kulcsot a kopogtató alá. Írd meg a napi riportod a szerkesztőségben, majd térj vissza Silkner lakásához. A tűzlétrán felmászva beleshetsz a műtermébe, ahol Silkner legújabb festményén fáradozik. A hátsó udvarban maradva kihallgathatod azt a beszélgetést, amit az illusztrátor besúgója által most szolgáltatott információ ad: újabb gyilkosság történt. A térképeden felbukkanó új helyszín pedig a most megtörtént gyilkosság színtere. Itt az illusztrátorral és rendőrökkel elcsevegve kiderül a legújabb áldozat Red Sally kiléte is, majd az égre nézve véget vethetsz ennek a napnak.

#10. nap (1901. November 25.)

Vedd fel Paul helyéről az aznapi Daily Illustratedet, majd keresd fel a Pinkerten magánnyomozói irodát a vérminta eredményei végett. Mint ahogy kiderül,feltételezésed egyelőre tévesnek bizonyult, a talált tehénvér ugyanis az égvilágon sehogy sem bizonyítja rá Silknerre, hogy bármi köze is lehetne a gyilkosságokhoz. Térj vissza a szerkesztőségbe, ahol az asztalodnál már vár rád Paul és Abi, valamint egy újabb levél a Hasfelmetszőtől. A naptári időpontok felett vedd kézbe a bordó ceruzát, és jelöld be a londoni gyilkosságok időpontjait: augusztus 31, szeptember 8, szeptember 30, és november 9. Ezután a kék ceruzával a helyi gyilkosságok időpontjai következnek: október 31, november 15, november 21, és november 24. Öt áldozat, és sehol egy dátumegyezés. Ekkor beugrik az ötlet: hálaadás! A november 28-ai dátumot bekarikázva valószínűsíthető, hogy Jack a következő éjszaka fog lecsapni ötödik, végső áldozatára. A gondolatmenetet épphogy csak be tudod fejezni, mert Jeff keres a rendőrőrsről. Látogasd tehát meg a csendőrség épületét, ahol Silknerrel egyetértésre juttok abban, hogy Jack még le fog csapni a következő éjszaka. Annyi támaszt kapsz, hogy Silkner elmélete szerint Jack a kocsmák környékén ölte le áldozatait, és szerinte ez most sem lesz másként. A bájos beszélgetés után Jeffnél nyerhetsz bebocsátást a parancsnokhoz.

Carter szerint túljátszod a szereped, és mint egyszerű firkász, ne hátráltasd a rendőrség munkáját, különben hamar szembetalálod magad a rend marcona őreivel. Most, hogy a gyanúsított Silkner rács mögé került, az ügyet (újból) lezártnak tekinti – tehát nem szeretne többet találkozni veled ez ügyben. Te azonban ne add fel, és keresd fel a Pinkerten nyomozóirodát, ahol Miss Robinson segítségével egy telefonkönyvből nézheted ki a lehetséges kocsmák koordinátáit. A két lapon összesen tíz kocsma címe szerepel, úgyhogy a gombostűkkel szurkáld tele a térképet, hogy megkapd azokat a helyeket, ahol legközelebb felbukkanhat a gyilkos. Mivel mára eleget nyomoztál már, térj vissza a New York Today-hez, és írd meg a betevő cikkecskédet. Este látogass el a Blue Velvet bordélyházába, ahol Gilda sopánkodik a tegnap meggyilkolt barátnője miatt, majd utána a Red Chapelbe, ahol a bárpultnál álló menedzserrel elegyedhetsz bájcsevegésbe. A napot a Jasonnel való diskurzusod zárja majd a Blue Velvet előterében.

#11. nap (1901. November 26.)

Paullal okoskodjátok ki, hogy miként hallgattathatja el áldozatait a Hasfelmetsző, majd Abit meglátogatva újra megkapod tőle édesapja lőfegyverét. A legutolsó gyilkosság helyszínén Silkner segédjével találkozhatsz, aki majd meg süketül a közelben elzúgó vasút zajától… Látogass el a Pinkerten magánzóirodába, ahol Miss Robinson javallatára lépdelj oda a térképes állványhoz (az átvilágítós lámpa alatti fiókok azok), és a kulcsod segítségével vedd fel a benne található térképeket. A kocsmákat tartalmazó rajzot az üveglapra helyezve csúsztasd fölé a vasútvonalakt tartalmazó papírlapot – és máris megtudhatod, hogy melyik söntés közelében lesz a ma esti gyilkosság. Miss Robinsonnak elújságolva a hírt máris új helyszín jelent meg a térképeden, úgyhogy nem ártana megvizsgálni a jövendőbeli gyilkosság helyét…

A zöld ruhás nő mellett suhanj át a tér szemközti oldalára, ahol a kis fészerbe belépve mászd meg az emeletre vezető létrát. Az ablakból ráláthatsz az egész térre, így többek között azt is megfigyelheted, hogyan elegyedik beszédbe egy kalapos úrral az előbb szemrevételezett hölgyemény. Miután a helyszín úgy tűnik, ideális lesz a megfigyelésre, szaladj el a rendőrségre, és újságol el, hogy tudod mikor, és hol lesz a ma esti gyilkosság. Jeff nem vesz túlságosan komolyan, viszont legalább használható tippet ad: ha sikerülne egy fényképpel bizonyítani Hasfelmetsző Jack létezését… Kérd el a főnöködtől a fotós felszerelést, majd miután beszéltél Paullal, az előtérben szereld össze. Az állványra helyezd rá a gépet magát (darkroom), ebbe jön a lap, amire fényképezel (plate), majd a vakuként funkcionáló lapka (flashs support). Az erre szórt magnéziumpor (magnesium powder) pedig a vaku villanását idézi elő.

Miután legépelted az aznapi esti sztorit, indulj el a gyilkosság helyszínére, ahol a már ismert úton mássz fel a szemközti bódé tetejére. Állítsd le a kamerát az ablakba, és építsd fel a már előbb ismertetett metódus szerint. Miután a vakuba került a magnézium por is, nézz bele a gépbe, és kövesd a lent megjelenő nőt az emeletre, majd ott várd meg, míg utánamegy a gyilkos is. Miután elkezdte fojtogatni a nőt, nyomd meg a kioldógombot, és az így megijesztett elkövető elmenekül. Fuss át az út túloldalára, és a jobbra lévő ajtó mögötti lépcsőn felszaladva nyugtasd meg Faustát, és mondd meg neki, hogy a Blue Velvetben biztonságban lehet. Az égre nézve ér véget ez az eseménytelennek semmiképpen sem mondható éjszaka.

#12. nap (1901. November 27.)

A bejárat mellett jobbra lévő címpéldány körül csoportosul főnököd, és jó barátod Paul. Őszinte elismerésük besöprése után sütkérezz még egy kicsit a dicséretekben, majd tedd meg ugyan ezt a rendőrségen is. A fotót a Pinkerten magánnyomozói ügynökségen hivathatod elő, míg Patrickkal vagy Faustával a Blue Velvet előtt, illetve a bordélyházban beszélgethetsz. Mivel elég idő eltelt, látogass vissza a fényképedért Pinkertenhez, majd ezt megmutatva Burnak gépeld le az aznap esti, utolsó Hasfelmetsző Jackkel kapcsolatos sztorit.

A Red Chapelbe érve már készülődnek az emberek a partira, egyedül Abigail tűnt el a kulisszák mögött tartózkodó menedzser szerint. Az öltözőjében egy Hasfelmetsző Jacktől származó levél jelzi, hogy a baj nagyobb lehet a reméltnél. A szerkesztőségben Paul, a rendőrségen pedig Jeff intézkedik arról, hogy a nyomába eredjenek az eltűnt énekesnek. A Blue Velvet előtt kószáló Jason azonban pár órával ezelőtt még látta Abigailt errefelé. Kérdezd a bordélyház kidobóját – ám ő sem tud használható információval használni. Kutasd végig sorban a gyilkosságok helyszínét, majd miután zsákutcába érkezel, menj rajtuk végig újra. A november 21-ei helyszíneken végül csak rálelsz az énekesnőre.

A kezében tartott dobozból egy sakkbábú kerül elő. Sakk-matt? A közelből hallatszódó női sikolyból ítélve alighanem… Kövesd a hang útját az Abigail mögötti sikátorba, ahonnan egyenesen továbbmenve egy női holttestre lelhetsz a lépcsők aljába. Kisvártatva feltűnik a gyilkos is – azonban ahogy jön, úgy is megy. Kövesd őt a kikötőbe, ahol azonban nyomát veszted… Nézz körül, de úgy tűnik most sem sikerült lakat alá dugni Hasfelmetsző Jacket. Abi azonban túlélte, és immáron együtt ünneplitek az 1902-es újévet… Minden jó, ha jó a vége!

Az igazi Hasfelmetsző

A XIX. század kétségkívül egyik legnagyobb rejtélye Hasfelmetsző Jack személyéhez és ténykedéséhez kapcsolható.  Az 1888-ban öt gyilkossággal megvádolt ismeretlent a mai napig nem azonosították – noha az angol rendőrség még az évben lezárta az ügyet, indíték és tettes megjelölése nélkül. A londoni szegénynegyedben megélhetési prostituáltakat gyilkoló ismeretlenről a törvényszéki orvos megállapította, hogy sebészi ismeretekben jártas, balkezes illetőről van szó, és egy szerencsétlen egybeesésnek következtében hamar rá is terelődött a figyelem VII. Edward király legidősebb fiára, Clarence hercegre, akit éppen egy gyilkosság éjjelén tartóztatott fel a Whitechapel negyedbe kiküldött polgári szolgálatos őrszem. A teória azonban nem csak ezt az egy eshetőséget említi Hasfelmetsző Jack esetleges megszemélyesítőjeként, hanem legalább ennyire népszerű a sikertelen ügyvéd, Montague John Druitt neve is. Miután december 3-án a Temzéből kihalászták Druitt holttestét, a nála talált búcsúlevelét indítékul használva a londoni rendőrség azonnal lezárta az ügyet, anélkül, hogy annak tartalmát nyilvánosságra hozták volna. Az öngyilkos ügyvéd idegileg gyenge édesanyját látogatva minden alkalommal a gyilkosságok színhelyéül szolgáló szegénynegyeden keresztül kellett keresztülutazzon, és rendelkezett bizonyos anatómiai ismeretekkel is. Ennek ellenére tettes megnevezése nélkül zárult a nyomozás.

Hasfelmetsző Jack a filmvásznon

A producerek 1959-ben adtak zöld utat először Hasfelmetsző Jack karakterének, amit utána számos feldolgozás, TV-játék és számítógépes szoftver is követett. A legutolsó próbálkozás a Hughes testvérek nevéhez fűződő A pokolból (From Hell) című, 2001-ben bemutatott film volt, amelynek címe a gyilkos eredeti, rendőrségre eljuttatott levelében szereplő „feladási címre” (a Pokolból) utal. A Johnny Depp, Heather Graham, Ian Holm és Jason Flemming főszereplésével készült produkció a királyi kapcsolat mezsgyéjén közelíti meg a gyilkosságokat, és rendkívül nyersen és korhűen ábrázolja a XIX. század végi londoni hangulatot.

Tudtad-e:

Negyedik áldozata után egy fél vesét postázott a londoni rendőrségnek, mely mellett egy levélben azzal kacérkodott, hogy a másik részét megsütötte, és megette a híres Hasfelmetsző Jack.

’94-ben már a GameTek kiadásában napvilágot látott ugyanezen címmel egy belsőnézetes kalandjáték – ám ott az eredeti helyszínen és történet szerint kellett lebonyolítani a nyomozást.

Hasfelmetsző Jack öt áldozatának megtalálási helyei egy kereszt alakot adtak ki London város térképén. Jelentősségükre soha nem derült fény, miként az elkövető kilétére sem.

1996-ban Ripper néven, egy jövőben játszódó Hasfelmetsző történetet prezentált a Take Two, mely teljes egészében előre felvett, és a játékos által irányított, élőszereplős jeleneteket tartalmazott.