A játék erősen akcióorientált RPG, egyszerűsített szabályrendszerrel. Bevallom, nekem picit túlságosan is egyszerűsített volt, pontosabban az elsődleges- és másodlagos képességek, plusz a harci stílusok egymásra hatása miatt nem lehet a klasszikus kasztrendszerben gondolkodni, sokkal kiegyenlítettebbek a karakterosztályok, ráadásul „öltöztetőbaba” sincs, emiatt, és a csavaros sztori, sok párbeszéd, mászkálás miatt is én inkább nevezném akcióval felspécizett kalandjátéknak, RPG-elemekkel.

Épp ezért sietek leszögezni: ez eddig a Bioware legegyszerűbb játéka, a korábbi remekműveket (Baldur’s Gate, NWN, KOTOR) nem közelíti meg, inkább azoknak ajánlott, akik megijedtek mondjuk az NWN vagy más hasonló CRPG-k összetett szabályrendszerétől. Ám mindezzel szemben áll az, hogy az akcióknál is több a beszélgetés, és olyan mélységű és rétegezettségű a sztori, ami viszont egy vérbeli, „mesélős” szerepjátékhoz mérhető csak, ahol minden következő lépés attól függ, milyen döntést hoztál előtte. Mindezek együtt már-már ellentmondásosak, és ezt a fajta bizonytalanságot, identitászavart, kiegyensúlyozatlanságot végig éreztem, akár a nehézségi szinteket (vagy túl könnyű, vagy nagyon nehéz), akár a különféle stílusokat, vagy a követők tudását tekintem. Az kétségtelen tény, hogy az öreg vasat alaposan kifacsarták, igen jól néz ki a játék, a zene és főleg a hangszínészi munka osztályon felüli, nem beszélve a hamisítatlan hangulatról – jól látszik rajta a háttérkutatásra fordított munka, a harcokban pedig a vonatkozó mozifilmek hatása, a mo-cap animációk és a speciális hatások valóban látványosak. Összességében jó kis játék ez, még ha többet is vártunk tőle talán, persze a kanadai csapat olyan magasra állította a mércét korábban, hogy úgy tűnik, már önmagának is nehéz átvinnie…

Sajnos a rendelkezésemre álló hely csak arra elég, hogy az alapelemeket leírjam, pedig azért megérdemelne a cím egy alapos végigjátszást, ezért előre is elnézést – igyekeztem a legjobban, legalaposabban körbejárni a játék lelkivilágát, remélem használhatóan.

I. Yin és Yang
A játék során nagyon korán megkezdheted az igazodást a „fényhez vagy a sötéthez”. A keleti filozófia szerint ez persze nem jelent szimplán jó és gonosz besorolást. A „magasban sétálók” a harmónia és az önuralom ösvényét tapossák – ez az „Open Palm”, azaz a (nyitott) tenyér útja. A „mélyben járók” a disszonancia és az agresszió harcosai; ők, ahogy a játékban szerepel, nem azért utasítanak el egy segítségkérést, mert az nem érdekli őket, hanem mert úgy gondolják, az illetőnek meg kell tanulnia saját erőből boldogulni, túlélni – ez a „Closed Fist”, a (zárt) ököl útja. E két ösvényre tetteid terelnek. Apró lépéseket tudsz megtenni a beszélgetések alatt, erre egy igen zseniális rendszert találtak ki a programozók, melyet még angol tudás híján is megfelelően lehet kezelni – főhősöd arckifejezése az iránytű: pozitív válasznál mosoly, semlegesnél csodálkozó vagy komoly, míg negatív megnyilvánulásnál mérges, lebiggyesztett ajak. A nagyobb pontokat bizonyos küldetések eltérő befejezésével tudod begyűjteni, mindezt a karakterképernyőn lévő, hősödtől jobbra látható mércén olvashatod le. Amikor egy ilyen befolyásoló lépést teszel, megjelenik egy megfelelő ikon is a képernyőn (tenyér kék alapon, vagy ököl vörösön), illetve embered feje fölött egy kék glória vagy körülötte vörös köd is. Az egész rendszer tulajdonképpen arra jó, hogy begyűjts bizonyos, az adott úthoz kapcsolódó bónuszokat és harci stílusokat, és kis mértékben befolyásolja persze környezeted hozzád fűződő viszonyát is. A játék végkimenetelére nagy hatással nincs, mert a háromféle befejezést bármelyik oldal képviseletében lejátszhatod; persze aki jól bele akarja és tudja élni magát a választott szerepbe magát, az erősebben fogja érezni mindezt (hiszen az úgyis egyértelműen és tántoríthatatlanul járja az ösvényt).

II. Képességek
Az RPG-rendszer, mint írtam, eléggé leegyszerűsített. Három alapérték, azaz elsődleges képesség van: Body (test), Spirit (lélek) és Mind (elme), minden szintlépéskor 3-3 pontot tudsz ezek között szétosztani. Hozzájuk kapcsolódik három másodlagos képesség: a Health, a Chi és a Focus. Ezek értéke jelenik meg a képernyőn, minden mozdulat ezekre van hatással, így érdemes jobban körüljárnunk őket:

• Health (piros): Az életerő, ha találatot kapsz, ez fogy, így természetesen alapvető dolog. Sajnos a rendszer emiatt azt is megköveteli, hogy ha nem erős karaktert alakítasz ki, akkor is kénytelen leszel a Testre pontokat dobálni, hogy megfelelően magas legyen ez az érték. (Fontos tudni, hogy démonmódban például nem elérhető a chi-gyógyulás, tehát ehhez mindenképp magas HP kell.)

• Chi (kék): A belső energia, a játék alapeleme. Sok mindenre jó. Először is ezzel tudsz gyógyulni, másodszor a Chi segítségével tudsz speciális ütéseket végrehajtani, harmadszor manaként ebből hajtod végre a mágikus támadásokat, végül egy démonná átváltozás is ezt kezdi el fogyasztani, azaz addig tudsz a felvett alakban lenni, míg ez el nem fogy. Emiatt még az erőre gyúróknak is kötelező lesz ezt fejlesztenie.

• Focus (sárga): Erős koncentráció, két dolog miatt hasznos: egyrészt a speciális, „Mátrixos” belassítást ennek felhasználásával tudod végrehajtani, másrészt minden fegyver használata is ezt fogyasztja. Szerintem ennek csak akkor van jelentősége, ha valami kéziszerszámos karaktert akarsz kialakítani. Ám egy tipp: bekapcsolásával gyorsabban is mozogsz, így a sok mászkálást alaposan lerövidítheted, ha nem érdekel a környezet, csak gyorsan el akarsz jutni A pontból B-be…

A három másodlagos képesség értéke a következőképp alakul ki: 100 pont + (elsődleges képesség pontjai * 10) + bónuszok (technikák, ékkövek – ezek negatív értékűek is lehetnek).

Ezek mellé társul három úgynevezett „beszélgetési képesség” (conversation skill) is, melyek segítségével kedvezményekhez, plusz jutalmakhoz és információkhoz juthatsz a játék folyamán. Ezek két elsődleges képesség átlagából – (A+B)/2 -, plusz módosító bónuszokból (ismét technika és drágakő) tevődik össze:

• Charm: Az Open Palm, a szelídek és kedvesek behízelgő stílusa, elbűvölés; összetevője: Body + Mind.
• Intuition: Megérzés, amolyan dzsóker, melyet kijátszva sarokba szoríthatod „ellenfeled”, ennek megfelelően a Mind és a Spirit kombinációja, semleges eszköz.
• Intimidation: Megfélemlítés, a Closed Fist útját járók eszköze („áruld el, vagy széttöröm a lábad”), Spirit és Body kell hozzá.

Érdemes csak arra gyúrnod, amelyik karaktered besorolásához illik, és mellette szinten tartani a semleges intuíciót, mert sokszor csak ez a választható „akció”. (Igazán kényes szituban 40-50 pont is kellhet a sikeres kivitelezéshez, tehát mindenképp specializálódnod kell.)

III. Tapasztalat
Sokat nem érdemes erről beszélni, ugyanúgy működik, mint más RPG-kben, azaz mindenféle akciókkal tapasztalati pontot gyűjtesz, bizonyos értéket elérve szintet lépsz. Erről hanghatás és a képernyő bal szélén megjelenő ikon (sárga zászló „+” jellel) tájékoztat, érdemes ilyenkor azonnal elvágtatni a karakterképernyőre, ahol az „A” gombbal tudod elkölteni ezeket – minden szinten három pontot, illetve a szinttel megegyező számút a harcstílusok fejlesztésére. Az első szintet 700, a másodikat 1300, a harmadikat 2000 pontnál éred el, ezután 1000 pontonként jön az újabb, a legmagasabb elérhető szint a 23.

IV. A harcrendszer
A játék harcrendszere öt alappilléren nyugszik. Lássuk ezeket sorban; az egyes stílusoknál a zárójelben lévő értékek a sebzés pontjait mutatják, az első szám a normál támadásé, a második az erősé (Power Attack).

IV/1. Martial Styles
Valós, híres harcművészeti elemek szerepelnek e támadókategóriában. Ütések, rúgások, melyek elméletileg sem chit, sem focus-t nem használnak, tehát elég hálásak. Ám mivel közelharci elemek, számítanod kell egy-egy becsúszó találatra, így a gyógyuláshoz mégiscsak kell majd chi (nem beszélve a chi-támadásokról), plusz ha biztosra akarsz menni egy-egy komolyabb szituban, azért a fókuszmód sem árt néha… A szintlépések során fejleszthető tulajdonságok: Damage Increase (+25% sebzés), Chi Damage (egyre nagyobb sebzés chi-támadással), Speed Increase (5%-kal nagyobb sebesség).

• Leaping Tiger: Közepes sebességű és sebzésű (10/20), karmok nőnek ki embered ökléből, ezekkel csap. A mágus karakterek (Scholar Ling, illetve a Limited Edition-ben található Monk Zeng) alaptámadása, később Zin Bu és Darting Lynx fogja árulni. Nem rossz, főleg feltápolva, a Thousand Cuts alternatívája lehet.

• Legendary Strike: Közepes sebességű és sebzésű (10/30), előnye, hogy elég nagy távolságról tudod indítani, és az erőtámadás is gyors, azaz kisebb az ellenség viszontválaszának az esélye. Mivel igen kiegyensúlyozott stílus, az ezt képviselő karakterosztály (Lu, Wu) alapeszköze, aztán majd megveheted Zin Bu és Spear Catches Leaves uraktól. Elég kellemes, főleg ha a sebességre picit rágyúrsz még.

• Thousand Cuts: Igen gyors, viszont nem túl erős támadás (7/32), villámgyors ökölcsapások sorozata. Előnye, hogy a sebesség miatt az ellenség nehezen reagálja le, tehát a megütöm-elugrom metódus működik, hátránya, hogy igen közel kell kerülnöd a kivitelezéskor ellenfeledhez. A gyors karakterek (Jen Zi és Furious Ming) alapütése, illetve árul ilyet Sweet Poison Lyn is az Arénában. Én kedveltem ezt a stílust, főleg, miután a sebzését kimaxoltam.

• White Demon: Lassú, ám bivalyerős támadás (20/30). Csak „barbár” karakternek ajánlott, azaz magas HP, és/vagy magas chi mellett, hiszen a lassú támadás miatt elég nyitott leszel a támadásokra. A bikanyakú Tiger Shen alapeszköze, illetve Zin Bu bácsitól veheted meg. Feltápolva, sok erőponttal, igen ütős darab.

• Drunken Master: Kis zsákbamacska, hiszen alapvetően nem választható vagy vehető meg, egyedül akkor „él”, ha támogató karakternek magad mellé veszed Henpecked Hu bátyót, és az általa dobált boros flaskákat felveszed. Igazából szerintem „szerelemből” került bele a játékba, hiszen ha máshonnan nem, a „Részeg karatemester” című Jackie Chan-opusból sokan emlékezhetnek erre. Lassú, ám ha betalálsz, az „be van találva” (főleg erőtámadással – 30/60)…

IV/2. Weapon Styles
A fegyveres támadások persze erősebbek a kéz-láb kombinációknál, ám van egy hátrányuk: minden ütés leszívja egy picit a focus értékét. Így főleg a játék későbbi szakaszában tudod majd kihasználni őket, ugyanis fejlesztésnél csökkenthető ezen alapelem felhasználásának mértéke, és aki erre gyúr, annak már maga a focus is jó magasan lesz. Fejleszthető tulajdonságok: Damage Increase (+25% sebzés), Focus Cost Reduction (kisebb fókuszfogyasztás), Speed Increase (5%-kal nagyobb sebesség).

• Long Sword: Kiegyensúlyozott hosszúkard, közepes távolsággal és sebzéssel (20/20), ám több ellenfelet is eltalálhatsz vele. Rögtön a játék elején megkapod Gujin mestertől (Fortune’s Favorite), ha ezt választod a bot helyett, illetve a 3. fejezetben, Imperial Cityben, a Black Leopard Schoolhoz vezető út melletti kovácsműhelyben veheted meg a Dragon Swordot, mely 25%-kal nagyobb sebzést biztosít, ám ez erősebb fókuszfogyasztással jár. Az alapkardodra pakolt pontok nem vesznek el, átkerülnek az új fegyverre.

• Staff: Egy szép hosszú bot. Nagy távolság, kisebb sebzés (10/15), valamivel lassabb is, így én inkább a kardot javaslom – persze érzelmi okból például máguslelkűek választhatják ezt is, főleg, ha nem sokat akarják használni. A Golden Star nevűt itt is Gujintól kapod meg, a Flawless pedig a fent említett műhelyben szerezhető be, a kardnál leírtak erre is érvényesek.

• Monk Spade: A Tien’s Justice nevű bot csak a Limited Editionben található meg, a Golden Star helyett. Azzal egyenértékű, csak csinosabb és hosszabb, ezért nagyobb a hatósugara, a Flawless aztán e helyett is megvehető. A 2. fejezet közepén, az erdei ösvényt „lélektelenítve” szerezheted be.

• Dual Swords: Mindkét mancsban egy-egy szablya – ez az igazi! Igen gyors, bár elsősorban normál módban, az erőtámadás kicsit lassabb, ezért egyszerűbb és jobban is fizet két gyors csapás (25/44). Kétféle van a játékban: az Eyes of the Dragon és a Crimson Tears, utóbbi a +25%-os upgrade. Mindkettőt akkor kapod meg, ha a 3. fejezetben az Arénában legyőzöd Crimson Khanát – előbbit, ha nem szólsz neki a méregről, utóbbit, ha figyelmezteted őt.

• Dual Axes: Mindkét kézbe egy balta – erős (20/30), picit oldalra is sebez, ám borzasztóan lassú, ráadásul közel kell menni az ellenfélhez. Én nem javaslom a használatát, de próbáld ki magad. Egy fajta van belőle, a Teng’s Vengeace, akkor kapod meg, ha engeded, hogy Black Whirlwind küzdjön meg Kai Lan bátyóval az Arénában.

• Blunderbluss: Egy Mirabelle nevű muskéta, melyet a John Cleese által életre keltett Sir Rodericktől zsákmányolhatsz a 3. fejezetben, ha a szellemi és fizikai párbajban is legyőzöd, és jutalmul ezt kéred. Igen nagy távolságból betalálhatsz, borzalmasan nagy erejű (80/125), ám kínosan lassú az újratöltése miatt, mondjuk ezt „csalással” áthághatod, ha átváltasz egy másik stílusra, majd vissza erre. Mindezek tetejébe nehézségi szinttől függően egy-két lövéstől leszívja a fókusz értékét – még a fejlesztések után is megmaradnak ezek a negatív hatások, ezért én azt javaslom, kérj valami hasznosabbat az angol úrtól, van választék bőven!

• Improvised Weaponry: A harc közben összetört tárgyak fegyverként használhatóak, hasonló ikonként jelennek meg, mint Hu flaskái, be kell őket gyűjteni, és lehet erősen sújtani velük (15/20), a harc végén eltűnnek, előnyük, hogy nem használnak fókuszt. Például a 2. fejezetben, a teaházi verekedésben egy asztallábat lehet megmarkolni, illetve van pár termetes sonka is, ám ehhez fel kell lökni a „grillezőt” (célszerűen ráugrással, nekibukfencezve).

IV/3. Magic Styles
Szerintem picit mostoha ebben a játékban a mágia. Mint említettem, RPG-szerűen a bűvölések „manát” fogyasztanak, viszont sem ez, sem a HP nem regenerálódik magától, utóbbi feltöltéséhez is chire van szükség, a magasabb életerőhöz az amúgy erőkaraktereknek szükséges „Body” értékre is kell picit nyomni, ráadásul még egy mágus karakter is harcművész támadással kezdi a játékot, és csak az első fejezet végén jut hozzá saját stílushoz. Mindezek tetejébe a négy elementálmágia se nem túl erős, se nem túl hasznos. Fejleszthető tulajdonságok: Lower Chi Cost (5%-kal kisebb chi-fogyasztás), Damage Increase (+25% sebzés), Duration Increase (nagyobb hatóidő a speciális támadásoknál).

• Ice Shard: Vízelementál. A normál támadásnál jégszilánkokat dobálsz (10 HP), az erősnél jégtömbbe zárod ellenfeleidet kis időre, ez nem sebez, és elég nehéz becélozni, a területtámadás jégvihart kavar, a lehulló darabok sebeznek, a végén az éppen célzás alatt lévő ellen kap még a fejére egy jókora adaggal. Az első fejezet végén kapod meg, a Vízsárkány Istennő ajánlja fel, a tűzelementállal együtt, de csak az egyiket választhatod. Ha nagyon akarod, a 3. fejezet végén megvásárolhatod Acolyte Trainer Guangtól is. Harmónia kombót az erőtámadás ad, a jutalom chi-gömb.

• Dire Flame: A tűzelementál. Normál támadásban tűzlabdákat dobálsz, erősben egy nagyobb bogyót küldesz (10/30). A területtámadás látványos, egy sárkány feje bukkan fel, a körben állókat lángra lobbantó tüzet hányva, ezzel tudsz harmónia kombót is nyomni, HP-gömb jár érte. Megszerzése: Vízsárkány (lásd fent), illetve Kia Jongtól később. Szőrös ogrék ellen nagyon finom…

• Tempest: Szélelementál. Normál támadásban széllökéses sebzés, erőből nagyobb, de lassabb (15/40). Területtámadásban pillanatnyi bénítás, bár erre jobb a Storm Dragon vagy a Hidden Fist támogatás. A 2. fejezetben kapod meg, ha a Closed Fist utat választod, és úgy 90% körül jársz benne, Jian bácsitól (Ancient Game mellékküldetés). Ha a pálya végére nem vagy elég rossz, a 3. fejezet közepén a városkapun át visszajöhetsz érte. Az erőssége függ a Closed Fist mértékétől!

• Stone Immortal: Földelementál. A Tempesthez hasonlóan 15/40 a sebzése, és szintén inkább az ellenfél lelassítására jó. A területtámadás látványos. Mint előbb, az Ancient Game küldetés során az Open Palm hívei kaphatják meg, ebben az esetben Yo kisasszonytól, és ennek erősségét szintén befolyásolja az „igazodás” mértéke.

IV/4. Transformation Styles
A játék egyik nagy mókája – bizonyos lények legyőzése után felveheted azok formáját. Előnye, hogy igen erős támadásokat biztosít a mód, és mindegyik alak immúnis bizonyos fajta stílusok ellen, hátránya, hogy erősen fogyasztja a chit, csak blokkolni tudsz, kitérni nem, és a chi-gyógyítás sem lehetséges. Ennek ellenére én nagyon nagy örömmel használtam ezt. Fejleszthető tulajdonságok: Chi Cost Reduction (5%-kal kisebb chi-fogyasztás), Damage Increase (+25% sebzés), Chi Damage (egyre nagyobb chi-sebzés).

• Toad Demon (Békadémon): Lassan mozog, ám sebzése erős (35/55). Nagyobb távolság leküzdésére érdemes az erőtámadást használni, ez egyben egy termetes ugrás is, célba éréskor több ellenfelet is sebez, ráadásul megmérgezi azokat. A támogató stílusokra (Support) immúnis. Rögtön az első küldetés végén, a mocsárban hozzájutsz.

• Horse Demon (Lódémon): Gyorsabb, picivel erősebb (50/60), az ökölcsapásokat tűzelementállal erősíti, aurája a támadások egy részét visszalövi az ellenségre. Az erőtámadás tűzlabda, ez csak egy ellenséget ér, a területtámadás elég jó. A támogató stílusokra (Support) immúnis. A második fejezet vége felé, az Erdőistennő mennyországában, az első lódémon legyőzése után kapod meg.

• Jade Golem: A játék leglassabb karaktere, de ezt bőven kompenzálja irtózatos ereje (60/100). A területtámadással nem érdemes cicózni, alap- és erőütésekkel operálj. Mind a mágia, mind a harcművészeti stílusok hatástalanok ellene, így akár emberek, akár mágusok vagy démonok ellen is nagyszerűen használható. Fejleszd fel, nagy hasznát fogod venni! A 3. fejezet végén, a Lotus Assassin erődben jutsz hozzá.

• Red Minister: Maga a csoda! Bár nem túl erős (30/60), minden ütése életerőt és chi-t von el az ellenségtől, majd átadja azt neked, ráadásul a fegyveres és támogató módok ellen véd, így nagy csapat ellenséggel szemben is megállja helyét, nem beszélve a játék végi legfőbb gonoszról… Sajnos csak a játék vége felé, az ötödik fejezet derekán szerzed meg.

IV/5. Support Styles
Mint neve is mutatja – támogató stílus – ezen osztály nem támadásra szolgál, bár mindegyikük képes sebezni chi-ütéssel. Céljuk kettős: egyrészt az ellenfelek harcképességének csökkentése (lassítás, bénítás), ezzel mintegy előkészítve a terepet egy-egy erősebb támadáshoz, másrészt a harmonikus kombók (lásd később) indítófázisául is szolgálnak. Fejleszthető tulajdonságok: Chi Damage (egyre nagyobb chi-sebzés), Duration Increase (nagyobb hatóidő), Speed Increase (5%-kal nagyobb sebesség).

• Heavenly Wave: Lelassítja az ellenfeleket, elég jó időre, területtámadása ezért igen hasznos. Erőtámadásával indíthatsz harmonikus kombót, siker esetén életerőgömb a jutalom. Minden választható karakter ezzel indul, és az egyik legjobb támogató stílus, főleg ha feltápolod.

• Spirit Thief: Picit kilóg a sorból, mert igazából ez egy „unique style”, ám én idecsaptam, mivel belepasszol a támogatások közé, fejlesztése is megegyezik ezekével. Alaptámadása chit von el az ellenféltől, és átadja neked (az erős a chi-ütéshez hasonlóan sebez, de nem lop). Hasznos kiegészítő, érdemes egy támogatás után indítani, egy lebénított ellenféltől könnyű feltölteni a „lélektartályt”. A második fejezet elején Hui asszony tanítja meg neked ezt a stílust.

• Storm Dragon: Ellenfeleidet sokkolja. Hatásos, sajnos elég lassú, de ha feltolod a sebességét, jól használható, főleg az erőtámadása, ráadásul hatása tartós, azaz a mérgezéshez hasonlóan hosszú ideig sebződik az ellenfél. A területtámadás adja a harmónia kombót, bár ez se valami gyors, és a végén fókuszgömbhöz jutsz, ami elsősorban a fegyverhasználóknak jó hír. A 2. fejezet vége felé, Cheung kereskedőtől veheted meg először, ha lezártad a gátat (és ha visszaszerezted a szobrocskáját, árengedményt is kapsz), illetve Storm Catches Leaftől is beszerezhető, vagy a 3. fejezetben, a Black Leopard Schoolhoz vezető út menti kovácsműhelyben.

• Paralyzing Palm: Ellenfeleidet lebénítja, szinte kővé dermeszti. Hatása rövid, ezért mind a hatóidőre, mind – viszonylagos lassúsága miatt – a sebességre is kell pontokat nyomni. Harmónia kombót az erőtámadással indíthatsz, igen látványos a befejezés! Master Radiant oldalára állva (Open Palm) nyerheted el a Black Leopard School épületében, a 3. fejezetben.

• Hidden Fist: Igen kellemes, ellenfeleid tétován bolyonganak jó ideig, mint a részegek, főleg a területtámadás nagyon értékes. A harmónia kombó sikeres lezárása chi-gömböt ad, ám ezt zárójelbe tehetjük, mert igen nehéz eltalálni egy szédelgő ellenfelet. Smiling Hawk oldalára állva (Closed Fist) nyerheted el a Black Leopard School épületében, a 3. fejezetben.

V. Társak a bajban
A játékban hősöd mellé egyre több figura csatlakozik, közülük egyet magad mellé vehetsz, hogy segítsen a csatákban, ezt bármikor, dinamikusan megváltoztathatod: a menü harmadik lapján választhatod ki a megfelelő karaktert, és itt állíthatod be („X”), hogy támadásban segítsen (attack) vagy támogasson (support). Én inkább az utóbbit javaslom. A támadás bár sok esetben erős, és leköt egy-két ellenfelet, előbb-utóbb a figurát lenyomják (nem hal meg, a csata végén felkel), és egyedül maradsz. Támogató módban viszont igen értékes segítséget nyújt, ráadásul ekkor ellenfeleid békén hagyják őt. (Érdekes egyébként, hogy még a játék egyik legerősebb karaktere, Death’s Hand is milyen könnyen megadja magát támadóként, szerintem ez egy újabb kiegyensúlyozatlanság.)

• Dawn Star: Rögtön a játék elején csatlakozik hozzád, és szerintem a legjobb (ha nem az egyetlen használható) támogató karakter. Chi-energiát ad át folyamatosan; bár lassú a folyamat, de arra kiváló, hogy gyógyítsd magad menet közben, illetve erősebb mágikus támadást eszközölj. Harcban hosszúkarddal támad.

• Sagacious Zu: Bottal verekszik, segítőként erősebb támadást tesz lehetővé fegyverrel. Sajnos emiatt elég használhatatlan: a játék elején a nagy fókuszfogyasztás miatt alig használsz fegyvert, később, ha erre gyúrsz, már megfelelően felturbóztad a képességeidet.

• Silk Fox: Hosszúkardos, támogatóként a harcművész stílusokat turbózza fel. Mivel ezeket sokat fogod használni, jó dolog ez, bár még mindig értékesebb Dawn Star energiaátadása.

• Black Whirlwind: Használhatatlan, hiszen nincs támogató módja, és amennyire erős a mozikban, annyira gyenge a támadásokban, dupla fejszéje ellenére.

• Henpecked Hu: Újabb felesleges figura. Nem támad, segítőként boros flaskákat dobál, ezeket felvéve tudsz Drunken Master támadásokat indítani, melyek nem igazán hasznosak.

• Sky: Dupla kard, vagy fókuszfeltöltés – egyik sem hasznos szerintem. Előbbiben ugye hamar lenyomják, utóbbi tekintetében lásd a Zu kománál leírtakat.

• Wild Flower / Chai Ka: A kislány harc közben átalakul démonná. Bár erős és magas a HP-ja, lassú, ezért alig használható támadásra. Segítőként életerődet pumpálja felfelé, ez hasznos, ám tekintve Dawn Star chi-regenerálását, mely ugyanerre használható, és mellette másra is jó, nos…

• Wild Fower / Ya Zhen: Rejtett karakter, eléréséhez a 3. fejezetben sokat kell beszélned a kislánnyal, előbukkan a gonosz démon, vörös szemekkel. Ha elég sokat dumáltál vele, a 4. fejezet elején, a palotában kitör a harc a leányzóban, választanod kell, kit támogatsz; ha a jót, meg kell küzdened a gonosszal. Ha Ya Zhen mellett maradsz, megkapod őt – többi ugyanaz, mint Chai Ka esetében, azaz támadáskor démon (picit erősebb, lévén béka), segítőnek HP-regeneráló.

• Zin Bu: Melléksegítő, azaz nem állíthatod magad mellé, „mozgó bazár”, az „A” lenyomására érheted el a választékát. Figyelem! Bár csábító a lehetőség, ne adj el neki drágakövet! Ugyanannyit fizet, mint más kereskedők, viszont a készletében felhalmozódik a cucc, és később nem fogod észrevenni a hasznos, új holmikat!

• Kang: Ő is melléksegítő, a pilótád, repüléshez kell, no meg a „Lord Lao’s Furnace” igen hasznos mellékszálat indíthatod el (lásd lejjebb).

• Abbot Song: Sajnos csak az 5. fejezetben érheted el kis időre, pedig a legjobb segítő, ugyanis mindhárom értékedet regenerálja, így az egyébként hasznos, „lélekölő” botos támadások helyett jobb ezt választani.

• Death’ Hand: Rejtett karakter, a 6. fejezet végén nyerheted el. Miután legyőzted őt, válaszút elé állsz: elengeded (első válasz), ekkor kapsz egy Open Palm ékkövet, vagy magadhoz láncolod (utolsó válasz), és a Closed Fist kő mellé megkapod őt is (meg egy csomó veszekedést a csapatban). Csak harcra használható hosszúkardos, és pikk-pakk elfekszik…

VI. Irányítás, menük, harc és bónuszok
A Start gombbal elérhető menüre sok szót nem vesztegetnék, rövid áttekintés:
• Karakterképernyő: A: szintlépés, X: elnyert technikák (A-val harci és repülési között válthatsz), Y: beszélgetési képességek, fehér gomb: statisztika.
• Stílusok: A: infó és fejlesztés, X: hozzákötés a D-padhoz.
• Követők: D-pad: kiválasztás, A: aktiválás, X: taktika váltása
• Amulett: D-pad: kiválasztás, A: felszerelés/leszedés, X: stat áttekintése (hogy lásd a hatást), Y: kövek rendezése erősorrendbe.
• Napló: A: szűrő (minden aktív, minden fő, minden mellék, minden teljesített), X: készletben lévő „küldetéstárgyak”.
• Térkép: Y: jelmagyarázat. Igen hasznos, használd gyakran!
• Betöltés
• Mentés: Csata közben nem menthetsz, különben bármikor, ami szintén hálás dolog.
• Beállítások: Nagyon fontos: bármikor megváltoztathatod a nehézségi szintet – külön a harcét, külön a repülési minijátékét! Szintek: student – könnyű, master – normál, grand master – nehéz.

Az irányítás szerencsére elég egyszerű. Mászkálás közben:
• Mozgás: bal irányítókar
• Kamera: jobb irányítókar, lenyomva belső nézet
• Gurulás: B, B+irány (sok értelme nincs)
• Fókuszmód: Y
• Beszélgetés, használat: A
• Chi-gyógyulás: fehér gomb
• Menü: Start gomb
• Szünet: Back gomb
• Stílusváltás: D-pad (ezt inkább a menüben tedd meg!)
• Minitérkép váltása: X (bekapcsol / nagyít / kikapcsol)
• Célváltás: tűzbillentyűk (nagyon hasznos, ha sok tárgy és/vagy karakter van egymás mellett, így tudsz köztük szelektálni, nem kell precízen rájuk fordulni)

Csata közben:
• Kamera: jobb irányítókar
• Mozgás: bal irányítókar
• Blokkolás (pajzs): B
• Kitérés: B+irány
• Fókuszmód: Y
• Támadás: A
• Erőtámadás (Power Attack): X
• Területtámadás: A+X
• Chi-gyógyulás: fehér gomb
• Chi-támadás: fekete gomb
• Menü: Start gomb
• Szünet: Back gomb
• Stílusváltás: D-pad
• Célváltás / szabad mód: tűzbillentyűk

Picit ezt a módot járjuk körbe!
• A normál támadás egyértelmű, 2-3 gyors ütés kisebb kombókat ad, én a kettős ütést javaslom, a triplázás rizikós, de ezt a sima blokkolással ki lehet védeni.
• Az erőtámadáshoz le kell nyomnod az X-et, majd pár másodperc múlva felengedni, stílustól függ a feltöltési idő. A blokkolást (pajzsot) tudod átütni vele; ha a feltöltés közben normál támadás ér, kezdheted elölről az egészet. Emiatt jobb a gyors dupla normál, inkább ugrálj körbe, míg az ellenfél leengedi a pajzsot, legjobban lebénított ellenfél ellen érdemes bevetni.
• A chi-támadáshoz le kell nyomnod a fekete gombot, kikapcsoláshoz szintén (a bekapcsolt állapotot az öklöd körüli kék aura jelzi). A legtöbb stílusnál lehet fejleszteni, fontos azonban tudni, hogy minél erősebb, annál több chit használ fel, ezért én nem ajánlom a használatát, a kék létyót inkább gyógyulásra (vagy mágiára) költsd!
• A területtámadás (A+X) sajnos elég lassú, így jó esélyed van rá, hogy az ellenfél közbelép, megszakítja és sebez. Próbáld ki, neked bejön-e a dolog – lesz, ahol persze igen hasznos (Dire Flame, Storm Dragon), a többi legfeljebb arra jó, hogy az ellenség zavarát kihasználva gyógyulj.
• A blokkolás egy energiapajzs, melyet normál támadás nem visz át, erős viszont igen. Sok értelme nincs a használatának, kapsz egy erőset, és annyi, ha meg sok az ellen, körbevesznek. Helyette inkább szokj rá a kitérésre (B+irány)! Elképesztő mozdulatsorok ezek, gurulások, szaltók, bármilyen ellenséget megzavarsz vele, ráadásul ha a fejére esel, még sebzed is. A túlélés legjobb eszköze!
• A fókuszmód lelassítja ellenfeleid. Ez is jó arra, hogy időt nyerj, gyógyulj, vagy bevigyél egy erőtámadást. Sajnos nagyon fogyasztja a sárga csíkot, és akik fegyverrel operálnak, azok jobb is, ha elfelejtik…
• A célváltás igen hasznos, hogy kiválaszthasd a megfelelő ellenséget (leggyengébb, legerősebb, helyzettől függően). Ha mindkét kart lenyomod, szabad módba kerülsz, ilyenkor nincs rögzített cél, ez legjobban a bónuszgömbök (power up, beleértve Hu flaskáit vagy az asztallábat is) felvételére jó. Bármelyik tűzbillentyű lenyomása visszaállít célzó módba.

Van két játékelem, amiről viszont érdemesebb bővebben szólni. Az első a „taktikai szünet”. A Back gombot lenyomva a játék felfüggesztésre kerül. Ilyenkor körbeforgathatod a kamerát, áttekintve a helyzetet, eldöntve a következő taktikát. Mégis leginkább arra jó, hogy kényelmesen, minden sebzés és egyéb kár nélkül átválts egy új stílusra. A D-pad lenyomása a négy, hozzá kötött stílus között lép, ha viszont bármelyik irányt hosszan lenyomod, kiválaszthatsz egy újat a pakliból. Értelemszerűen ezt igen kockázatos harc közben megtenni, viszont szünet alatt sima és könnyű a dolog. Ha meg például egy átalakulást választasz, a folytatáskor azonnal indul az alakváltás.

A másik a már többször említett harmonikus kombó (harmonic combo). Ez tulajdonképpen egy kivégzés, mely sokszor bónuszokkal jár. Kivitelezéséhez egy támogató vagy mágikus stílusban kell megfelelően támadnod (lásd a leírásban, Heavenly Wave – erő, Dire Flame – terület), ha sikeres az akció, megjelenik az áldozat lába alatt egy zöld kör, mely stopperként működik. Ennek lejártáig van időd (pár másodperc), hogy befejezd a kombót egy harcművész erőtámadással, ha ül a csapás, ellenfeled látványosan azonnal megsemmisül (sajnos a főellenségek és segítőik immúnisak erre). Ebben két feneség van. Az első az idő, ezért szokj rá az előbb említett szünetgombra, a másik a mozdulatok lassúsága, hiszen az erőtámadáshoz idő kell. Épp emiatt jó támogató stílussal indítani, hisz ez valamennyi időre lebénítja vagy lelassítja az ellenséget, vagy fókuszmódot használni.

Megölt ellenségeid gyakran hagynak maguk után bónuszgömböket (power up):
• Piros: Életerő regenerálása;
• Kék: Chi regenerálása;
• Sárga: Fókusz regenerálása;
• Fehér: Mindhárom érték teljes feltöltése (nagyon ritka!)
• Fekete: Minden támadásod háríthatatlan egy kis időre;

Ezek begyűjtését érdemes megfontolni, hiszen például ha tele a chi, de a HP alacsony, és kapsz egy kék gömböt, előbb chi-gyógyítással told fel az életerőt, ezután szedd fel a bónuszt. Mint már fentebb írtam, ugyanilyen „labdák” formájában jutsz hozzá Hu boros flaskáihoz és a speciális fegyverekhez is.

Amivel még sűrűn fogsz találkozni, azok a technikák és a drágakövek. Előbbiek azonnal beépülnek, megszabadulni nem lehet tőlük, a karakterképernyőn, az X lenyomására nézheted át őket, a legtöbbet találod és elnyered, a többit vásárolhatod, ezeket mindenképp nézd át a vétel előtt. A kövek szintén találhatók, nyerhetők és vehetők, sőt el is adhatók, ami jó pénzforrást jelent. Az 1. fejezetben kapsz egy amulettet, ebbe lehet pakolni hármat, a 2. végén (Gao, The Greater lenyomása) egy másik darab begyűjtése után ötöt, végül az Assassin erőd végjátékában (3. epizód) hetet. Érdemes megfontolni, mit pakolsz be, és sűrűn, a játékszituációtól függően váltogatni őket. Van például, mely a különféle tekercsek és könyvek elolvasásakor +100% TP-t ad (Gem of the Frail Scholar), egy másik lelkek legyőzésekor teszi ugyanezt, és sok van, mely a beszélgetési képességeket turbózza fel, így egy meggyőzés előtt akár az egész készletet jó lecserélni, míg harc előtt természetesen a választott utadnak és osztályodnak megfelelő erősítőket felszerelni. A pénz elég lesz arra, hogy egy kereskedőre bukkanva megvedd a legjobb köveket, ami már nem kell, mert találsz jobbat, azt eladd. A játék végére érdemes minimum 50 ezer ezüstöt félretenni (lesz egy technika, mely ennyibe kerül, és hatalmas bónuszt ad), de nekem nem volt gondom a vagyonnal ekkor sem, pedig bátran vásároltam követ, technikát és stílust is – nyugodtan vedd meg hát, ami megtetszik!

VII. Minijátékok, románc és ravasz mellékküldetések
Ez egy elég vegyes rész lesz – ideraktam a minijátékokat, és egy-két olyan mellékküldetést, mely talán a legfogósabb a játékban.

VII/1. Dragonfly – a repülős móka
A játék legfontosabb minijátéka, kis tisztelgés a klasszikusok előtt – egy felülnézeti „vertical scrolling shoot ’em up” (Raiden, Ikaruga); repülsz előre, minden felől érkeznek ellenségek hullámokban, tömegben, alakzatokban. Négy irányban, síkban mozoghatsz (bal kar vagy D-pad), előrefelé lőhetsz (A). Vannak speciális technikák, pajzsok és erős támadások, melyeket a különféle repülős küldetések végén kapsz meg, illetve a 3. fejezetben, az ilyenekkel megbízó Hin Goo bátyótól veheted meg (az egyes teljesített megbízások után). Ezeket a két tűzbillentyűvel választhatod ki, az X gombbal aktiválod. Minden ilyen akció chit fogyaszt, amit csak az ellenségek eltalálásával tudsz regenerálni, bónuszgömbből itt csak vörös van, az életerő pótlására, hiszen gyógyítás nem lehetséges. Egyetlen felvehető plusz van, mellyel lövéseidet duplázhatod, illetve triplázhatod meg, ha ezután még egyszer belerepülsz egy ilyenbe, visszaáll az ikerágyús megoldás (ebben egyébként folyamatosan tudsz tüzelni az „A” nyomva tartásával). Ne feledd, hogy ennek a játéknak a nehézségi fokát külön tudod beállítani az „Options” pont alatt! Ha egy ilyen küldetést lenyomtál, a főmenü „Play Mini-games” pontja alatt megkísérelheted a csúcsdöntést. Az egyes fejezetek közötti missziókat átlépheted (a megjelenő kérdésre válaszd az „Evade” gombot), de ekkor elesel az ismétlés lehetőségétől, és persze egy jó adag TP-től. A küldetésekről és a technikákról külön táblázatban.

VII/2. Kockavetés
A 3. fejezetben, az Arénában találsz egy Daoshen nevű komát, aki kockavetésre hív. Ez egy egyszerű játék. Mindketten dobtok egy-egy kockával, ám előtte meg kell tippelned, a te pontértéked magasabb (higher), vagy alacsonyabb (lower) lesz-e az övénél. Ha eltalálod, a téted dupláját nyered, ha nem, vagy egyezik a két érték, veszítesz. A tét 1 vagy 5 ezüst lehet, később, amikor bejutsz Lucky Cho szobájába, keresd fel őt, kapsz egy megbízást, ki kell csengetned Sweet Poison Lynnek 500 pénzt, majd vissza a figurához, visszakapod a pénzt, kapsz egy ékkövet, és innentől 25 ezüstben fogadhatsz. Titok: ha zsinórban húszszor nyersz, Daoshen felrobban!

VII/3. Románc
Bioware-védjegy, hogy karaktereid között szerelmi szál szőhető, nincs ez másképp itt se. Ennek egyetlen módja, hogy beszélj velük, sokat, elsősorban a fejezetek elején és végén, illetve az egyes fő küldetések után. Szerencsére a csapattagokkal való duma nem módosítja a személyiségedet, tehát „sötétben járóként” is nyugodtan édeleghetsz hanyatt döntésig – természetesen itt mindig a mosolygós válaszokat kell kiválasztanod a társalgás során. Ám egyre figyelned kell: a magad mellé állított segítő már lereagálja tetteid, főleg Dawn Star nem szereti, ha a szeme láttára hasítasz ketté egy öregapót. Épp ezért gonosz férfiúként jobb, ha a táborban lévő leánnyal alakítasz ki románcot – például ha Dawn a támogatód, akkor Silk Fox legyen a barátnő -, ehhez persze picit többet kell rohangálnod (Sky és Silk kicsivel rugalmasabb a keményebb megoldások megítélésében). Eme említett három karakter egyébként a legjobb a kapcsolat kialakításra, persze ha női hősként a fekete óriást szemeled ki, vagy a girhes lepénysütőt, nos – próba (és bátraké a) szerencse. Bár nem vittem végig ezt a szálat, elvileg lehetséges a románc azonos neműek között is; az első kört Jen Zivel nyomtam pozitívban, a 3. epizód közepén már elég közel került hozzám Silk Fox…

VII/4. Lord Lao’s Furnace
Miután Kang a csapatba került (2. fejezet vége), kérdezd magáról, mutat egy másik térképet, megrepülheted. Ezután ismét beszéltetni kell sokat (sajnos nincs helyem a konkrét leírásra), előbb-utóbb elkerültök egy újabb „mennyországba” – Lord Lao műhelyébe. Itt különféle technikákat és újabb repülési küldetéseket generálhatsz. Az eljárás a következő: a házban jobbra van egy üzemanyagtartály, ebbe kell behelyezni egy alapanyagot, majd az udvaron lévő gépek közül egyet vagy többet elindítani (az indítás sorrendje nem számít), végül megnyomni az ajtó két oldalán lévő gombok – tigris és sárkány – valamelyikét, ha minden baba, megkapod a technikát. Az egész hóbelevancot a műhelyben középen lévő reset-karral tudod alaphelyzetbe állítani. Az alapanyagokat, és az egyes eljárások leírását utad során gyűjtheted be. Minden egyébről a mellékelt táblázatban bővebben.