Kalandjáték, szerepjáték, RPG. Ki nem játszott már hasonló játékkal? A műfaj nagyon régi, először Crowther és Wood fejlesztette ki nagygépre (akkor még nem voltak otthoni számítógépek) az Adventure című fantázia-kalandjátékot. A program akkora sikert aratott, hogy az azóta eltelt közel húsz évben ezerszámra vagy inkább tízezerszámra ontották a Software gyártók a kalandjátékokat. Mint mindegyik műfajban itt is találhatunk olyan alkotásokat, amik meghatározták a stílus további fejlődési irányát.

Nézzük csak.
Először az otthoni, 8bites gépeken (C64, C+4, Speci, Atari) az ún. pötyögős kalandjátékok hódítottak. Ezek itthoni sikeréhez sok-sok lelkes magyar programozó is nagyban hozzájárult. Ugye emlékeztek még milyen jó is volt mindenféle érthetetlen mondatokat beirogatni, mennyit kellett töprengünk egy-egy kulcs mondaton, hát igen, az idők és elvárások változtak. Az újabb mérföldkövet a Maniac Mansion (LucasArts) megjelenése jelentette. Ez a technikai megoldás, menürendszer, kommunikáció stb. mind a mai napig elfogadott és igen kedvelt megoldása a Software készítőknek. A ‘80-as  évek végén az Amiga és a PC rohamos otthoni elterjedésének köszönhetően sorra jelentek meg új felfogású kalandjátékok. Elég csak említeni a Sierra, Delfin által fémjelzet  remek alkotásokat (Larry 1,2,3, Future Wars, Operation Stealth stb.). A maguk idejében mind kiemelkedő alkotás volt. De meg kell említenem az én nagy kedvencemet, a Lure of The Templest, amin szerintem mind a mai napig nem tudtak túltenni.
E cikk már jó ideje érlelődött bennem, mivel szívügyem a kalandjátékok sorsa Amigára. Sajnos az utóbbi években nem a szeretett gépünk a fejlesztések fő meghatározója. Hogy miért? Ezt most hagyjuk, nem akarok pánik hangulatot kelteni, annál is inkább, mivel ez évben mintha valami mégis elindult volna. Bloodnet, Flight of the Amazon Queen, Dungeon Master 2, Simon the Sorcerer 2, Lost Eden, 7th Sword of Mendor, Dreamweb, King`s Quest 6, Star Trek 25th Anniversary ED, Beneath the Steel Sky, stb. programok nem éppen ismeretlenek az Amigás tábornak. Ezekről olvashattatok vagy nemsokára olvastok a GURU hasábjain.
Itt és most kivételesen NEM! a „nagyokról“ írok, hanem azokról a kis másodvonalbeli cégekről, csapatokról akik hasonlóan a régi ‘80-as évekbeli (C64 korszak) hagyományokhoz híven önerőből, többnyire lelkesedésből készítenek Amigás kalandjátékokat. A programok jó része Shareware, de nem volt szívem szétdarabolni a leírásukat. Felhívom a figyelmeteket, hogy akad köztük copyright-os, ún. Licenceware játék, ennek ellenére üzletben nem kaphatóak és beszerzésük is nagyon nehéz. Sajnos magyar, netán magyar nyelvű kalandjátékkal nem találkoztam, kár. Szerintem nem csak C64-re érdemes írni magyarul, valószínűleg Amigára is el lehetne adni. Hol vagytok lelkes Magyar Amigások?
A következő játékok közt sok a lengyel (lengyel nyelvű), de akad köztük olasz, angol, és még szlovák alkotás is. A lengyelek tipikusan csak otthoni forgalmazásra készítették a játékokat, vagyis lengyelül kell kommunikálni, ámbár a Za Zelena alias Behind the Iron Gate példája mutatja, lehet angol verzióban is reménykedni. Az, hogy lengyel nyelvű egy program, nálam legalábbis nem áthidalhatatlan akadály, játszottam én már franciául (Ishar, Gobliins), netán németül (Monkey Island, Telekommado2) beszélő játékkal, sőt a minap egy japán nyelvű Manga játékkal küzdöttem. Persze sokkal jobb lenne egy angol verzió, esetleg magyar, de ez van.
Eksperyment Delfin
A lengyel kalandjáték cselekménye két időszálon fut, egyrészt a jövőben 2098-ban, másrészt az 1942-es években. Az időzónák közti utazáshoz a karunkon lévő „időóra“ szolgál (nap, hónap, év kijelzéssel). A játékosnak nem okoz nehézséget az amúgy is grafikusan ábrázolt ikonok-cselekvések mibenlétének kitalálása. Az előforduló szavak és párbeszédek száma elég csekély, és így nem a nyelvi nehézséggel, hanem a logikai fejtörőkkel leszünk elfoglalva. Egyetlen dolog amire feltétlen koncentráljunk, a különféle számok és dátumok. Ezek kulcs fontosságúak, mert csak így tudunk átjutni más időbe és helyre. Feltétlen jegyezzük fel őket!
Segítségül pár fontosabb szám: 04.23.2098. a 798567, valamint a 14.04.1942.
Vigyázzatok, itt is lehet tárgyat tárgyon használni. A játék „maszkolása“ és a szereplő(k) mozgása precíz, átgondolt munkára vall.  Kivitelezése, irányítása, és az egész játék hangulata igen emlékeztettet a Relics -re, no és ezt is Amos-ban írták. Ez a 32 színű és az átlagosnál valamivel jobb hangú játék négylemezes (A500-A1200) és Licenceware.
Szerzők: Marcin Szumiela és Jarek Kaczmarek
Relics of Deldroneye
Lee Bamber (Digital Ninja) készítette ezt az ugyancsak Licenceware de lehet, hogy csak Shareware kategóriába tartozó nagyszerű angol nyelvű kalandjátékot. Ha játszotok vele, igazi hamisítatlan Lucas hangulatban lesz részetek. Története fantasztikus Deldroneye Empire-ben játszódik, s a játék végcélja kiszabadítani a királylányt a fogságból. Hogy e szent cél eléréséig mennyi fantasztikusabbnál fantasztikusabb helyszínt kell végigjárni, arra már nem emlékszem. Tavasszal játszottam végig ezt a nagyszerű kalandjátékot és nagyon sajnáltam hogy vége.
Kalandozásaink során sok fantasztikus lénnyel találkozunk, köztük egész furcsa alakokkal. Ismerősen köszönnek vissza a „Lucasos“ ikonok a MOVE, LOOK, TAKE, USE, OPEN, CLOSE, TALK, OFFER, GIVE és SHOW, valamint az igék használata is pl. MOVE TO Door, TAKE Pen, USE Pen ON Paper, OPEN Door stb. Poénos és nagyon nagyon jó kalandjáték, s ahhoz viszonyítva, hogy egy, azaz egy ember írta, egészen kimagasló. Végigjátszása néha komoly fejtörést okozott, de megérte. A játék négylemezes, 32 színű de sajnos 2MB ChipRAM szükséges a futtatásához (A1200).
Aki esetleg egy Zoltic című kalandjátékra akad, annak elárulhatom, az is a R.O.D.
Új névvel és átrajzolt menükkel az Amiga Format Amos-ban játék versenyre nevezett be Lee ezzel az egyedülálló alkotással.
Lee Bamber
‘Rockville’ Warrington Road
Lower Ince, Wigan, Lancs, WN3 4QG. UK.
Kajko i Kokosz
A fura című lengyel program nem másról szól mint „kis“ Asterixról és persze az örökké éhező társáról Obelixről. Ezt a nagyon régi és már-már elfeledett témát most kalandjáték formájában 
láthatjuk viszont a Seven Stars 
kiadásában. Összehasonlításul le is emeltem a polcomon heverő eredeti Asterix játékot, amit a Melbourne House írt 1986-ban! C64-re, de rájöttem, már rég nincs meg az a jó öreg masina. Kár. Visszaemlékezve abban főleg a gyűjtögetésen és az akción volt a hangsúly, akárcsak a PC-s Asterix társán.
Ebben a játékban is a szokásos fű és virág gyűjtögetés a lényeg (varázsital), a többi mellékes. A játék nagyon hangulatos és a képregényszerű bevezető képsorok után maga a játék is képregényszerű marad. A program zenéje igen jól „simul“ a korhoz és mellesleg nagyon kellemes. Irányítása, vezérlése hat menüpontból áll, könnyű megtanulni. Obelix barátunk hűségesen követ végig a játékban, még jó hogy nem nekünk kell etetni. A három lemezt elfoglaló játék képei 32 színűek, rajzolója pedig Janusz Christa. Végezetül megjegyezném, hogy a Hét Csillag közül (Seven Stars) az egyik legalább megtanulhatna angolul.