Elöljáróban annyit érdemes tudni a játékról, hogy bár kalandjátéknak is nevezik a fejlesztői, elsősorban afféle akció/puzzle programnak tekinthető. Emiatt, illetve a kötött történet megléte miatt az események sorrendje fix, és bár bizonyos helyeken – főleg az elején – van némi cselekvési szabadságunk, a történet menetére ez nincs hatással.

A játék során 3 szereplő, Frodo, Aragorn és Gandalf bőrébe bújhatunk. Mindannyian rendelkeznek egy közelharci támadási móddal (egér bal gomb), ami úgy működik, hogy minél többször kattintunk, sorban annál erősebb ütések következnek, ám ha egy
mozdulat már elindult, akkor nincs lehetőségünk azon változtatni. Ez főként a legutolsó és legerősebb, ám leglassabb ütésnél probléma, mivel ilyenkor sebezhetőbbek vagyunk. Ha viszont bemegy az ütés, az ellenfelek vagy földre kerülnek, vagy „megbénulnak” néhány pillanatra, amit az új támadás megindítására használhatunk, illetve a földön fekvőkkel egy döféssel végezhetünk is. Ha jó ritmusérzékünk van, a támadó nem is tud visszaütni – a probléma csak az, hogy többnyire nem egy ellenfelünk lesz. Az összes szereplő ezen kívül rendelkezik egy távolsági támadási móddal is (Frodó – kő, Aragorn – íj, Gandalf – mágia, ez manába kerül), ami egyrészt gyengébb, másrészt lassabb, harmadrészt pedig pontosan célozni igazán csak belső nézetből lehet. Bár néha hasznos (sőt, egyes helyeken majd muszáj) ezt használni, elsősorban a közelharc fog dominálni.
No, akkor vágjunk bele a játékba. A leírás során az egyszerűség kedvéért a játékban szereplő angol neveket fogom használni.

Hobbiton (Bywater és Green Hill)
Miután a bevezető képsorokon túlestünk, a hobbit faluban kell tevékenykednünk. A fő cél, hogy eladjuk otthonunkat a Bywaterben élő Lobeliának. Szedjük össze a házban a tulajdonlevelet (deed, az indulóhelytől egyenesen, a második lehetőségnél jobbra, a ládában) és a házunk kulcsát (kijáratnál villog). Bár a Gyűrűt is megtalálhatjuk, ezt még nem vehetjük fel. Irány ki a házból. Bóklásszunk egy kicsit a faluban, hogy megismerkedjünk a területtel (majd szükség lesz rá), és gyűjtsük össze a gombákat (életerő). Az útba eső hobbitokkal, ha akarunk, beszélhetünk is (E billentyű), és apróbb küldetéseket is kaphatunk. A malomnál például megbíznak, hogy keressük meg az elveszett csapszeget, amit meg is kapunk, ha megjavítjuk a szomszéd szélkakasát (vágjunk hozzá egy követ). Ezek nem létfontosságú dolgok, úgyhogy ha nincs kedvünk, akkor irány a malom melletti híd. Miután átértünk Bywaterbe, a főtér túloldalán találjuk meg Lobeliát. Miután beszéltünk vele, dobjuk meg a tér közepén lévő harangot, majd ismét beszélgessünk. Örömmel megveszi a házunkat. Ha akarunk, beszélhetünk a többiekkel, sőt, a fogadóba is bemehetünk, ahol egy „összeesküvésről” is hallhatunk, de szintén nem fontos ezt tennünk, maximum az nem lesz világos, hogyan jövünk össze útitársainkkal. Nyomás haza, ahol fel kell szednünk a Gyűrűt. Amint megvan, menjünk is ki. Időközben leszállt az est. A lakáskulcsot Master Gamgee-nek kell odaadnunk (a létrás fánál jobbra, majd a kereszteződésnél ismét jobbra). Amint odaérünk, láthatjuk, hogy a Nazgúlok (fekete lovasok) megérkeztek a faluba, és minket keresnek. Amint beszéltünk Gamgee-vel, bújjunk el a ház előtti szikla mögé. A feladatunk, hogy a hídon keresztül átjussunk Bywaterbe anélkül, hogy a lovasok elkapnának. Ehhez segítséget nyújt a lopakodás (shift), illetve kődobálással a figyelmet is másfelé irányíthatjuk. Figyeljük meg a lovasok útvonalát, és próbáljunk észrevétlenül a házak közt bujkálva átjutni köztük. Ellenségeink fix pályán járkálnak fel-alá. Ezen kívül egy veszélyjelző kör is van a képernyő jobb felső sarkában. Ha ez sárga, akkor a lovasok felfigyeltek ránk – ilyenkor, ha fedezékben vagyunk, legyünk mozdulatlanok, és egy idő múlva tiszta lesz a levegő. A hídon álló lovas csak akkor mozdul, ha egy kővel zajt csapunk. Bújjunk be a malom mögé, dobjunk egy követ a falu irányába, majd iszkoljunk át a hídon.
Beérve Bywaterbe megvívhatjuk első harcunkat egy farkassal. Üssük, amíg mozog, majd menjünk át a falun. Az erdőben négy farkas fog ránk támadni – ezek ellen harcban esélyünk sincs. A legegyszerűbb megoldás, ha a gyűrűt használva (R billentyű) láthatatlanná válunk, ilyenkor csak arra kell ügyelnünk, hogy ne fogyjon el az ilyenkor megjelenő purity (tisztaság) sávunk, mert ekkor automatikusan vége a játéknak. Mazochistábbak a gyűrű nélkül is megpróbálhatják legyorsulni a farkasokat.
Az úton még egy helyen fog várni egy fekete lovas. Amint meglátjuk, húzódjunk le a patakmederbe, és lopakodjunk, ameddig lehet. Ezután dobjunk egy követ arra, amerről jöttünk, és már szabad is az út (jó, hogy a Nazgúlok nem látnak hátrafelé 🙂 ). Menjünk tovább, és megérkezünk Maggot farmjára, ahol csatlakoznak hozzánk útitársaink.

Forest Labyrinth
A pálya azzal kezdődik, hogy barátainkat rögtön el is veszítjük, őket kell megkeresni az erdei labirintusban. Csak az ösvényeken kell közlekedni, és mivel egyszerre ritkán van kettőnél több út egy elágazásban, nem túlságosan bonyolult feladat. Ha néha zsákutcába érünk, és a visszafelé vezető út „elzáródott”, ne ijedjünk meg, csak az erdő szórakozik. Ilyenkor szaladgáljunk fel-alá egy kicsit, és az út megnyílik (rögtön az elején lesz ilyen). Az erdő tele van pókokkal, szerencsére egyesével jönnek, nem gond, főleg, ha már társaink egy részét is megtaláltuk. Ekkor, ha pókot látunk, várjuk be őket, és együtt még könnyebben elintézhetjük a „fenevadakat”. A döglött pókok egyébként jó útjelzők is egyben, hogy tudjuk, merre jártunk már. Amint megvan mindenki, automatikusan megyünk tovább.

Withywindle Path
Induljunk el, hamarosan belebotlunk az első főellenfélbe, az „élő fába” (Old Man Willow), amely csapdába ejti két társunkat, a mi feladatunk pedig az, hogy kiszabadítsuk őket (ez a rész a filmből hiányzott). Legyőzéséhez az ökölként lecsapó ágat kell támadnunk bottal. A földből felcsapódó gyökereken úgy tudunk átjutni, ha kővel megdobjuk a fát. Rohangáljunk fel-alá a közvetlenül a fatörzs körül, hogy elkerüljük a fa támadásait, miközben amikor lehetőségünk van, ráütünk a fa öklére. Ha betalált néha a fa, és az erőnk fogytán, együnk gombát (I billentyű), szerencsére az akció ilyenkor szünetel.
Kis idő elteltével megérkezik Tom Bombadil, aki lecsitítja a fát, így sikerül megszabadulnunk. Ezután a folyópart mentén kell összegyűjtenünk 12 gyöngyvirágot – nem nehéz megtalálni őket, mivel a gombákhoz hasonlóan ezek is villognak. Az egyetlen nehézség az, hogy az ellenséges pókok most már egyszerre többen is jönnek, ezért mindig legyenek a társaink a közelünkben. Amint megvan az összes virág, menjünk Tomhoz és beszéljünk vele. Meghív az otthonába, és megyünk a következő pályára.

Barrow Downs
Az erdei ösvény egyirányú, gondot csak az egyesével megjelenő farkasok jelenthetnek, amelyeket azonban most nem nehéz legyőzni. Miután társainkkal tábort verünk, reggel megint eltűnnek, és újból meg kell őket keresni. A keresést azonban nehezítik a szellemek, akik csoportosan jönnek. A legjobb, ha folyamatosan mozgunk, és így nem engedjük, hogy körbevegyenek bennünket, miközben csépeljük őket, amíg el nem tűnnek. Bár valószínűleg sokszor el fognak találni, van elég gyógyító gomba a területen. Törekedjünk mindig felfelé. 5-10 percnyi bóklászás után biztosan megtaláljuk a főszörny barlangját. A legyőzéséhez először is meg kell szereznünk a jobbra lévő ládából a tőrt. Ehhez ugorjunk fel (space) a láda melletti párkányra, majd onnan át a ládához. Ha megvan, kezdhetjük ütni – minden egyes találatunkkor eltűnik, és új helyről jön fel. A legjobb, ha mindig megvárjuk, amíg fúj egyet, ekkor oldalra lépünk, hogy elkerüljük a támadást, majd ütünk. Néha ő is üt fújkálás helyett, ezen ne lepődjünk meg. Miután néhányszor legyőztük, Frodo automatikusan énekelni kezd, és ismét megérkezik Tom Bombadil, hogy kisegítse a csapatot.

Bree
A fogadóban menjünk be a nagyterembe (a földszinten jobbra, majd balra), és sétáljunk az ablak mellett álló vándorhoz (Aragorn). Miután beszélt, vissza a bejárathoz, ahol a fogadósnál bejelentkezhetünk. Ezután ismét beszéljünk Aragornnal, és az átvezető film után az ő bőrébe bújva nyomulhatunk. A város nem bonyolult, néhány percnyi bolyongás után biztosan beleütközünk egy alabárdos zsoldosba, akin átverekedve magunkat megtaláljuk az elveszett hobbitot. Ezután 4 tárgyat kell megtalálnunk, hogy műhobbitokat tudjunk készíteni a Nazgúlok megtévesztésére, miközben néhány farkast is el kell intéznünk. A dinnye és a ruha eléggé szem előtt van, a szalmát a fogadó melletti istállóban találjuk (miután lenyomtuk a szolgafiút terrorizáló figurákat), a farönkök pedig a városkapunál, a hobbit megtalálási helyétől balra van. Az ezt őrző városőr elég erős, hogy legyőzzük, mindenképpen meg kell tanulnunk a védekezés használatát (érdemes átkonfigurálni az egérgombokat, hogy kéznél legyen a hárítás). Miután megvan minden, menjünk vissza a fogadóhoz.

Weathertop Hill
Elég egyértelmű, viszonylag egyszerű az út a dombtetőre. Utunkba farkasok és orkok kerülnek, akik maximum azért okozhatnak problémát, mert csoportosan jönnek. A pálya végén lévő troll azonban már keményebb dió. Nagyon erős, néhány ütés elég, hogy megfeküdjünk tőle, viszont elég lassú. Tehát használjuk az „üss és fuss” technikát, szaladgáljunk körbe-körbe, és egy-két szúrás erejéig maradjunk csak a közelében. Eddigi ellenfeleinkkel ellentétben ugyanis a troll nem „bénul meg” egy bevitt csapásunk után, tehát azonnal vissza tud támadni. Íjjal is megoldható a dolog, de mindig csak egy lövést adjunk le egyszerre.

A knife in the dark
A troll után megint egy keményebb rész – a fekete lovasoktól kell megvédenünk a sebesült Frodót. Folyamatosan támadjunk, ne várjuk be, hogy a Nazgúlok rontsanak ránk. Ne engedjük, hogy körbevegyenek, osztogassuk jobbra-balra a pofonokat, és mindig mozogjunk. Frodótól ne távolodjunk el messzire, és az őt támadókat sorozzuk meg hátulról. Nem kell sok, és a lovasok elmenekülnek, mi pedig megyünk tovább.

Troll Shaws
Farkasok és orkok tömkelege (akár 3-4 is egyszerre), és persze trollok is (a végén egyszerre kettővel kell elbánnunk). Lehetőleg mindig hagyjuk le a hobbitokat, mivel Frodó akár meg is halhat, ha sokan támadják. A trollok legyőzéséhez folyamatosan mozogjunk, de ne hátrálva, hanem előre-oldalra elfutva mellettük, mivel a hátrálás túl lassú, és így nem tudjuk az ütéseiket elkerülni.

Rivendell
Egy nyugis, akció nélküli rész, nagyrészt csak hátra kell dőlnünk, és nézni a filmet. Ha akarunk dumcsizni, megtehetjük, egyébként irány az ajtó, ahol ismét szöveg vár, majd indulunk Mória felé.

Hollin Gate
Gandalf szerepében gyakógépként kell átverekednünk magunkat Mória kapujáig. Farkasok, orkok és egy troll áll utunkba. Gandalf jól harcol (bár a farkasok valahogy elkerülik az ütéseit), ráadásul rendelkezésre állnak nála varázslatok is – a leghasznosabb a gyógyítás, ami egy használatkor teljesen feltölti erőnket. Varázsenergiánkat a Miruvor nevű vegyszerrel nyerhetjük vissza. Az igazi próbatétel a bejáratnál lévő vízi szörny legyőzése lesz. Ekkor Aragornt irányítjuk. Váltsunk belső nézetre, és íjjal sorozzuk meg a csápokat, amíg az összes el nem tűnik. Ekkor Gandalf rájön a kapu kinyitási módjára. Nem muszáj a mozgást erőltetni, ha elég gyorsak vagyunk, nem tud annyit sebezni a szörny, hogy meghaljunk, amíg elintézzük.

Mória
Az egyik legélvezetesebb rész, bár a szűk terek miatt a kamerakezelés kicsit gázos – néha csak vakon fogunk csapkodni. Gimli társaságában Gandalfként kell áttörnünk az orkok tömkelegén. Az út egyértelmű, a kapcsolókat (melyek az ajtókat és a függőhidakat működtetik) nem nehéz megtalálni. 3 szintnyi barlangászás után eljutunk a nagyterembe, ahol két troll ront ránk. Ne figyeljünk rájuk, majd társaink elszórakoznak velünk, mi szaladjunk a terem közepén lévő szoborhoz. A feladat, hogy toljuk rá a „köveket tartó kezeket” a kapcsolókra, hogy kinyíljon a kijárat. Ennek módja, hogy odaállunk a szobrok mögé, és a használati gomb (alapból E billentyű) nyomva tartása mellett az előre mozgás gombra fekszünk. Miután mind a 4 kapcsolót lenyomtuk, a kijárat megnyílik.
Ezután Frodóval kell Gimli társaságában tovább mennünk. Az orkokat hagyjuk Gimlire, maximum akkor segítsünk be, amikor azok éppen őt támadják, és nekünk háttal állnak – nem létfontosságú, a törpe elbír velük. Először menjünk egyenesen, ahol megint egy lesúlyozandó kapcsolót találunk – ez nyitja a pálya végi kijáratot. A súly azonban fenn van, ott, ahonnan az ork íjász lövöldöz. Menjünk balra, ugorjunk át a szakadékon, majd az oszlopon fel az íjászhoz. Itt van a hengeres szikla, amit lökjünk le, majd toljunk a kapcsolóra. Ezután vissza a bejárathoz, és most menjünk jobbra, át a hidakon. Amikor elérünk a hídhoz, aminek a kapcsolója a túloldalon van, másszunk fel a létrán, majd szaladjunk el az őrök mellett (használhatjuk a gyűrűt). Miután lemásztunk, gyorsan kapcsoljuk át a kapcsolót, majd szaladjunk Gimli mögé, hogy a ránk rontó orkok ellen védelmet kapjunk. Miután végzett velük, mehetünk ki.

Abyss Fight
Mielőtt kijutnánk Móriából, Gandalfként meg kell küzdenünk a Balroggal. A lightning varázslattal néhány másodpercre meg kell bénítani, gyorsan odarohanni és rásózni kettőt, majd spuri vissza, hogy elkerüljük a leheletét és a kardcsapást (ez utóbbi halálos). Kerüljük ki a tűzgolyókat, majd megint bénítsunk és üssünk. Ismételjük párszor a „győzelemhez”. Ha kifogynánk a manából, Aragorn mindig ledob egyet hátul, ezt felvehetjük (bár valószínűleg lesz elég löttyünk nekünk is).

Lothlórien
Megint szövegelős rész, a létrához menjünk, ha szeretnénk továbbhaladni.

Orc Dam – Amon Hen
Elérkeztünk a játék végéhez. Először Aragorn személyében kell végigirtanunk az orkokat és trollokat, de mivel az egész csapat velünk van, ez gyerekjáték. Miután végeztünk velük, egy szárnyas Nazgúl elrabolja az egyik hobbitot, így – most már csak Frodó társaságában – a megmentésére kell sietnünk. Az úton jó pár troll némi farkas támogatással, na és persze az elmaradhatatlan orkhorda kerül terítékre. Amint felérünk a sziklahídhoz, Frodó irányítását kapjuk meg. Rohanjunk vele tovább, felfelé a lépcsőkön, a harcot ne nagyon forszírozzuk, inkább csak fussunk, miközben szakaszosan használjuk a gyűrű erejét. Amint felérünk, ismét Aragornná változunk, akivel ugyanazt az útvonalat bejárva kell feljutnunk – a leggyorsabb és legegyszerűbb, ha vele sem bocsátkozunk harcba, hogy maradjon elég erőnk a végső szörny legyőzéséhez. A Nazgúlt először a földön kell legyőznünk – csak kerüljük el a leheletét, és üssük szorgalmasan, vagy távolról íjjal támadjunk. Egyébként a sziklatrón takarásában elhelyezkedve és kiugrálva ez a rész könnyebben megoldható. Egy idő múlva felszáll, és onnan kezd el lődözni. A trón körül manőverezve mi is lőjünk vissza. Miután elégszer eltaláltuk, Aragorn automatikusan beviszi a kegyelemdöfést, és a játékot megnyertük!