„Épp az ivóban töltöttem az egyik unalmas délutánom, mikor belépett az egyik rég nem látott cimborám. Azt tudtam, hogy hajóra szállt, de azt nem, hogy merre veze-tett az útja. Odahívtam hát magamhoz, rendeltem neki is egy kancsó bort, és csak hallgattam, amint végeláthatatlanul áradozott kalandjairól. Azt mesélte, hogy a tengeren túl járt, és épp csak addig időznek itthon, míg megtöltik a hajó gyomrát áruval, és már indulnak is vissza, mert arrafelé remekül meg lehet élni egy magunkfajta tengerésznek, hiszen busás haszonnal lehet eladni mindent a telepeseknek. Igaz a kalózok is megjelentek arrafelé, de azt leszámítva tuti üzlet, úgyhogy szerinte érdemes lenne nekem is belevágni…”

Talán így is kezdődhetne a Port Royale második részének a története, már ha lenne neki olyan. Tekintve azonban, hogy itt és most egy amolyan kereskedős-kalózos-tengerészes-építgetős játékról szól a mese, tökéletesen felesleges lenne bármilyen kerettörténetre építeni. Nem mondom azt, hogy bármilyen rendhagyó dologgal találkozunk a játékban, csupán azt, hogy megint összegyúrtak néhány stílust és kijött egy kicsit más, mint az eddigiek. De leg-alább elmondhatjuk, hogy nem megint egy olyan cucc kerül a boltokba, amely csupán a soka-dik bőr lehúzása valamiről, vagy egy pár évvel ezelőtti szösszenet ráncfelvarráson átesett ver-ziója. De akkor mi is tulajdonképpen a Port Royal immáron második manifesztációja? Bár az adatlapjából konkrétan nem derülhetett ki, de ahogy azt már a Patriciannal bizonyított Ascaron esetében megszokhattuk, ezúttal is egy kicsit szimulátor beütéssel ellátott gazdasági-kereskedős játékot kapunk. De vegyük csak sorra a konkrétumokat!

Alaphelyzetként beállíthatod a nehézségi fokozatot, eldöntheted, hogy milyen vagyonnal in-dulj, mi legyen az alaptulajdonságod (Kereskedő, Hadvezér, Tapasztalt hajós, Párbajhős), és nyolc város közül hol legyen a székhelyed. Ezután a kis vagyonkáddal a kezedben és egy fel-szerelt kereskedőhajóval, az 1600-as évek közép-amerikai szigetvilágában találod magad, hogy megkezd a karriered felépítését. A városban, ahonnan indulsz, máris vehetsz néhány árucikket, majd irány a tenger, hogy megtaláld azt a helyet, ahol megfelelő haszonnal eladha-tod, amibe a pénzed fektetted. Természetesen a hajóút is pénzbe kerül, hiszen a matrózoknak zsoldot kell fizetni, és a tengeren rongálódik a hajó, és időnként meg kell javíttatni. Ha sike-rült jó áron túladni azon, amit vettél, ajánlatos bevásárolni a piacon, hogy ne üres raktérrel térj vissza, hiszen akkor veszteséges lesz az út. Persze eldöntheted, hogy visszatérsz a saját város-odba, és ott adsz túl az árun, vagy vitorlát bontasz, és újabb városokat keresel, ahol újabb pia-cokra bukkanhatsz, és megint újabb árukat vehetsz. Ha elegendő vagyont gyűjtöttél, és van megfelelő mennyiségű nyersanyagod, akkor a székhelyeden lehetőséged van saját farmot épí-teni, ahol a városban termelhető cikkeket magad is előállíthatod. Nincs is annál jobb, mint azt eladni, amit mi magunk termeltünk. De hogy ne legyen ilyen egyszerű, az igazán jó áron el-adható termékekhez nem csupán a kétkezi munkára, hanem alapanyagra is szükség van, ami ugye nem is kell mondanom, hogy a környező városokban is hiánycikk, és igen borsos áron lehet csak hozzájutni. Cserébe viszont, ha te valamilyen végterméket állítasz elő, tetemes ha-szonnal tudod eladni. Az első és legfontosabb teendőd legyen minden esetben a jó kereske-delmi kapcsolatok kialakítása a városokkal, egyrészt hogy a területet ellenőrző nemzet (spa-nyol, holland vagy angol) a kegyeibe fogadjon, másrészt hogy raktárt tudj építeni a városok-ban. Erre azért van szükség, hogy anélkül is vásárolhass és eladhass, hogy odahajóznál, hiszen mint említettem a hajózás igen drága mulatság, másrészt sokszor előfordul, hogy mire odaérsz valahová az áruval, egy másik kereskedő már megelőzött, és ellátta a várost a termékedel, aminek következtében a vételi árak visszaestek, és felvásárolta az ott kapható termékeket, így azoknak pedig az eladási ára szökött az égbe. És itt említem meg, mitől igazán gazdasági szi-mulátor is a Port Royale. Minden város piaca úgy működik, mint a tőzsde. Amiből sok van és nincs rá kereslet, annak esik az eladási ára, de amint megnő a kereslet, és fogy a mennyisége, azonnal emelkedik. Amelyik termék hiánycikk a piacon, azért sokat adnak, de ha túlkínálat van belőle, azonnal lecsökken a vételi ára. Mikor üzletelsz egy várossal, vásárolhatsz egyesé-vel, de nagy tételben is, tízes vagy százas mennyiségben. Sajnos itt nem érvényes az, hogy nagy tételben olcsóbb egy árucikk. Itt pont fordítva van, ezért javaslom, minden esetben egye-sével adjátok és vegyétek az árut, és ha elkezd az ár erősen változni, álljatok le az üzlettel.

Tehát visszatérve a raktárra, amelyik városban van saját raktárad, annak a városnak a piacát bármikor megnézheted, adhatsz-vehetsz, és ha éppen arra jár egy konvojod, kiürítheted a rak-tárad, vagy éppen feltöltheted a hozott áruval. Apropó konvojok! Azt hiszem egyértelmű, hogy minél több árut viszel egyszerre egy hajón, annál kifizetődőbb a szállítás. Minden típusú hajónak más és más méretű a raktere, más a szükséges legénység száma, és más mennyiségű ágyúval lehet felszerelni. Hogy minek az ágyú? Hát igen jó lenne, (vagy talán mégsem?) ha nem lenne rá szükség, mivel minden egyes ágyú a raktér méretét csökkenti, nem is beszélve a hozzá szükséges munícióról. Azonban amint a kalózok vagy az ellenséges nép (már ha van ilyen) hajósai megneszelik, hogy fegyvertelenül szeled a habokat, nagy valószínűséggel rajtad ütnek, amiből az következik, hogy a hajódnak és az árudnak is lőttek, a kapitányod pedig fog-ságba esik, és csak jó kis summáért tudod kiváltani. Na persze valljuk be, ez adja a játék sa-vát-borsát – mármint a tengeri ütközetek izgalma.

Nem említettem még, de ebben a játékban tulajdonképpen nincs végigjátszható küldetéssoro-zat, csupán a szabadjáték menüpontot fogjátok megtalálni (az oktatójátékon kívül). Tehát kül-detéssorozat nincs – és mégis van. Nos, ez úgy lehetséges, hogy a szigetvilágban (ahol keres-kedsz) nyolc szigetnek van kormányzója. Ha egy ilyen szigeten benézel a kormányzóhoz, többnyire kapsz tőle valamilyen feladatot, de itt találod az örökké támogatást kérő katonai tanácsadót, és a város kincstárosát is, akitől kölcsönt vehetsz fel. A kormányzó a legkülönfé-lébb feladatokat ajánlja fel neked, melyeket azonban nem kötelező azonnal elfogadni. Ezek lehetnek például egy távoli sziget valamilyen hiánycikkel való ellátása, vagy éppen a környé-ken garázdálkodó kalózok megsemmisítése, esetleg az ellenséges államok hajókonvojainak elfogása és kirablása, amihez még megbízólevelet is fogsz kapni. Egy ilyen levél sajnos pénz-be kerül, de cserébe büntetlenül rabolhatsz, és az áru, amit megszereztél, a tiéd. Megbízólevél hiányában ne próbálkozz békés kereskedőkonvojok kirablásával, mert gyorsan vérdíjat tűznek ki a fejedre, és akkor nem elég, hogy nem köthetsz ki egyetlen kikötőben sem, de az összes hadihajó rád fog vadászni. A kalózokat, és azokat a hajósokat, akikre vérdíjat tűztek ki, ter-mészetesen bármikor fülön csípheted, ha elég erősnek érzed a hajórajod. Ha valamelyik állam terültén felszámoltál egy ilyen rablóbandát, a közelben lévő kormányzóhoz érdemes benézni, mert egyrészt egyből túl tudsz adni a zsákmányon, másrészt minden bandáért megkapod a vezér fejére kitűzött vérdíjat. Hogy kit érdemes fülön csípni? A képernyő tetején találod a gombokat, melyekkel a legördülő menüket előhívhatod, és itt találod a naplót is, amelyben minden a térségben történt említésre méltó dolgot rögzít a program, így azt is, melyik terüle-ten ki kalózkodik, melyik városban mi történik.

Ha már a menüt említettem, essen pár szó a játék kezeléséről. Semmi extra, semmi ördöngös-ség, csupán néhány billentyű és az egér. Hogy mit hol találtok, mit hogyan lehet elérni, itt nincs értelme kitárgyalni. Remek oktató módja van a játéknak, melyet melegen ajánlott min-denkinek végigvinni. Na persze nehogy azt gondoljátok, hogy egy röpke sétagaloppról van szó, hiszen a program sokrétűségéhez és bonyolultságához mérten ez a rész kellően hosszú, és sokrétűen felépített. Az oktató feladatsor gyakorlatilag a pincétől a padlásig, apró lépésekben és fokozatosan nehezedve vezet végig a játék minden funkcióján. Bevallom nekem nagyjából 16 órányi játékidőt tett ki csupán ez a rész.

Visszatérve a tényleges játékhoz: kezdetben egy egyszerű tengerész vagy, aki csupán egyetlen hajót irányíthat. De láss csodát, még karakterfejlődést is beépítettek, ugyanis az idő múlásá-val, a megtett tengeri mérföldek számának gyarapodásával, és az összes pénzforgalmad alap-ján kapsz egyre magasabb rangot, és úgy tudsz egyre több hajót felügyelni. Azért mondom hogy felügyelni, mert a hajóidat kapitányok is irányíthatják, akiket jó pénzért a fogadókban tudsz felbérelni. Érdemes néha bekukkantani egy-egy ilyen helyre, mert könnyen találhatsz állástalan kapitányt, akinek komoly háborús tapasztalata van, és ha őt felfogadod, akkor a hadihajóid is ütőképesebbek lesznek.
Ha már megemlítettem a hadihajót, akkor nézzünk még körül egy kicsit a hajózás rejtelmei-ben. Gyakorlatilag minden városnak van kikötője, és egyben dokkja is, ahol a hajóidat megja-víttathatod (nem kis summáért), átnevezheted őket, de hajót venni és eladni csak abban a vá-rosban lehet, ahol kormányzói vagy helytartói palota (lásd a mellékelt táblázatot) van.
Ha messzire akarsz árut küldeni, ajánlatos hadihajó-kísérettel útnak indítani a kereskedőhajó-id, gondolva a zsákmányra vadászó kalózokra és az ellenséges flottákra. Gyakorlatilag min-den hajóra lehet ágyút és katonákat tenni, csak kérdés, hogy fregatt méretű hajó alatt érdemes-e, ugyanis a hadifelszerelés elég nagy helyet foglal, és ütőképes tűzereje a legalább 26 ágyús hajóknak van. A hadihajóiddal nem csak másik hajót illetve hajórajt tudsz megtámadni, ha-nem a városokat is. Ha egy hajórajt támadsz meg, két lehetőséged van. Vagy lezúzod az ellen-séges hadihajót, vagy megcsáklyázod. Ebben az esetben, ha győztél, akkor a hadihajó és rajta lévő felszerelés is a vagyonod gyarapítja, de ha elsüllyeszted, csak a kereskedő és az áruja a tiéd. Előfordul, hogy a megcsáklyázott hajó kapitánya hogy mentse a legénységet, párbajra hívja a te kapitányod, ilyenkor új képernyőn, amolyan „Mortal Kombat” módjára meg kell vívnod a kihívóval. Egyébként, ha számbeli fölényben vagy, és az embereidnek van elegendő lőfegyverük és kardjuk a fedélzeten, biztos a győzelem, mint ahogy biztos a vereséged is, ha akár egyetlen katonával több van a megcsáklyázott hajón. Ha várost akarsz elfoglalni, akkor többnyire választhatsz, hogy a tengeren vagy a szárazföldön ütközöl meg a védőkkel. Csata előtt láthatod mekkora létszámú sereg védi a várost (ez igaz a hajókon lévő legénységre is), ami alapján mérlegelhetsz, hogy hol akarsz támadni. Ha a szárazföldi ütközetet választod, akkor a várost védő katonákkal kell összecsapnod, ha a tengeri ütközetet, akkor először a ha-dihajókkal kell elbánnod (ha van a kikötőben), majd a kikötői ágyúkkal. Ez a dolog érdeke-sebb része, ugyanis ezek az ágyúk meglehetősen messzire hordanak, igen nagyot sebeznek, ráadásul piszok jól céloznak a tüzéreik. Szerény véleményem szerint kellő harci tapasztalat és elsöprő erejű ágyútűz nélkül meg se kíséreljetek nekirontani egy ágyúkkal védett kikötőnek.
Ha két állam hadban áll egymással, akkor bizonyára kapsz olyan feladatot, hogy semmisítsd meg az utadba kerülő ellenséges konvojokat, majd a meggyengült állam valamelyik városát foglald el. Jutalomképpen ilyenkor kapsz a helytartótól a városban te is egy területet, ahol elkezdhetsz építkezni, növelve ezzel is a gazdasági erőd.
Nos nagyjából ennyiben tudom összefoglalni a játék lényegét. Igazi végigjátszást vagy vezér-fonalat nem lehet megadni, hiszen minden esemény szinte véletlenszerűen történik, a felada-tok így szinte sosem fogynak el. Igazán talán akkor lehet vége ennek a játéknak, ha már min-den várost gazdaságilag uralmad alá hajtottál, ellehetetlenítetted az államokat, és kitűzted a saját zászlód minden kikötőben. De addig nagyon sok órán keresztül lehet bolyongani Ameri-ka partjainál, hozni-vinni az árukat, harcolni a tengereken és a városok falainál. Ennek ellené-re leírok néhány tanácsot, hogy könnyebbek legyenek a kezdeti lépések.

Tippek, trükkök, tanácsok:

Kereskedés

• Ne félj az idegen vizektől. Fedezd fel bátran az egész területet, még azt is, ahol látszó-lag semmi nincs a nagy vízen kívül, ugyanis hol hajóroncsokra (és ott megtalálhatod az elsüllyedt hajó áruját), hol valamilyen bónuszcsomagra bukkanhatsz, amelyek bir-toklása emeli a rangod.
• Egyszerre ne vegyél sok árut, mert egyből felverik az árát, és ugyanez igaz fordítva is, mert ha sokat akarsz eladni, leesik a vételár.
• Az importáruval lehet a legjobban keresni, mert ennek a legmagasabb az árfekvése.
• Ha lehet, mindig a legközelebbi kikötőben adj túl az árudon, mert magas lesz a szállí-tási költség. Lehetőleg minden kikötőben köss valamilyen üzletet, hogy rentábilisabb legyen a szállítás.
• Az utad során nézz be minden kormányzóhoz, mert tőlük kapsz küldetéseket, melye-ket teljesítve szép kis summa üti a markod. Ha kalózflottát győztél le, nézz be a legkö-zelebbi kormányzóhoz, és megkapod a jutalmat.
• Ha kevés a pénzed, nem feltétlenül kell azonnal továbbállni egy városból, ha ott nem megfelelőek az árak. Várj egy kicsit, és nézd meg hogyan alakulnak a dolgok. Ha tü-relmes vagy, el tudod csípni azt a pillanatot, amikor érdemes venni vagy eladni.
• A táblázat alapján nézd át, melyik területen mit termelnek. Pakold meg a hajód olyan termékkel, amely arra a területre jellemző, és menj át a terület túlsó felére, ott sokkal nagyobb haszonnal tudod eladni, ráadásul onnan olyan árut tudsz hozni, mely nálad hiánycikk.

Tengeri ütközet

• Ha számbeli fölényben vagy, akkor egyből ronts rá a szembejövő hajóra, és csáklyázd meg, ha tétovázol, nem győzöd majd üldözni, mire elcsíped.
• Ha valamelyik fél kimegy a képernyő szélére, akkor vége a csatának, te is így adhatod fel az ütközetet. A világtérképen azonban ismét meg lehet támadni ugyanazt a hajórajt.
• A kikötőágyúkkal légy óvatos, mert messziről és pontosan lőnek.
• Ügyelj rá, hogy lehetőleg mindig teljes legénységgel hajózz, és minden katonának le-gyen a fedélzeten fegyvere.
• Minden kikötőben lebzsel néhány matróz, akik szívesen elszegődnének a hajóidra. Ha nem teljes a legénység, a hajó lassabban fordul, és lassabban töltik újra az ágyúkat is.
• Először a kisebb hajókkal szórd meg a nagyobb hajókat, hogy csökkenjen a legénység, majd ronts rájuk a nagy csatahajóddal és csáklyázd meg, hogy lehetőleg minél kisebb sérülésekkel tudd elfoglalni a hajót.
• Csata közben figyelj, hogy csak akkor legyen a hajód oldala az ellenséges hajó felé fordulva, mikor tüzelni akarsz.
• Ütközetek után igyekezz minél előbb megjavíttatni a hajóid. A saját dokkodban in-gyen javíttathatsz, míg idegen kikötőkben alaposan elkérik az árát.

Saját gazdaság

• Ha egy város lakosságát növelni akarod, munkahelyet kell építened, és házat, ahol él-hetnek.
• Ha nincs elegendő élelmiszer, akkor éhen hal a lakosság, csökken a népesség. Ha túl nagy az éhínség, akkor egy templommal javíthatsz a kedélyeken. Az imádsággal egyébként a hajód legénységét is meggyőzheted a lázadás hiábavalóságáról.
• Amit termelsz, az a raktáradba vándorol, és onnan rakhatod hajóra, de egyből eladha-tod akár a városnak is ahol a székhelyed van, de ugyanitt vásárolhatsz is.
• Ha fogytán a pénzed, két lehetőséged van. Kalózkodásra adod a fejed, vagy kölcsönt kérsz valamelyik kormányzói városban. Ha kalózkodni kezdesz, elég hamar vérdíjat tűznek ki a fejedre, és minden hadihajó téged fog üldözni. Ha kölcsönt veszel fel, azt határidőre uzsorakamattal kell visszaadnod.
• Ha saját farmot vagy üzemet építesz, folyamatosan kísérd figyelemmel, hogy legyen elég alapanyag, különben leáll a termelés, de a bért akkor is folyamatosan fizetned kell a munkásaidnak.
• Az alapvető élelmiszerek termeléséhez nem kell semmilyen alapanyag, csak elegendő telepes, viszont élelmiszer eladásával csak csekély haszonra tehetsz szert.
• Ha elég sokat kereskedtél egy várossal, akkor a város építésze hajlandó neked dolgoz-ni, és ott is építhetsz saját épületeket, így raktárt is.
• Abban a városban, ahol raktárad van anélkül is kereskedhetsz, hogy odahajóznál, így megspórolod a hajózás költségét.
• Minél nagyobb a város lakossága, annál hamarabb kezdenek elégedetlenkedni. Csilla-píthatod a kedélyeket, ha templomot építesz.
• A kikötőd ne hagyd védelem nélkül, mert akár a kalózok is elfoglalhatják a városod. Építs minél gyorsabban kikötővédő ágyúkat, vagy hagyj hátra hadihajókat, de ne fe-ledd el bekapcsolni a kikötővédelem-funkciójukat.

Nos röviden ennyi. Nem hinném, hogy másnak ne lennének még jó tanácsai, de annyi já-tékidő után, ami a rendelkezésemre állt, ennyit tudtam csokorba gyűjteni. Kezdésnek per-sze ez sem lesz kevés – ám a játék mélyebben húzódó értékeit, már mindenkinek magának kell kiaknáznia! Ehhez kellemes perceket kívánok.

Város neve Mit termelhet
Georgetown Gabona, Kukorica, Kender, Kakaó
Port of Spain Fa, Tégla, Kukorica, Kender, Kakaó
Puerto Santo Gabona, Gyümölcs, Kukorica, Kender, Kakaó
Margarita  ** Gabona, Gyümölcs, Tégla, Ruha, Kötél
Caracas Gabona, Tégla, Kukorica, Kender, Kávé
Puerto Cabello Fa, Tégla, Kukorica, Kender, Kávé
Curacao Gyümölcs, Tégla, Kukorica, Kender, Kávé
Coro Gabona, Fa, Cukor, Gyapot, Kávé
Gibraltár Gabona, Gyümölcs, Cukor, Gyapot, Kávé
Maracaibo Gyümölcs, Tégla, Cukor, Gyapot, Kávé
Santa Marta Fa, Tégla, Cukor, Gyapot, Kakaó
Cartagena  ** Gabona, Gyümölcs, Fa, Ruha, Rum
Providence Gyümölcs, Tégla, Cukor, Gyapot, Kakaó
Roatán Gyümölcs, Tégla, Cukor, Kender, Festék
Belize  ** Gabona, Fa, Tégla, Kötél, Rum
Cancun Gabona, Tégla, Cukor, Kender, Kávé
Sisal Gyümölcs, Fa, Cukor, Kender Kávé
Campeche Gabona, Fa, Cukor, Kender, Kávé
Villa Hermosa Gyümölcs, Tégla, Cukor, Kender, Kávé
Vera Cruz  ** Gabona, Gyümölcs, Tégla, Hús, Ruha
Tampico Gabona, Tégla, Cukor, Kender, Kávé
Corpus Chirsti Gabona, Fa, Kukorica, Gyapot, Festék
New Orleans Gabona, Gyümölcs, Kukorica, Gyapot, Festék
Biloxi  * Gyümölcs, Fa, Tégla, Hús, Rum
Pensacola Gyümölcs, Fa, Kukorica, Gyapot, Festék
Port St. Joe Gabona, Gyümölcs, Kukorica, Gyapot, Festék
Tampa Gabona, Fa, Kukorica, Gyapot, Kávé
Florida Keys Gabona, Fa, Kukorica, Gyapot, Kávé
St. Augustine  ** Gyümölcs, Fa, Tégla, Hús, Kötél
Fort Caroline Gabona, Tégla, Kukorica, Cukor, Dohány
Charleston Gabona, Fa, Kukorica, Cukor, Festék
Grand Bahama  * Gabona, Gyümölcs, Fa, Ruha, Kötél
Eluthera Gyümölcs, Tégla, Kukorica, Cukor, Festék
Nassau Gyümölcs, Fa, Kukorica, Cukor, Festék
Andross Gabona, Fa, Gyapot, Kender, Festék
Cat Island Gabona, Fa, Kukorica, Cukor, Festék
Charles Town Gyümölcs, Tégla, Kukorica, Cukor, Festék
Nombre de Dios Gyümölcs, Tégla, Gyapot, Kender, Dohány
Havanna  ** Gabona, Fa, Tégla, Ruha, Rum
Evangelista Gyümölcs, Fa, Gyapot, Kender, Dohány
Trinidad Gabona, Tégla, Gyapot, Kender, Dohány
Gibara Gabona, Fa, Gyapot, Kender, Dohány
Santiago Gyümölcs, Tégla, Gyapot, Kender, Dohány
Port Royale  * Gabona, Fa, Tégla, Hús, Kötél
Cayman Gyümölcs, Fa, Cukor, Gyapot, Kakaó
Port Au Prince Gyümölcs, Tégla, Cukor, Gyapot, Dohány
Tortuga Gabona, Tégla, Cukor, Gyapot, Dohány
Isabella Fa, Tégla, Cukor, Gyapot, Dohány
Turk Island  ** Gabona, Gyümölcs, Fa, Kötél, Rum
Santo Domingo Gabona, Gyümölcs, Cukor, Gyapot, Dohány
San Juan  ** Gyümölcs, Fa, Tégla, Hús, Rum
St. Thome Gyümölcs, Fa, Cukor, Gyapot, Dohány
St. Martin Fa, Tégla, Cukor, Gyapot, Dohány
St Kitts Gabona, Tégla, Kukorica, Kender, Kakaó
Antiqua Fa, Tégla, Kukorica, Kender, Kakaó
Guadeloupe  * Gabona, Gyümölcs, Tégla, Hús, Ruha
Martinique Gabona, Gyümölcs, Kukorica, Kender, Kakaó
St Lucia Gyümölcs, fa, Kukorica, Kender, kakaó
Barbados Gabona, Gyümölcs, Kukorica, Kender, Kakaó
Grenada Fa, Tégla, Kukorica, Kender, Kakaó

* Helytartó székhely
** Kormányzó székhely

A táblázatban felsorolt termékek csupán azt jelzik, abban a városban milyen terméket tudnak előállítani. Ez még korántsem jelenti azt, hogy ott abból valóban termelnek is.

A felsoroltakon kívül minden városban fellelhetők az úgynevezett import áruk: a Fűszer, a Bor, és a Szerszám. Ezeket legolcsóbban a kormányzói székhellyel rendelkező városokban lehet megkapni, mivel ide hozzák be az Európából érkező kereskedők.

Termékcsoport Termék
Alapcikkek Gabona, Gyümölcs, Fa, Tégla
Nyersanyagok Kukorica, Cukor, Gyapot, Kender
Végtermékek Hús, Ruha, Kötél, Rum
Gyarmati áruk Kávé, Kakaó, Festék, Dohány
Import áruk Fűszer, Bor, Szerszám
A termékek négy nagy csoportba sorolhatók:

A végtermékek előállításához minden esetben kell valamilyen nyersanyag, vagy éppen import áru. A gyarmati áruk termeléséhez szerszám kell, ami elég rendesen fogy. Ügyelj, hogy min-dig legyen elegendő alapanyag a raktáradban, különben a munkások csak a fizetésüket veszik fel, de dolgozni nem tudnak.

Termék Alapanyag
Hús Kukorica
Ruha Gyapot
Kötél Kender
Rum Cukor