Egy különleges sportág igényes feldolgozása – aki ettől nem kap kedvet a síugráshoz, az semmitől!

Vannak sportok, amelyekből képtelenség értelmes számítógépes feldolgozást készíteni – gondolom, sokan emlékeznek még a jó öreg C64-en dívó, joystickrángatós futóversenyjátékokra. Nem kis feladatra vállalkozott hát immár három éve az RTL Enterprises, amikor elhatározta, hogy egy síugrás-szimulátorral áll a publikum elé. Hogy sikerrel vették az akadályt, mi sem bizonyítja jobban, hogy idén is megjelent a játék aktualizált verziója. 
A fejlesztőket nem érheti szemrehányás: szinte minden területen dicséretesen színvonalas terméket adtak ki a kezük közül. A prezentáció igen tetszetős: az igényes menüben a többféle játékmódon és a beállításokon kívül a „Multimedia” pont alatt egy kis lexikont is találhatunk, melynek segítségével betekintést nyerhetünk a síugrás múltjába és jelenébe, megismerhetjük a szabályokat, a sportág sztárjait, és persze statisztikák sem maradhatnak el. Igen barátságos húzás ez a készítők részéről, hiszen mifelénk talán nem sokan mozognak otthonosan a síugrás világában. Ezen azonban könnyen segíthetünk: aki kellően belemélyed a játékba, az garantáltan szakértője lesz ennek a különös, látványos sportnak. A programban megtalálható minden, ami a síugráshoz kapcsolódik: 20 sánc, 72 síugró és négyféle versenymód. Utóbbiban megtalálhatjuk a négysáncos tornát, a világbajnokságot, a sírepülést és a csapatversenyt, melyeken akár egy egyszerű verseny, akár egy karrier keretében is részt vehetünk. Mindkét esetben ki kell választanunk az irányítani kívánt versenyzőt: ha nem tetszenek az előre generáltak, akár magunk is elkészíthetjük saját sportolónkat. Lehetőségünk nyílik a külső személyre szabása mellett hat paraméter segítségével a síugró tulajdonságait is meghatároznunk, persze meglehetősen szűkre szabott pontkeretből gazdálkodva. Mégsem érdemes elkeserednünk, ha kissé zsengére sikeredik újdonsült ugrónk: a karrier módban különféle képességű edzők segítségével kisebb-nagyobb pénzösszegek ellenében fejleszthetjük versenyzőnket. A síugrásban azonban az egyéni adottságok és tudás mellett nagy szerepe van a felszerelés minőségének is. A megmérettetések között szponzoroktól és díjakból szerzett pénzünket a tréningek mellett így a legkülönfélébb overallok, lécek, sisakok, szemüvegek, kesztyűk, lábbelik, sőt viaszok megvásárlására fordíthatjuk.
Mielőtt azonban belefognánk karrierünk építésébe, nem árt egy kis gyakorlás. A „Practice” menüpont alatt minden létező paramétert beállíthatunk, így kiválaszthatjuk a helyszínt, az ugrót, és részletesen testre szabhatjuk az egyébként véletlenszerű időjárási paramétereket. Ha mindezzel megvagyunk, rövid töltögetés után a sánc tetején találhatjuk magunkat. Letekintve a mélybe konstatálhatjuk, hogy a grafikai kivitelezés kellemesre sikeredett, a helyszínek kidolgozottsága részletgazdag, kellően sok pályamenti objektummal. A távoli, havas hegycsúcsok és az alattunk elterülő mélység láttán az is átérzi majd ennek a sportnak a nagyszerűségét, akit eddig hidegen hagytak a TV-közvetítések. Gyönyörködésre azonban nincs sok időnk, hiszen indul a száguldás: a sánc alján, az elrugaszkodásnál már 90 km/h-nál is nagyobb sebességgel siklunk! Ebben a fázisban az egér lágy jobbra ill. balra mozgatásával kell súlypontunkat középen tartani egy kis kijelző segítségével. Az elugrás a bal gomb lenyomásával történik, ennek időzítése különösen nagy jelentőséggel bír. A levegőben az egér gyors hátrahúzásával vehetjük fel a V-pozíciót. Továbbra is fontos az egyensúly megőrzése, amit most már a szél is nehezít. Földet érés előtt az egér előretolásával álljunk a megfelelő testhelyzetbe, majd a megfelelő pillanatban nyomjuk le ismét a bal gombot. Ha valamit elrontottunk, annak csúnya bukás lesz a következménye, de ne keseredjünk el: míg az irányítás elsajátítása nem nagy ördöngösség, technikánk tökéletesre fejlesztése sok időt fog igénybe venni.
Az RTL Ski Jump 2002 egy három év tapasztalatán nyugvó, abszolút professzionális játék. A témaválasztásból adódóan az irányítás megoldása jelenthette a legnagyobb kihívást, aminek a fejlesztők ezzel az eredeti, teljesen egér alapú módszerrel tökéletesen megfeleltek. Talán csak a sportág viszonylagos ismeretlensége akadályozhatja meg – legalábbis mifelénk – hogy a program szélesebb körben is elterjedjen.