Ahogy az lenni szokott és napjainkban egyre inkább megszokottá válik, a mozikban sikerrel vetített történetekkel játékok formájában is találkozhatunk. Ez történt most is, hiszen a főbb platformokra (Xbox, PS2, PC) közel egy időben készült el a történet főszereplőit felvonultató játék. Az adaptáció nem holmi bonyolult kalandjáték, vagy esetleg egy véres FPS, hanem egyszerűen „csak” egy mászkálós, gyűjtögetős, ugrabugra ügyességi-akciójáték (megspékelve egy kis csatározással) – a közönségének tehát a legfiatalabb korosztályt célozta meg.

A moziváltozatot hűen követő számítógépes konverzióban nincs más feladatotok, mint eljutni egyik ponttól a másikig, és közben összegyűjteni mindent, ami csak az utatokba akad és mozdítható. Ezek – jelen esetben – rengeteg pénzérme, sok-sok szelet gyógyító csoki, néhány extra ajándék, valamint a fegyverként használható sütőtökök lesznek. A pénzérméket a pályákon található varázsszer-automatáknál lehet elkölteni, a csokiszeletek és az extra ajándékok pedig a csatározásokban begyűjtött sebek gyógyítására szolgálnak. A sütőtökökkel az akadályokat lehet felrobbantani, de ne szaladjunk ennyire előre, lássuk először a történetet! Animációs film adaptációjáról lévén szó, természetesen az eredeti cselekményszál főbb eseményei a játékban is megjelennek, így kicsit olyan az egész, mintha a filmbe csöppennénk bele. Tehát a nászútjukról visszatérő ifjú pár elindul, hogy a királyi szülők megismerhessék végre az egy szem leányuk, Fiona újdonsült férjét. Mint az sejthető, Shrek megjelenésére nem igazán törnek ki örömujjongásban, hiszen ők egészen más férjet kívántak a lányuknak. A szerelmeseknek már a szülői házhoz vezető útjuk sem egy kéjutazás, de a kalandok csak ezután kezdődnek igazán: Harold király (a kedves papa), gonosz hátsó szándéktól vezérelve vadászni hívja az újdonsült vejét, és megbeszéli vele, hogy találkozzanak az erdőben. Mondanom sem kell, a királynak esze ágában sincs kitenni a lábát a várából, viszont felbérel egy egész csapat bérgyilkost, hogy rábírja Shreket, soha ne jöjjön ki az erdőből, magyarán szólva: tegyék hűvösre zöld barátunkat… A király persze nem számol azzal, hogy a bájosan mamlasz ogre nem kis falat annak, aki ki akar vele kezdeni – főleg úgy, hogy összebarátkozik a meggyilkolására küldött Csizmás Kandúrral. Miután Shrek belátja, hogy a kedvesnek tűnő király nem vadászni hívta az erdőbe, a három barát elindul vissza a várba, felelősségre vonni a bűnbakot, na és persze megmenteni Fionát. Ezen a kalandokkal teli úton kell végigvezetni a kis csapatot – akik menet közben hol segíteni, hol követni fogják egymást -, mire végül célhoz érnek.

A játék indulásakor először egy oktató pályán tudjátok begyakorolni azokat a mozgásokat, amelyekre szükség lesz, és megismerhetitek azokat a tárgyakat, valamint varázsszereket, amelyekkel találkozni fogtok. A játék négy fő részből áll. Az első rész a királyi várhoz vezető útról szól, keresztül a dühös parasztoktól és erdei rablóktól nyüzsgő sűrű erdőn. Ennek a résznek a végén találkozik Shrek Csizmás Kandúrral (Puss in Boots-szal), aki itt még Shrek ellensége, és mint útonálló (bár ő azt állítja magáról, hogy a király muskétása) akarja az ogrét hűvösre tenni. Őt úgy lehet legyőzni, hogy a földet kell püfölni, miközben az egyik farönktől a másikig szalad. A második rész a királyi várban kezdődik és itt a főszerep a Csizmás Kandúré lesz, akinek el kell lopni egy varázsitalt tartalmazó palackot a vár könyvtárszobájából, és a Szamáré (Donkey), akinek ki kell szabadítania a többieket, mivel a palack elemelésével Shrek és a Csizmás csapdába esik. Ez a rész egy erdei faluban fejeződik be, és a következő főellenség a falu szélén várja Shreket, mégpedig az erdei rablóbanda nagyra nőtt vezérének képében, akit ogre barátunk néhány alaposan odahelyezett pofonnal könnyedén a földbe tipor. A kis erdei kitérő után a csapat ismét visszatér a várba, de reggelre történik némi turpisság, ugyanis Shrek emberré (hát nem valami jóképű vitéz lesz belőle…), Szamár lóvá változik, és mindhárman a várbörtönben találják magukat. Ebben a részben mindhárom cimbora kiveszi a részét, ugyanis egymást segítve kell kijutniuk a várból. Nem lesz egyszerű menet, ugyanis nagyon sokat kell ugrálni akadályról akadályra, sokat kell bolyongani a várbörtön útvesztőiben, és igen sok katona próbálja útját állni a csapatnak, ráadásul megjelennek a patkányok és a denevérek is. Ennek a résznek a végén következik a harmadik főellenség, a várkapitány, de vele már mindhármuknak össze kell csapni, bár egyiküknek sem jelent nagy falatot, főleg a mögöttük álló feladatok után. A negyedik rész ismét a királyi várban játszódik, amelybe először be kell jutni. Ehhez segítségül érkezik a gigantikus méretűre nőtt süti baba, aki a várőrség szétfocizása után néhány vasúti kocsi röppályára állításával szabaddá teszi az utat. A várba bejutva a kis csapatnak át kell verekednie magát a szobák és a folyosók labirintusán és az ott lévő akadályokon, hogy eljussanak végre a várudvarra, ahol Fiona, a király és a Jótündér Keresztanya várja a csapatot. Itt Shrekre vár a feladat, hogy legyőzze az időközben gonosz tündérré vált mamit. Az utolsó akadályon Shrek csak úgy tud felülkerekedni, hogy a kardját baseball ütőnek használva a felé repülő tűzgömböket és energiabombákat visszaküldi a feladónak, amitől az kis időre elkábul, ő pedig ez alatt hozzá tud vágni egy darab húst vagy egy gyümölcsöt az udvar közepén álló hatalmas tálból.

Mint azt említettem, a játék lényege eljutni a pálya egyik pontjáról a másikra. Az út aranypénzzel van felszórva, így szinte csak az érméket kell követni, bár van időnként némi kitérő. Az út során, az erdőben az útonállók és a parasztok, a várban pedig a katonák akarják folyamatosan megállítani a kalandozó társaságot. Őket legyőzve újabb érmékkel lehettek gazdagabbak, de nyugodtan el is futhattok előlük, nem fognak követni. A sárga felkiáltójellel jelzett ládák és a hordók szintén pénzt rejtenek, amelyhez azok széttörésével juthattok, de a vörös címkés ládáktól óvakodjatok, mert azok robbannak, igaz komoly sérülést nem okoznak. Ha sárgaszínű falevelet, nagyméretű fagombát vagy zöldes színű pókhálót láttok, azokra ugorjatok fel, és egy jó magas helyre fog repíteni, pontosan oda, ahová kell. Ha le is kell onnan jönni, akkor a közelben mindig van valahol egy rakás szalmabála, amelyre le lehet ugrani. A játék nagyobbik részében nem csak az ellenséget kell legyőzni, hanem a nagyobb hangsúly az akadályok leküzdésén van. Néhol karokat kell meghúzni vagy nyomógombot aktiválni, hogy kinyíljon egy ajtó, máskor pedig akkor léphettek tovább, ha mindenkit leharcoltatok a közelben. A dobálózó almafákat püfölni kell, a lézerakadályok alatt átbújni vagy átugrani felettük, a lengő farönköket és a sziklatömböket pedig ügyesen kikerülni kell. A sütőtökök eldobva felrobbannak, így hatékony fegyver lehet a medvecsapdák, a mérgező gombák, és a tűzköpő liliomok ellen. Ezeknél az akadályoknál minden a jó időzítésen és a gyors futáson múlik. A közeli helyek egy-egy szimpla ugrással könnyedén elérhetők – ilyenkor leesni sem lehet igazán, legfeljebb csak szándékosan. A komolyabb kihívást a távoli akadályok jelentik, ezeket dupla ugrással tudjátok elérni. Az ugrás előtt felesleges nekifutni, sokkal lényegesebb eltalálni az irányt, és azt a pontot, ahonnan el kell rugaszkodni, mintsem lendületet venni hozzá. Ha több hely is van a közelben, ahová át lehet ugrani, mindig a legközelebbit válasszátok, még akkor is, ha az esetleg alacsonyabban van, különben leesés lesz a vége, és lehet elölről kezdeni a felmászást. Menetközben célszerű minden kis zugba benézni, minden dobozt összetörni, ugyanis kiegészítő feladatként meg kell találni az elrejtett körözési plakátokat, amelyek bizonyos mennyiségének összegyűjtéséért bónuszpálya lesz a jutalom, ahol adott idő alatt gyűjthettek össze annyi pénzt, amennyit csak bírtok. A pályákon így nem kevés mennyiségű aranypénzt tudtok összeszedni, amelyből – mint említettem – varázsitalokat lehet vásárolni a félkarúrabló-kinézetű automatákból. Összesen kilenc különböző varázsitalt tudtok venni, amelyeket bátran használjatok, sőt poénnak sem utolsók (leírásuk a külön keretben). Arra viszont figyeljetek, hogy az elvarázsolt karakterek legyőzésekor nem lesz aranyérme, ráadásul a varázslatok hatósugara véges, és mindössze 5-10 másodpercig tartanak. Amíg egy varázslat hatása tart, nem tudtok újabb varázsitalt használni, hiába értetek ki egy másik területre, és az epizódok végén megjelenő főellenségek ellen pedig hatástalanok.

Az irányítással nem hinném hogy bárkinek gondja lenne, hiszen a billentyűzettel (4 alapgomb valamint a CRTL és a szóköz), és az egérrel remekül lehet boldogulni. A bal gombbal az ütés, a jobb gombbal az ugrás váltható ki. Annyit viszont érdemes itt megjegyezni, hogy a jobb gomb két kattintásával nagyobb ugrást lehet elérni, de arra figyeljetek oda, hogy ugróhelyről (falevél, fagomba teteje, pókháló) csak egy szimpla kattintással rugaszkodjatok el. Harcközben bátran nyomkodjátok a bal gombot, mert úgy lehet elérni az erősebb ütést és a különböző harci figurákat. Ami viszont sehol nincs dokumentálva, az a zúzás felülről. Vagyis ha úgy ugortok rá valamire a jobb egérgomb duplakattintása után, hogy a levegőben kattintotok egyet a bal gombbal, leérkezve nyugodtan múlt időbe tehetitek, ami alattatok van. A földre érkezéskor is jó hatása van ennek a mozgássornak – ekkor a közeletekben lévők szédülnek meg egy pillanatra.

Nos, több tanácsot nem tudok adni a játékkal kapcsolatban, viszont kívánok jó szórakozást és kellemes izgalmakat mindenkinek.

Varázsitalok

Ka-Pow Extra Strenght Potion: Mint a neve is elárulja, aki iszik belőle, kétszer olyan erős lesz
Frog Dog Supreme: Az ellenség közé dobva békává változtatja őket
See Me Dot Invisibility Cream: Használata után láthatatlan leszel egy darabig
40 Winks Sleeping Gas: Miután eldobtad, az ellenség édes álomba szenderül
Bo Doxious Stink Potion: Ha az ellenség közé dobod, olyan büdös lesz, hogy elkábulnak tőle
Wee Me Shrink Drink: Ha megiszod, egészen apró leszel
Itsy Bitsy Dust: Ha az ellenség közé dobod, összemennek egészen picire
Flash Freeze Frosty Flakes: Az ellenségek jéggé dermednek tőle
Sweetest Deligh Love Potion: Az ellenség szerelmes lesz beléd

Ha egy varázsitalt felhasználsz, addig nem tudsz újabbat használni, amíg az előző hatása tart.

Tudtad-e: Hogy Shrek történetét William Steig, 1990-ben megjelent, azonos című mesekönyve alapján adaptálta vászonra a DreamWorks?!

Tudtad-e: A Shrek 2 bevételei láttán a készítők közül Jeffrey Katzenberg, a DreamWorks egyik társalapítója vállalta fel elsőként a bejelentést: 2006-ban jön a Shrek 3…

Tudtad-e: A Shrek 2-nek mindösszesen 25 nap kellett, hogy elérje a Némó Nyomában által felállított bevételi rekordot, és ezáltal minden idők legjövedelmezőbb animációs filmjévé váljon!