Egyszer volt, hol nem van, egy szép kis gõzös mozdony, Thomas. Nagyos
barátságos mozdony lévén barátai is voltak: James, Percy, Toby.
Egy szép napot követõ borús napon a kis gõzösök kigördültek a kocsiszínbõl,
pöffentettek egy kis fekete felhõ gombolyagot, majd nekiindultak
a szórakoztató mûfaj csillogó-villogó fényûzõ világába. 

Belefáradtak mára a sok vagon dombra húzásába, a lejtõkön fékezésébe.
Egyszercsak rátaláltak egy olyan vakvágányra, melyen vidáman felgördültek
egy nagy asztalra. Olyan nagy és szögletes volt ez az asztal, hogy be
sem fért volna egészében egy Amiga monitorába. Ahogy ott tekeregtek a
sin darabokon, az egyik vidám pöffentére felriadt szendergésébõl Mr. Spider.
Úriemberhez méltóan üdvözölte a vidám kis masinákat, majd némi gondolkodás
után csillogó szemmel kezdett magyarázni nekik:
-Azt fogjuk játszani, hogy az asztal elsõ lábaiból lefûrészelek egy kicsit,
majd kilövök egy csapágygolyót a sinpárokon. A golyó pedig körbe tekereg
körülöttetek. Nektek csak az lesz a dolgotok, hogy sípoljatok és pöfögjetek,
amikor kedvetek tartja.
Thomas és barátai örömmel mentek bele a játékba, ami végül a Thomas the
tank engine & friends nevet kapta.
Lám, egy újabb pinball. A változatosság kedvéért most annak a korosztálynak,
akinek még párna kell az Amiga elõtti székre.
Kedves gyerekek! Itt van Thomas a kis gõzös barátaival. Négyen vannak,
mindegyikük külön flipper asztalon. A rugóval lõheted ki a golyót, ami
a sínen felgyorsulva bekerül a játékba. Thomas és barátai akkor örülnek,
ha nem engeded a golyót legurulni az asztalról…
A játék betöltése után egy elegáns bakter jelenik meg a képernyõn, aki
segít nekünk beállítani a játék néhány változtatható jellemzõjét.
A játék erejéig kölcsönözhetõ csapágygolyók száma akár a kilencet is
elérheti, de legalább hármat biztosan kapunk.
A remekbe szabott infantilis, vasutas körökben gyakran hallható
hangmintákkal dúsított zenét, gyengébb idegzetûek ki is kapcsolhatják.
De higgyétek el, mindez semmi. A játékban használt összesen négy billentyût
mi magunk választhatjuk meg, amellet, hogy az asztal elsõ lábainak
hosszát is változtathatjuk. Ez utóbbi nyilván a terep lejtését határozza
meg, amivel akár azt is elérhetjük, hogy az asztal felsõ részébe – mely
rész természetesen ugyanazon fontos jelentõséggel bír, mint az alsó –
ne tudjuk visszapofozni a golyót. Ennek például akkor van értelme, ha a
képernyõnk nem függõleges, hanem vízszintes állapotban van, így ez
rendes esetben megakadályozná a golyó aláhullását. Ezenkívül mást nem
változtathatunk, a többi szabály merev és minden körülmények között
követendõ.
A kis vasúti szerkezetek körül a legkülönbözõbb kütyük vannak beépítve.
Ilyenek pl. a kapcsolók, amelyek közül az egy szóhoz tartozó valamennyit
érintve nagy örömet okozhatunk mind magunknak, mind felebarátainknak.
A mozdonyok pedig csak vigyorognak, csak füttyögnek és nagy átérzõképességgel
szemlélik a szédült vasgolyót, amint gördül fel, majd gördül le.
Itt a vége, format véle!
Nem baj az, ha a gyermekeknek is készülnek játékok. Sok ilyen játék
hatékonyan fejlesztheti a gyerekek vizuális, logikai képességeit.
Persze jelen esetben ez nemigen fordulhat elõ. Ám az, hogy egy
program kicsiknek készül, nem jelenti azt, hogy le kell adni az
igényeket a minõség terén.
A Spidersoft nevével már találkozhattunk korábban is pinball vonatkozásban,
de ezek után remélem kitalálnak valami új mûfajt maguknak.