Szinte kimeríthetetlennek látszik a korabeli hajózással és a kereskedelemmel kapcsolatos ötletek és megvalósítások tárháza, legalábbis úgy tűnik mostanában. A következőkben ismertetésre kerülő program is ennek a korántsem rossz témának hódol, bár mint látni fogjuk, egy pár dolog nem igazán nyerte el a tetszésemet a programmal kapcsolatban.

Az alapvető szituáció ismert, végy egy nagy hajózós korszakot, válassz ki egy-két ismert hajóst/felfedezőt, szemelj ki néhány ellenfelet, építs fel egy nagyjából korabeli világot és mindezt fűszerezd némi grafikával és kóddal. Ennél persze azért sokkal bonyolultabb egy ilyen jellegű játékot elkészíteni, azonban a VOD kiváló, vagy éppen elrettentő példája annak, hogy összedobálva is meg lehet alkotni egy ilyen jellegű gamet.
Feladatunk a játékban nagyon egyszerű lesz. Némi anyagival felszerelkezve egy hazai kikötőből indulva kell meghódítanunk a program által generált világot, mindezt úgy, hogy közben az ellenfeleink és a természet csapásait kivédjük. Fogjunk tehát bele a hajózásba, lássuk hogyan is lehet boldogulni a programmal.
Induláskor mindössze ki kell választanunk, hogy melyik ismert személyiséggel kívánunk játszani, valamint ellenfeleinket is itt állíthatjuk be. Mivel 5 személy közül választhatunk, így nem nehéz kitalálni, hogy maximum 4, minimum 1 ellenfelünk lesz a hajókázás alatt. Első nekifutásra érdemes csak 1 ellenfelet beállítani, mert a későbbiekben nagyon megbánjuk ha nem így tesszük. Én úgy vettem észre, hogy a több ellenfél nagyon kis mértékben foglalkozik egymással, inkább mindenki a mi életünket sanyargatja.
A játék főképernyője egy rendkívül egyszerű felület. A bal oldalon találhatjuk az éppen aktuális város/hajó/csapat kis képét, illetve ezek alatt az egység jellemzőit. A teljes jobb oldalt a térkép foglalja el. A térképet a kurzor nyilakkal tudjuk mozgatni, míg az egységünket (már persze ha mozgathatóról van szó) a numerikus billentyűzettel vezérelhetjük a haladásban. Az éppen aktuális egység villog a térképen, más egységet kétszeri bal kattintással tudunk kiválasztani. Ha egy egységgel már nem tudunk semmit kezdeni (pl. mozogtunk már), akkor a gép automatikusan a következőre ugrik. 
Mielőtt belefognánk a konkrét menüpontok és lehetőségek ismertetésébe, lássuk az alapfelépítést ami nélkülözhetetlen a játékban. Először a hajókkal kell megismerkednünk, mivel ezek nélkül ki sem mozdulhatunk a szigetről. Egy hajó elindításához szükségünk van emberekre (crew), ivóvízre (water), élelemre (food), valamint pénzre (dublon). Ha ezekből pakoltunk be a hajóra, akkor máris indullhatunk. Természetesen ezek csak az alapvető dolgok, hiszen ilyenkor még semmilyen kereskedelmi áru, vagy éppen katonaság nincs a hajón. Első lépésként felpakoljuk a hajóra a már említett dolgokat és nekivágunk a tengereknek. Mivel a játék körökre van osztva, minden körben meg van határozva a hajónk élelem és víz fogyasztása, valamint az, hogy hány lépést tud megtenni egy kör alatt (egyébként ezek az alapelvek érvényesek az egyéb mozgatható egységekre is). Nagyon fontos, hogy figyelemmel kísérjük, a készleteink segítségével hány kört tudunk lebonyolítani, mert ha ezt nem nézzük, előfordulhat
hogy a tenger közepén elfogy a kaja és a hajó ott ragad a nagy semmiben.
Induláskor a fő feladatunk az, hogy találjunk egy új szárazföldet és azon egy gyenge települést (kis sátor). Ha ez megvan, akkor a velünk lévő emberek egy részét (lehetőleg a hajón minimum annyi maradjon, hogy tudjuk irányítani), illetve az ellátásukhoz szükséges pénzt, vizet és kaját kipakoljuk. A kipakolásnál egyszerűen a hajón megjelenő új ikont mozgassuk a település ikonjára. Extrém esetben előfordulhat, hogy ellenáll nekünk a bennszülött lakosság, ilyenkor nem árt az az elővigyázatosság, hogy induláskor már bekészítünk a hajóba legalább egy katonát (gyalogos is jó). Ezután két részre oszlik a feladatunk. A hajóval egészen addig folyamatosan el kell látnunk a telepeseket élelemmel, amíg nem válnak önellátóvá. A másik feladatunk pedig értelemszerűen az lesz, hogy felépítsük a várost és elkezdjük termelni a javakat. Ha beindult az üzlet és értékesíteni tudjuk a megtermelt vagy kitermelt dolgokat (és így kissé gyarapodik a kassza), akkor már gondolhatunk arra, hogy bővítsük a hajóparkot és új területek után kutassunk, vagy éppen támadgassuk a felbukkanó hajókat. A legnehezebb valószínűleg az a játékban, hogy borzasztóan kevés pénzzel indulunk, el és az árak szemtelenül magasak. Valószínűnek tartom, hogy ez nem véletlen, mert ha jobban el lennénk látva, akkor nagyon hamar fel tudnánk fejlődni, így azonban néha elég kilátástalan a helyzetünk. A játék elején nagyon fogunk káromkodni, amikor megtapasztaljuk, hogy a rendelkezésre álló hajók milyen kevés raktérrel rendelkeznek. Nem igazán értettem, hogy a hajóra pakolható katonák száma milyen összefüggésben van a raktérbe kerülő árukkal (legalábbis akkor, amikor kb. 20 t árú helyére tudunk berakni egy gyalogost), bár ez néhány fegyverfajtánál (pl. katapult) érthető. Mindenesetre nagyon meg kell gondolnunk hogy mit rakunk a hajóra, mert nagyon hamar elfogy a kiszemelt raktér. Addig nem is nagyon érdemes próbálkoznunk területek elfoglalásával, vagy éppen hajók megtámadásával, amíg nem kaparunk össze egy normális sereget, ugyanis ellenfeleink iszonyúan erősek hozzánk képest. Ahogy van rá lehetőségünk, fejlesszük állományunkat és próbáljunk meg invesztálni a kutatásba, mert csak így juthatunk hozzá igazán dögös fegyverekhez. Nagyon vigyázzunk arra, hogy jelentkeznek időnként a csapatunkba kicsapott kalózok is. Elképzelhető, hogy hasznosnak bizonyulnak, azonban nekem csak negatív tapasztalataim vannak velük kapcsolatban. A játék elején csak használt hajókat tudunk majd vásárolni, azonban a későbbiekben nem árt ha új fajtákra is beruházunk, mert csak így tudunk lépést tartani az ellenfeleinkkel.
Tömören ennyi lett volna az induláshoz szükséges jó tanácsok serege, következzen most a szárazabb rész, hogy mit és hogyan tudunk elérni a játékban:
Main menü
A legfontosabb itt a Home Port menüpont, ahol gyakorlatilag a játék
elején
(mivel ilyenkor még
csak
egy kikötőnk van) innen vezérelhetjük a tevékenységünket. Különböző épületeket találhatunk itt, melyek a következők (jobb kattintásra bármelyik helyszínről, illetve tevékenységből ki tudunk lépni):
– Shipyard: Hajóinkkal kapcsolatos
dolgokat intézhetjük itt. Lehetőségünk van új hajót építtetni (Build), vagy éppen használt hajót vásárolni (Used Ships). Ha meguntuk a hajónkat akkor el is adhatjuk (Sale) vagy ha szükséges, akkor megjavíthatjuk (Repair). Külön extraként itt szerelhetjük fel ágyúkkal a hajóinkat (Cannons). Ha ezt megtesszük, akkor a későbbiekben golyóról és puskaporról is gondoskodnunk kell ha azt akarjuk, hogy üzemképes legyen a dolog.
– Trade: Mivel nagy szerepet kap a kereskedelem a játékban, így nem is csodálkozunk majd rajta, hogy milyen bőséges ellátást kapunk a különböző javakból a kereskedőnél. Van itt mi szem szájnak ingere, csak válogatnunk kell. A képernyő jobb felső sarkában a rendelkezésünkre álló szabad raktárkapacitást láthatjuk, gyakorlatilag ezt érdemes figyelnünk, meg persze a pénztárcánkat. Ha eladni akarunk, akkor nincs más dolgunk mint hogy a kereskedő alakjára kattintva a Buy feliratot Sell-re cseréljük át.
– Office: Inkább statisztikai célt szolgál a menüpont, a rendelkezésünkre álló pénzmennyiséget, a kolóniákat, hajókat és fegyveres egységek számát követhetjük itt nyomon.
– Banker: Mint azt nagyjából sejtettük, a bankban lehet a pénzügyi dolgokat elintézni. A Credit pontnál hitelt vehetünk fel (szükségünk is lesz rá), míg a Transfer segítségével a pénz mozgatását végezhetjük el a kikötő és a hajók között.
– Historian: Ha valami olyat szeretnénk elérni, amit nem tudnak pillanatnyilag nyújtani nekünk a kereskedők, akkor kénytelenek vagyunk fejleszteni. Ennél a pontnál nyílik erre lehetőségünk. Új hajótípusokra vagy fegyverekre fordíthatunk itt némi pénzt, de ne várjunk nagyon gyorsan eredményt a dologtól.
– Pub: Némi ember állományra is szükségünk lesz a hódításokhoz és mi sem természetesebb, mint hogy a kocsmába betérve tesszük ezt. A legalapvetőbb a legénység (crew) beszerzése. Ezután következhet csak a katonaság (soldiers) fejlesztése. Több fegyvernemből is választhatunk (cavalry – lovasság, Infantry – gyalogság, Artillery – tüzérség), de értelemszerűen a felsorolások a kifejlesztések után bővülni fognak. Igen húzós árai vannak a katonaságnak, így nem árt ha jól odafigyelünk, hogy mit és mennyit állítunk hadrendbe, annál is inkább, mert minden katonának (legénységnek is!) bért kell fizetnünk. Találkozhatunk még a kocsmában az öreg jól értesült tengerésszel (old sailor), kitől némi juttatás ellenében hasznos infokat szerezhetünk. Időnként feltűnik a már emlegetett kalóz (pirate) alakja is, kit szintén hozzácsaphatunk a legénységhez.
Information: Ebben a főmenüpontban a különböző javaink állását tekinthetjük 
meg. 
Az info mindig a kiválasztott egységre vonatkozik. Tudomást szerezhetünk itt a rendelkezésünkre álló készletekről, az emberállományról, vagy akár a megtermelt áruféleségekről.
Orders: Ez talán a másik legbonyolultabb menüpont, itt az egységnek kiadható parancsok listáját láthatjuk:
– Move – mozgatás, ilyenkor nem kell manuálisan lépésről-lépésre beállítanunk a haladás irányát, hanem csak a végcélt kell kijelölnünk
– Wait – egységünk várakozó állást foglal el
– Anchor/Fortify
– Form Expedition – a hajón vagy a városban lévő ember és ellátmány mennyiség megosztásával egy új egységet hozhatunk létre. Legjellemzőbb felhasználási módja a hajóról való kiszállás, illetve a településről indított felfedezőkörút.
– Unload Army – az egységben (hajó) található seregek kipakolására szolgál
– No Orders – nem kívánunk több parancsot adni az egységnek
– Centre – a térképet mozgatja úgy, hogy a kijelölt egység a közepén legyen
– Ships – a hajók kiválasztása, főleg akkor hasznos, ha egy kikötőben több hajónk is tartózkodik
– End Turn – egy kör lezárására szolgál, ilyenkor az év számláló egy évet ugrik előre, és persze szóhoz jutnak az ellenfeleink is
Build Town: Az utolsó főmenüpont akkor használatos, ha már rendelkezünk egy új teleppel és ezt fejleszteni szeretnénk. A felsorolásban különböző épületekkel, illetve termelő létesítményekkel találkozhatunk. Az árak, mint azt már említettem iszonyúak, nagyon a zsebünkbe kell nyúlnunk egy komolyabb épületnél.
Úgy hiszem minden fontosabb elemét érintettem a játéknak, persze az is lehet, hogy nem. Mindenesetre az induláshoz elegendőnek kell lennie, a későbbiek folyamán pedig úgyis inkább a kialakult szituáció határozza meg, hogy miként kell viselkednünk a játékban. Összefoglalásul annyit szögeznék le, hogy sajnos nem igazán tetszett a játék, nem is a kidolgozottság miatt (ez nem lehet akadálya egy jó játéknak), hanem inkább amiatt, hogy nem éreztem azt, hogy egy szerves egésszel van dolgom, inkább valami laza összedobált dolognak tűnt. Nagyon zavaró a pénztelenség és a kirívóan egyenlőtlen erőforrás elosztás. Nem hiszem, hogy mindenkinek tetszeni fog a program, inkább csak a halvérűeknek és a rengeteg szabadidővel rendelkezőknek ajánlhatom a játékot.
BearTM