Ebben a kiegészítő cikkben mindenféle olyan pluszról szeretnék írni, melyek nem fértek bele ilyen-olyan okból a rendes végigjátszásba.

Furcsa jelenségek

Eltűnt NPC-k
Ha egy csapatból kitett NPC-t nem találunk, akkor ált. az eredeti helyére tért vissza, de van egy bug a programban, főleg Vi-nál fordulhat elő, hogy beleteleportál az Arnika főterén levő Phoonzang szoborba. Ha nincs mentett állásunk, akkor az editorral tegyük transzparensé magunkat (clipping kikapcsolása, hasonló opció), és toborozzuk csapatunkba az eltűntnek hitt nem-játékos karaktert.
Kém vagyok?
Ha már ismered a t’rangokat, umpanikat, olvass tovább, amúgy ne! Szóval, ha Z’antnak és az umpaniknak is dolgozunk, akkor előfordulhat, hogy Z’ant árulással vádol minket, ekkor adjuk neki oda a chaos molarit (ha már megszereztük), ettől van, hogy lenyugszik (és vissza is adja a tárgyat), de a legbiztosabb, ha kettős ügynökösködésünk megkezdésekor az arnikai He’li-t lefizetjük (eleve úgy szólít meg minket, ha bemegyünk hozzá, hogy tud valamit), illetve az sem árt, ha Don Barlone embereinek perkálunk, ha lebuktatásunkkal fenyegetnek.
Melyik néppel legyek barátságos, kivel lehetek ellenséges?
Röviden a rapaxok, a dark savant „emberei”, a rattkin common (de rakuza nem!) és a rynjin az a nép, aki tökéletesen ellenséges, de ez nem jelenti azt, ha egyik-másik „lelkének” megmentésére van esély, akkor ne próbálkozzunk meg vele. (Amíg ilyenre nem bukkanunk, nyugodtan csapkodhatjuk őket lefele.) A többi néppel próbáljunk meg minél tovább, és bármilyen árat fizetve is barátságos lenni. Nép nem egyenlő a szörnyek hadával.
Alvás-trükk
A játék korai szakaszaiban lehet az a hasznos trükk, amit az rpg.hu Wizardry 8 fórumán olvastam, sajnos elfelejtettem, hogy kitől. Ha varázslathasználó/köpdöső lény tűnik fel a láthatáron, táborozzunk le, ők kénytelen-kelletlen közelről fognak támadni, legfeljebb lesz néhány alvó tagunk. A trükk további hátránya, hogy körülvesznek minket, de ahogy mondani szokás „valamit valamiért”. Jómagam akkor is az alvást használtam, ha NPC-tömegek leszorítottak/beszorítottak, mozgásképtelenné téve embereimet. Még valami: a program NEM NÉZI az időt, tehát elvileg bármennyi nap alatt teljesíthető a játék. Aki nem a technikai oldaláról közelíti meg a dolgokat, azoknak szólok, hogy szinte kizárólag események váltanak ki más eseményeket, azaz hiába kellene nekünk egy küldetés szövege szerint sietni valahová, akár napok, hetek múlva is végezhetünk.
Nem akarok harcolni!!!
Sajnos a Wiz8-ban elég sok a harc, sőt nagyon sok, így ez a probléma csak úgy orvosolható, ha valamilyen szinten álcázzuk magunkat. Legkézenfekvőbb megoldás a stealth, a lopakodás fejlesztése, azonban feltehetően nem tudjuk az összes partytagot lopakodásban mesterré tenni, ezért a chameleon (föld) varázs segítségét vehetjük igénybe, igaz, csak magasabb szinteken. Szintén a felsőbb réteg kiváltsága az X-ray, a röntgensugár varázslat, amivel átláthatóvá válnak a házak, így a szörnyek pirosa hamar kiviláglik a radaron, shifttel futva könnyedén elkerülhetjük őket.
Patch-ek
A legegyszerűbb, ha a szimpla, 38K-s patch-csel megyünk végig, ugyanis a későbbiek közül a dec. 22-i halálossá teszi a toxic cloud varázslatot (255-ös erejű, örökké tartó mérgezés…), illetve a zsebmetszés képzettésget is lebutítja, nehezebb lesz lopdosni. Az ismert bugok közé tartozik az Ascension Peak helyszínének be nem töltődése, és az arnikai mook követség hologramjának meg nem jelenése. Mindkettőre gyógyír a 38K-s patch. (Mindegyik javítás telepítése a fájlok bemásolása a w8 PATCHES könyvtárába (hozzuk létre).)
Ne féljünk gondolkodni, de…
Az NPC-knél próbáljunk elszakadni a listákban szereplő témáktól, irkáljunk be mindenféle hülyeséget, gondolatolvassunk (erősen fejleszti a mentális iskolánkat), legyünk bátrak a kérdéseinkkel (nem haragszanak meg ránk), de vegyük észre, ha úgymond programüzenetet kapunk, azaz valamilyen listából a „nem tudok erről mit mondani” sor változatai köszönnek vissza rendre. Ne írjunk be hosszú kifejezést, mert egy-két konkrét kifejezéstől eltekintve (jelszóként funkcionáló mondatok) ezek szavanként lesznek kiértékelve, és megválaszolva is! Elképzelhető, hogy szimpla rászedéssel van dolgunk, klasszikus eset Don Barlone, a maffiavezér, aki elvileg bárkit hajlandó adott summa fejében eltenni láb alól (mondja is, hogy „vedd úgy, hogy vége van”), de valójában semmit nem tesz. Ha sikeresen felhergelnek minket, akkor se öljük meg vitapartnerünket, mert ha még így egy megszerzendő tárgyhoz is jutunk, bizonyosan XP-től és infótól esünk el. Tudom, ezek trivialitások, de egy idő után, ha éppen elakad az ember vagy csak felfedező kedvében van, nehéz megállni, hogy ne kísérletezzünk mindenféle idiótasággal.
A játék vége… és utána?
A játékot befejezve állásunk elmentődik egy ending.sav fájlban (ha van már ilyen, akkor ending1,2,stb.sav-ba), ezt egyelőre senki sem tudja, hogy miként lehetne használni. A Sir-Tech feltehetőleg a Wiz9-nél engedélyezett volna egy importot, sajnos azonban ők csődbe mentek, így vajmi kevés esély mutatkozik arra, hogy ez a mentés valaha is kelleni fog nekünk…

Extra tárgyak, gadgeteer lista
A kovácsoknál egyéni tárgy készíthető.

Antone (Arnika) Custom Tárgyai  (mondjuk neki, hogy ’custom’):

Steelhide Armor
Steelhide Croc Hide – mocsár közepén, egy kidőlt, üreges fában él steelhide
Poison Seeker Sac – változó, pl. Arnika-Trynton Road, ha már elég magas szintűek vagyunk
Iron Weed Thorn – változó, velük bármikor összefuthatunk a játék elején/közepén
Beastslayer
Piercer Modai Claw – Arnika-Trynton Roadon, főleg a játék kezdeti szakaszaiban
Wide Cleaver Blade – a kolostor alsó szintjén
Giant Picus Egg – Trynto, Rapax állatkert, Wilderness Clearing, a kezdetekkor nem találtam Giant picust!

Zynaryx Plate (csak tündéreknek)
Venom Crab Shell – Bayjin
Tomb Skull – Arnika-Trynton úti temetőben
Spider Silk – Trynton felső részén, de máshol is lelhetünk (pók kell hozzá…)

Featherweight
Tanto Wasp Wings – mocsár, SE wilderness, bányák (öljünk Tanto Waspot)
Plumed Serpent Feather – Bayjin, magasabb szinteken a Mountain wilderness
Djinn Eye – ritka, az umpanik 5 zászló összegyüjtögetési küldetésében van egy; Mountain Wilderness

Ebon Staff
      Wood Spirit Staff – Trynton felső ágai
Ebon Gem – Lower Marten’s Bluff, Marten egykori lakhelyén a kép mögött (a kérdésre ’marten’ a válasz)
Mummy Dust – Mt. Gigas felderítetlen járatai, SE wilderness temploma, az Arnika-Trynton úti temető

Ferro (Rapax Castle) Custom Tárgyai:

Mirror Armor
Silver Ore – bányák (mines)
Obsidian Piece – Rapax Rift, a kicsi, kettétört híd mellett
Locket of Reflextion – változó
Vampire Chain
Vampire Bat’s Wing – Arnika-Trynton út, Trynton környékén
Chain – Rapax Rift, fogoly cellájában
Heart of a Sorceress – SE Wilderness templomban (nehéz csata után)
Ivory Blade
Hogar Tusk – öljünk hogart (pl. Trynton)
Piece of Coral – Sea Caves
Ring of Protection – változó, NPC-ktől is elvehető

Fölvehető NPC-k

Myles, Rogue-Higardi, Arnika
Vi Domina, Valkyrie-Higardi, Arnika
Sparkle, Ranger-Trynnie, Umpani Base Camp
Saxx, Bard, Umpani, Umpani Base Camp
Madras, Gadgeter, Trynnie, Trynton
XY? Monk, Android, Mines, mindenhová velünk jön!!!
Tramain, Samuraj,  T’Rang , Mines
Urq, Psionic, Mook, Arnika
Rodan Lewarx és t’rang társa – Wilderness Clearing
Sgt. Glumph, Fighter, Umpani, Bayjin
Meg van egy rapax samurai a Rapax Castle-ben

Gadgeteer tárgyak

Mi, Mire jó, Miből, engineering szint formátumban!

(A demon in a box és az electro-shocker csak a manuálban szerepelt, illetve még nem nagyon sikerült összeraknom őket.)
Demon in a Box Psionic Blast Jack in the Box + Demon Doll (Upper Rapax Castle) 60
Duct Tape Paralyze (Madrasnál)
Electro-Shocker Resurrection Electrodes (Anna in Arnika) + High Voltage Transformer (Mt. Gigas) 75
Forcefield Generator Armorplate Voltage Amplifier (Croc) + Giant Magnet (Trynton) 30
Holograph Projector Guardian Angel Large Prism (Croc) + Laser Pointer (Lower Marten’s Bluff) 15
Invigorator Belt Superman Metal Belt (SE Wilderness) + Electrodes (Anna in Arnika) 45
Jack in the Box Terror Hjinged Box (Arnika) + Doll (Arnika) 5
Jackhammer Earthquake Chisel (SE Wilderness) + Pendulum (Rapax Castle Roof) 85
Lava Lamp Hypnotic Lure Glowing Goo (Trynton) + Orange Goo (Trynton) 30
Lightning Rod Energy Blast (Upper Monastery) ??
Magic Mirror Eye for an Eye Shiny Chrome Plate (Trynton Zoo) + Magic Polish (Croc) 45
Microwave Ray Boiling Blood Microwave Chip (Upper Monastery) + Broken Blaster (Bayjin) 75
NegatAir Asphyxiation Long Metal Tube (Sea Caves) + Vacuum Pump (Bayjin) 85
Noisemaker Sonic Boom Empty Bottle (Varies) + Gunpowder (Umpani Base) 15
Rengenerating Stone Heal All Electrodes (Croc) + Lazurite Stone (SE Wilderness) 60
Searchlight Detect Secrets Ptorch (Mt. Gigas Caves) + Magnifying Glass (Upper Monastery) 15
Strobe Light Prismic Ray Electric Lamp (T’Rang House) + Oscillator (Marten’s Bluff) 15
VapoRizer Instant Death (Bayjin) ???
Watchdog Alarm Shadow Hound Electric Eye (Lower Marten’s Bluff) + Loudspeaker (Mt. Gigas) 30
Water Cannon Tsunami Hose (Mine Tunnels) + Bellows (Ferro) 85
X-Ray Scanner X-Ray Scanner (Mook in Arnika) + X-Ray Chip (Arnika Spaceport) 45.

Ennyi lenne, remélem tudtam valamiben segíteni…