A program nem egy új ötlet alapján készült, hanem egy régesrégen ismert témát dolgoz fel. A C64-es időkből talán sokaknak ismerősen cseng az Artillery Duel név, de említhetném az Amigás Scorch Tanks-ot is. A cél mindkét játékban azonos. Adott egy kétdimenziós pálya, ahol két tankkal egymást kell szétlőnünk, mégpedig úgy, hogy a tank csövének emelkedését és a lövés erősségét tudjuk változtatni. Felváltva lövünk, és aki hamarabb találja el a megfelelő szöget és lövéserősséget, az már sínen van (a másiknak reszeltek).

Alapok
A WORMS gyakorlatilag ugyanerre a sémára épül fel, csak az idők változtak azóta, és egy kicsit modernebb körítést kapott az egész játék. A WORMS-ban nem egyéni küzdelem folyik, hanem kőkemény csapatmunka, nem egy magányos harcost kell irányítanunk, hanem egy egész csapatot. Itt minden vérre megy. Itt mindent komolyan kell venni. Nincs irgalom. Az okosabb győz, a gyengébb elbukik. Minden fegyver megengedett magasztos céljaink eléréséhez. Elérkezett hát az idő, hogy igazságot tegyünk a kukacok kegyetlen világában, és megmutassuk, hogy ki a girnyó a gáton.
Hát akkor…
Eme kis bevezető után már biztosan felborzoltam jó néhány olvasó idegszálait, de mindenkit megnyugtatok. Ez a játék nem Doom, és nem is Mortal Kombat. Bár repkednek a pofonok és surrognak a rakéták, de nem fröcsköl a vér és nem folyik ki bél. A programozók a lehető leghumánusabban (legkukacosabban) és legpoénosabban oldották meg mindazt, amit egy hétköznapi ember gyilkolásnak és pusztításnak definiál. A játék főszereplői természetesen a kukacok, akik most fegyvert ragadtak jogaik érvényesítése érdekében.
A játékot igazából egyedül is lehet játszani a gép ellen, de az igazi csemege a nyolc Human játékos üzemmódban rejlik. A játék elindítása után egy menübe kerülünk.
– PLAY GAME – Itt tudjuk a játékot elindítani. A következő képernyőn választhatunk a játék módjai között. A LEAGUE és a FRIENDLY opciók között csak annyi különbség van, hogy a LEAGUE-t választva a WORMLIST a harc kimenetele alapján változik, míg FRIENDLY esetén nem. Lehetőség van még gyakorlásra – TRAINING, illetve a körmérkőzéses játékra is – TOURNAMENT. Ha kiválasztottuk a játékmódot, akkor egy következő képernyőre kerülünk. A megjelenő csapatok közül ki kell választani, hogy melyik harcosgárda tagjai mérjék össze tudásukat és szerencséjüket a következő menetben. Az OK-ra klikkelve máris nyomulhatunk.
– TEAM ENTRY – Itt tudunk változtatni a csapatok felállásán. Alapállapotban 4 HUMAN és 4 CPU csapat van nyilvántartva, de bármelyik csapat lehet HUMAN vagy CPU által irányítva. A CLEAR-ra klikkelve a nevek kitörlődnek, és saját elképzeléseink szerint adhatunk harcosainknak neveket.
– OPTIONS – Ez az egyik legbonyolultabb menüpont. A szokásos irányítási, hang és egyéb dolgok mellett itt tudjuk beállítani a menetek hosszát, a gondolkodási időt, a fegyverek használatát és mennyiségét, és sok miegymást. Ha már rutinosabbak vagyunk, akkor izgalmasabbá tehetjük a játékot egy-két fegyver kikapcsolásával, vagy a gondolkodási idő lerövidítésével.
– RECORDS – A WORMLIST-et nézegetve teljes körű információt kaphatunk eddigi tevékenységünkről.
A többi menüpontra nem vesztegetek időt, mert úgyis egyértelműek.
!!! DANGER ZONE !!!
!!! Rabid Worms !!!
Nézzük a játékot. Miután elindítottuk a menetet, a gép egy LANDSCAPE-et fog generálni. Ha most (asszem) a JOBB egérgombot megnyomjuk, akkor lehetőségünk adódik egy kódszót begépelni (ez bármilyen karaktert tartalmazhat), és ekkor ez alapján fog generálódni a pálya. Ugyanaz a kódszó minden esetben ugyanazt a pályát generáltatja a programmal, tehát a későbbiekben egy-egy jól sikerült pályát a kódszó alapján bármikor újrageneráltathatunk. Ha kész a pálya, akkor a gigacokon a sor. Minden kukac feje fölött a neve látható, ez alatt a HEALTH-je. A kukac akkor esik ki a játékból, ha a HEALTH-je elfogy, vagy ha kirepül a pályáról, illetve beesik a vízbe (XY is an EX WORM). A csapatok kukacai egymás után felváltva következnek, először az első kukacok, majd a másodikok, stb. Ha megkaptuk az irányítást, akkor máris cselekedhetünk.
A kukacot a jobb és bal kurzornyíllal mozgathatjuk, a fel és le kurzornyíllal a célkeresztet tudjuk mozgatni, az Enter-rel ugorhatunk, a Space aktiválja a kiválasztott eszközt. A pályát az egérrel tudjuk mozgatni. A JOBB egérgombbal tudjuk a felhasználható eszközök arzenálját előcsalogatni. Ez a képernyő alsó részén jelenik meg, BAL gombbal lehet választani. Ha valakinek van CD32 joypadja, akkor azt is használhatja, ekkor sem a billentyűzetre, sem az egérre nincs szükség. A Space használatára külön kitérek. Egyes fegyverek használatakor a Space nyomvatartásának ideje határozza meg a lövedék mozgásának energiáját. Ezt a képernyő alsó részén egy csík jelzi. Még egy fontos dolog! A lövéserősséget jelző csík felett egy másik jelzőcsík is látható WIND felirattal. Ez a mindenkori szélviszonyokat hivatott jelezni – melyik irányba és mekkora erősségű szél fúj. Ezt a fegyverek használatánál mindig vegyük figyelembe (tudod: széllel szembe ne pis…)! A különféle pályákon más a gravitáció értéke is, ezt is figyelembe kell venni. Még egy apró megjegyzés. A különféle lövedékeknek és robbanóanyagoknak más-más a hatótávolsága. Mindig vigyázzunk, hogy saját kukac ne legyen a várható detonáció közelében, mert esetleg ő is kap egy adagot a robbanásból. Ha egy kukac elhalálozik, akkor az pukkan egyet, és ez is káros a mellette tartózkodók egészségére.
Teetchung, teetchung
Nézzük sorban a használható eszközöket. A Max damage a telitalálat esetén okozott sebzés értéke.
Bazooka / Homing Missile – ezek rakéták. A Homig Missile nevéből adódóan célra tar, de csak szélcsendes időben pontos igazán. Max damage 50.
Grenade / Cluster Bomb / Banana Bomb – ezek gránátok, különféle hatóerővel. A Cluster Bomb robbanás után 5 darabra válik szét, majd megint robban. Banana Bomb-ot csak a pályára leeső ládákban találhatunk, működése a Cluster Bomb-éhoz hasonló. A késleltetési idő 1-5 mp között állítható. Max damage: Grenade 50, Cluster (5x) 30, Banana 75.
Shotgun / Uzi / Minigun – lőfegyverek. A Shotgun az egyetlen fegyver, ami körönként kétszer használható. Az Uzi csak egyszer, de annál jobban. Minigun-t csak ládák mélyén lelhetünk, viszont nagyon bír ám kaszálni és messzebbre hord, mint az Uzi. A lövedékekre nem hat a szél és a gravitáció. Max damage 25.
Fire Punch / Dragon Ball – közelharc esetén használhatóak. A Fire Punch esetén közvetlenül az ellenfél mellé kell állni, a Dragon Ball pedig kb. 5 kukacnyi távolságig hat. Kitűnően használhatóak az ellenfél megfürdetésére. Max damage 30.
Dynamite / Landmines / Sheep – egyéb kategória. A Dynamite a lerakás után 5 mp-cel robban, és szép nagy lukat csinál, tehát nem árt eldzsalni a helyszínről. A Landmines a lerakás után aktív, ha bárki rácsúszkál, robban. Default találunk belőle 8 db-ot a pályán. Shotgun-nal felrobbantható, ez néha nagyon jól használható. A Sheep egy titokzatos fegyver, csak ládákban található. Aktiválás után megjelenik egy barika, amit irányíthatunk. A megfelelő helyen Space-szel felrobbantható. Max damage: Dynamite 75, Landmines 50, Sheep 75.
Airstrike – légicsapás. A kiválasztott helyet enyhe szőnyegbombázás éri, az ott tartózkodók örömére. Default egyszer használható, de csak a második körtől. Bár ládákban lelhetünk utánpótlást, azért ajánlott a végére tartogatni.
Teleport – teleport. Az aktiváló kukacot a kiválasztott helyre teleportálja. Szorult helyzetben kitűnően használható. Ládákban található utánpótlás.
Blowtorch / Drill – a Landscape átalakítására használhatóak. A Blowtorch a kiválasztott irányban utat vág kukacunk számára, a Drill-lel pedig lefelé tudunk áskálódni. Hasznos funkció a tereptárgyakon való átkeléshez.
Bungee / Ninja Rope – kötelek. A Bungee nagyobb mélységek esetén, a Ninja Rope pedig nagyobb magasságok eléréséhez használható (ha ugyebár leesünk valahonnan, akkor kört vesztünk).
Girders – hídépítéshez használható. A bombák által megrongált hidakat tudjuk kijavítani vele, vagy újat tudunk építeni.
Skip Go – lépés elpasszolása. Ha egy kukacunkkal nem akarunk akciózni, akkor evvel az ikonnal tudjuk átadni a lépést a következőnek.
Kamikaze – kamikaze. Kukacunkkal öngyilkos módon rávethetjük magunkat az ellenfélre, de ennek mi is kárát látjuk. Nem igazán értettem, hogy miért jó a használata, de szerencsés esetben akár 4-5 ellenséges kukacot is kipaterolhatunk vele a pályáról. Max damage 30(?).
Surrender – megadás. A kiválasztott kukac megadja magát….de mi értelme?
Prod – biliárdgolyó effektus. A Prod szintén titkos fegyver, csak ládákban található. A használatához közelítsük meg az ellenfelet, majd Space-szel pöccintsük meg. Szakadékok szélén bámészkodó ellenséges kukacok, reszkessetek!
Prológus
Ezek lettek volna a fegyverek. Használatuk sok gyakorlást igényel, főleg rakéták és gránátok esetén. Minden esetben érdemes mérlegelni, hogy melyik fegyvert használjuk, mert megéri. A megfelelő stratégiát csak sok gyakorlás után fogjuk tudni kitapasztalni. Persze ez nálam már rutin kérdése (néhány átvirrasztott WORMS-os éjszaka után). Minden Amiga tulajdonos figyelmébe ajánlom, mert talán a legutolsó „nagy“ játékok egyike.