A játékról e népszerű TV-show jutott egyből eszembe, ugyanis a cél mindkettőben azonos: legyünk gazdagok. A hasonlóság azonban itt véget is ér, mivel a meggazdagodás módja már igencsak eltérő. A játék címe már magában hordozza azt is, milyen módon juthatunk – sajnos csak a számítógép képernyőjén – a dollármilliókhoz: ezúttal egy multinacionális cég vezetőjének szerepébe bújhatunk. Persze ahhoz, hogy csatlakozhassunk a világ leggazdagabb embereihez, hosszú és rögös út vezet, melynek során gyakorlottnak kell lennünk a nyersanyagtermelés, a termékfejlesztés, a gyártás és nem utolsósorban a marketing területén is. Első olvasatban talán egy kicsit nagynak tűnik a falat, amit le kell erőltetni a torkunkon, ám a játék fokozatosan ismerteti meg velünk mindezeket a dolgokat. Hozzá kell tenni még azt is, hogy nem kötelező leendő cégünknek minden területen működnie. Ha úgy tetszik, foglalkozhatunk csak a különféle termékek forgalmazásával, rábízva a termelést más, gép által irányított cégekre, de összpontosíthatunk kizárólag a termelésre is. Természetesen cégünk akkor hozza a legnagyobb profitot, ha a gyártás és a forgalmazás is a mi kezünkben van. 

A játék grafikája a stílushoz illően nem túl csicsás, inkább funkcionálisnak nevezhető. Nincs szükség 3D gyorsításra, elég egy mezei SVGA kártya is, ám ez nem jelenti azt, hogy csúnya lenne – kellően változatos és igényesen kidolgozott képernyőkkel találkozunk. A gyárainkat és üzleteinket az izometrikusan megjelenített, élettel teli városban helyezhetjük el (a grafika itt hasonlít a Sim City vagy a Tycoon sorozat játékaihoz). A menedzselési feladatokhoz rendelkezésre állnak különféle grafikonok és táblázatok, melyek egyszerűek, viszont emiatt jól áttekinthetőek is. A játék grafikájának javára írható, hogy az ikonok kellően nagy méretűek és elég beszédesek, így a kezelés könnyű és magától értetődő. Aki játszott már olyan programokkal, ahol az ikonok hangyányi méretűek és mindenféle absztrakt képeket ábrázolnak, aminek következtében egy-egy ikon megtalálása és megnyomása önmagában felér egy logikai játékkal, az értékeli az ilyen „apróságokat” is. 
A hangok terén sincs nagy áttörés. Néhány hangulatos zajjal (malacok a farmon, gépek a gyárban) találkozhatunk, bár nem vitték túlzásba az alkotók, így akkor sem vesztenénk sokat, ha nem lenne hangkártya a gépben. 
Amiben kiemelkedően teljesít a program, az a gazdasági élet modellezése. Akinek már volt része abban az „örömben”, hogy közgazdaságtan órákon hallgassa a világpiac alapelveit, az tudja, hogy szinte minden összefügg mindennel. Alapvető például a kereslet-kínálat kapcsolata: amiből túlkínálat van, azt csak olcsón lehet eladni. Emellett azonban vannak nem ennyire nyilvánvaló jelenségek is. Például egyes termékcsoportoknál (ruházat, kozmetikai cikkek) a márkanév jelentősen befolyásolja az árakat és a termék kelendőségét, máshol (élelmiszerek, vegyi áruk) inkább az ár és a minőség a döntő. A termékek minőségét is számtalan dolog befolyásolja – némelyik esetében elsősorban a felhasznált alapanyag a döntő tényező, máshol azonban az alkalmazott gyártástechnológia határozza meg a végeredményt. Mindezek a gazdasági törvényszerűségek (sőt, ennél jóval több is) mind benne vannak a programban, lehetőség szerint valamilyen módon számszerűsítve. Szerencsére nem kell közgáz diplomával rendelkeznünk ahhoz, hogy ezeket ismerjük – a játékban egy remek gyakorlóküldetés-sorozat található, ahol a kezelés bemutatása mellett bevezetést kapunk a világgazdaság rejtelmeibe is. Ez a része – a téma szárazsága ellenére – igazán remekül, már-már izgalmasra sikeredett. Én magam például a gyakorlóküldetések során kíváncsian vártam, hogyan jelenik meg a játékban például a reklám, a termékfejlesztés vagy a tőzsdei manipulációk, hogy ezekkel az új ismeretekkel felvértezve tudjak beszállni a vevők kegyeiért vívott csatározásokba. Maguk a gyakorlóküldetések egyben felfoghatók a játék bevezető pályáinak is, mert miután a program bemutatta az újdonságokat, a küldetés befejezéséhez ezeket használva kell elérni például bizonyos időn belül meghatározott nagyságú éves profitot vagy valamelyik termék piacán az uralmat. Mindezek miatt vétek és egyben hiba is lenne kihagyni a gyakorlópályákat – mindenképpen megéri ráfordítani azt a néhány órát a betanulásra, annak ellenére is, hogy a játék kezelése nincs agyonbonyolítva.
A gyakorlópályák mellett természetesen éles küldetésekben is kipróbálhatjuk oroszlánkörmeinket. Öt, jellegében eltérő pálya áll rendelkezésünkre. Ez nem túl sok, de szerencsére emellett véletlenszerűen generált városokban is alapíthatunk céget. Akinek mindez kevés lenne, lehetőség van multiplayer játékokra az Interneten, de akár egy soros kábelen keresztül is. 
A játékban közel 100 félkész illetve késztermék van, gyárthatunk zoknit, fagyasztott csirkehúst, DVD lejátszót vagy akár autót is. Nyithatunk farmokat, ahol tenyészthetünk és feldolgozhatunk állatokat vagy termeszthetünk változatos növényeket. Ha pénztárcánk megengedi, nyithatunk bányákat, ahol az ipar számára szükséges szenet, vasat és más ásványkincseket bányászhatunk. Minden termékről kellően részletes információt találunk a játékban lévő súgóban, kezdve a gyártáshoz szükséges alapanyagoktól egészen a termék különféle tulajdonságaiig. 
Kezdetben anyagi lehetőségeink szűkösek. Így előfordulhat, hogy elsőként csak néhány üzletet nyitunk, ahol a független kikötőktől vagy más cégektől vásárolt cuccokat árusítjuk, vagy csak egyszerűbb termékeket gyártunk, de dönthetünk részvénykibocsátás vagy hitelfelvétel mellett is, hogy saját gyárakat alapítva a cégünk által fejlesztett és gyártott mobiltelefont vagy hifitornyot árusítsuk. Amikor már több pénz csörög a malacperselyünkben, figyelmünket a reklámhadjáratokra és fejlesztésekre kell fordítanunk, hogy lemossuk a konkurenciát márkás és jó minőségű áruinkkal. Az AI agresszivitása 5 fokozatban állítható, de emellett még a szakértelme és a beállítottsága is finomhangolható, így mindenki megtalálhatja a neki megfelelő nehézségi szintet. Lehetőség van ezen kívül a véletlenszerűen bekövetkező események gyakoriságának beállítására is.
Ami picit szokatlan volt számomra a játékban, az a piszkos eszközök teljes hiánya. Nincs lehetőségünk szabotázsra, vesztegetésekre, üzleti titkok lopkodására, a rivális vállalatok lejáratására vagy jól képzett munkaerejük átcsábítására. Persze lehet, hogy a valós életben ezek nem túlságosan gyakoriak a vállalatok versenyében, és ezért maradtak ki, mindenesetre más gazdasági játékokban vagy a TV sorozatokban (talán beugrik a jó öreg Jockey bácsi a Dallasból, esetleg a gonosz kopasz a Goldenburgokból) ilyen dolgokat is láttam már. 
Néhány helyen egy picit több segítséget is adhatna a program – például elég nehéz megtalálni azt, hogy a különféle üzlettípusokban melyik termékeket árusíthatjuk, és a gyártástechnológiai súgó használata is lehetett volna egyszerűbb. 
A program mindenesetre ezekkel az apró hiányosságokkal együtt is nagyon jó szórakozást nyújt, és a sokféle lehetőség megengedi, hogy mindenki a saját stílusának megfelelő módon játszhasson, kivéve persze a pusztító hajlamú játékosokat, mert nekik más játék után kell nézni. Merem ajánlani azoknak is, akik eddig még nem nagyon foglalkoztak az ilyen jellegű stratégiai programokkal, mert esetleg bonyolultsága miatt elriasztónak találták ezt a témát. Ez a játék kezdők számára is könnyen megtanulható és élvezetes lehet. 
Értékelés: 85%
Pozitív:
– kiforrott játék
– sokféle lehetőség
– jó gazdasági szimuláció
Negatív:
– néhány helyen lehetne egyszerűbb is
– nincsenek piszkos trükkök
– elférne több küldetés
Minimum Config: PII 233Mhz, 64MB RAM, 250MB Harddisk, Windows 95
Javasolt: 128 MB RAM, kicsit gyorsabb (350Mhz körüli) processzor
A fejlesztőről
A program szellemi atyja a hongkongi származású Trevor Chan, aki egyben az Enlight Software vezető fejlesztője is. Trevor a játékok fejlesztésével kezdetben csak részidőben foglalkozott, eredetileg egy légitársaságnál dolgozott, mint szoftverkonzulens. Első játékprogramját 10 évvel ezelőtt, egy TV társaság részére fejlesztette reklámozási célokra, melyben a feladat természetesen egy TV csatorna vezetése volt. 
A cég nem túlságosan sok programmal jelent meg a játékpiacon, viszont igyekeztek mindig minőségi és egyedi játékokat kiadni. Az egyik legfontosabb játékuk a Capitalism sorozat (az első és második rész közben létezett egy Plus verzió is), ezen kívül még a stratégiai különlegességnek számító Seven Kingdoms két része készült az ES-nél. Jelenleg egy szállodaszimuláción dolgoznak, de tervek vannak új RPG játékok illetve a Seven Kingdoms 3. részének elkészítésére is. 
Capitalism oktatásra
A játék első része 1995-ben nemcsak a gamerek között aratott babérokat, hanem oktatási célokra is felhasználták különféle menedzserképző iskolákban. Ebből az következik, hogy a szimulációnak nagyon valósághűnek kell lennie, hiszen az oktatók különösen érzékenyek erre a szempontra. Persze a fejlesztés során a játszhatóságra is ügyelni kellett, mivel lehet bármilyen pontos egy szimuláció, ha a játékosok túlságosan bonyolultnak vagy nehéznek tartják, akkor nem lesz sikeres a program. A játék készítése közben ezért mindig komolyan mérlegelték, mennyi kerüljön be a valóságból a számítógépes világba. 
Alakul a Capitalism III…
Aki megismeri a 2. részt, biztosan észreveszi, hogy a napjainkban legjobban fejlődő gazdasági terület kimaradt a játékból. Ez pedig nem más, mint az E-Business, azaz az internetes kereskedelem. Ez az őrület néhány éve indult, és annak ellenére, hogy azóta számtalan ilyen jellegű cég tűnt el a süllyesztőben kisebb-nagyobb botrányok közt, úgy néz ki, ez a terület ma már véglegesen részét alkotja a gazdaságnak. Ebben a digitális gazdaságban az értéket elsősorban a „nem kézzelfogható” termékek, mint például az ötletek, a technológia, az információ és a márkanév képviselik, így az ilyen jellegű cégek egészen másképpen működnek, mint amiket a C2-ben megismerhetünk. A készülő harmadik részben azonban már ilyen céget is alapíthatunk majd…