Tippek-trükkök:
Úgy gondoltam, a Dungeon Siege egyjátékos módú története és annak játékmenete túlságosan egyszerű ahhoz, hogy végigjátszást igényelne, hiszen szinte lehetetlen benne elakadni. A történet lineáris, ahogy haladunk előre a királyság felfedezésében, úgy oldjuk majd meg a kapott feladatokat, és óhatatlanul átjutunk egyik fejezetből a másikba. Ezért inkább olyan tippeket és trükköket adnék, amelyek segíthetnek kalandjaid során, akár még a többjátékos módban is (bár itt még nekem is bőven van mit tanulni).

Az elveszett könyv
A játékban talán az egyetlen gondot okozó küldetést Glacernben kapjuk, ahol a Fedwyrr trilógia köteteit kell megkeresni. Azaz igazán csak az első két részt, mert a harmadikat Ardun (aki a küldetést adja a templomban) rögtön oda is dobja. A másik két könyv is itt van a hegyvidéki faluban, szóval nem kell messzire menni. A második kötet a település egyik házában van, míg az elsőért fel kell liftezni az őrtoronyba, ahol a mogorva őr szinte azonnal odaadja azt, csak távozzunk mielőbb.
Visszatérve Ardunhoz 200 arany lesz a jutalom.

A „húzás” művészete (egyjátékos mód)
A DS nagy előnye (sokak szerint inkább hátránya), hogy akár nyolctagú csapatot is vezethetünk, melyhez még hozzácsapódnak a mágusok által esetlegesen idézett lények is. A látszólag nagy tömeg azonban éppen annyi veszélyt rejt, mint amennyi pozitívumot hordoz. Amennyiben a csapat tagjai szabadon szaladgálhatnak (move freely), bizony előfordulhat, hogy óriási, sokszor átláthatatlan, s végül halálos csetepatéba keverednek (hacsak nincsenek tele a zsákok gyógyitalokkal). Ezért ennek elkerülésére a veszélyes övezetekben érdemes használni a következő taktikát.
A kalandozók mozgásterét korlátozd le (hold ground esetleg engage), és állítsd fel őket egy már biztonságos területen, lehetőleg úgy, hogy a varázstudók, tehát gyengébb fizikummal rendelkezők legyenek hátul. Ha van, a szamara(ka)t feltétlenül pányvázd le (hold ground), különben pánikszerű menekülésükkel még több szörnyet csalnak oda. Kapcsold ki a követés módot, majd az egyik harcosoddal indulj el a szörnyek felé, amikor azok megláttak, szaladj vissza a csoporthoz. Ezzel a taktikával ügyeskedve nagyobb szörnycsoportokat is kis manna- vagy életpont-veszteséggel elpusztíthatsz, csupán a távolsági fegyvereket, illetve mágiát használó támadókra kell külön figyelni. Mivel az először megtámadott ellenfélre összpontosítanak, ha kell, akár fuss vele túl a csoporton, hogy azoknak viszont a hatótávolságán belül kerüljenek. Ha több harcosod van, a többit is átkapcsolhatod szabad támadás módba, de ekkor ügyelj rájuk, hogy ne rohangáljanak szét.
Ha van veled öszvér, azt is használhatod a szörnyek „húzására”, hiszen őt is lelkesen követik fenevadak, és ha esetleg elájul vagy meghal, akkor ideiglenesen sem veszítesz haderőt. 🙂

Tündérek
Bizonyára észrevetted a leginkább erdei tisztások közelében felbukkanó tündéreket, melyekből kéket és pirosat is találhatsz. Gondolom, máris kitaláltad, ha sikerül a közelükben lenni, akkor gyorsul az adott színű energia (manna illetve életerő) regenerálódása. Persze ez csak érdekesség, hiszen a nyughatatlan tündérek közelében maradni cseppet sem egyszerű.

Hasznos gyorsbillentyűk
X – karakterenkénti manna és hp kijelző ki/be
L – nevek kijelzése ki/be
E – minden csapattag kijelölése
Z – minden képernyőn látható tárgy felszedése
Jobb klikk – elmozdulás nélküli támadás
– multiplayer módban statisztika kijelzése ki/be
SPACE – pillanat állj (minden karaktered számára adhatsz ki külön parancsot!)

Karaktertulajdonságok
Karakterednek mindössze három alaptulajdonsága van. Ezek határozzák meg életerejét és mannájának mennyiségét. Ezek leghatékonyabb fejlesztési módja:
STR (erő) – közelharci fegyverekkel,
DEX (ügyesség) – íjászattal,
INT (intelligencia) – varázslással.
A szerzett tapasztalati pont százalékosan a következőképpen oszlik el:
Közelharci fegyver használatakor: erő 64%, ügyesség 27%, intelligencia 9%.
Íjászattal: erő 25%, ügyesség 62%, intelligencia 13%.
Természet mágia használatakor: erő 9%, ügyesség 18%, intelligencia 73%.
Harci mágia alkalmazásakor: erő 13%, ügyesség 17%, intelligencia 70%.

A játék elején megadott nehézségi szint befolyásolja a támadók sebzését, méghozzá így:
Könnyű (easy) mód: játékos sebzése 135%, szörny sebzése 50%.
Normál (medium)mód: játékos sebzése 100%, szörny sebzése 100%.
Nehéz (hard) mód: játékos sebzése 85%, szörny sebzése 145%.

Parancsok
Ezek az utasítások nem igazán cheatek, hanem a programba enter után beírható parancsok. Használatukat tekintve nem érintik a játékmenetet.

+maxjooky Karaktered megnő.
+minjooky Karaktered összemegy.
-mouse A kurzor nem látszik.
-rings A zöld körök a karaktereket kijelölve sem látszanak.
+version Látható, milyen verziójú programmal rendelkezel.
+xrayvision Kikapcsolja a textúrákat.

Cheatek (egyjátékos mód)
+checksinthemail Maximális arany (9 999 999).
+drdeath Maximális karaktertulajdonságok.
+loefervision Nincs fog-of-war.
+potionaholic 3-3 adag super mana és super heal italt ad.
+sixdemonbag 6 magas szintű idéző varázslatot kapsz.
+sniper Megnöveli a lőfegyverek távsugarát.
+zool Karaktereid immúnisak a támadásokra.
Érdekességként megjegyzem, az interneten már gyűjtik az aláírásokat arra a petícióra, amelyik kérvényezi, hogy a többjátékos módban is lehessen bizonyos feltételekkel cheatelni. Én még mindig nem értem, mi öröm van úgy a játékban.

Gyors szintlépés (multi)
Mindenek előtt a No Drop opciót a menüben kapcsold be, és majd keress valami kemény helyet (természetesen a szintednek megfelelő pályarészen), lehetőleg olyat, melynek közelében reinkarnációs szentély van (általában labirintusok elején van ilyen). Rohangálj kicsit a környéken, és szerezz be minél több ellenfelet (íjász, varázsló nem igazán jó), majd rohanj a szentély közelébe, és használd azt a képességet, amelyiket fejleszteni akarod egészen a halálodig. Amikor feltámadsz, ismét maximális manna és életerő pontod lesz, így teljes erővel vetheted magad a küzdelembe újra meg újra, míg az alacsonyszintű képességed megfelelő szintre nem nő.
Vigyázat! Halálodkor minden hátizsákban lévő tárgyad és a pénzed is a földre hullhat, ha a játékot létrehozó (host) a beállításoknál ezt választotta!

A tárgyak színének titkai
Fehér – átlagos, gyakori cucc.
Kék – a tárgy mágikus tulajdonságú.
Narancssárga – a holmi negatív tulajdonságot is hordoz.
Lila – ritka ereklye.
Sárga – a legritkábbak közül való holmi.

Konfiguráld be taktikáidat!
Különböző gyorsbeállításokat is alkalmazhatsz, hogy akár harc közben egyetlen gombnyomásra tudj váltani, melyik karaktered mit tegyen. Például beállíthatod, hogy alapban mindenki támadjon, majd ha például komolyabbra fordul a helyzet, egyesek váltsanak védekező módba (gyógyításra) vagy éppen íjászatra.
Ha megadtál egy kombinációt (pl. első karakter közelharc, második közelharc, harmadik íj, negyedik íj, ötödik harci mágia, hatodik term. mágia stb.), akkor a CTRL+F1 lenyomásával mentsd ezt el. Majd készíts egy másikat (pl. a védekezőt, amikor a mágusok sem támadnak, hanem már gyógyítanak, vagy ilyesmi), és azt is mentsd el a következő gombra. Ezeket aztán játék közben, éles helyzetben is válthatod a megfelelő számok lenyomásával. Akár nyolc ilyen kombinációt is elmenthetsz!
(Options menü / Input fül / Hotkeys)

Tapasztalati pontok
1. szint: 70
50. szint: 9 709 985
100. szint: 103 456 737 421
150. szint: 2 639 446 640 557 650

Multiplayer opciók
A regular szintre bárki beléphet, míg a veteran 54., az elite pedig 83. szint felettieknek való.
A multiplayer játékokban két térképlehetőség közül is választhatunk. A Kingdom of Ehb (1) tulajdonképpen az egyjátékos mód történetét követi, míg az Utraean Peninsula (2) kifejezetten több játékosnak kifejlesztett terep.
Mindegyiken belül karaktereink szintjétől függ, hova mehetünk. A lehetőségek regular módban:
1. Farmhouse (0), Stonebridge (3+), Glacern (7+), Jeriah’s Cabin (11+), Traveller Camp (17+), Dark Swamp (22+), Temple Ruins (32+), Fortress Kroth (38+), Droog Village (42+), Castle Ehb (46+).
2. Elddim (0), Crystwind (5+), Fallraen (9+), Meren (18+), Lang (25+), Quillrabe (42+), Hiroth (46+), Grescal (50+).
Érdemes a leendő társainknak is megfelelő helyszínt választani. Ha nem a kaland, hanem alacsony szintű képességeink fejlesztése a cél, akkor minél magasabb követelményeket állító helyet (a maximumot, ahova mehetsz) ajánlok a gyors szintlépéshez.
Az interneten játszók a Zonamatch segítségével egészen biztosan találnak maguknak partnert, de óva intek mindenkit a felelőtlen csatlakozásoktól. Mindenek előtt nézzétek meg, kihez és milyen feltételekkel léptek be, nehogy valami gond legyen. A legjobb barátokkal menni jelszóval védett pályán, az a tuti.

A titkos szint, avagy mire való a fúria szeme
 
Úgy látszik, ezek a testrészek mindig meglepetéseket hoznak. A Diablo 2-ben egy láb volt a kulcspont, most viszont a kristálybarlangokban talált fúria szeme kell ahhoz, hogy egy titkos pályára juss.
Az első tennivalód 3 tárgy begyűjtése. Amire szükséged lesz:
1. A kés, amelyet az egyjátékos módban kapsz rögtön kezdéskor.
2. A fúria szeme, amelyet a kristálybarlangokban találhatsz egy labirintusban, ahol mindig súlyokat kell raknod a lépőkövekre, hogy lépcsőt nyiss a mélybe. Legalul a ládában ott lesz a kincs!
3. Miután megszerezted mind a 8 városkövet a multiplayer küldetések során, menj el a Majin labirintusba, és szerezd meg a Trial of Gallus című könyvet.
 
Miután ezeket megszerezted, mindhárom tárgy birtokában lépj be egy multiplayer játékba (Utraean Peninsula), és válaszd Quillrabe városát (regular módban 42+). Hagyd el a várost (Quillrabe Canyons), és kövesd a folyót észak felé, amíg el nem éred a falat. Itt a közelben találsz egy táblát (Crystwind, Quillrabe), egy őrt, valamint ha minden igaz, egy liftet is. Menj fel, és a következő táblánál használd megint a liftet. Haladj északnyugatra, amíg nem találkozol egy Green Drake-kel. Pont mögötte nyílik meg a fal, ha nálad van a fentebb említett könyv. Lépj be (Forgotten Mesa)! Itt nem lesz ellenség, csak menj északnak. Három liftet fogsz használni, míg a legfelső szintre érsz. Fent találsz három szürke tányért egy teleport előtt. Az elsőbe dobd a fúria szemét, a másodikba a kést, a harmadikba pedig a könyvet. Ekkor mindhárom tárgy elporlad, és használhatod a teleportot. Nyomd meg a kapcsolót. Egy láthatatlan hídhoz érkezel majd, ezért tégy úgy, mint Indiana Jones, és menj át rajta (a kurzor segít), majd haladj északnak, egészen a márvány épületig. Itt találod meg a titkos „chicken level” labirintust.
Vigyázz! A csirkék (mindegyik nevesített, személyükben a fejlesztő team tagjait „ismerhetjük meg”) egyáltalán nem könnyű ellenfelek (regular módban easy szinten 7000 HP-jük van, míg veteránban, normál szinten 17 000), és a csibefőnök maga Chris Taylor. Ha mindet megölöd, kinyílik a faajtó, és előlép a főellenség, Colonel Norick. Hahaha!

Nemzetközi cserebere
Az interneten természetesen máris megindult a tárgyak csereberéje. Egyes játékosok már több mint száz tárgyat is kínálnak cserére. Mivel a kereskedelem szabályai még kialakulóban vannak, nem tudni, mi lesz. Tudtommal a program nem figyeli például a duplikált tárgyakat vagy a trükköket sem.
Akit a csere érdekel, íme egy cím a sok közül, ahol tárgyak közt turkálhat: DS trading post: www.chrysb.com/dstp/.

Apróságok
* Érdemesebb a ládákat távolról, íjjal vagy varázslatokkal nyitni, így az esetleges csapdák nem okoznak sérülést a csapatnak.
* A számtalan lényt idéző varázslat közül nem túl könnyű választani. Az egyjátékos módban a gazdaságosság, szívósság és hatékonyság tekintetében is a legjobbak közé tartozik a regenerálódó erdei troll.
* Egyelőre működő bug, hogy ha megölöd Ultrean Peninsula sárkányát, és a kapott követ elviszed Quillrabe kereskedőjének, kapsz egy mágikus gyűrűt. Ám ha ismét beszélsz a küldetést adó NPC-vel, tőle is megkapod ugyanezt. (multi)
* Ne lepődj meg, ha a szörnyek általad ismert életpontja olykor nem stimmel. Minél többen vagytok a csapatban, a szörnyeknek annál több életereje lesz. (multi)
* Használd ki a pillanat állj kínálta lehetőséget. Minden karakternek kiadhatsz ilyenkor parancsot, és tudsz velük ilyenkor gyógyitalt is itatni (a hp azonnal felmegy).
* A „H” lenyomásakor vagy a piros löttyre klikkelve minden karakter, akinek életpontja 50% alatt van, és rendelkezik gyógyitallal, iszik annyit, amennyivel maximális HP-re kerül.
* Ha jobb klikkel jelölöd ki az ellenfeled, karaktered manőverezések és fejvesztett rohanás nélkül öli meg azt.
* A varázslatokat válthatod jobb gombbal is (nem kell kinyitni az Inventoryt), ha a pici ikonra kattintasz.
* Mentsél minél többet, és lehetőleg ne azonos névre, mert nekem bizony szállt el kétszer játékállásom, és örültem, hogy volt mentésem fél órával korábban is!
* Ha már nincs öszvéred, vagy nincs hely a sok tárgynak, használd a transmute bűvigét, amelyik arannyá konvertálja a földre dobott, kijelölt tárgyakat. Igaz, így kicsit kevesebbet kapsz, mint a boltban, ám a kereskedőkkel nagyon ritkán fogsz találkozni.
* Ha eddig még nem jöttél rá, hogyan vehetsz gyorsan tárgyakat anélkül, hogy az inventoryba kellene húzni az ikonokat, akkor íme a trükk: nyomd le a CTRL-t, és klikkelj a választott tárgyra!
* A bűvigék gyűjtése hasznos lehet a jövő és az anyagiak szempontjából is, ezért vásárolj be néhány varázskönyvet, hiszen mindegyikbe 12 fér, tehát helyet takaríthatsz meg. (Van olyan varázslat, amelyik tízezreket is ér, a spelleket viszont nem alakíthatod át a transmute-tal.)
* A városokban olykor különleges tulajdonságokkal felruházott varázskönyveket is vehetsz. Ha van elég pénzed, érdemes a hasznosabbaknak látszókból venni, mert később, amikor karaktered használni tudná őket, már olyat árulnak csak, ami az ő szintjéhez még nem való. Ám ha te előzőleg bevásároltál…
* Ne akard mind a négy jártasságot (skill) fejleszteni. Érdemesebb inkább kettőt kombinálni, bár mindenkivel érdemes kicsit közelharcolni, hogy legyen elég életereje. Hosszútávon a harci és a mágiaosztályok kombinációja jó (pl. harcos – természetmágus, vagy íjász – harci mágus). Szerencsére minden mágiahasználó viszonylag alacsony szinten tud már gyógyítani és éleszteni is.
* A természetmágusok sajnos jóval kevesebb tapasztalati pontot kapnak, ha csak gyógyítják társaikat, mintha támadó bűvigéket alkalmaznak. Ezért egyjátékos módban én felváltva harcoltam, illetve gyógyítottam velük, így mindkét tulajdonságuk gyorsan fejlődött. Könnyebb helyeken ideiglenesen a harci mágus is gyógyíthat, hogy ők tudjanak fejlődni. A többjátékos módban is érdemes külön energiát fektetni a gyógyítók fejlődésébe!
* Végül, nézzétek meg a CD-melléklet DS extráját, ott is sok hasznos információt találtok.

Honlap-ajánló
Hivatalos honlap (angol): www.dungeonsiege.com
Hivatalos honlap (magyar): www.microsoft.com/hun/games/dungeonsiege/
DS netguide: www.dsnetguide.com
Jesters Court: www.madjester.com
DS Vault: dsvault.ign.com
GameBanshee: www.gamebanshee.com/dungeonsiege/
DS center: www.dungeonsiegecenter.com
Planet Dungeon Siege: www.planetdungeonsiege.com
Packmule: www.packmule.org
DS warcry: ds.warcry.com
Dungeon Siege Heaven: ds.heavengames.com