Az év játéka cím első számú várományosának árnyékában (és itt most az újság első fertályában helyet foglaló gengszter szimulátorra, vagyis a Grand Theft Auto: San Andreas-ra gondolok) szinte észrevétlenül megérkezett annak kistestvére is. Egy kicsit egyszerűbb, egy dimenzióval kevesebb, de legalább a miénk, GBA-soké.

A Grand Theft Auto GBA adaptációja visszatér a sorozat gyökereihez. A hardver korlátozott képességei miatt újfent madártávlatból kell letekintenünk a városra, melynek egyszerű 3D-s épülettömbjei között 2D-s sprite-emberkék és járművek mozgolódnak. A zoom három fokozatban változtatható, illetve beállítható dinamikusra is. Utóbbi esetben haladási sebességünk függvényében emelkedik-süllyed a kamera. Jószeműeknek ezzel együtt ajánlott az opciók között a legtávolabbi nézet kiválasztása: bár ilyenkor az emberek hangyányiak lesznek, a nagyobb látótávolság ezért bőséges kárpótlást nyújt.

Liberty City

A helyszín ismerős lehet a sorozat kedvelőinek, hiszen a GTA III-ban is a ’90-es évek New Yorkjáról mintázott várost forgathattuk fel. Kezdetben csak a Portland nevű városrészben garázdálkodhatunk, de ahogy haladunk előre a küldetésekkel, egy ponton (szám szerint a 19. misszió után) megnyílik Staunton Island, majd később (34. küldetés) Shoreside Vale is. A kerületek nevei sem fognak meglepetést okozni a rajongóknak, és sok esetben visszaköszönnek a már jól ismert helyszínek is: a kikötő, vagy a piros lámpás negyed Portlanden, a nagy park Staunton Islanden, és így tovább. Térképet sajnos nem kapunk a játékban, be kell érnünk a képernyő bal felső sarkában látható radarral. Ezen láthatjuk közvetlen környezetünket, és apró ikonokat és pöttyöket is felfedezhetünk rajta. A város utcáin találkozhatunk egyéb, a radaron nem látható ikonokkal is. A vöröskeresztes fehér négyzet életerőnket tölti maximumra, a kis pajzs pedig a páncélzatunkat. A csillag csökkenti eggyel körözöttségünket, a halálfejjel pedig ámokfutás-küldetéseket indíthatunk, amelyekről később szólok bővebben.

Gyalogosan

Bár időnk jelentős részét különböző járművekben ülve fogjuk tölteni, néha kénytelenek leszünk az autónkból kiszállva akciózni. Ilyenkor a D-pad megfelelő szárának megnyomásával mozoghatunk fel, le, jobbra és balra. A B gomb nyomvatartásával szaladhatunk, de csak korlátozott ideig, emberünk ugyanis nem egy maratoni futóbajnok. Az A-val használhatjuk fegyverünket, amit a Selecttel választhatunk ki. A jobb felső sarokban látható kis ikon jelzi támadóarzenálunk aktív darabját, a felhasználható munícióval egyetemben. Lássuk mi a választék:

Ököl: a pusztakezes harc általában nem elég hatékony, viszont kétségkívül lőszertakarékos megoldás.
Baseball-ütő: szintén takarékos fegyver, viszont ez már egészen hatásos. Emberes suhintásainkkal nagyobb csoportokat is sikeresen elkalapálhatunk vele.
Pisztoly: jó sok golyót vehetünk hozzá, de igazság szerint elég gyenge és haszontalan szerszám. A fa testápoló jobb választás akkor már.
Shotgun: mindenki kedvence brutális tűzerővel rendelkezik, ám szórása igen nagy. Csak közelről érdemes használni, úgy viszont két-három ellenséget simán leteríthetünk egy adag söréttel.
Uzi: bár tűzgyorsasága nem rossz, szerintem nem sokkal jobb a pisztolynál.
Rohampuska: ezzel igazán komolyakat lehet már irtani, a járműveket is szétkapja semmi perc alatt. Sajnos a lőszer gyorsan elfogy…
Golyószóró: a név magáért beszél – tűzereje brutális, de zabálja a muníciót.
Rakétavető: durva egy darab, nagy poén káoszba taszítani vele a kerületet.
Lángszóró: igazán stílusos fegyver, nagyjából a shotgunhoz hasonlóan érdemes használni – elszaladsz, megfordulsz, megvárod amíg az üldözők egészen közel érnek, és akkor rájuk szabadítod a poklot.
Kézigránát: tömegoszlatásra, járművek ellen nem rossz fegyver.
Molotov-koktél: ez a mix nem csak a torkot égeti… Egy jól irányzott dobással befűthetsz az ellenségeidnek.

A gyalogos harcok során nagyon fontos az R-ravasz megfelelő alkalmazása. Ezzel válthatunk ugyanis oldalazásra, ami a célzás legkézenfekvőbb módja. Fontos még megemlítenem, hogy futás közben az A lenyomásával átugorhatunk bizonyos akadályokat, így jutva be az autók elől elzárt területekre. Ha megunjuk a kutyagolást, nincs más dolgunk, mint hogy nulladolláros kezdő- és törlesztőrészletre lízingeljünk egyet az utcákon guruló autók közül. Ezt az L gombbal tehetjük meg, ha kellőképpen lassan halad, vagy éppen áll a kiszemelt jármű.

Vezetés

A kocsijából kirángatott sofőr helyét elfoglalva az irányítás megváltozik, visszatérve a korábbi 2D-s epizódokban megszokott módszerhez. A D-pad jobb és bal oldali szárával kormányozhatunk, az A szolgál gázadásra, a B fékezésre, illetve tolatásra. Ha az A nyomvatartása közben megnyomjuk a felfelé irányt, az autó tartani fogja az aktuális sebességét az A felengedése után is. Az R a kézifék, ami gyors fordulókhoz jól jöhet, de vigyázzunk: egyes autók hajlamosak felborulni az efféle vad kanyarvétel hatására. Tapasztalataim szerint nem feltétlenül célszerű gyors autót választani. A kis látótávolság miatt nagy sebességnél folyton belerongyolunk az előttünk haladókba, míg egy lassabb, esetleg kisebb kocsival könnyedén szlalomozhatunk a forgalomban. Megoldás lehet a járda használata, de itt óhatatlanul is történnek balesetek, a gázolások pedig előbb-utóbb körözéshez vezetnek. Néha persze jól jön, hogy az autóban ülve sebződés nélkül likvidálhatjuk ellenségeinket: egyszerűen hajtsunk át rajtuk. Dudálni, illetve adott esetben a szirénát bekapcsolni az R + fel kombinációval tudjuk. Rendőr- mentő- vagy tűzoltóautóban, esetleg taxiban ülve melléküldetéseket vállalhatunk el az L + R lenyomásával.

Küldetések

A fő sztorivonal teljesen lineáris, sorban kapjuk a missziókat aktuális munkaadónktól. Ezek „hozd ide – vidd oda” és „öld meg – robbantsd fel” típusú feladatok általában, néhány üdítő kivétellel, mint amikor egy képviselőt kell jobb belátásra bírnunk anélkül, hogy megölnénk. A mellékküldetések pedig nem csak jó pénzkereseti lehetőséget kínálnak, hanem rendkívül hasznos bonuszokat is megnyithatunk velük. 10 rendőrségi küldetés teljesítése után megjelenik egy körözöttségcsökkentő csillag a búvóhelyünknél. Ha minden szigeten 20 bűnözőt elfogtunk, 6 csillagot kapunk. 9 mentős misszió jutalma egy gyógyító ikon a házunk előtt, 12 után pedig sosem fáradunk ki a futástól. 20 tűzoltó küldetés teljesítését egy lángszóróval jutalmazza a program. 50 taxis fuvar eredménye pedig egy újfajta taxi a búvóhelynél. A radaron kockás zászlós ikonnal jelzett checkpoint-versenyekből összesen 18 van a három szigeten. Ezek abszolválásával egy F1-es versenyautóhoz juthatunk hozzá. A halálfejes Rampage ikonokat felszedve ámokfutásba kezdhetünk: kapunk valami dögös fegyvert, és azzal kell meghatározott időn belül adott számú bandatagot eltenni láb alól. Megmaradt a jól ismert csomaggyűjtögetés is: összesen 100 pakkot szórtak szét a készítők a városban, ezek megtalálásával igen finom bonuszokat nyithatunk meg (lista mellékelve).
A játék összességében egész jól sikerült, csak egy idő után kissé unalmassá válik. Köszönhető ez a nem túl érdekes, viszont teljesen lineáris történetnek, és a kissé egysíkú feladatoknak. Én azért ezzel együtt is nagyon örülök, hogy végre van GTA GBA-ra is!

Miért érdemes csomagot gyűjteni?

Azért, mert minden tizedik megtalált pakk után egy-egy hasznos ikon jelenik meg a búvóhelyünknél. Íme a lista:
10 – pisztoly
20 – UZI
30 – páncél
40 – shotgun
50 – Molotov-koktél
60 – kézigránát
70 – rohampuska
80 – golyószóró
90 – rakétavető
100 – egymillió dollár kp