Eljött az idő! Megérkezett Jak & Daxter, hogy harmadszorra is rendet tegyenek a rosszfiúk között. Régi-új dolgok köszönnek vissza az új epizódban, ám egy dolog tökéletesen ugyanolyan, mint az előző részekben: a hangulat!

A játékiparban igen ritkán szoktak olyat nyilatkozni egy jól menő sorozatról, hogy „ennyi, ez a történet vége”. Általában igyekeznek nyitott végekkel lezárni az aktuális játékok forgatókönyvét, hogy zajos siker esetén azonnal neki tudjanak látni a folytatás készítéséhez (legfrissebb példa ugye a Halo 2, aminek egyszerűen nincs is vége). A Naughty Dog fejlesztőcsapata viszont kerek perec megmondta, hogy a Jak 3 a sorozat befejező epizódja (sőt, a reklámszlogenben is a végkifejlettel csábítják a vásárlókat). Azt nem tudom, hogy mennyire kell ezt komolyan venni, de ugyanezen csapat egyszer már abbahagyta a Crash Bandicoot játékok fejlesztését – az már igazán más kérdés, hogy ezután sorra csaptak le a konkurens fejlesztőstúdiók a védjegyhasználat jogaira. Nyilvánvaló, hogy az egyik legsikeresebb, és legelismertebb akció-platformjáték széria a Jak, amit üzleti érvágás lenne végleg abbahagyni. Amennyiben bele szeretnénk magyarázni a fejlesztők nyilatkozatába egy kis mellékes tartalmat, úgy értelmezhetjük másként is a mondatot. Ez az utolsó Jak játék PS2-re! Nagy valószínűséggel a következő rész már csak a következő generációs Sony konzolra fog megjelenni (vagy ahogy említettük: más fejlesztőstúdió védőszárnyai alatt érkezhet egy esetleges folytatás). Ameddig azonban nem kapunk hivatalos információkat, addig kezeljük az én elméletemet, és a készítők nyilatkozatát is egy szép nagy adag fenntartással.

Szupercsapat

A sorozat „befejező” részében is Jak karaktere áll a középpontban; aki játszott az előző részekkel azoknak nem kell bemutatnom, viszont az újaknak szolgáltatok egy kis háttérinfót. Jak Mar örököse, akit a múltban rejtettek el annak érdekében, hogy nyugodt körülmények között nőhessen fel, és ne a mai összezavarodott és kegyetlen világban. Természetesen visszakerül a jövőbe (vagyis kis képzavarral élve a jelenbe), ám Praxis báró elfogja, és csúnyán kísérletezni kezd vele. Egy bizonyos Dark Eco-val fertőzi meg Jaket, aki ezek után, ha felmérgesedik, akkor sötét aura fonódik köré, és páratlan fizikai erővel vérteződik fel. Lehet, hogy kicsit nagyképű, de van lelke. Érthető okokból elege van az állandó „hős” szerepéből. (az intro-ból azt is megtudhatjuk, hogy miért). Jak elmaradhatatlan társa, az állandó szarkazmus forrása, Daxter. Ez a látszólag édes kisállat (vidra-menyét keverék) nem volt mindig kicsi, sem pedig állat, azonban a sors fintora úgy hozta, hogy így kell leélnie a további életét. Egyetlen dolog hiányzik neki az emberi létből: az alsónadrágok érintése. Sokért nem adná, ha újra magára ölthetné kedvenc boxerét. Amekkora szája van, szegénykém már rég megölték volna hű barátja nélkül. Kimondottan kényelmesen érzi magát Jak bal vállán.

Alaphelyzet

Két főhősünk története szinte rögtön a második rész befejezése után játszódik: fény derül Jak és Krew ismeretségére, ezért zöldhajú barátunkat okolják az újabb ostromért. Végül a nagy tanács úgy dönt, hogy száműzi Daxtert, Peckert, és Jaket a sivár Wastelands-be. Itt nincs élet, csak homok és folytonos, tűző napsütés. Ennyi erővel halálra is ítélhették volna kedvenc karaktereinket, ám ez mégis nemesebb, nagyvonalúbb gesztus annál. Hamar rájön a trió, hogy bizony innen nincs menekvés, a sivatag martalékává váltak. Ám ekkor jön Damas király, és elviszi őket Spargusba. Nocsak, nocsak. Mégis van egy egész város eme kies vidéken?!

Itt hirtelen rengetegsok dolgunk lesz. Mindig akad valaki, aki éppen ki szeretne hívni minket egy-egy versenyre, esetleg egyéb feladattal látna el minket. Viszonylag nagy mozgásteret kapunk, úgyhogy akármerre kóborolhatunk a város falain belül, vagy kívül. Annyi azonban biztos, és fix pont a játék ideje alatt, hogy a térkép mindig a segítségünkre válik. Mikor nagyobb területeken mozgunk (ha például a Wastelands sivatagjában autókázunk, vagy a város falain belül kóborolunk), akkor mindig mutatja az aktív küldetés pontos helyét. Nekünk annyi a feladatunk, hogy odaporoszkálunk, és sodródunk a történettel. Előfordul, hogy éppen egy épületben kell teljesítenünk egy missziót. Ekkor a térkép csak és kizárólag a pályát jelzi ki; azt, hogy merre van a helyes út, csak kivételes esetekben jelöli. Megijedni nem kell, eltévedni biztos, hogy sosem fogunk. Ugyanakkor örülni sem kell túlzottan: a fejünk főni fog majd ezer más gubanc miatt.

Dús haj ellen

Akinek túl dús haja van, és esetleg kezd hasonlítani egy hetvenes évekbeli afro-hajkoronára, az nyugodtan üljön le a Jak 3 elé körülbelül 5 órára egyhuzamban. Garantálom, hogy a végére már inkább Danny DeVito-éra fog hasonlítani a frizuránk. A pályatervezés kimondottan jó. Rendkívül változatos helyszíneket vonultat fel a játék (nem, nem a sivatag az egyetlen motívum), és nem ritkán visszanyúl a régi nagy platformerek legáltalánosabb elemeihez is. Elég annyit tudni rólam, hogy tinédzser éveim elején a Donkey Kong és egyéb aktuális ugrabugra játékok hatására magas vérnyomást diagnosztizáltak a gyerekorvosok. Szeretem beleélni magam a jó programokba, de ez néha (például a fent említett eset) hátrányt is jelent. Mint említettem, a Jak 3 visszanyúlt pár régi platformkliséhez, amik újból 140 / 100 körüli értékre tornászták fel vérnyomásomat. Előfordul egy-két igen idegesítő rész, ahol egy rossz ugrás után kezdhetjük elölről a kicentizett ugrások sorozatát. Meg kell szoknunk az irányítást annak érdekében, hogy tízből kilencszer ne essünk bele pl. a lávába. A másodperc törtrésze alatt kell felmérnünk, hogy elég-e a szakadékhoz egy duplaugrás, vagy esetleg a spéci, hosszúugrást kell-e alkalmaznunk. Az ehhez hasonló nyalánkságok kölcsönöznek egy kis oldschool hangulatot a programnak. Ez nem negatívum, csupán egy esetleges agyvérzés gondolata nosztalgikus érzéssel tölt el. Amelyik játék így fel tud húzni, az általában kiemelkedően jól sikerült, és igazán nehéz.

Bizony, a Jak 3 különlegesen nagy kihívást jelent reflexeink számára, úgyhogy ritka lesz az olyan küldetés, amit rögtön, első próbálkozásra meg tudunk oldani. Nem szeretnék elijeszteni senkit, szóval elárulom, hogy a legkeményebb missziók is könnyen teljesíthetők második-harmadik próbálkozásra. Ki kell ismerni a pályát, és ezután már nem tud minket meglepni.

Ötvözet

A játékmenet a megszokott, szinte teljesen ugyanaz, mint az előző részekben. Adott a hatalmas mozgástér, ahol (bizonyos korlátok közt) kedvünkre kóricálhatunk, és sokfajta elvállalható (kötelező, és mellék-) küldetés. Mindet felsorolni majdnem, hogy lehetetlen, ezért csak néhányat említenék meg (az itt ismertetett tippek hasznosak lesznek a hasonló típusú missziókhoz)!

Kezdjük az Arénával. Ide háromszor kell visszatérnünk ahhoz, hogy megkapjuk Spargus állampolgárságunkat. Rendszerint özönlenek majd az ellenfelek minden irányból, ezért észnél kell lennünk. A kamerakezelés jóformán rajtunk múlik, szóval serényen nézelődjünk körbe-körbe. Úgy oldottam meg a problémát, hogy lőttem arra, amerre láttam, majd egy kis idő után megfordultam, és vakon eresztettem néhány lövést az ellenkező irányba is. Szinte mindig hallottam a találat hangját. Így megspórolhatunk pár körözést. Vigyázzunk, mert a terep időnként a lávába süllyed, ilyenkor pattanjunk fel a „magaslatokra”. Megadott számú ellenség legyűrése után győzedelmesen hagyhatjuk el az arénát. A fentebb említett platformos játékrészhez jó reflexek, és irdatlan pontos ugrások kellenek.

Jaknek van párfajta elrugaszkodás a tarsolyában, igyekezzünk használni őket:
Hosszúugrás: Futás közben megnyomjuk az L1-et, majd az X-et.
Magasugrás: helyben állva L1, majd X.
Duplaugrás: X, majd a levegőben még egyszer X.

A káprázatos fegyverarzenálunkat bevetve a pattogások közben ránk támadó ellenségeket laza eleganciával küldhetjük át a másvilágra. Néha Daxterrel is be kell vállalnunk ugrabugra részeket, ami számomra meghatározó élmény volt. Határozottan állítom, hogy nem akarok izgága kisállat lenni. Remélem ez sok mindent megmagyaráz…. Az egyik legjobb rész volt, mikor egy siklóval kellett átszelni a Templom és a Vulkán közti távolságot. El kellett találni úgynevezett Speed Ringeket, hogy minél tovább a levegőben maradhassunk. Vigyázzunk, mert egy-két inaktív gyűrű is van, ezeket kihagyva lezuhanhatunk, de ha meglőjük őket, azon nyomban aktiválódnak! Igen, az autós részek határozottan élvezetesre sikerültek. Az első jármű még nem tartogat túl élvezeteket, de a később megszerezhető behemótok már annál inkább hozzátesznek a vezetési élményhez. Változó a fegyverfelszereltségük, a gyorsaságuk, az irányításuk, és az extra képességeik, vagyis tényleg különböző járművek kaptak helyet a játékban! Természetesen akad még rengeteg játékmód (légdeszkázás, légvédelmi ágyúzás, hátas állaton versenyzés, és még sorolhatnám), de ezek ismertetésére már nem maradt hely. Legalább marad némi meglepetés a játékban is.

Titokgarmada

Szemérmetlen mennyiségű megszerezhető cuccot rejtettek el a Jak 3-ban. Ezek közt akadnak Cheatek, Fegyver- és Járműfejlesztések, Galéria, Őrült Extrák és Pályaválasztás is. Közel ötven megnyitható, és feltárható meglepetés bújik meg a Pause menü Secrets pontja alatt. Ezek természetesen nem ingyen vannak. Úgynevezett Precursor Orbok megszerzésével nyithatjuk meg az extrákat. Mivel igen érdekes / értékes dolgok cserélhetők be, ezért kimondottan nehéz megtalálni az összes Orbot (összesen 600 van elrejtve a játéktérben). Szerencsére az eldugottságuk miatt mindig sikerélményt jelent, ha akár egyet is megtalálunk!

Sötét / Világos

Az előző rész kísérletezgetései után Jak megkapta a lehetőséget, hogy bizonyos szintet elérve átváltozzon Sötét Jakké. Ekkor gyorsasága drasztikus mértékben megnő, és fizikai ereje megtöbbszöröződik. Ezek mellé speciális képességek is társulnak:

Dark Bomb: Hatalmas Darc Eco energiahullámot bocsát ki Jak, ami következtében körkörös irányban minden ellenség azonnal elpusztul. Ezt az X és a Kör gomb együttes megnyomásával hozhatjuk elő.

Dark Blast: Ez egy óriási lila energia-kisülést hoz létre, ami szintén halálos minden ellenségre. Az X és a Négyzet gomb együttes lenyomásával csalhatjuk elő a mozdulatot.

Dark Strike: Ellenségek ellen nincs túl sok értelme használni, mivel ez az energialöket eredetileg előttünk álló akadályok ledöntésére szolgál. Az R1 gomb nyomvatartásával tölthetjük fel, majd elengedésével lőhetjük ki az energiát.

Láthatatlanság: Ha megérintünk egy láthatatlanság-totemet, akkor rövid időre eltűnünk szem elől, így könnyűszerrel átsurranhatunk veszélyesebb akadályokon és csapdákon.

Jak ebben a részben megszerzi a Világos erők feletti hatalmat is. Míg a sötét képességek támadó jellegűek, addig ezek inkább defenzívek.

Light Regeneration: A nevéből egyértelműen kitűnik, hogy mire is szolgál ez az erő, Jak életerejét tölti fel. Az L2 és a Kör gomb egyidejű megnyomásával érhető el.

Flash Freeze: Ez az egyik legjobb képesség az egész játékban, ugyanis ezt aktiválva lelassul körülöttünk az idő, míg mi normál sebességgel mozoghatunk! Ha forró a talaj, akkor sincs baj. Az L2 és a Négyzet gomb egyidejű megnyomása szükséges az erő aktivizálásához.

Light Shield: Ez ideiglenes pajzsot képez körénk, ami visszaveri az ellenséges támadásokat. Az L2 és a Kör gomb egyidejű megnyomásával csalhatjuk elő a védekező erőt.

Light Flight: Ez az eszméletlenül jól kinéző erő Jaket olyan helyekre repítheti el, ahova normál esetben nem juthatna el. Az L2 és az X gomb egyidejű lenyomásával hozhatjuk elő szárnyainkat.

Fegyverek

A játékban összesen négy fegyver van, ám egyenként három tüzelési móddal rendelkeznek. Ezeket a történet során folyamatosan kapjuk meg.

Piros fegyver:
Első mód: Nagyon leegyszerűsítve mondhatjuk, hogy „energia-shotgun”. Lassan tüzel, és csak közelre képes nagy sebzést okozni. Nagyobb távolságra hatástalan. Csoportosan rohamozó, gyenge ellenségek ellen kiváló.
Második mód: Na ez már valami! Az R1 gomb nyomvatartásával tölthetjük fel, majd az eleresztésével tüzelhetünk. Maximális töltöttségi állapotban körkörös irányba egy erőteljes lökéshullámot bocsát ki. Csoportosan Közeledő ellenségek ellen javallott a használata.
Harmadik mód: Gránátvető a maga Jakes módján. Ellenségre rácuppan, és bumm. Amennyiben a földre lőjük, úgy pattog még egy keveset a detonáció előtt. Csoportos, távol lévő ellenségek ellen használható!

Sárga fegyver:
Első mód: Közel- és középtávra ideális, viszonylag jó tüzelési sebességgel rendelkezik. Lézeres célzórendszerének köszönhetően akármit leszedhetünk, méghozzá jó gyorsan.
Második mód: Pattogó lövedékeket ereszt szabadon ez a fegyver, tehát szűk folyosókon használható a legjobban. Addig pattog a lövés, míg el nem talál egy ellent, vagy míg el nem „fárad”.
Harmadik mód: Ez egy kis gömböt indít útjára, ami megállapodása után az égből minden irányba elkezd sebesen lövedékeket szórni. Igaz, hogy 50 töltényt emészt fel egy lövés, de a hatás magáért beszél.

Kék fegyver:
Első mód: Picit lassan indul be, de rövidesen irdatlan sebességgel ontja majd magából a lőszert az ellenség irányába. Csoportosult ellenségek ellen kiváló, amúgy pontatlan lehet.
Második mód: Egy egész pofás elektronsugarat bocsát ki, amit egyik ellenség sem szeret túlzottan. Legyen a gonosz szóló, vagy csoportban, ennek nem tud ellenállni.
Harmadik mód: Az Ötödik elem című filmben volt egy hasonló fegyver: egyszerre három lőszert lő ki, és mindegy, hogy merre nézünk, az ellenség irányába iszkolnak a kis lövedékek. Kiváló puska!

Sötét fegyver:
Első mód: Egy elektromos gömböcskét lő ki (feltölthetjük a lövést az R1 gomb nyomvatartásával), ami az ellenséggel való találkozás után apró darabokra „robban”.
Második mód: Ez egy nagyon érdekes fegyver! Valószínűleg a Half-Life 2 gravigunja után a második legjobb ötlet! Akire rálövünk, annak negatív előjelet tesz a súlya elé. Egy debella gyalogos katonát eltalálva, az szépen elkezd lebegni, nekünk, pedig már csak le kell szednünk!
Harmadik mód: Kilövi a kis cuccot, az lebeg a levegőben, majd felrobban. Egy gyönyörű szép gombafelhő kíséretében ez a fegyver mindent elpusztít a hatótávolságán belül! Totális pusztulást hoz mindenre! Eszméletlenül jól néz ki az effektje!

A garázs mélyén

Semmire sem mennénk a sivatagban megfelelő jármű nélkül! A Jak 3-ban nyolc darab dűnemobil gondoskodik a szállításunkról és biztonságunkról!

Tough Puppy: Aranyos nevű kis buggy, aminek sem fegyverzete, sem páncélzata nincsen. Ugyanakkor igen gyors, remekül irányítható, és közepesen nagy ugrásokra képes! Ez az első autónk a játékban.

Sand Shark: Dupla gépágyú díszeleg az orrán, úgyhogy a szemből támadni kívánó sivatagi rablókat könnyen a másvilágra küldhetjük. Remek a végsebessége, azonban hajlamos a csúszkálásra. A páncélzata jelképes.

Dune Hopper: Ívben szálló minimbombákat lő ki, így egy találattal megsemmisíthetünk szinte mindent, ami utunkat állja. Az L1 gombot nyomva tartva, majd elengedve hatalmas ugrásokra képes. Ezek mellett korrekt páncélzattal rendelkezik.

Gila Stomper: Célkövető automata gépágyú csücsül a tetőn, úgyhogy semmi sem maradhat ép a közelünkben. A páncélzata vastag, mint egy elefánt bőre, ám lassú szegénykém, mint egy lajhár.

Slam Dozer: Célkövető automata golyószóró alapfelszereltség. Ezen kívül körülbelül ugyanaz, mint a Gila Stomper, csak ez nagyobb, robosztusabb, erősebb és lassabb.

Desert Screamer: Duplaágyú az elején, erős motor a hátulján. Eszméletlen gyors, és remekül irányítható. Sajnos viszont a páncélzata igen gyér.

Heat Seeker: Duplaágyúval van felszerelve ez a jármű is. Igen gyors, ám az irányítása pocsék. Mentve, ami menthető: rápakoltak egy korrekt páncélt.

Dust Demon: A fegyverrendszerét jó pár rakéta képezi, aminek csak nagyon kevesen tudnak ellenállni a homokdűnék közt. Gyorsaságának köszönhetően veszélyes kis méregzsákkal van dolgunk. A páncélzata alsó-középkategóriás.