A History Line nem egy mai darab, hiszen 1993-ban adta ki a Blue Byte, azonban mindeddig igazán nem jelent meg róla leírás. Úgy gondoltam, hogy érdemes megismertetni azokat a játékkal, akiknek nem tűnt fel azóta. Egyébként a Blue Byte és a Battle Isle ismerőinek nem fogok sok újdonságot nyújtani, hiszen időrendben a sikeres Battle Isle I után jelent meg a program, felhasználva az ott szerzett tapasztalatokat és persze a bevált keretprogramot és játékmenetet. Így gyakorlatilag a kezelésről szóló részt a BI ismerői nyugodtan átugorhatják, inkább számukra az egységek leírása nyújthat segítséget a játékhoz.

Néhány érdekesebb menüpont
Általában nem szorulnak különösebb bemutatásra a felkínált menüpontok, néhányat mégis ismertetek a teljesség igénye nélkül:
– Ext Fight On/Off – a History Line nagy újítása volt a harc opcionális bemutatása 3D-ben a csata közben, nos ezt tudjuk ki/be kapcsolni
– Depot View – itt állíthatjuk be, hogy bele tudunk-e kukucskálni az összes depo-ba
– Move Limit – lehetőségünk van rá, hogy korlátozzuk az összes felhasználható mozgások számát.
A játékmezőről
A hatszögekből álló játékmező két különálló területre van osztva, a bal oldali az ellenfelünké, míg a jobb oldalin végezhetjük el a mi tevékenységünket. A scrollozás gondolom nem okoz senkinek sem gondot, vegyük sorba inkább a lehetséges tevékenységeket, melyeket úgy választhatunk ki, hogy a kurzorral ráállunk az egységre/épületre és a tűzgomb nyomvatartása mellett mozgatjuk az egeret/joyt/valamit.
– X – nem történik semmi, egy új egységet tudunk kijelölni
– láda – épületek vagy járművek belsejébe tudunk belenézni a segítségével
– ? – egy információs ablak jelenik meg, mely különféle hasznos és haszontalan dolgokat tartalmaz az adott egységről
– négy nyíl – a mozgatás szimbóluma, ezt kiválasztva tudjuk áthelyezni az egységeket egy másik területre. Kiválasztása után a program kijelöli a mozgatásra felhasználható területet. A kurzor odairányításával és egy ismételt tűzgombbal tudjuk elvégezni a mozgást
– ököl – a harc szimbóluma, a gép a mozgatáshoz hasonlóan kijelöli a lehetséges támadnivalót
– két nyíl – mivel a játék nem a valós időben játszódik, hanem váltott lépésekben, ezért evvel az ikonnal lehet jelezni ha az összes tevékenységet elvégeztük a körben. Ilyenkor értelemszerűen felcserélődik a mozgatás/támadás kör, de persze előbb megnézhetjük, hogy az éppen aktuális támadás hogyan sikerült
– kulcs – a javítás jele, az épületben lévő eszközt javítja meg a program
– logarléc – a gyártás jele, segítségével tudunk új dolgokat előállítani
A térképről
A térképen és persze a játékmezőn természetesen találhatók tereptárgyak és különböző akadályok. Egységeink a normál életnek megfelelően viselkednek, tehát ne várjuk, hogy átúsznak holmi x km széles folyón, vagy valami hasonlót művelnek. Egyébként a kérhető átfogó térképen HQ jelöli a parancsnokságot, D a raktárt és F gyárat.
Az egységekről
Gyakorlatilag ez a legzűrösebb része a játéknak, hiszen nagyon sok, kb. 50 fajta egység vesz részt a játékban. Ezt a mennyiséget ismerni és nyomon követni szinte lehetetlenség. Az meg már szinte képtelenség, hogy mindenkiről mindent észbentartsunk. Nos, a következő táblázat halommal ezen kívánok segíteni egy kicsit, remélem haszonnal:
(lásd következő oldalpár)
Következzen most néhány tanács a teljesség igénye nélkül a játékhoz:
Minden pálya kezdésekor a gép általában letámad minket. Ez úgy nyilvánul meg, hogy minden mozdítható egységét kiküldi ellenünk. A ellentaktika ilyenkor az lehet, hogy próbáljuk meg minél több egységünket felállítani a fontosabb építményeink körül és a rendelkezésünkre álló depo-ban lévő egységeket hozzuk ki minél előbb. Nagyon fontos az, hogy a szabad gyárakra és depok-ra gyorsan startoljunk rá kezdéskor, nagyon sok kellemetlenségtől kímélhetjük meg magunkat, ha gyorsan megszerezzük a létfontosságú építményeket. Leghatékonyabban egyébként a lovasság használható ilyen célra, bár csak akkor ha nem várható nagyobb ellenállás.
Ha már visszavertük az első nagy támadást, akkor nincs más dolgunk, mint szép sorjában kifejleszteni a rendelkezésünk álló egységekből minél többet. Ha a stratégiai pontokat út, vagy vasút köti össze, akkor még könnyebb dolgunk van. Fel kell ismernünk a csapatszállító egységek (közúti és vasúti) jelentőségét, hiszen nagyságrendekkel gyorsabban mozgathatjuk a csapatokat íj módon. Persze nagyon kell figyelnünk a csapatszállító épségére, hiszen sérülékeny és abszolút fegyvertelen egységgel van dolgunk.
Mindenképpen érdemes kiemelni a nehézfegyverek szerepét. Ugyan nagyon lassan tudunk mozogni ezekkel a fegyverekkel, azonban két érv szól a kiépítésük mellett. Az egyik az, hogy a középszintű fegyverekhez képest nagyon nagy a tűzerejük, a másik pedig az, hogy nagyon minimálisan kerülnek csak többe mint a kisebb hatékonyságú eszközök. Nagyon nagy pusztítást lehet véghez vinni akár egy nehézágyúval is.
Nagyon vártam a programban a repülők megjelenését a harcmezőkön, azonban sajnos csalódnom kellett bennük. Ugyan gyorsak a repülők, de sajnos nagyon kicsi a tűzerejük és ráadásul akár egy mezei Elite Infanity is komoly pusztítást képes véghezvinni a repülő kötelékben. Csak akkor használjuk őket, ha biztosak vagyunk benne, hogy nem fenyegeti egységünket komolyabb veszedelem. A fenti tanácsok főleg a vadászokra vonatkoznak, ők a legsérülékenyebb fajta.
A Factory-k általában meg szokták tréfálni a játékosokat, hiszen fel kell ismernünk, hogy a rendelkezésünkre álló gyárak egy alapanyag készletet használnak, így gyakorlatilag a gyártásnál azt kell figyelembe venni, hogy melyik terület az, amelyiket el szeretnénk érni a csapatokkal.  
Nem hiszem, hogy túlságosan sokáig kéne ragozni a játékot, hiszen nem egy nagyon bonyolult dologról van szó, legalábbis persze ami az irányítást és a kezelést illeti. Persze maga a játék a BI-hez hasonlóan igen kemény tud lenni, nagyfokú tapasztalat és rengeteg idő szükséges a végigjátszáshoz. Általános tippeket nem nagyon érdemes adni a játékhoz, mert előbb-utóbb mindenki kialakítja saját magának a harcmodort. Mindenesetre, így 2 év távlatából sem volt rossz játék a History Line, sőt még kedvet is kaptam, hogy újra csatázgassak egyet Európa harcterein.