A Homeworld nyugodtan mondhatjuk, hogy iskolát teremtett, és az azóta eltelt időszakban csak igen kevés program mondhatta el magáról, hogy sikerült ebben a stílusban újat mutatni. A siker titka a remek technikai megvalósítás mellett a jó történetszövésben rejlett, és a folytatás, amelynek végigjátszását olvashatjátok a továbbiakban, igyekezett követni a „hagyományt”. A HW2 napjainknak megfelelő grafikával és hangeffektekkel igyekszik megteremteni az űrodüsszeia hangulatát, és bár a sztori nem olyan magasztos, mint az előző részé, több van benne, mint egy átlagos kerettörténetben.
Mielőtt belevágnánk a végigjátszásba, egy dolgot szeretnék leszögezni: a játék igen nehéz (nehézségi fokozatot nem lehet állítani benne 🙂 ), egyes pályák első ránézésre szinte megoldhatatlannak tűnnek. Még e leírás mellett is szükség van gyakorlásra, hogy az ember elsajátítsa a kezelés apró trükkjeit.

Mielőtt belevágnánk a végigjátszásba, egy dolgot szeretnék leszögezni: a játék igen nehéz (nehézségi fokozatot nem lehet állítani benne 🙂 ), egyes pályák első ránézésre szinte megoldhatatlannak tűnnek. Még e leírás mellett is szükség van gyakorlásra, hogy az ember elsajátítsa a kezelés apró trükkjeit.

Mission 1: Tanis
Az induló küldetés első felében a gép utasításait követve küldjük resource collectorunkat gyűjtögetni, majd építsünk egy fighter facility-t, és kezdjünk vadászokat (2-3 szakasz) gyártani. Az első szakasszal majd lőjük szét az elkészülésekor megjelenő szondákat – de mielőtt ezt megtennénk, várjuk meg, amíg a többi szakaszunk is elkészül. Ugyanis amint a szondák megsemmisülnek, ellenséges bombázók fognak támadni. Az újonnan csatlakozott vadászokkal semmisítsük meg ezeket. Hamarosan újabb hullám érkezik – a friss bombázókkal végezzünk, majd amint lehetővé válik, kezdjünk saját bombázók építésébe. 2 perc elteltével ugyanis 3 vaygr térkapu nyílik meg, amelyek ontják magukból az egységeket, amíg meg nem semmisítjük őket. A bombázókkal rontsunk neki a kapuknak, a vadászokkal pedig a megjelenő ellenséges hajókat semlegesítsük. Amint a kapukat leromboltuk és a maradék ellenállást felszámoltuk, mehetünk is a következő pályára.

Mission 2: Angel Moon
Feladatunk itt legalább 4 csapatszállító megmentése lesz – érdemes azonban maximalistának lenni és mindet megvédeni, ugyanis egyes hajók megmentéséért bónusz egységeket (elite bomber/fighter/corvette) kapunk. Vadászainkat egy csoportba szervezve küldjük az egyes hajók megsegítésére. Bombázóinkat (legalább 3 szakasz legyen) vigyük a térkép közepére – itt egy ellenséges hordozó áll, aminek lőjük ki a vadászgép gyárát (fighter facility) – ezzel megszüntetjük az ellenséges utánpótlást. Még a küldetés elején építsünk egy-két további bányász hajót (resource collector), majd álljunk át vadászok termelésére. Folyamatosan figyeljük harcban lévő hajóink állapotát – ha valamelyik nagyon legyengült, hozzuk vissza a dokkba. Amint vadászaink egy hajót megmentettek, rögtön küldjük a következőhöz – a megvédett szállítót többé már nem éri támadás. Idővel nagyobb vaygr hajók jelennek meg. Ezeknek ne essünk neki vadászainkkal, ugyanis hamar elhullanának ellenük –inkább menjünk azokhoz a szállítókhoz, amelyeket csak bombázók támadnak. Hamarosan ugyanis segédcsapatokat kapunk, amelyek könnyen elbánnak a vaygr támadó hajókkal (assault craft). Eközben nekünk is lehetőségünk lesz gunshipeket gyártani (épitsünk corvette facility-t). A sima gunship vadászok, a pulsar gunship az assault craftok ellen jó. Amint az ellenséges egységeket ledaráltuk, a vaygr carrier megpróbál lelépni – támadjuk meg minden erőnkkel, és miután megsemmisült, nincs más dolgunk, mint hátradőlni és megvárni amíg az összes szállító bedokkol.

Mission 3: Sharum
Ez már komolyabb küldetés mint az eddigiek. Rögtön az elején a szövetséges hajógyárat (shipyard) kell megmentenünk. Ez nem túl nehéz feladat, vadászainkkal és bombázóinkkal azonnal siessünk a segítségére, és flottánk lassabb egységeit – beleértve az anyahajót – is indítsuk arrafelé. Bányászainkat hagyjuk az indulóhelynél nyersanyagot gyűjteni, egyenlőre ne menjünk a térképen ping-el megjelölt aszteroidákhoz. Amint sikeresen megvédtük a hajógyárat rövid szünet következik – bár felkérnek a megjavítására, ne kezdjünk bele (feljavul idővel magától is). Azért a javítás technológiáját fejlesszük ki, és az új kutatási lehetőségekből is válasszunk kedvünkre. A hajógyár egyébként egy hordozót (carrier) is ad ajándékba, ezzel már fregattokat is tudunk majd építeni (amint lehet, gyártsunk is le 3-4 flak fregattot – vadászok és bombázók ellen ideális). Reparáljuk meg saját hajóinkat, majd minden erőnket küldjük a már emlitett pinggel jelölt bányászati helyhez. Az időközben beérkező vaygr szondákat ha kedvünk tartja, megsemmisíthetjük (bár sok értelme nincsen): egy a térkép közepén, egy az indulóhelyünknél egy pedig a ping környékén található. Ez utóbbi helyen lép be a pályára egy ellenséges carrier és kísérete – ha itt lennének a bányászhajóink (ahogy az utasításaink szóltak), akkor most kapnának az arcukba, ám mivel a flottánkat küldtük ide, rövid időn belül gallyra tehetjük a vaygar hordozót – amint ez megvan, hozhatjuk is ide a bányászokat. Ezután nyomás vissza a shipyardhoz, ugyanis ezt fogja újabb támadás érni. A támadók fő célja a hajógyár elfoglalása, ezért folyamatosan érkeznek be az infiltrator fregattok, természetesen vadász és fregatt kísérettel. Ne engedjük, hogy a hajógyár idegen kézre kerüljön – a legjobb taktika ez ellen, ha építünk egy saját marine fregattot, majd ezzel sorban elfoglaljuk a beérkező hajókat (ezen a pályán maximum 4 ilyen foglalásra alkalmas hajónk lehet). A gyár védelme egyébként elég nehéz – ugyanis fentről 3 carrier termeli a vaygr egységeket. A végső győzelemhez ezeket kell elkapnunk. Egyszerre mindig egyre összpontosítsunk. Várjuk meg, amíg a célpontként kiszemelt hordozó elindítja az újabb, általa termelt hullámot, majd bombázóinkkal és vadászainkkal (5-5 szakasz elegendő) csapjunk le rá. A vadászok intézzék el a környéken lebzselő védelmet (általában 2 osztag vadászgép), a bombázók pedig szedjék szét a hordozót – ha felrobbant, gépeinkkel térjünk vissza javításra. Mindeközben korvettjeinkkel és fregattjainkkal védjük a gyárat. A védelemhez lehetőségünk van weapon platformokat is építeni, ha a hordozónkon vagy anyahajónkon felhúzzuk a megfelelő modult. Az előbb leirt módon sorban semmisítsük meg a másik két hordozót (elfoglalni sajnos nem tudjuk őket) – az utolsót érdemes először csak semlegesíteni (lelőni róla a gyártó komponenseket), hogy egy kis időt nyerve még fejlesztgessünk egy keveset. Ugyanis amint megsemmisítjük, a küldetés azonnal véget is ér.

Mission 4: Gehenna
Elég rázós és hosszú küldetés. Első felében 3 hyperspace inhibitort kell megsemmisítenünk (ez az indulóhelyünket körülvevő 3 aszteroidán van), majd miután ez sikerült, egy automatikus hiperugrás után a térkép felső részén lévő vaygr állomást kell semlegesítenünk. Ezt megakadályozandó, a következő erők állnak velünk szemben: az inhibitorok környékén 2 carrier, a térkép közepétől balra/le további 3 állomásozik – ez utóbbiak az inhibitorok környékén található hiperkapun keresztül küldik az erősítést. Végül a vaygr állomásnál egy shipyard és egy további carrier termeli az ellenséges egységeket. Mint látható, az ellenfél komoly kapacitással rendelkezik, amit természetesen ki is használ, és folyamatosan ontja ránk az egységeket. A térképen lévő nyersanyagokat is módszeresen begyűjtik a vaygr bányászhajók (vannak vagy 20-an), ezért egyrészt a küldetés elején igyekeznünk kell minél több nyersanyagot begyűjteni, másrészt óvjuk csapataink állagát. Mindenekelőtt kezdjünk bele az aknarakó (minelayer) kifejlesztésébe, majd amint megvan, építsünk 1-2 ilyen hajót, és folyamatosan hozzunk létre velük aknamezőket – az aknamezőnk méreteit a Shift és Ctrl billentyűk segítségével állíthatjuk. Ebben a játékban az aknák mozgékonyak, és komoly veszteséget képesek okoznak az ellenségnek – ráadásul semmibe sem kerülnek. Rakjunk le annyit, amennyit csak tudunk, de vigyázzunk az aknarakók épségére – a marine corvettekkel együtt az ellenség elsőként ezeket szokta levadászni. Második tevékenységként – ha még nem értük el a maximumot – gyártsunk bombázókat és vadászokat (fele-fele arányban), ezek a legjobb védekező és támadó egységek ezen a pályán: nagyon gyorsak, és ha jól használjuk őket, elég erősek is (a vadászokkal az ellenséges vadászoknak menjünk neki, a bombázók pedig a fregattokat és korvetteket támadják). Végül, de nem utolsó sorban kezdjük meg először az indulóhelytől jobbra lévő aszteroidák, majd a balra lévő nyersanyagok kiaknázását. Amint megvan a 6-6 bombázó és vadász szakasz, törtessünk fel velük az indulóhelytől felfelé lévő aszteroidamezőhöz. Ezen a környéken kóricál a legközelebbi 2 carrier. Amint felfedezzük őket, bombázóinkkal támadjunk rájuk, a vadászok a körítéssel foglalkozzanak. Kis szerencsével sikerül úgy megsemmisíteni a hordozókat, hogy saját hajót nem is vesztünk – ha a hordozók felrobbantak, vonuljunk vissza javításra. Közben gyártsunk további egységeket, és az anyahajót védjük meg a szórványos támadásoktól. A harcok közben valószínűleg értesítést kapunk a hiperkapukról – ezek visznek a másik 3 carrierhez, és ezeken keresztül jönnek az általuk gyártott egységek is. Két kaput semmisítsünk meg (minimális erők védik), a harmadikat – mondjuk a bal oldalit – pedig infiltrator/marine fregattal foglaljuk el (figyelem: azért mert a kapu a mienk, az ellenfél még átjöhet rajta), és összpontosítsuk ide csapatainkat. E kaputól felfelé/jobbra telepítsünk hatalmas aknamezőt – akár építsünk további aknaszedőket is. Ebből az irányból ugyanis hatalmas flotta fog érkezni (6-8 heavy missile frigate, 4-5 assault frigate + körítés), de az aknák jó alaposan megritkítják őket. Természetesen ne feledkezzünk el a nyersanyagok kibányászásáról, és egy kisebb bombázórajjal folyamatosan ellenőrizzük a még ki nem merült helyeket – előbb utóbb ugyanis a vaygr bányászok biztosan megpróbálják kitermelni ezeket. Ha sikerül elbánni a fentről jövő nagy flottával, akkor javítás után bombázó és vadászrajainkat egészítsük ki maximumra, gyártsunk annyi marine fregattot amennyit csak lehet (4), és irány az elfoglalt kapu. 3 carrierhez jutunk, amit egy szép nagy romboló (destroyer) őriz. A bombázók/vadászok vegyék kezelésbe a hordozókat, a marine/infiltrator fregattokkal pedig foglaljuk el a destroyert (valószínűleg vesztünk fregattot, de megéri). Ezután összpontosítsuk erőinket, javítsunk fel mindenkit, termeljünk ki minden aszteroidát (ne feledkezzünk el a carrierek roncsairól sem) és csak ekkor semmisítsük meg az inhibitorokat (aszteroidánként 4 darab van!). Automatikus hiperugrás következik, a térkép felső részén lévő állomáshoz. Azonnal kezdjünk aknatelepítésbe (ugyanis valószínűleg hátulról kapunk egy nagyobb támadást), és bombázóinkkal/vadászainkkal haladéktalanul induljunk el balra felfelé. Itt lesz a shipyard, ezt szedjük szét – itt attól függően lesz ellenállás, hogy a gép mennyi nyersanyagot tudott összeszedni. Ezután nyomás felfelé – az állomás felett van még egy carrier – ezt is amortizáljuk le. Csak ezután essünk az bázisnak, így már nincs aki védelmezze. Ha felrobbant, kész is vagyunk.

Mission 5: Gehenna
Az előző küldetés végén megtudjuk, hogy a létfontosságú Oracle a Gehenna nevű aszteroidamezőben található. Feladatunk, hogy a vaygr zónában lévő aszteroidára (oracle dig site – a mellékelt térképen O-val jelölve) eljuttassunk egy marine fregattot. Természetesen a területet erősen őrzik, plusz mindjárt az elején információt kapunk 3 vaygr helyőrségről is (1/2/3-as pontok). Szerencsére a területen lévő porfelhők miatt az ellenség nem tud a jelenlétünkről – így a játék elején viszonylag nyugodtan tevékenykedhetünk. Ez mindaddig így van, amíg hajóink a felhőben tartózkodnak. Ha valamelyik elhagyja a védett zónát, egy 30 másodperces számláló kezd el ketyegni, és ha az idő lejár mielőtt sikerülne visszabújni a felhőkbe, akkor az ellenfél felfedez minket, és nagy erőkkel támadást indít, ami közel egyenlő a verséggel a hatalmas fölény miatt.
A küldetés elején rögtön kezdjük meg az indulóhelyen (S) lévő aszteroidák kitermelését (a bányászokat nem kell védeni, ide nem jön az ellenség), az anyahajóval és a nagyobb hajóinkkal induljunk el a balra lévő kisbolygóhoz (a térképen jelöltem a javasolt útvonalat). Bár a helyőrségek megsemmisítése nem létfontosságú vadászainkkal és korvettjeinkkel látogassuk meg először az 1-es helyőrséget – útközben belefutunk néhány egységbe, de ezeket valamint a bázis védőit nem gond elintézni. Ha ez megvan, térjünk vissza az anyahajóhoz, javításra. Mindeközben fejlesztgessünk, és gyártsunk annyi hajót, amennyit csak tudunk. Amint a flottát egyesítettük, induljunk meg a 3-as helyőrség felé. Útközben itt is belefutunk egy kisebb járőrbe – de akárcsak az előbb, vadászainknak és korvettjeinknek ez nem gond. Miután itt végeztünk, ismét javítás, gyártsunk annyi marine fregattot amennyit csak lehet, majd flottánkat egyben tartva induljunk meg az Oracle-t rejtő kisbolygóhoz (menjen az anyahajó és a carrier is). Előtte a középső helyőrséget (2) is megsemmisíthetjük, de ez nem létfontosságú.
Amint megközelítjük a célpontot, az ellenség felfedez minket, és ennek megfelelően elkezdi ontani az egységeket – ekkor minden egységünket küldjük be a csata hevébe, az anyahajóval pedig továbbra is haladjunk az Oracle kisbolygójához. Itt van egy hajógyár és egy carrier is. Előbbi megsemmisítése elég nehéz (gyakorlatilag most még lehetetlen), ráadásul mivel abszolúte nem szükséges a győzelemhez, inkább ne is törődjünk vele. Egységeinkkel inkább a fix ágyúállásokat (platforms) és a környéken lévő egységeket próbáljuk lekötni. A veszteségeket folyamatosan pótoljuk. Miközben a csata zajlik, a marine fregattokkal célozzuk meg az Oracle-t. Az ellenség természetesen ezekre a hajókra fog összpontosítani – valószínűleg el is vesztjük az első hullámot, de ne adjuk fel, termeljünk és rohamozzunk. Ahogy az anyahajó és a carrier egyre közelebb ér az Oracle-hoz, úgy a frissen megépített fregattoknak is egyre kevesebb utat kell megtenniük hozzá. A 2. vagy 3. hullám biztosan eljut a célig – és abban a pillanatban a küldetés véget is ér, tekintet nélkül arra, hogy egy hatalmas csata közepén vagyunk.
Még egy jótanács: a küldetés során a végső rohamig lehetőleg ne mentsünk játékállást, ugyanis a tapasztalatok szerint a mentés után nem sokkal az ellenség szondákat küld ki, amelyek egyből felfedeznek bennünket, függetlenül attól, hol is vagyunk éppen. Furcsa egy programozói húzás, az egyszer biztos!

Mission 6: The Karos Graveyard
Ebben a küldetésben addig kell kitartanunk, amíg az Oracle el nem viszi az anyahajót a pálya végén lévő elhagyott hajóhoz. Ez két térképen belüli hiperugrást majd a végén egy 15-20 perces lassú evickélést jelent – ezen semmilyen módon nem tudunk gyorsítani. A történet nehézségét az adja, hogy a mindenfelé elszórt roncsokból folyamatosan moverek (afféle automata karbantartó gépek) özönlenek felénk. Ezek elsősorban vadászainkat és korvettjeinket célozzák meg, és pillanatok alatt képesek is végezni velük – köszönhetően annak, hogy nagy tömegben (20) rontanak ránk, és eléggé strapabíróak is. A leghatásosabb fegyver ellenük a torpedó fregatt, ám ebből legalább 10-12 kell, hogy hatékonyan tudjunk védekezni. A moverek viselkedésének azonban van néhány érdekessége, amelyeket kihasználva az egyébként elég nehéz küldetés gyerekjátékká válik:
1.    Sohasem támadnak resource collectorokra (kivéve egy esetet, amikor az első ugrás után be kell gyűjtenünk egy kisebb roncsot).
2.    A hajókat prioritás szerint támadják. Először a vadászoknak és korvetteknek mennek neki, utána az esetlegesen útjukba kerülő egyéb hajókat támadják, végül ha nincs más a közelben, akkor célpontjuk az anyahajó.
3.    Egyszerre mindig csak 20 mover van a pályán, ám ha egyet megsemmisítünk, helyette automatikusan jön egy másik az anyahajóhoz legközelebb lévő roncsoktól.
Ezeket figyelembe véve több trükk is elvezet a győzelemhez. Az egyik leggonoszabb, hogy csalinak bedobunk rögtön az elején egy vadászgépet a közeledő moverekhez, majd miután üldözőbe vették, körbe-körbe keringünk a pályán a géppel. Mivel a moverek nem érik utol vadászunkat, az egész küldetés alatt nyugtunk lesz tőlük. A másik megoldás, hogy minden hajónkat bevisszük a dokkba (a nagyobbakat vigyük a térkép bal oldalára, messze az anyahajótól – a carrier maradhat), majd 8 resource collectorral folyamatosan javítjuk a támadás alatt lévő anyahajót. A 20 mover által okozott károk nem lesznek elegendőek ahhoz, hogy anyahajónk megsemmisüljön. Esetleg a végén van szükség némi pihenőre – pár vadászt vagy torpedó fregattot dobjunk be, hogy az anyahajóról eltereljük a tüzet, illetve arra kell még figyelni, hogy hiperugráskor a collectorok leválnak az anyahajóról.
Akármelyik megoldást is választjuk, rögtön az elején küldjünk el pár resource collectort bányászni (védeni nem kell őket), és az első hiperugrás után egy extra collectorral gyűjtsük be az elhagyott roncsot (küldjünk vele némi védelmet az ott lévő két mover megsemmisítéséhez) – ha ugyanis ez megvan, akkor kifejleszthetjük az anti-mover fegyverrendszert: ez annyit jelent, hogy innentől kezdve a movereknek 5000 helyett csak 1000 pont értékű életerejük van. Így sokkal könnyebb lelövöldözni őket, ha esetleg harcolni van kedvünk – ami mint láttuk, nem feltétlenül szükséges, de legalább szórakoztató.

Mission 7: Derelicts
A küldetés kezdetén azonnal kezdjünk intenzív bányászatba. A mellékelt térképen látható 1-es pontnál lévő aszteroidákat kezdjük meg veszettül kitermelni, remélhetőleg ehhez az előző küldetésből maradt bőven resource collector. Ezzel egy időben küldjünk egy felderítőt a térképen is jelzett roncsok (derelict) egyikéhez. Figyelem: a roncsok körüli felhők radioaktívak, ami játéktechnikailag annyit jelent, hogy űrhajóink ott folyamatosan sebződnek – ezért ezeket feltétlenül kerüljük el a küldetés során. Persze van gyógyír – amint felderítjük az egyik roncsot, kikutathatjuk az előző pályán már megismert moverek technológiáját, ezután már építhetünk ilyeneket is. Ezek nem sérülnek a felhőben, ergo velük tudjuk megsemmisíteni a sugárzást okozó roncsokat. Amint lehet, gyártsunk le annyi movert, amennyit csak tudunk, de egyenlőre még ne kezdjünk a roncsok eltakarításába. Rövid idő elteltével ugyanis egy vaygr szonda jelenik meg. Akár megsemmisítjük (ahogy az utasításunk mondja), akár nem, hamarosan vaygr erők érkeznek a térségbe – 2 carrier (a térképen C-vel jelölve) valamint egy shipyard (S), amelyek, ahogy már megszoktuk, egyből ontani kezdik az egységeket. Ne lepődjünk meg azon, hogy ellenfeleink egységei a felhőkben tanyáznak – rájuk nem hat a sugárzás, így ez számukra plusz védelmet jelent. Kezdetben csak védekezzünk – a játék egyik kulcsa, hogy a gépnek kevés nyersanyaga van, és remélhetőleg a hozzá legközelebb lévő nyersanyagtelep (1) már kimerült – ezért javallott ott kezdeni a kitermelést. Építsünk annyi egységet, amennyit csak tudunk, fejlesszük ki a destroyer technológiát – aztán gyártsunk le pár ilyen hajót. Hordozóinkra és anyahajóinkra telepítsünk tűzvezérlő központokat (fire control), így a közelben lévő egységeink jobban harcolnak, ráadásul ha több ilyenünk van, azok hatása összegződik. Miközben a gép támad, fogjuk movereinket, és támadjuk meg a carriereket (először célszerű a bal oldalit, hogy ott is lekapcsoljuk a nyersanyag kitermelést), amikor éppen védtelenek. Így enyhül a ránk nehezedő nyomás, ráadásul már nem kell 3 irányból védekeznünk. Hamarosan láthatjuk, amint a gép resource controllerjei megpróbálnak eljutni a még szabad nyersanyagtelepekhez – vadásszuk le őket. Ekkor már a gépnek nincsen nyersanyaga, a támadások is szép lassan kifulladnak. A moverekkel semmisítsük meg az összes roncsot (ne csak a radioaktívakat, mivel mindegyik több-kevesebb plusz nyersanyagot jelent), majd a legvégén vegyük kezelésbe a hajógyárat (S). Védelme csekély, nem lehet gond az elpusztítása. Amint az összes vaygr hajó és derelict megsemmisült, kész is vagyunk a küldetéssel.

Mission8: Dreadnaught Berth
Ebben a küldetésben a címadó csatahajót kell megkezdenünk. Első feladatunk a feltételezett helyének meglátogatása – ezt rögtön az elején megjelölik a térképen számunkra. Ne rohanjunk felderíteni – kezdjünk bányászatba (nincs túl sok nyersanyag), pótoljuk az előző küldetésben elszenvedett veszteségeinket, és fejlesszük ki az eddig nem ismert találmányokat. Maximalizáljuk movereink számát, továbbá készítsünk 6-8 felderítő szondát (probe). Amint ezzel megvagyunk, az anyahajóval az élen induljunk el a Dreadnaught-ot rejtő roncshoz. Amint megközelítjük, az őrző (keeper) életre kel, valamint útjára indít egy adag drone-t. Ezek hasonlóan a moverekhez automata űrhajók, csak azoknál jóval erősebbek – a leghasznosabb fegyver ellenük megint a torpedó fregatt. A keeper egyébként érdekes állatfaj: megsemmisíteni nem tudjuk, mindössze egy időre elteleportál ha elég sokat sebeztünk rajta. Amikor megjelenik, folyamatosan támadjuk, így nem tudja használni egyébként elég erős destroyer romboló fegyvereit – azért javításra legyen a közelben hajónk. Csapatunk egy részével kössük le a drone-okat, movereinkkel pedig vontassuk el a Dreadnaught-ot az anyahajóig. Mivel a drone-ok elsőszámú célpontjai saját movereink, annál könnyebb a dolgunk, minél közelebb hoztuk az anyahajót a küldetés elején.
Ahogy a Dreadnaught bedokkol, tudósaink rájönnek az őrző megsemmisítésének módjára. Szondáinkkal derítsük fel a térképen újonnan megjelölt pontokat – az egyiknél megtaláljuk az energiatelepeket (3 darab), amelyekkel bekapcsolhatjuk az őrzőt kinyíró csapdát. A telepekhez megint movereket kell küldenünk – fedezetről gondoskodjunk. Amint egy mover felszed egy telepet, automatikusan a térkép közepétől kicsit jobbra lévő csapdához (3 félkör alakú roncs) viszi és be is építi. Ha mindhárom telep a helyén van, a csapda automatikusan bekapcsol és véget vet az őrző pályafutásának, mi pedig mehetünk is tovább.

Mission 9: Counter Attack
A pálya kezdetén frissen szerzett hajónk demonstrálja képességeit – aztán szépen le is robban. Első feladatunk, hogy megjavítsuk. Ezzel ne siessünk, ugyanis amint a hajtóműveket rendbehozzuk, a vaygr flotta hiperkapukat nyit, melyeken keresztül a szélrózsa minden irányából hajók özöne kezd áradni felénk (fregattok, korvettek, carrierek stb.). Bár a csatahajó megjavítása előtt is támadás alatt vagyunk, használjuk ki ezt az időt, hogy megerősítsük flottánkat: a legfontosabb, hogy minden egységből gyártsunk annyit, amennyit csak tudunk, és feltétlenül legyen legalább 6-8 osztag bombázónk – ezek a legalkalmasabbak ugyanis arra, hogy gyorsan kikapják a hiperkapukat és carriereket. Anyahajónk elé és mögé telepítsünk aknamezőket, ezek sokat segítenek. Minden destroyerünkhöz rendeljünk legalább 2 resource collectort, hogy folyamatosan javítsák hajóinkat. Opcionálisan telepíthetünk az anyahajó köré/mögé platformokat is. Miután elvégeztük az előkészületeket, javítsuk meg a Dreadnaughtot. Mivel sérülései túl komolyak, csak egy shipyard képes teljesen rendbehozni – ez rögtön meg is érkezik az anyahajónk mögötti részre, nyomában persze jönnek a vaygr hajók, de erre ugyebár felkészültünk. Ekkor kezdetét veszi a nagy csata – az ellen folyamatosan támad, de erőnk bőven elegendő a védekezéshez. Tartsuk flottánkat egyben (a shipyardot is hozzuk az anyahajó közelébe), és csak bombázóinkkal csapjunk ki néha-néha a hiperkapukra és a carrierekre. Küldjünk szét szondákat is, hogy jobban átlássuk a terepet, és folyamatosan javítsuk hajóinkat továbbá pótoljuk veszteségeinket. A hajógyárra vigyázzunk, bár ha elveszítjük, építhetünk helyette másikat.
Amikor a nagyjavítás véget ér (15 perc), a csatahajó fegyverzete is üzemképessé válik. Bár nem annyira brutális, mint a bevezető képsorokban, azért ütős egy hajó. Szükség is lesz rá, ugyanis az utolsó nagyobb vaygr hullám következik – felülről fog érkezni egy rakat nagyobb hajó, köztük egy battlecruiser (BC) is. Ezt utasításaink szerint meg kell semmisíteni, bár jobban járunk, ha ehelyett inkább elfoglaljuk. Összpontosítsuk a tüzet a körítésre, és ha marine fregattjaink megsemmisültek volna (a csata hevében ez elég valószínű), gyártsunk le 4 újat. Rendeljünk mindegyik mellé 2 resource collectort javításra, majd rohanjuk le a BC-t. Figyeljünk rá, hogyha a környező vaygr flotta elfogyott volna, hajóink nehogy szétlőjék az elfoglalandó csatahajót.
Ezután már csak a térkép megtisztítása a feladatunk. Az ellenfél itt már elég gyenge, nem tudja megakadályozni hogy vadászainkkal és bombázóinkkal bevégezzük a küldetést.

Mission 10: Keepers of Sajuuk
Akciódús, de elég egyszerű küldetés. Megérkezésünk után a 8. küldetésből már ismerős hajók csapnak ránk – de ezúttal 2 keeper fog érkezni egyszerre. Összpontosítsuk a tüzet először az első, utána a második őrzőre. A drone-okkal a torpedó fregattok foglalkozzanak. Carrierjeink, anyahajónk és a hajógyárunk kezdjen termelni mindenféle egységeket, amire csak lehetőségünk van – elsősorban destroyereket, pulsar korvetteket, torpedó fregattokat és platformokat. Collectorjaink a nagyobb hajók javításával legyenek elfoglalva – mindig figyeljük, hogy az őrzők mire támadnak (destroyer, carrier, shipyard, battlecruiser), és azokat próbáljuk minél több egységgel életben tartani. Ha elég sebzést vittünk be, az őrzők eltűnnek – tehát most sem fogjuk tudni megsemmisíteni őket.
Az első 2 keeper visszaverése után a már ismerős Bentusi anyahajó érkezik (induló pontunktól felfelé), és felajánlja, hogy megjavítja a Dreadnaught fő fegyverét. A lehető leggyorsabban dokkoljunk be hozzá – a javítás 7 percig tart. Ez a 7 perc maga a pokol – egyszerre 4 keeper támadását kell visszavernünk. Bár utasításaink szerint a Bentusiakat kell védenünk, az anyahajójuk baromi sokat kibír, inkább saját egységeinkkel törődjünk. Veszteségeink bizonyosan lesznek, ugyanis a keeperek mindig máshol bukkannak fel – például ha éppen a Bentusi hajónál van a flottánk, akkor lejjebb, a shipyardnál jönnek elő, és azt lövik. Folyamatosan termeljünk, és a tüzet mindig összpontosítsuk egy hajóra. Jó barátaink lehetnek itt a scoutok – az EMP támadásuk 30 másodpercre megbénítja még az őrzőt is, ami elég sok idő – figyelembe véve, hogy ha egy őrzőt eléggé megsebzünk, akkor körülbelül ennyi ideig van távol (elteleportál majd visszajön). Apró trükk, hogy az EMP támadás újratöltési idejét lerövidíthetjük, ha a scoutokkal bedokkolunk egy hordozóra vagy egy anyahajóra. További hasznos segítséget jelent a Defense Field Fregattok használata – az általuk gerjesztett védőmező még a keeperek fő fegyverét is blokkolja – de, csak akkor, ha még tüzelés előtt használjuk.
Ha a Dreadnaughtot megjavítják, azt is vonjuk be a harcba. Új fegyvere bár lassú, igen hatásos eszköz a harcban. Nemsokára a Bentusi rájön, hagyományos módon nem lehet végezni az ellenséggel (mi már tudtuk 🙂 ), ezért felrobbantja magát és vele együtt a keeperek is elpusztulnak.

Mission 11: Sacrifice
A Bentusi anyahajó megsemmisülése után feladatunk a belőle megmaradt hyperspace core megszerzése. Sajnos 3 darabra szakadt, ráadásul a darabok megint radioaktív felhőt hoztak létre maguk körül. Rögtön a küldetés elején figyelmeztetést kapunk, hogy lehet, a vaygr flotta érzékelte a nagy robbanást. Nos, nem lehet, hanem biztos :). Emiatt egyenlőre ne foglalkozzunk a core darabjainak megszerzésével – erre majd ráérünk a vaygr flotta megsemmisítése után.
Bombázóinkkal, vadászainkal, az anyahajóval valamint a csatahajóinkkal azonnal induljunk meg a középső core darab jobb oldalához – ide fog ugyanis megérkezni a vaygr flotta egyik fele – 1 carrier, 3-4 destroyer és fregatt kíséretében. Maradék erőinkkel (fregattok, korvettek, 1-2 carrier) irány a bal oldali core darab – ide egy shipyard érkezik, díszkíséretben. Az itteni anyahajóval termeljünk le pár ion/gun platformot, hasznos segítséget jelentenek. Amint a vaygr erők megérkeznek, mehet a csata – elsősorban a vaygr carriernél figyeljünk a harcra, ott lesz nagyobb kavarodás – ügyeljünk rá, hogy csapataink egy csoportban maradjanak és ne bóklásszanak a radioaktív magok körül . Ha időben indultunk, a BC-k és a Dreadnaught jó kis mészárlást rendeznek az ellenséges destroyerek között. A másik oldalon a vaygr shipyardot minél előbb elimináljuk, így gyakorlatilag megszűntetjük a vaygr utánpótlást. Még egy csapat bóklászik a térképen – a középső core darab fölött. Ez egy BC-t és néhány missile fregattot jelent. Destroyereinket és BC-inket javítsuk meg, majd végezzünk először a fregattokkal aztán a vaygr csatahajóval. Ezzel a nehezebb részen túl is vagyunk.
Harc közben amint üzenetet kapunk, fejlesszük ki a sugárzásvédő pajzsot – ezután gyártsunk 2 defense field fregattot. Ezekhez csapjunk 2-3 resource collectort, és menjünk begyűjteni a core fragmenteket. A pajzsot csak akkor kapcsoljuk be, ha a mag közelében járunk – ez védelmet ad a sugárzás ellen. Felváltva használjuk a két fregattot, akkor veszteségek nélkül kihozhatjuk a darabokat. Ha mindhárom megvan, a küldetésnek vége – azonban az utolsó megszerzése előtt kicsit alakítsuk át flottánk összetételét. A következő küldetés ugyanis – tapasztalatok szerint – annál nehezebb, minél több egységünk van a flottában, mert a gép ennek megfelelően alapból több csapattal indul. Ezért tegyük a következőeket: bontsuk le az összes fregattot és destroyert. Ha voltak vadászaink, azokat is zúzzuk be – helyettük építsünk kizárólag bombázókat, amennyit csak lehet (14 darab). Maximáljuk a korvettek számát is – főként gunshipeket építsünk. Végül legyen legalább 3 carrierünk, és mindegyik tudjon weapon platformokat, bombázókat illetve korvetteket építeni. Ezen kívül maximáljuk a moverek/resource collectorok illetve a szondáink (sensor distortion probe) számát is. Miután így felkészültünk, gyűjtsük be az utolsó core darabot, és már megyünk is a következő küldetésre.

Mission 12: Thaddis Sabbah
A küldetés – amely talán a legnehezebb az egész játékban – fő célja nemrég elrabolt Soban kiszabadítása. Őt a térkép felső részén lévő állomáson tartják fogva. Azonban mint már megszokhattuk, először célszerű a vaygr erőkkel foglalkozni, aztán a végén ráérünk kiszabadítani kollégánkat. Amint miénk az irányítás, kezdjünk intenzív gyártásba: az anyahajó és a shipyard építsen rombolókat, a carrierek weapon platformokat és fregattokat. Ezután hozzuk az anyahajó elé a BC-ket és a Dreadnaughtot, de ne menjünk velük előrébb –várjuk be itt lenn az ellent. Közben küldjük szét a szondákat a térkép felső részeinek felderítésére – ha SHIFT-el egy kicsit magasabbra visszük őket, akkor jóval tovább életben maradnak. A vaygrnak 2 shipyardja van – egy az állomástól balra/lent, egy pedig jobbra/fent. Első célpontjaink ezek legyenek – a támadást gyors hajókkal, azaz a korvettekkel, bombázókkal és moverekkel indítsuk, de lehetőleg ne nyílegyenesen menjünk, hanem kis kerülővel, hogy ne fussunk bele a felénk özönlő ellenséges hajókba. A korvettek foglalkozzanak a vadászvédelemmel, a bombázók pedig először a weapon platformokat majd a shipyardot vegyék célba. A védelemben lévő nagyobb hajókkal ne törődjünk – gyors gépeinknek alig tudnak ártani. Kis szerencsével az első hullám kiiktatja a shipyardot – de ha nem, az se gond. Amint az ellenség ledarálta a támadó flottánkat, kezdjünk újakat építeni, és lent gyűjtsük össze őket. Várjuk meg, amíg megint maximumon lesz a bombázók/korvettek/moverek száma, és támadjunk újra meg újra. Közben az ellen is megindul lefelé – jópár BC, fregatt és bombázó érkezik. Hajóinkat csatarendben tartva védekezzünk, és folyamatosan küldjük eléjük a platformokat. Resource collectorjaink javítsanak (különösen vigyázzunk a Dreadnaughtra) – ha van 50-60K nyersanyagunk, akkor ne is foglalkozzunk a termeléssel. Ha egyszerre több (4-5) BC érkezik, bombázóinkkal segítsünk be a védelembe – szedjük ki a rakétavetőiket illetve a hajtóművüket, ezután már nem jelentenek komoly fenyegetést. A frissen elkészült fregattokat és rombolókat szintén hozzuk be csatarendbe.
Miközben így szórakozunk, a vaygr anyahajó (Makaan) is megérkezik. Főként az állomás környékén bóklászik, és természetesen gyártja az egységeket. Ha shipyardokkal már végeztünk, ennek is nekimehetünk. Ahogy normalizálódik a helyzet, csatahajóinkat formációban tartva lassacskán induljunk meg előre. Bombázókkal takarítsuk el az útból az ellenséges weapon platformokat, a nagyobb hajókkal pedig irtsuk le az ellent.
Amint lehetőség nyílik, essünk neki Makaannak. Ha teljesen lerongyolódott, akkor meglép, tehát megsemmisíteni nem tudjuk. Miután elmenekült, szabadítsuk ki Sobant – egy marine fregattal dokkoljunk be az állomásra. A győzelem akkor a mienk, ha Soban gépe elér az anyahajónkhoz, de mivel eddigre a vaygr haderő elpusztult, ez nem jelenthet gondot. Mielőtt azonban ez megtörténne, maximáljuk a flottánk létszámát – építsünk annyi egységet, amennyit csak tudunk. A következő küldetésben ugyanis erre nagyon kevés időnk lesz.

Mission 13: Balcora Gate
Ebben a küldetésben nagyon gyorsan kell cselekednünk – meg kell mentenünk a hiperkaput, amin keresztül Makaan meglépett. A vaygr flotta már támadja a kapu energiatelepeit – ha mindhárom megsemmisül, a küldetést elbuktuk. Ezért amint megkapjuk az irányítást, fregattjainkkal és korvettjeinkel, valamint egy-két rombolóval sürgősen induljunk meg a kapu alját támadó csoportosulás felé. Az útban lévő kisebb flottát (egy BC, néhány fregatt és bombázó) saját bombázóink és csatahajóink segítségével söpörjük el az útból. Közben kezdjünk ion platformok gyártásába, és derítsük fel szondákkal a térképet. A kaputól balra egy jól védett shipyard, valamint indulóhelyünktől balra/fent vagy 6-8 BC és egy carrier várakozik. Ezeknek majd – lehetőleg minél később – csatahajóinkkal menjünk neki, valamint ide küldjük az elkészült ion platformokat is. Előtte/közben a bombázókkal támadjuk a BC-ket, de csak a fő fegyverüket (heavy missile battery) szedjük ki minél gyorsabban, a többit bízzuk saját BC-inkre és a Dreadnaughtra. Ezeket egyébként intenzíven javítsuk (csak 5-6 collectort használjunk gyűjtögetésre).
Közben remélhetőleg sikerült elpusztítani a kaput támadó lenti csapatot – ezzel a kaput már megmentettük. Kezdjük meg a kaput támadó többi vaygr hajó megsemmisítését, bombázóinkkal és korvettjeinkkel pedig essünk neki a shipyard védelmének. Innentől kezdve már fölényben vagyunk – a küldetés akkor ér véget, ha a shipyard megsemmisül.

Mission 14: Balcora
Meglepően könnyű küldetés, főleg ha jó nagy flottával érkezünk. A pálya közepén lebegő Sajuuk-ért kell megküzdenünk a már jól ismert Makaan ellen – itt végre már nem fog elteleportálni mint annyiszor. Kezdésnek két kisebb hajócsoport támad ránk, egy felülről, egy pedig balról. Bombázóinkkal és korvettjeinkkel essünk nekik, csatahajóinkkal pedig végezzük ki őket – nem lehet gond. Ezután a bal oldalon látható csoportosulást támadjuk, mindennel, amink van. Itt egy shipyard, két carrier meg egy rakás nagyobb hajó állomásozik. A gép elég passzív, ezért nem kell tartanunk attól, hogy anyahajónk védelem nélkül marad. Faljuk fel az ellenséget, pótoljuk a veszteségeket majd nyomás a fent lévő Makaan-hoz. Itt egy az előzőhöz hasonló méretű csoportosulás várakozik. Adjunk nekik, először a gyorsabb, majd a lassabban beérkező hajóinkkal. Amint a védelem elfogyott, sorozzuk meg Makaan hajóját – ám előtte gyártsunk annyi movert/korvettet/vadászt amennyit csak tudunk. A következő küldetésben nagy szükség lesz rájuk!

Mission 15: Return to Hiigara
Visszatértünk otthonunkba, ám a helyzet nem valami rózsás – a vaygr ostrom alatt a védők már majdnem összeomlottak. Feladatunk a bolygó megsegítése, és a vaygr egységek megsemmisítése. Anyahajónk az már nincsen, helyette a Sajuuk van az irányításunk alatt – ezzel építkezni ugyan nem tudunk, van viszont két remek tulajdonsága: gyakorlatilag elpusztíthatatlan, és tetszőlegesen teleportálhat a térképen.
A küldetés rendkívül könnyű, ha tudjuk hova menjünk, ami a mellékelt térkép alapján gyerekjáték. Lássuk csak: Elsőként fogjuk a movereket, osszuk két csoportba és küldjük őket az M1/M2 pontokhoz. Ha nem muszáj, ne bonyolódjunk velük harcba- esetleg erősítésként adhatunk melléjük 3-3 korvettet. Ha valamiért nem hoztunk movereket, akkor korvettek és vadászok is megfelelőek a feladatra. A Sajuukkal teleportáljunk az S1 és S2 pontokhoz – itt két vaygr shipyard van, ezt a játékban is jelzi a térkép. Szedjük szét őket, a körítéssel ne foglalkozzunk. Közben flottánk összes többi egységével induljunk meg „brutális módban” – azaz tekintet nélkül a veszteségekre – felfelé, az M3-as ponthoz. Aggódni nem kell, ha teljes erővel jöttünk, nincs ami megállítson bennünket. Az elveszett fregattokat és korvetteket azért pótoljuk, és dobhatunk a levesbe pár ion platformot is.
Rövid időn belül jön a második felvonás – 3 böszme nagy planet killer érkezik (B1/B2/B3), és elkezdik bombázni a bolygónkat. Technikailag ez úgy néz ki, hogy rakétákat lőnek ki, amelyek ha eljutnak M1/M2/M3 alá, akkor becsapódnak. A bolygó mindössze 5-6 találatot bír ki, és ha a népesség 0-ra csökken az ekkor megjelenő számlálón, akkor vesztettünk. Ezt elkerülendő a rakétákat útközben meg kell semmisíteni – erre kellettek a remélhetőleg már a helyükön (M1/M2/M3) levő egységek. Állítsuk őket agresszív módba, így automatikusan levadásszák a bombákat. Ha az M3-ra még nem értünk el, a harcból kivonva küldjünk oda is pár korvettet – arrafelé nem sok ellenség bóklászik.
Amint megjelennek a planet killerek, azonnal fogjuk a Sajuukot (ha még a shipyardot lőjük, akkor hagyjuk ott), teleportáljunk egymás után melléjük és lőjük szét őket. Számítsunk arra, hogy amint az első planet killer megsemmisült, a másik kettő egyre gyorsabb ütemben kezdi szórni a bombákat (az utolsó pedig még gyorsabban lövöldözik). Ezért figyeljünk arra, hogy az elfogási pontokon mit csinálnak hajóink – egyébként közelebb is vihetjük őket a kilövőkhöz, csak ne keveredjenek harcba ellenséges hajókkal, mert akkor átcsúszhat 1-2 bomba. Amint mindhárom monstrummal végeztünk, megtekinthetjük a befejező képsorokat.

Kiegészítő 1: Kő-papír-olló
Manapság minden RTS-ben érvényesül ennek a játéknak a szelleme – nevezetesen minden egységnek van egy ellenszere, amely könnyedén legyőzheti. Nincs ez másképp itt sem. Ebben az a jó, hogy a történet előrehaladtával hiába jelennek meg az egyre nagyobb monstrumok, a még az első pályán megismert apró vadászgépeknek és bombázóknak is megmarad a létjogosultsága. Sőt: ezek tudják igazán felvenni a harcot például a hatalmas csatacirkálóval (battlecruiser), amely egyébként játszva szétszedi a szintén méretes rombolókat (destroyer) és a sorban utánuk következő fregattokat. Ebből következően, mindig figyeljük meg a gyártásnál, hogy melyik egységről mit mond a program – nevezetesen, hogy mik ellen erős, és mikkel szemben gyenge. A győzelemhez ez létfontosságú.

Kiegészitő 2: Dinamikus kampány
Ebben a játékban az egyjátékos küldetések folyamatos meglepetésben részesíthetik az embert. Ugyanis sok programtól eltérően itt az ellenfél egységeinek típusa és száma nincs előre „bedrótozva”, hanem attól függően változik, hogy mi a pályát milyen flottával kezdjük. Ugyanazt a küldetést eltérő nagyságú erőkkel kipróbálva más és más helyzettel találhatjuk szembe magunkat – így bár a fő célok változatlanok, érdemes egy pályát akár többször is végigjátszani, eltérő sereggel indulva.

SzabFer

Kiegészítő 1: Kő-papír-olló
Manapság minden RTS-ben érvényesül ennek a játéknak a szelleme – nevezetesen minden egységnek van egy ellenszere, amely könnyedén legyőzheti. Nincs ez másképp itt sem. Ebben az a jó, hogy a történet előrehaladtával hiába jelennek meg az egyre nagyobb monstrumok, a még az első pályán megismert apró vadászgépeknek és bombázóknak is megmarad a létjogosultsága. Sőt: ezek tudják igazán felvenni a harcot például a hatalmas csatacirkálóval (battlecruiser), amely egyébként játszva szétszedi a szintén méretes rombolókat (destroyer) és a sorban utánuk következő fregattokat. Ebből következően, mindig figyeljük meg a gyártásnál, hogy melyik egységről mit mond a program – nevezetesen, hogy mik ellen erős, és mikkel szemben gyenge. A győzelemhez ez létfontosságú.

Kiegészitő 2: Dinamikus kampány
Ebben a játékban az egyjátékos küldetések folyamatos meglepetésben részesíthetik az embert. Ugyanis sok programtól eltérően itt az ellenfél egységeinek típusa és száma nincs előre „bedrótozva”, hanem attól függően változik, hogy mi a pályát milyen flottával kezdjük. Ugyanazt a küldetést eltérő nagyságú erőkkel kipróbálva más és más helyzettel találhatjuk szembe magunkat – így bár a fő célok változatlanok, érdemes egy pályát akár többször is végigjátszani, eltérő sereggel indulva.