Néha elmélázik az ember azon, hogy vajon mennyire is változtak meg a játékok az elmúlt tíz-tizenöt évben. Természetesen ami például a grafikát illeti az egyértelmű, hiszen csúcskategóriás programok 2-3 év múlva már kimondottan rondának tűnnek, bármekkora felhajtás is övezte őket a maguk idejében. Azonban nem szabad elfeledkezni a reális tényező bevezetéséről sem, hiszen míg anno egy fallabda program is napokra bebolondította az embert, ma már elvárjuk, hogy minden úgy menjen, vagy legalábbis nagyon hasonlóan, mint az életben.

Ettől függetlenül tény, hogy a Pingu vagy a Moonhunt világszerte rendkívül népszerű, aminek pedig csak egy oka van. Szórakoztat, s ez az, ami alapvető lenne minden projektnél – és ami mégis sokszor hiányzik. Talán ezért lett híres a Serious Sam is, hiszen itt sincs másról szó. „Csak” egy szórakoztató FPS-ről. Most pedig közeledik az ideje, hogy megjelenjen a második rész, ennek apropójából ideje ránézni, hogy mire is számíthatunk.

Seious Sam, a második, amelynek jogosságán bizony sokan vitatkoznak mostanság. Az SS1 sikerei után ugyanis megjelentették az SS-2-t is, ám ezt a későbbiek során névleg kiegészítővé avanzsálták. Ez mondjuk meglehetősen furcsa produkciónak bizonyult, hiszen ott nem csak 1-2 új pályáról, hanem egy teljesen újraírt formuláról volt szó, de hát ez legyen a legkisebb bajunk.

Visszanyúlva az előző gondolatsorhoz, a Serious Sam bizony nélkülözött minden realitást, sőt gyakorlatilag agysejtjeinket is abszolúte kímélte, ami egy-egy hosszú nap után kellemes felüdülést jelentett az ember számára, hiszen más játékokkal való időtöltés néha bizony felér három-négy barátságtalan matekóra kihívásával.. Itt azonban erről szó sincs: lényegtelen történet, lényegtelen részletek, egy dolog volt fontos: lőni – mindenütt, mindenkit, mindenhogy. Elképesztő számú ellenfél – némelyiktől a röhögés kapta el az embert – morbid humor és csúcs-szuper fegyverek. Valami ilyesmire kell számítani a második epizódnál is, hiszen a Croteam brigádja nem kívánta alapvetően megváltoztatni a játékot, megelégedtek némi modernizálással.

Grafika

Főhősünk tehát visszatér az előzőleg már otthagyottnak hitt világba, ahol minden eddiginél keményebb és nagyobb ellenállás vár rá, s ezáltal ránk is, ám e mellett persze változásokra számíthatunk a külcsínben is. Igaz, most sem ez lesz a lényeg. Ettől persze még fontos, hogy ne ugyanazt lássuk, mint pár éve, és bizony az előzetes képek alapján nem is lesz okunk a panaszra. Az újraírt grafikai motornak hála, 2005-ös színvonalon durrogtathatjuk az ellenállókat, és ha nem is beszélhetünk eget verdeső vizuális élményről, a célnak tökéletesen megfelel; a legszőrösebb szívű tanítónénik is megítélnék neki az erős négyest. Ez pedig kellemessé fogja gyúrni a körülbelül negyven új pályát, amelyek között megtalálhatjuk a tundrát, de benézhetünk néhány futurisztikus városba, vagy éppen egy vulkán belsejébe is.

A gonoszok

Akik ismét sokan vannak, és ismét meglehetősen fura tagok is fellelhetők a kötelékben. Negyvenöt új rémség vár ránk ugyanis a pályákon, mellettük pedig néhány régi klasszikussal is összefuthatunk. Az újak között találhatunk például fejetlen kamikázékat, akik röhögve próbálnak nekünk csapódva kirobbanó sikert elérni, de tiszteletüket teszik az amerikai futballisták is, akik megunva a sport által kínált „csekély” agressziót, inkább rajtunk próbálják formába hozniuk magukat. Ez azonban csak a kezdet, van itt mindenféle más érdekesség is, a gyorséttermek műanyag kavalkádjába belefáradó lelkibeteg teremtmények, és a pénzhiányos bohócok számára sincs jobb program, mint a mi terrorizálásunk. Az előzetes hírek szerint adódnak olyan helyzetek, ahol több százan támadhatnak ránk egyszerre, persze ez attól tartok, némi gépigényt is feltételez, de bízzunk benne, hogy nem csak a NASA munkatársainak jelent majd kellemes kikapcsolódást a progi. Persze ahhoz, hogy egy ekkora hadsereget brutálisan szétlőhessünk, szükség lesz erőteljes fegyverekre, és az immár igénybe vehető harci járművek sokaságára is. Úgyhogy nézzük is meg, hogy mi velük a helyzet.

Az arzenál

Az előző epizód egyik legnagyobb húzása a kissé futurisztikus vagy éppen totálisan használhatatlannak hitt fegyverek bevetése. Nos, ezúttal sem lesz okunk panaszra, hiszen tizenöt halálosztó tárgy áll a rendelkezésünkre, amelyek egy része már az előző részben is használatos volt, de találkozhatunk átdolgozott darabokkal, valamint teljesen újakkal is. Érdemes megemlíteni a klasszikusokat – Minigun, Plasma Rifle, Colt, Grenade Launcher, Uzi, Rocket Launcher, de tegyünk említést a kissé idióta, viszont látványos vérengzésre képes speciális bumerángról, a dupla-shotgunról, a körfűrészről, vagy éppen a különböző bombák fajtáiról, amelyek tömegeket változtathatnak pillanatok alatt porhanyós állapotba. No és persze néhány jármű is képes közvetlen vagy közvetett sebzést okozni, de erre térjünk vissza később. Egy szó, mint száz ismét csak lesz mivel legyakni a szerencsétleneket, méghozzá igencsak vérbő formában.

A járművek

Ahogy már említettem ezúttal lehetőségünk lesz különböző járművek fedélzetén is utazni. A jármű szót azonban talán jobb lenne idézőjelbe tenni, mivel igen változatos darabokra van kilátás. Itt van például a Velociraptor, amelynek ugyan nincs páncélzata, viszont jól néz ki és gyors is. De kipróbálhatjuk a tüskés Rollerball-t is, amelynek közepébe beülve szépen elgurulhatunk valamerre, miközben a hatalmas tüskék útjába beálló bolondok kellemetlen meglepetések sorozatával fognak szembesülni. Ez azonban csak a kezdet, hiszen lesz itt ufó, sima és speciális bombázó, támadóhelikopter, „vadászrepülő”, és Barracuda is, amelyek komoly segítséget fognak nyújtani akár a harcban, akár a néha elkerülhetetlen menekülésben.

Online móka

No és persze ne hagyjuk ki a többjátékos mód ma már kötelezőnek mondott vonulatát is, amely biztosan sok játékost fog hetekre magával ragadni, hiszen nincs is jobb dolog, mint a másikat szétlőni.. Bár túl sok információt ezen részről még nem csepegtettek el a srácok, ám az már biztos, hogy mint PC-n, mind Xboxon lehetséges lesz online ölni egymást. A mindenki-mindenki ellen, és a csapat-csapat ellen biztosnak látszik, de talán még co-operative módra is van kilátás.

Vár ránk a kasza

Hogy kaszást játszhassunk. Hiszen ahogy már fejtegettem, itt aztán tényleg nem lesz szükség különösebb agytevékenységre, mindössze egy képzett mutatóujjra, és indulhat a móka. A Croteam-es srácok megtették, amit megkövetelt a haza, tehát feljavították a grafikát, megszórták a pályákat új szörnyekkel és fegyverekkel, ezek mellett pedig bevezettek néhány jónak tűnő újítást, mint a vezérek vagy éppen a járművek használatát. Azt hiszem komoly esély mutatkozik arra, hogy a második epizód komoly sikereket ér el idén. Nekünk pedig már csak egy-két hetet kell várnunk arra, hogy teljesen konkrétan tesztelhessük a végeredményt.

Vezérek is feltűnnek

Mint már említettem, bizonyos részeken egyszerre akár több száz (a hírek szerint egész pontosan 300) szörny próbál minket lekaszabolni. Köztük is a legveszélyesebbek a „vezérhímek”, akik tábornok módjára irányítják a közkreatúrákat. Éppen ezért a legfontosabb feladatunk ezek lemészárolása lesz, mivel haláluk után a többiek erőteljesen ostoba kategóriájúvá válnak, nem hangolják össze támadásaikat, és sokkal könnyebben végezhetünk a szép számú sereggel.