Hogyan máshogy is konferálhatnék fel egy játékot, amely évek óta milliónyi szerepjáték-rajongó szívét dobbantja meg, s amelynek még a kiegészítői is kultikus darabnak tekinthetőek, nem is beszélve az alapjátékról… Gyanítom, jó esély van rá, hogy a nemsokára debütáló The Elder Scrolls IV: Oblivion ismét ezen kaszt fennkölt tagjai közzé verekedje be magát, immár konzolon is. Gyönyörű grafika, újraírt motor – és ez még csak a kezdet.

Baj van a királyságban

Legalábbis erre utaló jel lehet, hogy kalandjaink kezdetén egy börtönben ébredünk, ahol is hamarosan búsan konstatálhatjuk a kegyetlen sors igazságtalanságát, ismét csak nehéz napok várnak ránk, s ezúttal már az egész királyság léte a tét. Tamrielben ugyanis nyugtalanító hírek kaptak szárnyra, megnyílt az Oblivion kapuja, s ezen át démonok tucatjai vetik rá magukat a civilizált világra. Persze ezzel csak az foglalkozik, akit érdekel, hiszen a fejlesztők ismét nagy hangsúlyt fektettek arra, hogy hatalmas bejárható világot hozzanak létre, ahol direkt küldetések nélkül is igen jól érezhetjük magukat. Apropó távolságok: az előző részek igen nagy közutálatnak örvendő utazási rendszere végleg kileheli a lelkét, mostantól ugyanis mindezt gyorsan és minden bonyodalom nélkül tehetjük meg.

Vizuális kavalkád

A Morrowind eddig sem tartozott a csúnya játékok közösségébe, de amit eddig az új részből látni lehetett, az egész egyszerűen csodálatra méltó. Hatalmas erdők, városok, várak, s maguk az emberek is – tehát minden gyönyörűen lett kidolgozva. Nem beszélve az arcokról, amelyeken mindig valamely érzelem vagy állapot tükröződik: harag, barátság, vagy akár részegség. Minden valószínűség szerint az év grafikája díjra igen jó eséllyel pályázhat idén a játék. Ennek egyelőre – legalábbis a pletykák szerint – az tűnik a hátrányának, hogy ehhez mérten irtózatos gépkövetelménnyel is számolhatunk, ami valljuk be, nem mindig esik jól meggyötört pénztárcánknak. A képeket továbblesve azonban attól tartunk, ismét fizetni fogunk, mert ezt bizony nem lehet majd kihagyni.

Harc és mágiarendszer

Mi különbözteti meg egymástól a konzolos és a PC-s RPG-ket?  Többek között a harcrendszer, amely teljesen újjá lett írva, így aztán jóval akciódúsabb csatákra van kilátásunk. Persze azért nem kell valami Mortal Kombatra számítani, de igenis árkádosabbak lesznek az összecsapások, ahol ugyan a pontjaink elosztásától függően sebzünk egy-egy támadás során, de rajtunk áll, hogy milyen támadással, hogyan viszünk be egy találatot. Hasonló a helyzet a blokkolásnál is, hiszen innentől fogva a pajzsra is igen nagy szerep hárul. Lehetőség lesz még speciális mozdulatok és kombók bevitelére, de számíthatunk átdolgozott mágiarendszerre is, amely jóval látványosabb varázslatokat tesz lehetővé

NPC-k

Szintén sok meglepetés fogja érni a kezdő kalandozót a nem játékos karakterek részéről, mivel az új AI igencsak okosnak tűnik. A fejlesztők elmondása szerint mostantól ők is élik a maguk életét, sörözgetnek, dolgoznak, s ha éppen agyukra ment valaki, akkor harcba bocsátkoznak, akár a városőrökkel is, méghozzá tömegben, merthogy ők is tudják: sok lúd disznót győz. Ráadásul képesek azt is érzékelni, ki barát, ki ellenség, így aztán ha nem tetszik a képünk, szóba sem állnak velünk, de az eddigiektől eltérően immár figyelembe veszik rangunkat s hírnevünket is.

Összefoglalásképp elmondható, hogy az új Elder Scrolls sokban szakít az eddigi hagyományokkal, ám megpróbálja az eddig is hozott minőséget még inkább felülmúlni, mindezt úgy, hogy kijavították a játékosokat bosszantó hibákat, s gyakorlatilag az egész programot újraírták. Sajnos a megjelenés időpontjáról még nincs pontos információnk, az azonban biztosnak tűnik, hogy már a karácsonyfaizzók fényénél összefuthatunk a pokol démonaival. Úgy legyen.

Konzol belőve?

Legalábbis egyes állítások szerint. Az azonban tény, hogy több olyan újítás is be lesz vezetve, amelyek leginkább a leendő Xbox 360 – és esetleg PS3 – tulajoknak kedveznek. Nem kell semmilyen háttér-információval rendelkezni, mivel semmilyen, az előző részekből táplálkozó történettel nem fogunk összefutni, akciódúsabb, kissé árkádos harcokra számíthatunk, s maga a játékmenet is valószínűleg sokkal pörgősebb lesz. Ez persze nem feltétlenül baj, hiszen mindez nem csak negatívumként csapódhat le, de mindez majd csak a megjelenés után fog tisztázódni.