Képzelj el egy egyszerû parasztfiút, amint egy dombtetõn üldögél, tekintete szeretettel simítja végig a lábainál elterülõ vidéket, majd a felhõkre emelve tekintetét, gondolatai elkalandoznak. Nagy tettekrõl álmodozik, melyet õ hajthat végre, megmentve ezzel ártatlanok sorsát! Sokakkal megesik, hogy nagy dologokról álmodnak, ám Cho vágyai megvalósulni látszanak. Úgy néz ki õ az egyetlen, aki pontot tehet Arslorn király és a hitszegő Gallus évek óta húzódó vitás kérdéseinek végére. Jutalma pedig akár Speris birodalma feletti uralkodás öröksége is lehet, ami még vágyálomnak is merésznek tûnhet.


A Team 17 nemrég megjelent programja igazán megdobogtathatja minden Amigás szívét. A Speris végre nekünk készült, olyan grafikával, zenével és hangulattal, mint a régi szép idõkben. A The Speris Legacy egy kedves kalandjáték, kissé gyermeteg grafikával. Mégis rutinos kalandozókat is próbára tehet feladványaival! Akik egymagukban nekivágtak a Valhalla feladatainak azok nagyjából érzékelhetik miról is lesz szó. Itt csak annyi a különbség, hogy a Sperisben általában a legkézenfekvõbb megoldás az, ami nem jön be…
A játék kezelése, irányítása nagyon egyszerû. Célszerû hozzá joystickot használni, de elmegy a dolog billentyûzettel is. Nem is lesz másra szükség, mint Cho mozgatására, fegyver- és tárgyhasználatra. Az F2 segítségével kérheted ki az Inventory képernyõt, ahol kiválaszthatod a fegyvert és a tárgyakat. Ha valakivel beszélgetni tudsz, akkor a közelébe érve egy kis felhõcske jelenik meg. Ilyenkor a tûzgombra kezdõdhet a párbeszéd, míg a tárgyhasználat billentyûjére (Alt) megpróbálhatod felkínálni a kezedben lévõ tárgyat. A képernyõ bal felsõ részében mindig jól látható éppen mi van a kezedben. Mellette az eddig elért pontszám, majd az életenergiád és a tapasztalati pontjaid értéke látható. A képernyõ legnagyobb részében természetesen maga a játéktér helyezkedik el. Alatta láthatod még a nálad lévõ kulcsok, gemek és bombák számát. Valamint a középsõ ablakban a fegyverhasználatod aktuális erejét. A gemek egyébként a játékban egyfajta pénzként szerepelnek, ezekért lehet majd mindenféle hasznos és haszontalan tárgyat vásárolni. A drágaköveket legtöbbször kincsesládákban és elhalálozott ellenfelek nyomán találhatod meg. Az elhalálozott gonoszok egyébként nemcsak gemet, hanem bombát, vagy csillagot is hagyhatnak maguk után. Ezek a csillagok az életerõdet növelik. Emellett minden ellenfél elpusztítása növeli a tapasztalati pontjaidat. “Szintlépéskor” az életerõd mindig feltöltõdik az új, hosszabb maximum értékre!!! Mivel a monsterek idõrõl idõre újratermelõdnek, hamar fel lehet tuningolni Cho-t. Akkor talán indulhatunk is, készüljetek!
SHARMA CITY
Ez a város Speris birodalmának központja. Itt van a király palotája, ebben a városban öszpontosul a kormányzás hatalma, a gazdagság, a pompa. Itt ébred álmából hõsünk, Cho is. Méghozzá azzal az érzéssel, hogy nagy nap ez a mai. Az éjszaka folyamán kipihente magát, készen áll a hosszú útra. Igaz egyenlõre fogalma sincs volt hová indul és miért, de tudja; itt az idõ…
Cho frissen és tettrekészen sétál ki a házból és szinte azonnal belebotlik Sammybe. A fiú elmondja, hogy tudomása szerint a közelben valahol egy kard van elrejtve. Nos, mint majd megtapasztalod ez a “közelben” meglehetõsen tág fogalomként értelmezendõ. Mindenesetre Sammybõl többet nem lehet kihúzni. Java csak annyit kérdez, Cho bekukkantott-e már a ládákba. Nos, aki eddig viszolygott mások tulajdonában turkálni, az tegye most félre gátlásait és lásson neki a kutatásnak. A város déli részében egy kislány (vagy talán tündér) hüppög, aki nagyon fél, mert szellemek és rémek ijesztegetik. Éppen egy hõsnek való feladat a kislány lelkivilágának helyreállítása. Csak éppen szükség lenne arra a bizonyos kardra… A palota közelében Cho Samirba botlik, aki közli, hogy “szép napunk van”. No, ezzel hõsünk is tisztában van. Viszont a bizalmasan megsúgott információ, miszerint a palotában található egy zárt ajtó, annál hasznosabb számára.
Itt az ideje, hogy Cho betérjen a királyhoz! Tip és Hurrak a palota õrei örömmel fogadják érkezését és készségesen engedik tovább. Maria a trónterem elõtti folyosón aggódik királyáért, aki mostanában szomorú és mosolytalan. A felség lábainál két eb, Fluff és Fur csóvál. Aki akar még velük is szóba elegyedhet. A lényeg persze Arslom királi mondandója, ami úgy kezdõdik, hogy “kedves fiatal barátom…”, majd a hosszas ömlengésbõl kiderül, hogy Cho az egyetlen reménysugár a sötét helyzetben, mert olyan okos, intelligens, erõs, ügyes és blablabla, hogy nem lehet kétséges, rá vár, a hõsies feladat. Ami nem más, mint megtalálni és visszahozni Kale gyilkosát Gallus-t. Cserébe õfelsége burkoltan felajánlja a királyságot, illetve annak megöröklését. Akinek a jutalom nem elég kecsegtetõ, az se mondjon nemet, mivel jobb játék mostanában nincs a piacon! Tehát egyetlen reményként hagyd el a palotát! A nyugati oldalon lévõ termekben találhatsz egy ládát, továbbá egy jégtömböt, amiben bizonoyosan van valami, csak éppen a homályos, zavaros anyag miatt, nem kivehetõ, pontosan mi az. A közelben kószáló Mok pedig megosztja veled tudását, miszerint néhány tárgy mozgatható! Mondjuk magadtól is észrevetted volna, de mostmár legalább biztosan tudod. Ezután menj a szellemes szobába (palota keleti oldala)! Csak akkor tudsz bemenni, ha a nyugati ház ládájából kivetted már a kulcsot. Itt egy rejtett teleport van, ami szoba felsõ részében álló fura tárgy alatt. Kár küzdeni a szellemekkel fegyver nélkül, használd inkább a teleportot, s meglesz a hõn áhított kard. Végre! Reszkessen mindenki, jön Cho a rettenthetetlen! Megfelelõ védelem nélkül azonban nem hajlandó elhagyni a várost, keresnie kell egy pajzsot is. Ehhez a házától délre vezetõ úton kell átvágnia magát. A kerti labirintus megfejtése nem túl bonyolult. Amit hasznos tudni, hogy a virágok alatt többek között bombák és teleportok rejtõznek, valamint, hogy a kék teleport mindig az induló, a piros pedig az érkezõ állomás. Mindössze egy kapcsoló aktiválása után megszerezheted a pajzsot. Ha ez megvan, végre elhagyhatod a várost, kezdõdhet az igazi kaland.
GILLIARDS RHINE
A következõ helyszín Gilliards Rhine, a birodalom egyik legnagyobb faluja; érdekes hely, segítõkész emberekkel. Rögtön a szélén a Chutney Ferret fogadó áll. Nincs itt senki, csak egy gem árválkodik a ládában. A fõutcán hamarosan szembejön veled Rupert. Mint kiderül olyan feltalálóféle a lelkem; fordító, hipercipõ, patkányfogó és hasonló találmányok öregbítik hírnevét. Gallus neve sem ismeretlen elõtt. Szerinte jó ember volt, csak keserûség költözött a szívébe, a felsége, Della halála után. Akkor lett gonosz természetû. Amikor ezt a király észrevette, inkább kisebb fiát, Kale-t jelölte meg a trón várományosának. Ez volt az utolsó csepp Gallus és követõi (The Demehawks) számára. Az út végén Phillis Boltja várja a telt pénztárcájú vándorokat. Nyitva 9 – 18-ig. Persze a faluban való közlekedés korántsem ilyen gondtalan, aprítsátok bõszen a kósza szellemeket és lovagokat! A Csillogás Tavát egy troll õrzi, amivel Cho remekbeszabott nem igazán tud elbánni. Ezért érdemes Ruperttõl megkérdezni, mivel tudna rajta segíteni. Tíz gemért szerezhetsz egy ezüst tõrt, ami mágikus (full erõre töltve lõ). Ezzel elpusztíthatod a híd õrét. Akinek nincs elég gem a birtokában, az a tópart két lovagja között sétálgatva, természetesen az újra és újra megjelenõ páncélosokat kiírtva, könnyedén gyûjthet gemeket, sõt XP-t is!
A túloldalon, kelet felé a bájos Elsrikával találkozhatunk, aki születése óta itt él. Néhány becézõ szó után beenged a gyönyörûséges (?!) házába, ahol néhány hasznos tárgy van a ládákban (gem, tinder box). Van itt még egy jégbalta is, fa nyéllel a sarokban, de ezt nem lehet felvenni. Sõt az asztalon egy értékes antik óra is található, hmmm. Ezt sem lehet csak úgy elemelni.
Elsrika házától tovább keletre van a híres-neves Baboons Butt Inn, ahol jóféle mézsör és ízes ételek várják a megfáradt kalandozót. A baboonok közül csupán egy áll velünk szóba, Barnabbas. Kaphatunk tõle egy gyûrût, de az ár elég magas: ötven gem és nem alkuszik a kis drága. Mivel ennyi így hirtelen nem valószínû hogy van Chonál kénytelen lesz elbúcsúzni. A kis baboon kacagva még megjegyzi, hogy teliholdkor jobb ha nem kapjuk el…
Ahogy halad a hõsünk a faluban, úgy gyarapszik a drágaköveinek száma, s közben ismerkedik a helybéli lakosokkal is. A következõ helyszín az Információk Háza, ahonnan hasznos és bizalmas információkat szerezhetnek, de csak a security pass kártyával rendelkezõk. A házat egyébként két marcona fiatalember is õrzi: Samuel és Joshua. Joshua információi szerint Gallus egy kastélyban él, amit olyan keményen védenek, hogy azok közül akik megkíséreltek betörni oda, senki nem tért vissza élve. Õ tanácsolja azt is, hogy a kártya beszerzéséban talán Rupert segíthet.
A keleti mezõn egy haldokló fiú fekszik. Csak valami nagyon ritka gyógynövény segíthet rajta, ami általában nehezen elérhetõ helyeken fekszik. Hurrá! Már csak ez hiányzott! Délen, a mezõk után egy újabb labirintus is található (Maze of Confusion), aminek a délkeleti részében egy fura, vérengzõ kinézetû növény van… Visszafelé beszélhetsz Zammával, aki meglehetõsen undok stílusban fogadja közeledésedet és nem is mond semmi értelmeset. Gardic viszont ad információt ha szerzünk neki egy pipát. Nos, ne panaszkodjon senki, hogy nincs mit csinálnia!
A falu templomában Jobe atya fogad nagy szeretettel. Az oltáron pedig belolvashatsz a Szent Könyvbe. Ebben mindenki megtalálja az atya tanácsait: Ne igyál túl sok alkoholt!, Legyél kedves mindekihez, kivéve ellenségeidet!, Ne legyél feleslegesen mérges!, Fizess nagy adományokat a templomnak!, Mindig vegyél szép szülinapi ajándékokat lelki pásztorodnak!, Ne bántsd az ártatlanokat!, Segíts másokon!, Vegyél sok másolatot ebbõl a könyvbõl!, Beszélj a barátaidnak errõl a könyvrõl!, Ne legyél istentelen! Kedves. Mintha csak Okoska bölcs mondásainak gyûjteményében lapozgatnék a Hupikék törpikékbõl.
A templomtól nyugatra fekvõ házban (House of Mystery) a kapcsolók használatával elõbb-utóbb egy fúrót szerezhetsz. Csak vigyázz, le ne ess!!! Ennek birtokában menj Ruperthez, próbálj vele beszélni. Sajnos csek egyetlen security pass van a birtokában, a sajátja, tehát nagy bajban lenne ha odaadná. Nem is adja a dög. Kár, hogy nem lehet leverni!
Ha minden igaz mostanra már Phillis is kinyitott. Mit lehet itt venni? Hipersebes cipõt(10), döngölõt (25), és vegyes kiszerelésben, nagyobb tételben kedvezményes áron bombát és életerõt. A tárgyakra szükség lesz, a többi a tartalékaid és az energiád függvénye.
A falu déli területein, egy búzamezõ mellett terül el az Álmok Tavacskája (Pool of Dreams). Azt mondják sok ember felfedezte itt, amire mindig vágyott. Talán Te leszel a következõ, ígéri a felirat. Lehet benne kószálni…
A település nevezetességeihez tartozik Goerdaks Erõd is. Az impozáns épület egyetlen lakója nem mutat túl nagy lelkesedést Cho iránt, lévén egy szellem. Sorsa nem lehet kétséges, bár jó kísértet módjára, úgyis visszatér. Hosszas bolyongás után elõbb-utóbb meglesz az ötven gem, lehet menni a gyûrûért. Amint megvan, örömmel konstatálhatod, hogy sokkal értékesebb, mint amennyiért vetted. Akkor most merre tovább? Ruperttõl kérdezd meg honnan szerezhetnél egy pipát. Sajnos nem tud segíteni. Marad a bolt. Igaz az árlistán nem volt, de hátha. A boltos hölgynek valóban van egy dugipipája, csakhogy azt a nagypapájának tartogatta szülinapi ajándékba. Most mi legyen? Honnan szerezhetnénk pipát? Mi lesz a haldokló fiúval? Hogyan juthatnánk be a nyugati teleporthoz és mit rejtenek a megközelíthetetlen kincsesládák?
Mivel itt jómagam is sikeresen elakadtam, egyenlõre szünet és ha a Bear is úgy akarja a következõ számban folytatjuk! Addig is néhány tipp.
Tippek
A szellemek lövedékének hatótávolsága elég rövid.
Érdemes idõrõl idõre vágni a virágokat.
A logikusnak tûnõ megoldások általában nem jönnek be.
Mindenhol mindent próbálj meg használni, hátha!
Végül a program értékelése. Igazán a Speris a fény az éjszakában. Jó kis békebeli Amigás muzax hallható a háttérben, a grafika minden igényt kielégítõ. No persze csak azok számára, akik nem zárkóznak el az adott stílus jellemzõitõl. Azért örültem volna legalább néhány állóképnek, de ne legyek mohó, örüljek hogy a Sperist kiadták és létezik. Vannak akik még hisznek az Amigában. Thank you Team17!