Telik-múlik az idő, közben egyre újabb és újabb programok látnak napvilágot, egyre újabb és újabb történeteket élhetünk át kedvenc programjaink sokadik részével. Pontosan ezt érezhettük eddig a Warcraft sorozattal, hiszen az első két rész és a kiegészítők sokunk számára jelentették a biztos kikapcsolódást és az önfeledt játék örömét. Talán ezt fogja jelenteni a jövő év elején megjelenő harmadik rész is, de amiről most szó fog esni, az nem más, mint a Blizzard első lépése az MMORPG-k világába. Ez pedig, mint az idei ECTS egyik vasárnapján kiderült, a World of Warcraft nevet kapta.

Ha valaha is szerettük volna elképzelni, milyen lehet a Warcraft világában élni, akkor ez lesz a megfelelő program számunkra, mivel a készítők a legteljesebb mértében az eddig stratégiai változatok alapján elénk táruló világot veszik alapul. Így sok-sok kaszt, helyszín ismerős lesz, csak egy „kicsit” más nézőpontból. Ez jelen esetben az első személyű és a harmadik személyű nézetet jelenti. Innen nézve fogjuk majd Lordaeront és Azerothot bebarangolni. A terület hatalmas, a kihívás sem kisebb, hiszen a különleges küldetésrendszernek köszönhetően az egyes küldetések időtartama az órányi tartománytól kezdve a több hetes távlatokig vezet. A nagy területek természetesen zónákat jelentenek, mivel gépünk nem tudja egyszerre betölteni az egész vidámparkot (igen, még a giga RAM-unkba sem :)). A megfelelő programozás persze itt is csodákat eredményez, így a legutolsó tesztek szerint (nem Blizzard info!) a mostani verzió már képes csupán ici-pici zökkenéssel zónákat váltani. Aki játszott már MMORPG-vel, az tudja, hogy ez milyen sokat jelent.
A történet maga a Warcraft III után négy évvel kezdődik, amikor inkább lehet romokról beszélni, mint csodás városokról, amikor az egyes birodalmak sebeiket nyalogatva próbálnak újra az élre törni a (talán) soha véget nem érő harcban. Ebből rögtön kiderül, hogy legalább három faj közül választhatunk: ember, ork, tauren. Ez utóbbira leginkább a minotaurusz-forma jellemző kinézet szempontjából, ámbár nomád törzsekbe tömörülve élik életüket a távoli síkságokon. Közelebbről a harmadik részben ismerhetjük meg őket. A pár sorral feljebb említett „legalább” szó nagyon is helytálló, hiszen éppen e sorok írása előtt derült ki nem sokkal, hogy egyéb játszható fajokra is számíthatunk. A helyzet az, hogy a Blizzard nem akar semmi olyat ígérni, ami nem biztos, így elég kevés az ilyen témájú információ. Ezen nagyon nem kell csodálkozni, hiszen a Warcraft III is alaposan megváltozott az elmúlt fél év során.
A játék tervezésekor azt a szempontot tartották elsődlegesnek, hogy az ember ne unja magát halálra, mindig legyen valamit csinálni, ne legyenek a több perces értelmetlen várakozások, akár egy-egy félórára is érdemes legyen „beugrani”. Ennek megfelelően inkább akció/RPG-játékról beszélhetünk. Ez ne rettentsen vissza senkit, nem Diablo 2 Online lesz az alcím. 🙂 Bár a tárgykezelési rendszerben hasonlóságokat vélek felfedezni, azaz itt is lesznek nagyon ritka tárgyak, tárgy-szettek, amiket nem lesz egyszerű begyűjteni. De ha már egyszer megvannak, karakterünkön mindenki látni fogja, hogy pl. nem egy sima acélkarddal rohangál. A játékos-játékos elleni küzdelem, népszerű nevén PvP egyfajta opcióként fog jelentkezni, így ha nem kívánunk ilyenben részt venni, akkor egyszerűen kikapcsolhatjuk. Az ilyen irányultságú játékosoknak külön terület lesz fenntartva a harcra.
Ahogy már említettem, választható kasztjaink egy része az eddig már előfordult egységekből kerül ki, emellett lesznek olyanok is, amelyek speciálisan csak itt fordulnak elő. Fejlődésünket a küldetések megoldása, a szörnyek gyilkolászása jelenti, de közösségi megmoccanásokért is kapunk pontot. Ha már pontokról beszélünk: a játékban a szintalapú és a képzettségalapú RPG-k jó tulajdonságait igyekeznek egybegyúrni, azaz: gyűjtögetjük a tapasztalati pontokat, majd ha szintet lépünk, akkor választhatunk, mely képzettségünket fejlesztjük (szóval gondoljunk erősen a D2-re :)). Ez utóbbiakat pedig a kasztunk szabja meg elsősorban, de megfelelő mentor megtalálása esetén egyéb irányokba is elmozdulhatunk. Esetleges elhalálozásunkkor nem történik tragédia, nem érzünk furcsa nyomást sem a tarkónkon, sarkallva, hogy darabokra szedjük a gépünket a sarokban tárolt fejszével. Nem. Egyszerűen minden felszerelésünkkel együtt újjáéledünk, azonban bizonyos hátrányok érnek majd minket, de nem olyan mértékűek, hogy kárt szenvedjen eddigi munkánk, kedvenc karakterünk. Az újjáéledés helye pedig az utoljára meglátogatott útjelző, amit itt csak mint bindstone-t emlegetnek.
A grafika természetesen teljes háromdimenziós megvalósításban fog tündökölni, aminek részét képezik mind a nagy poligonszámú karaktermodellek, mind a kidolgozott textúrák. A karakterek kinézetének főleg a mi képzeletünk fog határt szabni, mivel majd’ minden testrészt egyedire alakíthatunk. A színpaletta teljes egészében az előző részekből származik, így az eddig közölt képek főleg nyár végi, őszi hangulatot árasztanak magukból. A megjelenítés ezzel együtt csodásnak tűnik, a fejlesztés még eme viszonylag korai szakaszában is. Ehhez hozzátartozik az a dolog, hogy bizony kell egy 3D-t támogató videokártya, de manapság már az a művészet, ha valaki olyat tud találni, amin ez nincs rajta. 🙂 A Blizzard a kártyák egész skáláját kívánja támogatni, úgyhogy aggodalomra semmi ok.
A Blizzard ideológiájának része az is, hogy egy játékot kezelés szempontjából a lehető legegyszerűbbre készítsenek el. Erre nagyon jó példa a Diablo 2, melyet pár billentyűvel és egy egérrel nagyon hatékonyan lehet irányítani. Ez a trend itt is érvényesül, azaz az egér az adott cselekvési lehetőségnek megfelelően módosul. Harc, varázslás, kapcsolók, tárgyak mozgatása, felvétele mind ide tartozik. Apropó, varázslás – eddig nem sok minden derült ki ebben a témában, de az már biztos, hogy lesznek egyéni és rituális varázslatok. Ez utóbbi az érdekesebb, hiszen több játékos kell hozzá a megfelelő felkészültséggel. A legnagyobb varázslatok valószínűleg ebbe a kategóriába fognak tartozni, és amihez már 10-12 mágus kell, az nem lesz piskóta. 🙂
Másik fontos dolog, hogy a játékos a lehető legjobban tudjon magára a játékra figyelni, azaz a képernyőn mindig csak a legfontosabb információk legyenek. Ezért a chat ablakában megjelenő információ mennyisége lecsökken, helyette a képernyőn magán fog ideiglenesen megjelenni az infó, pl. a sebzés. Így nem fogunk semmi fontosat elmulasztani azért, mert éppen a harcra figyelünk.
Eme kis bemutató végére kívánkozik két tény. Az egyik, hogy, mint minden MMORPG, a WoW esetében is havonta kell fizetnünk a játékért. Pontosabban a szerverhasználatért és a folyamatos háttérfejlesztésekért. Remélem, a Blizzardnak most már elegendő tapasztalata van a szerverek terén (D2 gamerek arca kezd elsötétülni :-)). A másik dolog, hogy terveznek platformra is megjelenést, azaz lehet, hogy éppen X-Boxon lógó haverunkkal fogjuk a kalandokat kergetni a Warcraft világának eme újabb megvalósításában.
Részemről a programnak teljes sikert jósolok, amivel százezrek fognak játszani nap mint nap. Jövő év végén csupán egy konkurense fog akadni, ennek neve: Star Wars Galaxies…