A német Egosoft 1999-ben debütált sajátos, az űrbe helyezett gazdasági szimulátorával az X-Beyond The Frontierrel. Az építés–harc-kereskedelem klasszikus hármas egységéből álló alkalmazás kedvező fogadtatása után a fejlesztők igen nagy elánnal belevágtak a folytatások elkészítésébe, így 2000-ben megjelentették az X-Tension címet (az X-BtF küldetéslemezeként), majd 2003-ban következett, immár a „négyzeten” a második rész az X2: The Threat. 2004 őszén az Egosoft bejelentette: jól haladnak az X2 küldetéslemezének készítésével, az X2: The Return azonban mégsem került kiadásra idén februárban, a cég csupán egy szűkszavú közleményt adott ki, miszerint az Egosoft minden erőforrásával az új, harmadik részre koncentrál.

Az X2: The Threat küldetéslemezének (X2: The Return) megjelentetését a címet fejlesztő Egosoft még az év elején visszavonta, sejtetve, hogy ezen intézkedés még korántsem jelenti azt, hogy elállt volna az X Univerzum további bővítésének szándékától. A napokban a cég fellebbentette a fátylat új projektjéről, mely nem más, mint a galaktikus gazdasági szimulátor harmadik része, az X3: Reunion. Az őszre tervezett kiadás fényében talán már nem is annyira sejtelmes, vajon miért is nem kaphattuk készhez tavasszal az X2 új kampányait; a cégvezetés úgy döntött, az élesedő versenyben nem lehet késlekedni még egy évet az új teljes értékű folytatás megjelentetésével. Más olvasatban a döntés oka az, hogy a küldetéslemeznek szánt alkalmazás annyira jól sikerült, és olyan sok építő változtatást tartalmaz, hogy a program kis ráfordítással (fél éves csúszás) már önálló címként is eladható.

DirectX9 környezet
Az X3: Reunion a korábbi részekhez hasonlóan egy teljesen nyitott végű játék lesz, intenzív, belső nézetű harci akciókkal, minden eddiginél összetettebb és változatosabb kereskedelmi szállal. A harmadik rész szíve a cég által frissen kifejlesztett „X3 Reality” grafikai motor, melynek legfőbb ismérve a teljes értékű DirectX 9 támogatás, 2.0 pixel shader technológiával, új, valós idejű árnyékoló és környezet-megjelenítő effektek egész sorával. A fejlesztők kitesznek magukért: az új játékban több mint 200 új modell kerül megjelenítésre (objektumok és űrjárművek), így a teljes, játszható tér több mint 10 000 interaktív elemet fog tartalmazni.

Harc, Kereskedelem, Építkezés és Taktika
Az X2 kampánymondata változatlanul igaz lesz a harmadik részre is. Ami talán a legnagyobb különbség lesz, az a harci AI-ban eszközölt változtatások. Az X3-ban új harcrendszert fognak megismerni a játékosok, melyben minden hajóosztályt különböző harcmodor jellemez. A játékban az egyéni harctól a teljes felszereltségű flották irányításáig minden megtalálható lesz, a gép irányította ellenség egy teljesen új, sok meglepetést okozó, a játékos pillanatnyi teljesítményéhez igazodó rutint kapott. Az új harcrendszerhez új fegyverrendszer is dukál, amelynek legfőbb ismérve a többszörös célzási szisztéma bevezetése lesz. Ennek segítségével az eddig megszokottól egészen eltérő, új típusú taktikát kell a játékosoknak követnie, amivel a cég fejlesztői szerint teljesen új élményt tud adni az alkalmazás a felhasználóknak. Az újra értelmezett, még inkább kiegyensúlyozott harci osztályok minden szinten, kihívást fognak jelenteni, minden jármű külön-külön rendelkezni fog valamilyen speciális, más eszközökre nem jellemző tulajdonsággal.

A módosítások nem kerülték el az alkalmazott gazdasági modellt sem, az X3-ban bevezetésre kerül egy újtípusú gazdasági szisztéma is, amely dinamikusan reagál az árképzésekre, viszonylagos egyensúlyhelyzetet teremtve a kereslet és kínálat klasszikus rendszerében. A játékosok bármikor profitálni tudnak majd az újításként megjelenő, rugalmas gyárkapacitásból: döntésük szerint tudnak majd új termékekkel előállítani, az előző részekhez képest többféle hajóosztállyal tudnak majd kereskedni.
Az X3 új menedzselése reálisabb élményt tud majd átadni, használata áttekinthetőbb és könnyebb lesz, mint az X2-é. A harmadik részben új gazdasági elemként megjelennek a kvótaárak, sőt az NPC-k által kitárgyalt árak is segítenek majd a döntésekben.

Kibővített univerzum
A minden korábbinál nagyobb és fejlettebb univerzum több teret ad majd a fejlődéshez, amivel egy igazán gazdag és összetett privát galaktikus méretű birodalom hozható létre. A különböző szektorméretek és „NPC-gyárak” (lesz módunk űrbéli gyárkomplexumok építésére is) lehetővé teszik majd a harmadik részben a terjeszkedést a tér mindhárom irányába, miközben az AI-generálta váratlan fordulatok bármikor megváltoztathatják a pillanatnyi játék menetét; hirtelen kirobbanó háborúkkal, váratlan természeti katasztrófákkal színesítve az élő sztorit.

Tudtad-e:
1. Az X3 nem fog tartalmazni többjátékos opciót, azonban a készítők hosszú távú célja, hogy létrehozzák saját, az X-Univerzumra fejlesztett MMORPG-jüket.
2. Az X3-ban a korábbi részekkel ellentétben akár egy teljes gyár is meg tud semmisülni, például egy természeti katasztrófa során.

Interjúalany: Greg Kingston, Egosoft
Kérdés:
Sokaknak nagy meglepetést okozott, amikor a cég hivatalosan is bejelentette, még 2005-ben kiadásra kerülhet az X3. Eddig úgy tudtuk csak 2006-ban jelentkeznek a harmadik résszel, mi a fordulat oka?
Válasz:
A 2004-ben elkezdett fejlesztések az X3 grafikus motorjával meglepően jól haladtak, így a kiadóval közösen úgy döntöttünk, még 2005 őszén kiadjuk az X3-at. Az X3 már teljes DirectX 9 támogatást fog kapni.
Kérdés:
Hogyan illeszkedik be az X Univerzumbába a harmadik rész?
Válasz:
A történet az X2: The Threat-ben lezárult események folytatása lesz, a játékosok így találkozhatnak majd az előző részben megismert objektumokkal, járművekkel és fajokkal. A kezdő sztori szerint Xenon még mindig támadás alatt áll, a Kha’ak invázió folytatódik, a játékosnak ki kell derítenie, vajon milyen célokat akar elérni a Kha’ak…
Kérdés:
Lesznek-e új hajók a játékban?
Válasz:
Több mint 200 új objektum modellje kerül be az X3-ba, ezek közül több osztálynyi új hajóval is lehet majd játszani. A harmadik részben teljesen átírtuk a hajók tulajdonságait, így kiegyenlítettebb lesz a harc, az X3-ban ezért érdemes lesz minden hajóosztályt fejleszteni.
Kérdés:
Mennyire lesz nagy az univerzum?
Válasz:
Nagyobb és érdekesebb lesz, különösen az eltérő méretű szektorok fognak tetszést okozni; a kis kompakt szektoroktól az előző részhez képest akár tízszer nagyobb szektorok is lesznek. Például a Jump Gate-ek sem lesznek már az X3-ban hagyományos tájolásúak, és kinézetük is térbeli lesz.
Kérdés:
Lesz-e demó/bétateszt?
Válasz:
Igen, mindkettőt tervezzük, még a nyár folyamán.
Köszönöm az interjút.