Amikor az ember fia kezdi azt hinni, hogy bizonyos játéktípusokból nem lehet már több újdonságot kihozni, akkor mégiscsak jön egy kis csapat és készít valami egyedit. A svájci illetőségű Epsitec előállt egy merőben új ötlettel: ez a Colobot. A program valóban olyan játékmenettel rendelkezik, ami különlegesség a stratégiajátékok terén, sőt minden más típus terén is! De lássuk, mire is mondaná II. Ferenc József, hogy „Dr. Zwack, das ist ein Unicum!”

Grafika: ezen a téren az aktuális trendet követi a játék: a valósidejű, teljesen 3D-s környezetet DirectX8 csatolás útján valósítja meg. Támogatja a software-es, hardware-es és hardware-es T&L módokat. A felbontás 320×200-tól a videokártya által támogatott maximumig terjed, 16 és 32 bites színmélységekben. Ezenkívül minden effektet külön ki- és bekapcsolhatunk. Egyébként sem követel erőművet a játék, így egy átlagos magyar játékos számítógépén is szépen elfut. A gyárilag ajánlott konfigurációhoz annyit kell csak hozzátenni, hogy a készítők felhívják a figyelmet arra, hogy a játék nem támogatja a Voodoo chipset-es kártyákat.
Egyjátékos mód: Elérkeztünk a lényegi részhez, a játék lelkéhez. Űrhajósunk a földi irányítás parancsára egyedül vág neki a végtelen világűrnek űrhajójával. A feladat különböző planéták kolonizálása robotok segítségével (innen a játék neve is: COLOnize with BOTs). Munkánkat egy rivális rovarszerű lényekből álló banda akadályozza lépten-nyomon. Természetesen adott minden, ami egy jó stratégiajátékhoz kell: ásványi anyagok, kutatólabor, gyár, újrahasznosító- és feldolgozó egységek, fegyverek, aknák; minden, mi szem-szájnak ingere. A munkánkat segítő robotoknak léteznek dolgozó, harci feladatokat ellátó és speciális fajtái. „Bot”-jaink kedvenc eledele az energiacella, mert ha lemerülnek, nem képesek mozogni, lőni. Nem említettem még az expedíciót vezető űrhajósunkat, aki szkafanderbe öltözve maga is aktívan részt vesz a kolóniák építésében. Ő „építi” fel az épületeket is egy pisztolyszerű eszközzel. Igen rosszul tűri az ellene irányuló támadásokat, és ha meghal, a küldetésnek is vége. Minden egységet lehet vezérelni manuálisan is (emberünket csak így lehet!), de lehetséges feladatokat programozni egységeinkbe, hogy ne nekünk kelljen foglakozni mindegyikkel. Itt nem a szokásos több feladat egyszeri megadására kell gondolni! A programozás szó szerint értendő. A játék saját szövegszerkesztőjében, a C++-hoz és Java-hoz hasonlító szintaktikájú és struktúrájú, objektumorientált nyelven (CBOT) kell algoritmusokat írni robotjaink vezérlésére. Rendelkezésünkre állnak az általános ciklusok és feltételes elágazások, általános matematikai függvények, valamint saját procedúrákat és függvényeket is készíthetünk. Ezenkívül természetesen a játékhoz speciális parancsok, függvények és objektumok állnak rendelkezésünkre. Aki már programozott valamilyen nyelven, sőt járatos a C++, Java programozásban, annak gyerekjáték elsajátítani a CBOT-ot. Aki még nem programozott, annak ez az egyik legjobb és leggyorsabb mód arra, hogy megtanuljon. Itt teljesen új értelmet nyert a „játszva tanulás”… Mint programozó úgy vélem, alkalmazni kéne a magyar iskolákban programozás tanítására. A programnak egyébként megrendelhető speciális, oktatási változata, amelyet valóban iskoláknak szántak! Rossz hír azoknak, akik ódzkodnak a programozástól, hogy a küldetések a programok nélkül szinte végrehajthatatlanok. Ugyanakkor a készítők az aktuális missziókhoz szükséges algoritmusokat rendelkezésünkre bocsátják.
Kezelhetőség: a könnyen kezelhető menüket egy kis látványossággal ötvözték, de nem erre fognak emlékezni azok, akik játszanak a játékkal. A mentés/töltés is emberbarátra sikerült. A játékban az egér a kamera kezelésére és az egységek kiválasztására használható, míg a manuális irányításhoz a billentyűzetet használhatjuk. Különösen nagy öröm számomra, hogy a „Pause” alatt is adhatunk ki manuális vezérlőparancsokat, amelyet a szünet feloldásával egységeink végrehajtanak. A játék sebessége is szabályozható. A programírás a játék saját szövegszerkesztőjén történik, amelynek előhívása automatikusan megállítja a játékot. A szerkesztő igen felhasználóbarát, a programírást és a hibakeresést igencsak megkönnyíti. Már megírt programjainkat el is menthetjük, és bármikor elővehetjük újabb felhasználásra. Sőt a játék Internetes oldaláról tonnaszám tölthetünk le előre megírt programokat mindenféle feladatok megoldására. Ha valamiben segítségre van szükségünk, akkor az áttekinthető „Help”-ből mindent könnyen kideríthetünk.
Akik szeretnek programozni, azoknak felejthetetlen élményeket nyújthat a program, és akik csak most tanulnak programozni, azoknak nagy segítség a tanulásban. Akik még nem programoztak, azok talán most fogják megszeretni. Arra azért vigyázzatok, hogy nehogy úgy járjatok, mint én: annyira belemerültem a programozásba, hogy azon vettem észre magam, hogy a küldetésekkel nem haladok!