Újra itt egy autószimulátor. Ez azonban úgy tűnik, felveheti a versenyt az eddigi legjobbakkal is – ha nem is grafikában, fizikában és játékmenetben mindenképpen! Sok pálya, sok autó, élethű kezelés, az ütközések és pályaelhagyások büntetése… tégy egy próbát, és ülj volán mögé az Enthusia Racing ülésében is!

A GT4-et ugye nem kell bemutatni senkinek? Ez a program – sőt széria – az autószimulátorok koronázott királya a driving simulator kategóriában. Lehet, hogy mondjuk a Forza Motorsport jobb grafikában, csak az autók mozgatására már nem maradt elég kraft a gépben, és vidámparki dodgem fizikával suhannak a valóban részletgazdag utakon. A másik meg az, hogy egyesek szerint, ha a GT4-ben nem ragaszkodtak volna az állandó 60 (Európában 50) frame-es képfrissítéshez, akkor dupla ilyen szép lenne, dupla ennyi autót megmozgatna. Xbox-berkekben pedig nincs 60/50es játék, mert azt sajnos nem bírja a grafikai egység – igaz, hogy felezett, 30/25-ös látványban az esetek döntő többségében szebb képet mutat, mint a két évvel idősebb PS2. Na, ennyi elég is volt a konzolháborúsdiból, nézzük, hogy valóban beváltja-e az Enthusia (rajongás – bár nekem az eutanázia szó jut róla mindig eszembe…) Racing ama próféták jövendöléseit, miszerint PS2 platformon ez lesz a GT4-gyilkos, illetve trónfosztó.

A tesztelést nagyrészt kormánnyal végeztem, mivel azt a nézetet vallom én is, hogy mivel az autóban is ilyen eszköz van, egy joystickkal lehetetlenség azt utánozni vagy akár megközelíteni a hatékonyságát. Az igazi szimulációs körülményekhez kell még egy minél nagyobb TV vagy projector, melyet olyan távolságról kell nézni, hogy a belátható perspektíva és az arányok minél jobban megközelítsék az eredetit (a PlayZone külön DVD-jén láthattok erről egy filmecskét az Extrák között, amikor a Forza játékot és a valóságot hasonlítgatják össze, na olyasmire gondolok). De azok kedvéért, akik nem tudnak vezetni, vagy valamilyen okból nem akarnak egy elég olcsónak mondható kormányra beruházni, mentem jó pár kört kontrollerrel is, hogy megoszthassam velük eme tapasztalataimat is. A játék indulásakor elolvashatunk egy afféle „Don’t try at home” figyelmeztetést, miszerint ha igazi autót vezetünk, akkor mindig tartsuk be a közlekedési szabályokat, és vezessünk óvatosan (Budapesti utakon nem is lehet másképp, csak óvatosan, mert az ügyesen elrejtett kátyúk nagy sebességnél pillanatok alatt szétszedik a felfüggesztéseket). Ezután egy tévébeállító képernyőt szemlélhetünk, amely igen hasznos, mert nem egyszer láttam olyan beállításokat gamereknél, ahol a fickót nem igen érdekelte a fényerő és kontraszt gomb, viszont nem értette, hogy miért nem lát semmit, mondjuk a Suffering sötétebb pályáin. Ha beállíthattuk a tévénket és továbblépünk, a játék rákérdez arra, hogy milyen könnyítésekkel óhajtunk vezetgetni a virtuális világban. Kétféle kütyüt lehet bekapcsolni külön vagy egyenként: a kipörgésgátlót – TCS (Traction Control System), és a megcsúszások, pördülések ellen használatos ESC-t (Electronic Stability Control). A választható lehetőségek a Recommended, amikor autótól függően a játék ajánlja fel, a TCS + ESC, amikor mindkettő aktív, csak a TCS külön, vagy alapból mindegyik inaktív, és ránk van bízva, hogy mit kapcsolgatunk ki vagy be az adott autóhoz – én személy szerint ez utóbbit ajánlom. A segítségek ugyanis beleszámítanak a fő játékmódban szerzett pontjainkba, vagyis ha bekapcsoljuk ezeket, kevesebbet kasszírozunk, így tehát tényleg csak olyan járműnél kell használni, amely a sok lóerő vagy egyéb tulajdonsága miatt megfékezhetetlen, mondjuk még nem értük el a gumiknál a megfelelő tuningszintet – lásd később. Viszont abszolút nem számítanak bele az inkább ügyességi jellegű Driving Revolution játékmódba.

Ha ügyesen beállítottunk mindent, akkor már csak az intró megtekintése marad hátra, mely egy elég ízlésesen összevágott filmecske, félig valós kamerával, félig pedig CG (computer generated) betétekkel megvalósítva. Az ezután bejelentkező főmenüben az alábbiakat tehetjük meg:

Enthusia Life: a fő játékmód. Itt versenyezve törhetünk előre a besorolásban, hogy elsők legyünk a ranglétrán.
Driving Revolution: itt ügyeskednünk kell, pontosabban megfogalmazva adott pályán és adott autóval kell kapukon áthajtani a megfelelő sebességgel.
Time Attack: ebben a módban az óra a legfőbb ellenfelünk, és persze mi magunk, hiszen tartalmazza a jól ismert Ghost lehetőséget, amikor a program saját magunk legjobb köridejét nyomja egy félig áttetsző kocsival a pályán mellettünk.
Free Racing: kikapcsolódás, pálya betanulás, egyszóval a tét nélküli autókázás lehetősége.
Versus Racing: egymás ellen versenyezhetünk osztott képernyőn. Sajnos netes vagy helyi hálózatos LAN-lehetőséget nem találtam itt sem, és a sebességérzet is eléggé lecsökken.
Library: pihenésképpen itt tanulmányozhatóak a licenszelt autómárkák, egy kis történelmi leírás kíséretében, plusz a teljes licensz-lista.
Option: itt pedig kedvünk szerint átszabhatunk pár beállítást, melyeket rögvest ismertetek is.

Az Options menü:
A Save és Load pontok egyértelműek, a játékállás, illetve a beállítások mentésére és betöltésére szolgálnak.
A Driving1 lehetőségeiben kiválasztható, hogy mit akarunk alapértelmezett nézőpontnak, ami lehet driver (motor orrán a kamera), vagy pedig car (az autót látjuk kívülről – én így soha nem tudtam vezetni, egyszerűen nem érzem az autó irányát és helyzetét). Beállítható továbbá az alapértelmezett segítség is (TCS, ESC), melyek ugyanazok, mint amit a játék elején kérdeztek meg tőlünk. A kontroller vibrációt is itt kapcsolhatjuk ki vagy be, sajnos nincs erősségi fokozat, ami viszont jár a kormány beállításhoz (Steering wheel force feedback), összesen négy fokozatban (off, low, medium, high; a high adja vissza a valódi érzést leginkább, bár ez gondolom kormányfüggő, nekem a régi, jól bevált Driving Force egyes van).
Driving2: Nos, itt van lehetőségünk a játék legnagyobb erényeként bemutatott virtuális gravitációs rendszer (VGS – Virtual gravity system) kijelzéseit beállítgatnunk. Alapesetben a képernyő közepe felé, az alsó szekcióban egy kis ikon látható, amely az autó kerekeit és tengelyvonalát tartalmazza. Az ebben mozgolódó kis narancsszín golyóbis jelzi azt az irányt, amerre az autót érő erők irányvektora mutat, kitérése pedig ennek nagyságát jelenti. Bocsánat a fizikusi megfogalmazásért, érthetőbben elmondva itt tudjuk nyomon követni azt, hogy az autó merre akar sodródni, tehát ha benne ülnénk, akkor a felsőtestünk pont az ellentétes irányba mozdulna el. A sodródás viszont csak akkor következik be, ha a kerekek elveszítik a tapadásukat, amit a gumifelületeket szimbolizáló kis téglalapok elfehéredése jelez. Tehát, ha a lapok üresek, akkor nincs semmi baj, viszont ha elkezd bennük növekedni egy fehér rész, akkor óvatosan kezeljük a sebességet és a fékeket, mert bizony megváltozott az útfekvés. A legrosszabb az, ha a kerék jel piros keretet kap, mert ekkor vagy a levegőben van, vagy leblokkolt, vagy pedig az oldalán csúszik az autónk. A VGS másik megjelenítése egy keret a képernyő szélén, amelynek a mozgolódása szintén a hirtelen kitérések, fordulások függvénye. Szóval, ha csak a középső ábrácskát akarjuk nézni, akkor az icon-t, ha pedig a keretet, akkor a frame-et állítjuk be itt. Vagy bekapcsolható mindkettő (icon + frame, alapállapot), esetleg meg is szüntethető (off), ha nagyon zavar minket az ugráló kis narancs korong. A következő elem az ütközésekkor fellépő villanás (Impact flash effect), és a nagy sebesség elérésekor a képernyő szélét elmosó Speed effect ki- vagy bekapcsolása. Ezek nem zavaróak, sőt, kifejezetten kellemessé teszik autókázásunkat, megtartásuk tehát ajánlott. Már csak a sebességmérő kijelzése (Km/h, mph, mi ugye kilométert mérünk, nem mérföldet), és az úgynevezett Enthu points gauge, vagyis az e pontjaink csökkenését láthatóvá tévő vonalka beállítása van hátra. Ez utóbbinál azt variálhatjuk csak, hogy állandóan lássuk, vagy pedig csak akkor tűnjön fel, ha esemény történik.
A Time attack módhoz is tartozik pár beállítható paraméter, amelyek a Ghost (áttetsző alteregónk) autóhoz kapcsolódnak. Ez ha engedélyezve van (on), akkor a kinézetét (Car display) és az elért eredményünk automatikus átvételét (Auto update) kapcsolgathatjuk. Az időszektorok, vagyis az egyes részidők mérőinek a vonalát is eltüntethetjük, ha a Sector line-t állítjuk off-ra.
Free racing: itt csupán a nehézségi szintet lőhetjük be négy fokozatban easy-től hardig, és a körök számát állíthatjuk be egytől kétszázig.
A hangok kezelését a Sound menüpont teszi lehetővé. Sztereó/monó átkapcsolást, és a filmek-menüpontok, valamint a versenyek alatti zenék és effektek erősségét szabályozhatjuk a csúszkák segítségével. Én kimondottan rühellem, ha vezetés közben zenélget a gép, természetesen ez játékfüggő, mert a Burnoutban vagy a Need for speedben kimondottan spannol a megfelelő soundtrack, de hát azok arcade játékok, ahol nem igazán számít az élethűség.
Ez alatt a kontroller gombkiosztását tanulmányozhatjuk, vagy módosíthatjuk tetszés szerint. Ajánlatom, hogy tetsszen mindenkinek a gáz és a fék analóg karokra való áthelyezése, mert hiába teljesen nyomásérzékeny a Dualshock 12 gombja, ezt használni külön képesség kifejlesztésével lehet csak autós játékokban, Különösen vonatkozik ez a Driving revolution részre, ahol a megfelelő sebesség a továbbjutás kulcsa. Ezek után már csak kormányunk gombjait állítgathatjuk, ha kell (felhívom a figyelmet a kuplungra – clutch –, amellyel teljesen egyedi vezetési technikák alakíthatóak ki, mivel lenyomva tartva (L1 alapból a kontrolleren) a kerekeken (vagy keréken) nincs meghajtás (mint az közismert). Ennek használatát például kipörgő gumiknál is gyakorolhatjuk, vagy pedig ha ügyesen használjuk, akkor a kézi váltásoknál nem fog leesni annyira a fordulatszám. Enélkül is lehet természetesen jól és sikeresen vezetni, ez csupán egy kis adalék azoknak, akik profi szinten űzik a szimulációs játékokat. Utolsó sorban megemlítem a kormány utólagos kalibrációját, bár ezen eszközöket a játékok igen nagy része önkalibrálásra ösztönzi, de ha esetleg elfelejtettük volna bedugni a feedback motor tápját induláskor, akkor itt utólag is belőhetjük az eszközünket.

A Library pontban helyet kapott Replay mode sajnos nem rendelkezik annyi lehetőséggel, mint a GT4 hasonló módja, mindenesetre visszanézegethetjük rajta egy-egy jól sikerült versenyünket. De erre kár is több karaktert fecsérelni. Nézzük inkább a versenyt!

Enthusia life
Ez maga a főjáték, amelyben kocsikat és pontokat gyűjtögetve araszolunk fel a ranglétrán. Az autóválasztásnál a kinézet mellett fontos információ az adott gépjármű típusa is. Ezt a bal oldali legfelső ikonban láthatjuk betűjellel. A-tól F-ig vannak besorolva az utcai, jobban mondva az utcai használatra is engedélyezett automobilok, természetesen az A a leggyengébb, míg az F a legerősebb kategória. A kimondottan versenyekre épített rakétaautókat az R (Racing) jelző illeti meg, bár ezeket nem ajánlatos komolyabb felkészültség hiányában próbálgatni, még akkor sem, ha pl. a GT3 vagy 4-ben profin száguldoztunk velük, mivel itt azért eltérő picit a viselkedésük, és a tuningrendszer is teljesen más, mint ott volt, így a versenygumik gyors beszerzéséről is le kell mondanunk. Az autó betűjele alatt az alapadatokat szemlélhetjük meg, amelyek a meghajtás (FF, MR, stb.), a lökettérfogat és a befecskendezés (TC, turbocharger – turbó-befecskendezéses a dízelhez, vagy NA, amely a normal aspiration, tehát a benzines motorok jele). Ez alatt a maximális teljesítményt olvashatjuk lóerőben, és azt a fordulatszámot, amelyen a motor ezt leadja, majd a következő sorban a maximum nyomaték és az ehhez járó fordulatszám került kijelzésre. Ezt követően az alap súly – mert a tuning részben van kikönnyítés is, járulékos adatként az autó altípusa, például compact, multi-purpose (terepjáró), sporty (sportkocsi) satöbbi. Legvégül pedig a bekapcsolt segítségeink láthatóak, a jól ismert TCS és ESC. Viszont itt már meg kell említenem, hogy ez a két asszisztencia bizony beleszól a versenyek végén kapott pontszámunkba is, mert ezek beszámításával kapjuk meg az alappontjainkat! Tehát akkor járunk a legjobban, ha kikapcsolt segedelmekkel nyomjuk végig a versenyeket, amelyek viszont csak gyengébb vagy megfelelően beállítgatott autóval vihetőek véghez. Egy kis trükk viszont segíthet ebben, amit én csak manuális ABS-nek hívok. Az a lényeg, hogy erős fékezésekkor, vagy ha a kocsi csúszni és ficánkolni kezd, a féket mindig úgy nyomjuk le, hogy közben a másik lábunkkal félig a gázt is nyomva tartjuk, mert ilyenkor megúszható a legtöbb falnak ütközés vagy pörgés. Elárulom, hogy nem én találtam fel ezt, a ralisok is használják, bal lábas fékezésnek emlegetik (normál autóban elég izé megcsinálni, mivel ott ugye három pedál van a kuplunggal együtt).

Következhet nevezésünk a versenyre. Az Enthusiában versenynaptár-rendszer van, ami azt jelenti, hogy egy verseny egy hetet jelent, és akkor kapjuk meg a legjobb értékeléseket, ha lehetőleg minél kevesebb hetet hagyunk ki. A Join race menüpont például automatikus az egy hét ugrás, de itt legalább versenyeztünk. Ha viszont autót váltunk (Change car) vagy elfogytak az Enthu pontjaink és fel akarjuk tölteni azokat, akkor egy üres hetet kapunk, ami az átlagolásnál nem fog túl jó eredményként beszámítani, amikor 12 hét alatt elért 9 legjobb versenyünk kerül beszámításra a ranglétrán előremozgató Ranking pontjainkhoz. Szerencsére az autó beállításait szolgáló Garage, illetve a rekordok megszemlélését szolgáló Records menükben nem telik az idő. Na de mire is kapjuk azokat az Enthu pontokat? Nos, ezeket inkább elveszítjük, mint kapjuk, ugyanis egy fix értékből kell gazdálkodnunk, bár versenyek után visszanyerhetünk belőlük valamennyit. Viszont ha a pályán másik autónak vagy a kerítésnek ütköztünk, vagy lesodródtunk az útról, akkor bizony a játék büntetésképpen szépen levonogat ezekből. Ezt kísérhetjük figyelemmel az Options-ban is megemlített, bal alsó kijelzőcsíkon. Ha sokat bénáztunk, és elfogyasztottuk valamelyik verseny alatt a maradék Enthu pontunkat, akkor egy hét kényszerpihit rendel el a játék, mialatt teljesen feltölti újra a sávunkat. A maximum Enthu pont szerencsére növekszik, amit a versenyen összeszedett Skill pontok után járó Skill szint növekedése segít elő. Sőt, az autónk is részesül a pontokból, ami nagyon jó dolog, mivel csak az ezek növekedésével járó Tuning szint növekedésével fejlődik kedvencünk. Nem sokat sajnos, mivel csak három kategóriát érint, amit a „Tuning és beállítások” című táblázatban olvasgathattok el, melyet (ha ügyes volt Viktor, akinek az újság szuper kinézetét köszönhetitek) itt találhattok a közelben. Hozzáértés végül is nem szükséges, legalábbis olyan fokú nem, melyet a Gran Turismók kívánnak meg (ahol ha az embernek kedve támad, könyékig kutakodhat a motor és egyéb beállításokban; e miatt is marad a Driving Simulatorok királya). A változtatások egyszerűek, grafikus módon történnek, és azonnal látjuk hasonlóan kijelezve azt is, hogy az autó működésében mit okozott a piszkálásunk.

TUNING ÉS BEÁLLÍTÁSOK
A beállítások a Garage / Setting részben végezhetőek el. Itt láthatjuk azt is, hogy autónk éppen melyik tuningfokozaton áll a lehetséges három részben:
Weight Súly. Értelemszerűen a könnyebb autó gyorsabban megy, és kevésbé van kitéve a gravitáció szeszélyeinek, tehát jobb az úttartása is.
Power Motorteljesítmény. Ne örüljünk feltétlenül a nagyobb erőnek, mert az erősebb motor sokkal óvatosabb vezetést kíván!
Tyres Minél jobbak a gumik, annál biztosabb a tapadásuk, tehát kevésbé csúszik meg az autó alattunk, és jobban át tudják vinni az útra a motor teljesítményét.
Beállítások (settings)
Angol név Magyar név Mit állítunk be Mikre van hatással
Height Alváz magassága Első felfüggesztés magassága Hátsó felfüggesztés magassága Alul- és túlkormányzottság Az autó reakció-sebessége a kormánymozdulatokra.
Spring rate Rugózás keménysége Első rugók keménysége Hátsó rugók keménysége  
Shock Absorber Rezgéselnyelők, lengéscsillapítók  Első rugók Hátsó rugók  
Toe Angle Az első és hátsó futóművek párhuzamos összetartása Első futóművek párhuzama Hátsó futóművek párhuzama Alul- és túlkormányzottság
 Szabad futás akadályozása és úttartás, kanyarvétel
Camber angle Az első és hátsó futóművek függőleges szöge az úthoz viszonyítva Első futóművek szöge Hátsó futóművel szöge Alul- és túlkormányzottság
 Stabilitás, útfekvés, kanyarvétel
Gear ratio Váltómű áttétele Alacsony vagy magas áttétel Gyorsulás Maximális sebesség
Limited Slip Ennek nehéz magyar nevet találni, a differenciálművek vezérléséhez tartozik Első tengely nyitott vagy zárt Hátsó tengely nyitott vagy zárt Úttartás Manőverezhetőség

Nos, ha mindezzel készen vagyunk, akkor akár nevezhetünk is valamilyen versenyre. Kezdetben persze itt is be kell tartanunk a szamárlétrát, vagyis nem ugorhatunk a magasabb pontdíjazású futamokra, hanem meg kell elégednünk a párkörös, vasárnapi vezetőknek fenntartott elfoglaltságokkal. A legfelső sorban a pálya neve és a kondíciói láthatóak, például a kis fekete jel, enyhe S-formában a rally-pályákat jelöli, így azokra utcai kocsival bemenni életveszélyes – válasszunk valami terepjárófélét. Aszfaltos pályán nyomhatjuk bármivel, de aki cselesen erős autót választ, az ne csodálkozzon, ha a program szintén erős kocsikat rak be ellenfélként! Kezdőknek ajánlott valami könnyű kis sportautó, például a Suzuki Cappuccinója (na, ez igazán lehetne az én autóm, a sok Suzuki-ellenesnek kijönne a szeme ha meglátná az utcán). Ez elég kis lóerővel rendelkezik, emiatt vetélytársnak sem fogunk erőgépeket kapni, és gyorsan tuningolódik – persze sikereink függvényében. Középen a pálya hosszát, a körök és az induló autók számát tanulmányozhatjuk, lent pedig az úgynevezett Odds szám kerül kijelzésre a kocsik alatt, amely afféle viszonyszám, és azt jelzi, hogy a mezőnyben mennyi esélye van az egyes kocsiknak. Minél nagyobb ez a szám, annál nehezebb lesz az adott járgányt megvernünk, bár ez a számérték a verseny után kapott pontszámainkat is befolyásolja. A pálya kiválasztása után láthatjuk a helyezésekért kapott pontokat, és az adott versenyosztály jelét, mely csökkenő sorrendben van. Vagyis a Race grade-ben az RS a versenyosztály, RI-RIV a középmezőny, és az RN a kezdők versenysorozata. A versenyekbe belépéshez rendelkeznünk kell a minimum ranggal, vagyis Ranking pointtal (10-500), és mivel ez utóbbi dinamikusan változik fel és lefelé egyaránt, így ne csodálkozzunk, ha hirtelen nem enged be az előbb még nyitott magasabb fokozatú versenyre a gép. Természetesen a nehezebb kategóriában nagyobb az előrelépési esélyünk is, de azért óvatoskodjunk, járművünk és a saját tapasztalatunk alapján döntsünk. Legalul még láthatjuk a startrácsot, mely hendikepes, vagyis az esélyesebb kocsik kerülnek hátrébb, és már kezdhetjük is életünk első futamát.

Verseny közben mindenképp óvatoskodjunk, mert hiába törtetünk előre és leszünk elsők, ha a verseny múlva pihennünk kell egy hetet, annyira összetörtünk az autónkat. Sajnos törés ebben a játékban sincs, viszont nagyszerűen megoldották azt, hogy ennek ellenére vigyáznunk kell az ütközésekre (mind a többi autóval, mind pedig a kerítéssel), és a pályaelhagyásokkal se próbáljunk ügyetlenkedni vagy előnyre szert tenni. Csodálom, hogy a GT4-ben nincs valami hasonló rendszer, mivel ott ennek hiányában nyugodtan letúrhatjuk az útról a többieket (ha sikerül, mert még mindig mágnesesek az ellenfelek kerekei, és tapadnak az úthoz), vagy mehetünk be túl nagy sebességgel a kanyarokba, mivel a korlát úgyis megfogja a kocsinkat. Attól se ijedjünk meg, ha kezdetben leelőznek minket a többiek, mert hajlamosak visszavenni a tempóból, és én voltam nem is egy esetben első vagy második hátulról is. Verseny után pedig igen kimerítő elemzést kapunk a köreinkről, ahol a pályarajzon ikonokkal vannak jelölve a következő fontos pontok: Full braking – padlófék, Off course – pályaelhagyás, Collision fence – ütközés a kerítéssel, Collision car – ütközés másik autóval, Overtake by player – előztünk, Overtake by opponent – minket előztek. A visszajátszás alatt megállapíthatjuk, hogy azért a grafika még picit le van maradva a GT4-től, mivel homályosabbak a textúrák, nem olyan részletesen kidolgozott a táj, és a kocsikon sem mutatkozik az a csodálatos, realisztikus tükröződés, ami a GT3 óta etalon lett a komolyabb autós csodákban. Hasonlóság azért van, mégpedig a futamok utáni autónyerésben, csakhogy itt a riválisok közül sorsol ki egyet a gép (vagy nem, szerencsefüggő), melyet utána kiválaszthatunk a listából. Már csak a jól megérdemelt pontjaink kiszámolgatása van hátra, ez alapesetben a Skill pontok kalkulációjával kezdődik. A Base pontjaink a használt TCS ESC függvényében alakulnak, majd a megtett távolságra (Distance), helyezésre és leggyorsabb futott körre (ha a miénk lett az úgy értem) kapunk bónuszokat, majd megszemlélhetjük a levonásokat is, amik a pálya elhagyásra és az ütközésekre vonatkoznak. A Skill pontokkal növelt Skill levellel pedig egyre több Enthu pontot kapunk, vagyis több esélyünk van hibázni és egyhuzamban minél többet versenyezni. A ranglétrán elért helyünket pedig a Ranking pontok segítségével számolhatjuk ki, ez a Race grade (RS, RIV stb.) az Odds pontjaink száma és a helyezésünk szorzatainak az összege. A helyezés pont úgy néz ki, hogy pl. 6 autónál az első helyért kapunk 1,00-át, a másodikért 0,60-t, és így tovább, vagyis százalékos rendszerben kerül kiszámításra. Autónk is megkapja a jól megérdemelt Tuningját a pontjai után – ha a tízes skálán még nem értük el a maximumot, és már jöhet is a következő heti versenyünk.

Driving revolution
Ez, mint említettem, egy ügyességi versenysorozat. A lényeg nagyon egyszerű: át kell menni az indikátor-kapukon azzal a sebességgel, amivel akkor rendelkezünk, amikor a kapun a csík középen van, és az egész színe zöld. Kék színnél és ha lent van a vonal, akkor túl lassúak vagyunk, ha pedig narancs a kapu felső csíkkal, túl gyorsak. Ha csíkban a látunk egy felfelé mutató törést, akkor gyorsítva kell rajta áthaladni, ha pedig alul – felül narancs kocka díszíti, akkor lassítva, vagyis a fék használatával. A képernyő tetején lévő kijelző a következő kapu távolságát mutatja, a legalsó pedig az a csík, amelyet ügyeskedésünkkel fel kell tölteni, vagyis akkor sikeres a gyakorlat, ha elértük rajta a célvonalat. A játék begyakorlásához melegen ajánlott ezzel kezdeni, vagy legalábbis kipróbálni vele, milyen mértékben tudjuk majd uralni a játék autóit. Mivel itt mindenféle autót használnunk kell mindenféle pályán, sokkal több sikerélményünk lesz a rendes játékban ezen tapasztalatok megszerzésével.

Zárszóként azt mondanám, hogy ugyan tényleg meggyőző a játék, de ha a GT4 10 pont, az Enthusia maximum 8,5 vagy 9 pontos lehet. Inkább a régi Ridge racer – Rage racer sorozatra emlékeztetett engem, mint a GT-kre. Ez nem azt jelenti feltétlenül, hogy rosszabb ezeknél, egész egyszerűen más maga a játék. Azért nem lenne rossz, ha ezt az ütközéseket büntető pontrendszert valahogy viszontlátnám a következő szuper autós játékokban, szimulátorokban is, persze csak akkor, ha a szigorú gyártók a licenszdíjakba nem számítják bele a törések kidolgozását, mint ahogy azt szokták.

Gyártók
Az Enthusia Racingben a gyártók teszik tiszteletüket.
Alfa (Romeo), ASL (Autobacs Sportscar Laboratory, ismert kocsijuk a Tommykaira), Aston Martin, Audi, Austin, BMW (Bayerische Motoren Werke, micsoda név), Cadillac, Caterham (elég ismeretlen), Chevrolet (General Motors group), Chrysler (1998 óta Daimler-Chrysler AG), Citroen, Daihatsu, Dauer (nem haj, sportkocsi gyár), De Tomaso, DMC (DeLorean Motor Company), Dodge, Fiat (nem a Polski), Ford, Honda, Hyundai, Jaguar, Lancia Landrover, Lotus, Mazda, Mercedes-Benz, MG (Morris garages, Williams Morris), Mitsubishi Motors, Morris (ez is a William), Nissan, Nismo (Nissan Motorsports International), Opel, Peugeot, Pontiac, Renault, RUF (Porsche 911 módosított változata), SAAB, Shelby, Smart (1994 – Daimler Benz és a Swatch group 2,5 m-s kisautója), Subaru (nálam az örök favorit, ha raliról van szó, 4WD-ben verhetetlen az egykori ZERO repülőgépgyár leszármazottja), Suzuki (a mi autónk), Tommykaira (tuning cég, saját autójuk pl. a ZZ), Toyota, TVR, Volkswagen (Beetle, Golf), Volvo.

Tippek:
– Érdemes egy kezdő autót teljesen feltuningolni, hogy visszatérve a kisebb versenyekre biztonságosan szerezhessünk vele Grade és Enthu pontokat.
– Ne szégyelljük használni a TCS és ESC segítségeket! Néha többet veszthetünk egy csúszkáló autóval, mint nyerhetünk a kikapcsolásukkal.
– Érdemes belemenni a Driving Revolution részbe is, hogy fejlődjön a tapasztalatunk.
– Pihenni (Rest) nem érdemes, mentsünk minden verseny után (Options a Start gombbal), és inkább töltsük vissza az állást!
– Kísérletezzünk a fék és gáz együttes lenyomásával, ha autónk csúszik, vagy blokkoló kerekekkel száll az ismeretlenbe.
– Próbáljuk ki a kuplung és a kézifék használatát is, hátha bejön és hatékonyabbak leszünk velük!