A Fusion sikere után végre újabb Metroid játék landolt a GBA-n. Ezúttal nem igazi folytatásról van szó, inkább a kezdetek elevenednek meg szemünk előtt: Samus Aran legelső, még a 8 bites NES-re megjelent kalandját gondolták újra a Nintendo fejlesztői. Remake-nek azért nem nevezném, hiszen jóval több annál.

Aki nem ismerni a szériát: a Metroid egy vérbeli akciódús platformjáték, rengeteg ügyességi és pár gondolkodtató feladattal megspékelve. Amolyan Castlevania sci-fi köntösben (remélem ezért a hasonlatért egyik sorozat rajongói sem köveznek meg …). Szobáról-szobára járva kell felderítenünk a barátságtalan környezetet, eliminálva a kisebb-nagyobb ellenséges lényeket, na és persze a hatalmas főellenségeket. A világ több szintre tagolódik, az egyes szintek között egy felvonórendszer teremt összeköttetést. Gyakran kell ide-oda ingáznunk az egyes helyszínek között, hiszen a játék közben megszerzett különleges képességekkel újabb és újabb szobák válnak elérhetővé. Az irányítás kivesézésétől egyszerűsége okán most eltekintenék, inkább megpróbálok néhány hasznos tanáccsal szolgálni a játékhoz:
Mindig figyeld a térképet (Start gomb)! Ha elakadsz, így tudod legkönnyebben megtalálni a helyes utat. Ráadásul a rejtett átjárókat is meg lehet sejteni a segítségével.
Összesen ötféle ajtó létezik a játékban. A kéket a sugárfegyverrel, a pirosakat a rakétavetővel, a zöldeket szuper rakétavetővel, a sárgákat pedig erőbombával lehet kinyitni. A fehérek csak akkor tárulnak fel, ha megölöd a szobában tanyázó főellenséget.
A térképen „S”-el jelölt szobákban lehet eltárolni a játékállást. Próbáld ezeket minél gyakrabban útbaejteni. Arra érdemes figyelni, hogy ilyenkor az energiaszintedet is megjegyzi a program, így nem biztos, hogy félholtan érdemes menteni. Ha mégis megtetted, próbálj a környező szobákban lévő kisebb ellenségektől minél több powerupot kicsikarni, és feltöltött energiával újra menteni.
A Chozo szobrok feltöltik fegyverzeted és energiád is, ha a kezükben tartott gömbbe ugrassz.
A túlélést jelentősen megkönnyíthetik a pályákon elszórt energiatartályok és rakétabővítések, amelyek Samus maximális életerejét illetve munícióját növelik meg. Ezeket a térképen fehér pont jelzi, és általában valamelyik speciális képességünk birtokában, vagy rejtett átjárók felfedezésével lehet hozzájuk jutni.
Nagyon hasznosak a térképszobák is: az adott szint teljes térképét letöltheted, így nem csak a már bejárt területek fognak látszódni.
Van néhány trükkös mozgás, amit a játék nem említ meg. Egyik a wall jump: ugorj neki a falnak, majd mikor hozzáérsz, nyomd meg az A-t és az ellenkező irányt a D-padon egyszerre. Így elrugaszkodsz a faltól, és magasabbra juthatsz. Morph Ball módban csak a Hi-Jump megszerzése után tudsz ugrani. Vagy mégsem? Tegyél le magad alá egy bombát, és várd meg amíg felrobban – a detonáció szépen feldob majd a levegőbe.
Jó tudni, hogy a mennyezeten végigfutó sínen nem csak kapaszkodva, hanem labda formában is lehet utazni.
A játéknak nyolc féle befejezése van, teljesítményünktől függően. Ezek kritériumai:
1.: végigjátszás két órán belül Normal fokozaton 100%-osan.
2.: végigjátszás több mint két óra alatt Normal vagy Hard fokozaton 100%-osan.
3.: végigjátszás Easy fokozaton, vagy több mint négy óra alatt és 15% fölött Normal vagy Hard fokozaton
4.:  két órán belül, 15% fölött teljesítve Normal vagy Hard fokozaton
5.: két órán belül, 100%-ra kipörgetve a Hard fokozatot.
6.: 15%-nál kevesebbel végigjátszva Normalon.
7.: mint az előbb, csak Hardon.
8.: Normal vagy Hard fokozaton, 15% fölött, három óra körül végigjátszva.
A játék egyszeri teljesítése után nyílik meg a Hard mód, és ekkor kapjuk meg az eredeti, NES-es Metroidot is.

Felszerelések

Samus Aran és csodapáncélja rengeteg képességgel rendelkezik majd a játék végére, ám ezek legtöbbjét csak kalandjai során szerzi meg.

Sugárfegyver: alapfelszerelés, B-vel lőhetünk, kifogyhatatlan.
Feltöltött sugár: a B-t nyomva kell tartani, amíg töltődik, majd felengedésével kilőni.
Hosszú lövés: a sugárfegyver hatótávolságát növeli meg.
Jégsugár: a sugárfegyver megfagyasztja az ellenségeket, melyeket akár platformként is használhatunk, amíg ki nem olvadnak.
Hullámsugár: átlőhetünk vele a falakon, így korábban elérhetetlen kapcsolókat is aktivizálhatunk.
Plazmasugár: a legerősebb sugárfegyver.
Rakéta: nagyobbat sebez, mint a sima sugárfegyver, és a piros ajtókat is kinyitja. R nyomvatartása + B lövi ki.
Szuper rakéta: erősebb mint a normál változat, a zöld ajtókat ez nyitja.
Morph Ball: alacsony alagutakon juthatunk keresztül labda alakban. Használatához nyomjuk meg kétszer a „le” irányt.
Bomba: morph ball módban a B-vel rakható le. A gyenge platformokat/falakat átrobbanthatjuk vele.
Erőbomba: R+B-vel rakható le morph ball módban, a képernyőn belül minden ellenfelet elpusztít, és minden rejtett átjárót felfed.
Erőfogás: megkapaszkodhatunk vele a platformok peremén, és felhúzhatjuk magunkat.
Gyorsító: ha van elég helyünk, felgyorsulhatunk és áttörhetjük a speciális falakat.
Magas ugrás: értelemszerűen megnöveli Samus súlypontemelkedését. Ráadásként labda alakban is ugorhatunk.
Űrugrás: a levegőben újra és újra ugorhatunk, akár a végtelenségig fent maradva.
Szaltótámadás: feltöltődve szaltózgathatunk, megölve mindent, amihez hozzáérünk. Bizonyos falak is áttörhetők ily módon.
Variapáncél: véd a savtól és a magas hőtől, miközben a bekapott sebzést is felezi.
Gravitációs páncél: megkönnyíti a mozgást a víz alatt, és a lávától is véd.

Főellenségek

A Metroid sorozat mindig is híres volt kemény főnök-harcairól. Ugyan a Zero Missionben ezek nehézségéből visszavettek a készítők, azért rusnya dögökből nincs hiány most sem. Íme:

Óriásféreg: többször is összefuthatunk vele a Brinstar pályán, kivéve, ha már elsőre sikerül megölnünk. Ez korántsem lehetetlen feladat, hiszen elég három rakéta a szemébe, és már meg is pusztul. Miután a föld alól előtörve bekerít minket, fölülről kezd el támadni. Mielőtt lecsapna, mindig kinyitja a szemhéját egy kis időre, ilyenkor kell belelőni. Ezután gyorsan húzódjunk is félre, hiszen a menetrendszerű lecsapás következik. Ha előzőleg nem sikerült eltalálni a szemét, ilyenkor még tüskéket is lövöldöz ránk a szemét. Ezt azonban könnyen hasznunkra fordíthatjuk, hiszen a tövisek kilövését életerővel és rakétával jutalmazza a játék.
Összesen négy lehetőségünk van a három találat bevitelére, ha ez nem sikerül, a szörny elmenekül. Halálával a charge beamet hagyományozza ránk ez a drága.

Karmos savféreg: a Kraid-szinten található. Legyőzéséhez mindenképpen be kell izzítanunk a sínrendszert, de a varia suit különösen megkönnyítheti a dolgunkat. Álljunk valamelyik sav fölötti platformra, és figyeljük a szörnyet. Mikor a karmait mozgatni kezdi, ugorjunk fel a sínre, és libegőzzünk át a túlsó platformra. Ez alatt a dög előtör a sav alól, és a hűlt helyünket kezdi markolászni, így simán beleereszthetünk pár rakétát a gyenge pontjába (piros pont a testén). Ha nem sikerül időben felugranunk, a féreg leránt minket a savba, és varia suit nélkül csak komoly életerőveszteség árán tudunk kikecmeregni. Szerencsére, ha valamelyik ajtó elé állunk, a szörny nem ér el minket, viszont a ránk küldött lövedékeit megsemmisítve powerupokhoz juthatunk. Mikor már döglődik, elkezdi emelgetni a sav szintjét, ilyenkor varia suit nélkül csak a legmagasabb platformon vagyunk biztonságban.

Kraid: a Super Metroidból már ismerős lehet ez az óriáshüllő. Először a szemét kell eltalálni, ekkor kitátja a száját, ahova bele kell lőni minél több rakétát (felugorva, a levegőből kell tüzelni). Ő is karmokat dobál, amelyekből mindenképpen érdemes kinyernünk az energia- és rakétautánpótlást. Egy idő után leszakad alattunk a platform, ilyenkor a Kraid hasából előrepülő karmos izéken lehet visszakapaszkodni. Ha sokáig maradunk fent, a karjával lelök minket, ezért inkább lent érdemes powerupokat gyűjtögetni. Jó reflexekkel és némi ügyességgel nem lehet gond a kinyírása.

Dupla Lárvaszörny: a Norfair szinten futhatunk velük össze. A hasuk a gyenge pontjuk: az elsőt alulról kell löni a wave beammel, a másodikat pedig először vissza kell szorítani, majd morph ball módban bombákat pakolni alá.

Spóralárva: a mennyezetről csüngő dögöt két oldalról gyökerek tartják, ezeket kell szétlőni. Ehhez fagyasszuk meg a nyolcas alakban repkedő bogarat, és ugorjunk fel rá. Mindeközben a felénk lőtt spórákat eliminálva feltölthetjük életerőszintünket és rakétakészletünket.

Óriásdarázs: a potroha végét érdemes lőni, közben vigyázzunk a felénk szórt fullánkokra (vagy inkább lőjük szét őket plusz energiáért és lőszerért).

Ridley: ez az űrsárkány nem átall tűzlabdákat eregetni ránk, ráadásul a farkával is csapkod, és ha nem vigyázunk, még el is kap hegyes karmaival. A megoldás, hogy álljunk az alá a lába alá, amelyik hátrébb van, és mozogjunk vele együtt. Ha lemaradunk, akkor a farkával sebez meg, ha előresietünk, akkor a másik lábával, de amíg tudjuk tartani a ritmust, nem esik bántódásunk. Közben persze alulról lőhetjük a rusnyáját, na meg a tűzlabdáit is, némi munícióhoz és elsősegélyhez juttatva magunkat.

Mother Brain: az eredeti Metroid főellensége nem piskóta. Először az üvegburkot kell megsemmisíteni, ezután jöhet az agy-mama. A szeméből időnként sugarat lő felénk, ezt jobb elkerülni (hallatszik-látszik amikor tüzelésre készül), majd gyorsan meg kell sorozni a dög retináját. Érdemes a repkedő gyűrűket megfagyasztani, addig sem zavarnak és fedezéknek is jók lehetnek a két ágyú ellen. Utóbbiakkal úgysem tudunk mit kezdeni.

Chozo szellemgömb: csak akkor lőjünk a gömbbe, amikor az nem minket mutat! Különben ugyanis mi sebződünk. Kerüljük el a Chozo szellemet, aki a gömböt tartja, és a villámokat is (ha felvillan a képernyő, gyorsan ugorjunk). Négy lövés kell a gömbbe, és kész.

Mecha-Ridley: a korábbi boss felturbózott változata, a játék fő-főellensége. Csak a szíve sebezhető, ő viszont ezernyi módon tud sebezni minket. Főleg a karmaitól kell óvakodnunk, a bal alsó sarokban térdelve vagy morph ball alakban nem ér el minket. A tűzlabdáit, majd később a lézert a space jump sűrű használatával tudjuk elkerülni, a rakétáit szétlőve pedig szerencsés esetben powerupokhoz juthatunk. Elég kiszámíthatatlanok a dög támadásai, ezért kell szerencse is a győzelemhez.